Het is een prachtige zomer... 's nachts
I l i
13
Twee agenten
mogelijk lek in
liquidatiezaak
Aantal doden
aanslag stijgt
Bij wijze van proef heeft de poli
tie Rotterdam de Event Data Re
corder (EDR) de afgelopen drie
jaar bij 21 ongelukken geraad
pleegd. De 'zwarte doos' regis
treert onder meer tijd, locatie,
snelheid en remgedrag.
De eerste keer was in 2009; dat
was de EDR uit een Amerikaanse
Dodge Ram, toen zo'n auto betrok
ken was bij een ongeluk dat vier
dodelijke slachtoffers eiste. Uit ge
gevens van de EDR bleek dat de
pick-up snelheden haalde van 147
km/uur. In de Vierhavenstraat
waar het ongeluk plaatsvond,
geldt een maximumsnelheid van
30 tot 50 kilometer per uur.
Toen de bestuurder van de bijna
3.000 kilo zware pick-up een per
sonenauto op een kruising zag na
deren trapte hij op de rem, maar
desondanks ramde hij de auto
met vijf inzittenden met 86 kilo
meter per uur. Mede op basis van
de gegevens uit de zwarte doos
van de Dodge werd de bestuurder
veroordeeld tot negen jaar gevan
genisstraf.
Reconstrueren
De Verkeers Ongevallen Analyse
van de politie werkt nu nog ouder
wets. Aan de hand van remspo
ren, beschadigingen aan de auto
en de plaats op de weg probeert
de dienst om een ongeluk met
krijt op de weg te reconstrueren.
Die analyse wordt er met moder
ne auto's niet eenvoudiger op.
Door antiblokkeersystemen als
ABS en ESP zijn remsporen min
der vaak te zien.
Een Event Data Recorder is in te
genstelling tot de Verenigde Sta
ten nog niet verplicht in Neder
land en de rest van Europa.
Branchevereniging RAI weet niet
welke auto's data opslaan. Volgens
schattingen beschikt 70 procent
van de nieuw verkochte auto's
over een soort zwarte doos. Van
een uniforme opslag is nog geen
sprake.
Vaak is de data alleen door de
autofabrikant uit te lezen. Niet al
le autofabrikanten staan toe dat
de EDR door derden wordt uitge
lezen. Als de fabrikant wordt ge
vraagd om de zwarte doos uit te le
zen, worden er bovendien hoge
kosten gemaakt. Bij de proef in
Rotterdam waarbij de hulp van de
fabrikant of importeur werd inge
roepen varieerden de kosten tus
sen de 800 en 2.000 euro.
Er wordt op Europees niveau na
gedacht het verplicht stellen van
een EDR. Het systeem kent veel
voordelen en de kosten zijn ge
ring. Een auto wordt er slechts en
kele tientjes duurder door. In som
mige landen zijn er verzekeraars
die korting geven als er een leesba
re EDR is geïnstalleerd. Politie-au-
to's zijn ook allemaal uitgerust
met een zwarte doos.
Er zijn ook zorgen. Wat wel en
niet mag met de data die een auto
verzamelt is nog schimmig ter
rein. Autobrancheorganisatie Bo-
vag en de ANWB pleiten al langer
Jij als automobilist
moet kunnen
bepalen wat er wordt
opgeslagen
voor betere wetgeving om te bepa
len hoe er met de data moet wor
den omgegaan. Privacy-organisa-
tie Privacy First vindt het prima
als mensen data willen delen.
„Maar er moet encryptie zijn van
de data en het moet mogelijk zijn
om de zwarte doos uit te zetten.
Jij als automobilist moet kunnen
bepalen wat er wordt opgeslagen.
Want het gaat niemand wat aan
hoe jij je beweegt in de openbare
ruimte", zegt directeur Vincent
Böhre van Privacy First.
Zweden
In Europa is Zweden het verst bij
het gebruik van info uit de zwarte
doos om de toedracht van onge
lukken te achterhalen. Fabrikan
ten gebruiken de data ook zelf om
auto's veiliger te maken. Zo slaat
Volvo alle mogelijke data op om
na een ongeval te kunnen achter
halen waar het fout ging. Volvo
deed begin dit jaar de belofte dat
er vanaf 2020 niemand meer zal
overlijden bij een ongeluk in een
nieuwe auto van dat merk.
De volgende toepassing waarbij
data uit de auto wordt aangewend
is e-call, een verplicht Europees
systeem waarbij de auto zélf 112
belt als de computer in de auto be
rekent dat snelheid en impact dus
danig waren dat er wel een ern
stig ongeluk met gewonden móet
hebben plaatsgevonden. Naar ver
wachting wordt e-call voor alle
nieuwe auto's verplicht in 2018.
