1 gp!r' i v'a'c'y' 14 NI Google is allang veel meer dan een zoekmachine. De nieuwe missie van de tech-reus: ons fitter maken en vertellen wat eraan scheelt als we ons niet lekker voelen. Maar waar bemoeit Google zich mee? De toekomst? Je laat een oogscan maken bij de drogist en hij adviseert een druppeltje In het trappenhuis van Google Am sterdam dendert een groepje spor- tievelingen naar beneden. Zij tes ten de nieuwste technologie van Google, Android Wear. Op hun horloges wordt elke beweging, elke hartslag en elke verbruikte calorie gere gistreerd. Ook met smoesjes als 'van daag kan ik écht niet' houdt de app re kening. Die zoekt in je digitale (Goog le) agenda naar een vrij uurtje om te gaan sporten. „Even doorbijten", roept een fitnessinstructrice naar haar rood aangelopen pupillen. De ietwat dwingende fïtness-app is een voorbode van Googles plannen op de gezondheidsmarkt, voorspellen des kundigen. In Amerika is de zoekmachi ne al zover dat ze mogelijke diagnoses aandraagt wanneer een gebruiker naar informatie zoekt over een onbestemd kwaaltje. Wie in de VS 'buikpijn' intypt, krijgt dus niet langer de meest enge foto's van tumoren en gesprongen darmen op zijn beeldscherm, maar ont vangt meer realistische oorzaken als constipatie, gas, stress of spierspanning. Database Google maakte samen met artsen en an dere experts een medische database op basis van de meest ingetypte zoektermen: de symptom search. De tech-reus benadrukt stellig dat de dokter nog steeds de re gie heeft. Die stelt de diagnose, niet Google. „Nu nog wel, maar over twintig jaar ziet onze ge zondheidszorg er heel anders uit", voorspelt Leonard Wit kamp, bijzonder hoogleraar tele- medicine aan het AMC. „Nog even en het eerste Google-zie- kenhuis wordt opgericht. Wacht maar af." Google werkt steeds vaker sa- men met artsen en grote farmaceuten, op zoek naar snellere diagnoses en nieu we behandelingen van chronische ziek tes als diabetes, artritis en astma. Zo bracht Google al een prototype op de markt van een contactlens voor diabeti ci. Die meet het bloedsuikergehalte in het traanvocht en wordt gezien als alter natief voor pijnlijke vingerprikken. Deep Mind, een dochterbedrijf van Google, probeert in een vroeg stadium te ontdekken of patiënten blind raken. In een computersysteem worden een miljoen geanonimiseerde oogscans on derzocht. Met de resultaten van deze analyse kunnen oogartsen sneller een diagnose stellen. Dit is nog maar het be gin, zegt Witkamp. „De toekomst? Je laat een oogscan maken bij de drogist of Albert Heijn en hij adviseert vervol gens een bepaald druppeltje." Met de technologie en de knappe kop pen die Google in huis heeft, kan vol gens de hoogleraar veel sneller ontdekt worden of iemand ziek wordt, welke provincie een griepepidemie te wach ten staat of dat je meer moet gaan bewe gen. Ook andere tech-giganten als Philips, Apple en Samsung steken steeds meer geld en tijd in de zorgsector. Witkamp: „Economisch gezien is het big busi ness." De nadruk van deze bedrijven ligt niet op genezing, maar op het voor komen van ziektes, vertelt hij. „De pa tronen die zij gaan ontdekken met hulp van internet worden belangrijker dan welke geneeskundige revolutie dan ook." Privacy Microsoft zegt nu al op basis van zoek gedrag te kunnen voorspellen of ie mand vroegtijdig alvleesklierkanker heeft. Een geweldige ontdekking, juicht Witkamp, maar hoe zit het met onze O privacy? „Om zoveel data in handen te geven aan één partij is eng. Er moet wetgeving komen om onze veiligheid en privacy te garanderen, maar het is geen reden om de ontwikkelingen te gen te houden. De voordelen zijn gro ter. Als uit mijn zoekgedrag blijkt dat ik ziek ben, waarschuw me dan maar bij tijds." Google heeft bovendien al veel data van ons, voegt de hoogleraar toe. „Goog le kent je zoektermen, interesses en de routes die je rijdt. Ik ben nu op vakan tie. Ondanks dat mijn reclametracks uit staan, krijg ik plaatjes van mijn omge ving." Zelfs binnen de eigen gelederen zet Google zijn gezondheidsmissie voort. De werknemers zijn allang geen ham- burgeretende tech-nerds meer, ver telt Googles chef Jeroen Bouterse. Op het kantoor in Amsterdam staan elke dag verantwoorde lunches op het menu, als quinoa en brocco- li-muffins. De porties die overblij ven, worden tot de laatste aardappel geregistreerd - Google is nu eenmaal dol op data - en de volgende keer niet meer besteld. Maar, verzekert Google Nederland, er zijn nog geen plannen voor een Google supermarkt. dinsdag 9 augustus 2016 Dokter Google, ik voel me niet lekker! Hanneke van Houwelingen Amsterdam —Leonard Witkamp

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 14