Zwarte doos in de auto
Met een koel weekje voor de deur
-18 laffe graden - en die ellendige
term 'wisselvallig' die de weer-
praatjes overheerst, kunnen we zo
langzamerhand wel stellen dat
2016 een rotzomer is. Ben Lan-
kamp van Weerplaza zal die term
niet zo snel in de mond nemen,
maar de feiten spreken het onder-
buikgevoel niet tegen: gemeten
vanaf 1 juni (de start van de meteo
rologische zomer) werd Neder
land tot en met gisteren getrak
teerd op niet meer dan zeven zoge
naamde 'mooiweerdagen', acht
minder dan de vijftien die het ge
middeld zouden moeten zijn.
„Van mooiweerdagen spreken
we als de zon lekker schijnt op
minstens 50 procent van de tijd
die hij op een dag kan schijnen,
dus denk dan al gauw aan zeven
tot acht uur", zegt Lankamp.
„Daarnaast moet er op zo'n mooi-
weerdag geen neerslag vallen en
moet het een paar graden warmer
zijn dan de 22 graden die het ge
middeld in een zomer is, dus een
graad of 24." Van die mooie dagen
hebben we er dus pas zeven ge
had. Ook het aantal écht warme
dagen, tussen de 25 en 30 graden,
blijft met dertien achter bij wat
het zou moeten zijn. En dan komt
de grote verrassing: want geloof
het of niet, tóch is 2016 een war
me zomer... 's nachts. „Met 13,1 gra
den gemiddeld is het 's nachts
warmer dan ooit sinds de start
van de weermetingen in 1901. We
staan ermee op de eerste plaats",
zegt Lankamp. „Terwijl de gemid-
delde temperatuur die we deze zo
mer overdag hebben, 21,9 graden,
echt een middenmoter is, zijn de
nachten dus warmer dan ooit."
Normaal is het in deze periode
's nachts gemiddeld 11,8 graden;
met 13,1 zitten we daar een stuk
boven. Dat heeft met een combina
tie van factoren te maken, aldus
Lankamp. Een factor die mee
speelt is dat het zo vochtig is over
dag. „Er is veel bewolking, daar
door koelt het 's nachts niet goed
af omdat de warme lucht niet weg
kan. Dus blijft het lang warm als
het donker is." Toch wil Lankamp
nog niet spreken van een uitzon
derlijke zomer. „In 2012 was het
ook zo wisselvallige. Alleen was
het toen 's nachts niet zó warm."
dinsdag 9 augustus 2016
HEERLEN
Twee politiemedewerkers
in Limburg zijn aangehou
den op verdenking van
schending van het ambts
geheim en ambtsmisbruik.
De twee, een 50-jarige
man en een 25-jarige
vrouw, zouden vertrouwelij
ke gegevens uit het onder
zoek naar de moord op
Sven Prins hebben gelekt.
Naast de twee zijn een
48-jarige man zonder vas
te woon- of verblijfplaats
en drie mannen uit Heerlen
aangehouden op verden
king van betrokkenheid bij
het lekken van informatie.
Tijdens de EuroPride in
Amsterdam zijn 21 zak
kenrollers aangehouden.
Vijf werden gepakt dank
zij de loktelefoon.
ISLAMABAD
Het aantal doden door de
bomaanslag bij een zieken
huis in de Pakistaanse stad
Quetta is gisteren geste
gen naar zeventig. Er zou
den zo'n tweehonderd ge
wonden zijn gevallen. De
explosie trof een buiten de
kliniek verzamelde groep
advocaten en politieagen
ten. Het aantal doden kan
nog verder oplopen. De po
litie zegt dat het om een
zelfmoordaanslag gaat.
Politie wil
digitaal
in uw auto
wroeten
Een zwarte doos in auto's slaat
het rijgedrag minutieus op. De
politie is geïnteresseerd, want
een digitaal remspoor zegt veel
meer dan verbrand rubber op de
weg.
Ton Voermans
Peter Winterman
Rotterdam
—Vincent Böhre, Privacy First
De zomer van 2016 is, geloof het
of niet, tot nu toe de warmste
ooit. Maar wel 's nachts: „Met ge
middeld 13,1 graden 's nachts
staat 2016 nu op de eerste
plaats."
Victor Schildkamp
Rotterdam
Hoe komt dat,
die warme
nachten?
Warme, vochtige lucht
waait aan vanuit de
Atlantische oceaan
Deze lucht kan niet goed afkoelen
en creëert wolken die moeilijk
oplossen in de nacht
Warme en vochtige lucht
kan niet weg door bewolking,
waardoor de nachten warm zijn
Hoe er gestuurd is
De stand van het gaspedaal
Of de autogordels los of vast zaten
Een EDR bevindt zich
meestal op de bodem
van de auto als
onderdeel van het
sensor-systeem van
de airbags
snelheid van de auto
Of de remmen zijn gebruikt
1008 MR I BRON Detroit News/Chicago Tribune
Of de airbags afgegaan
De kracht van de botsing
Nieuwe auto's hebben een zwarte
doos die continu de laatste
seconden van de auto vastlegt.
Daarmee is het mogelijk om een
ongevallen-analyse uit te voeren.
Wat neemt de EDR op: