Het is een prachtige zomer... 's nachts I l i 13 Twee agenten mogelijk lek in liquidatiezaak Aantal doden aanslag stijgt Bij wijze van proef heeft de poli tie Rotterdam de Event Data Re corder (EDR) de afgelopen drie jaar bij 21 ongelukken geraad pleegd. De 'zwarte doos' regis treert onder meer tijd, locatie, snelheid en remgedrag. De eerste keer was in 2009; dat was de EDR uit een Amerikaanse Dodge Ram, toen zo'n auto betrok ken was bij een ongeluk dat vier dodelijke slachtoffers eiste. Uit ge gevens van de EDR bleek dat de pick-up snelheden haalde van 147 km/uur. In de Vierhavenstraat waar het ongeluk plaatsvond, geldt een maximumsnelheid van 30 tot 50 kilometer per uur. Toen de bestuurder van de bijna 3.000 kilo zware pick-up een per sonenauto op een kruising zag na deren trapte hij op de rem, maar desondanks ramde hij de auto met vijf inzittenden met 86 kilo meter per uur. Mede op basis van de gegevens uit de zwarte doos van de Dodge werd de bestuurder veroordeeld tot negen jaar gevan genisstraf. Reconstrueren De Verkeers Ongevallen Analyse van de politie werkt nu nog ouder wets. Aan de hand van remspo ren, beschadigingen aan de auto en de plaats op de weg probeert de dienst om een ongeluk met krijt op de weg te reconstrueren. Die analyse wordt er met moder ne auto's niet eenvoudiger op. Door antiblokkeersystemen als ABS en ESP zijn remsporen min der vaak te zien. Een Event Data Recorder is in te genstelling tot de Verenigde Sta ten nog niet verplicht in Neder land en de rest van Europa. Branchevereniging RAI weet niet welke auto's data opslaan. Volgens schattingen beschikt 70 procent van de nieuw verkochte auto's over een soort zwarte doos. Van een uniforme opslag is nog geen sprake. Vaak is de data alleen door de autofabrikant uit te lezen. Niet al le autofabrikanten staan toe dat de EDR door derden wordt uitge lezen. Als de fabrikant wordt ge vraagd om de zwarte doos uit te le zen, worden er bovendien hoge kosten gemaakt. Bij de proef in Rotterdam waarbij de hulp van de fabrikant of importeur werd inge roepen varieerden de kosten tus sen de 800 en 2.000 euro. Er wordt op Europees niveau na gedacht het verplicht stellen van een EDR. Het systeem kent veel voordelen en de kosten zijn ge ring. Een auto wordt er slechts en kele tientjes duurder door. In som mige landen zijn er verzekeraars die korting geven als er een leesba re EDR is geïnstalleerd. Politie-au- to's zijn ook allemaal uitgerust met een zwarte doos. Er zijn ook zorgen. Wat wel en niet mag met de data die een auto verzamelt is nog schimmig ter rein. Autobrancheorganisatie Bo- vag en de ANWB pleiten al langer Jij als automobilist moet kunnen bepalen wat er wordt opgeslagen voor betere wetgeving om te bepa len hoe er met de data moet wor den omgegaan. Privacy-organisa- tie Privacy First vindt het prima als mensen data willen delen. „Maar er moet encryptie zijn van de data en het moet mogelijk zijn om de zwarte doos uit te zetten. Jij als automobilist moet kunnen bepalen wat er wordt opgeslagen. Want het gaat niemand wat aan hoe jij je beweegt in de openbare ruimte", zegt directeur Vincent Böhre van Privacy First. Zweden In Europa is Zweden het verst bij het gebruik van info uit de zwarte doos om de toedracht van onge lukken te achterhalen. Fabrikan ten gebruiken de data ook zelf om auto's veiliger te maken. Zo slaat Volvo alle mogelijke data op om na een ongeval te kunnen achter halen waar het fout ging. Volvo deed begin dit jaar de belofte dat er vanaf 2020 niemand meer zal overlijden bij een ongeluk in een nieuwe auto van dat merk. De volgende toepassing waarbij data uit de auto wordt aangewend is e-call, een verplicht Europees systeem waarbij de auto zélf 112 belt als de computer in de auto be rekent dat snelheid en impact dus danig waren dat er wel een ern stig ongeluk met gewonden móet hebben plaatsgevonden. Naar ver wachting wordt e-call voor alle nieuwe auto's verplicht in 2018. Zwarte doos in de auto Met een koel weekje voor de deur -18 laffe graden - en die ellendige term 'wisselvallig' die de weer- praatjes overheerst, kunnen we zo langzamerhand wel stellen dat 2016 een rotzomer is. Ben Lan- kamp van Weerplaza zal die term niet zo snel in de mond nemen, maar de feiten spreken het onder- buikgevoel niet tegen: gemeten vanaf 1 juni (de start van de meteo rologische zomer) werd Neder land tot en met gisteren getrak teerd op niet meer dan zeven zoge naamde 'mooiweerdagen', acht minder dan de vijftien die het ge middeld zouden moeten zijn. „Van mooiweerdagen spreken we als de zon lekker schijnt op minstens 50 procent van de tijd die hij op een dag kan schijnen, dus denk dan al gauw aan zeven tot acht uur", zegt Lankamp. „Daarnaast moet er op zo'n mooi- weerdag geen neerslag vallen en moet het een paar graden warmer zijn dan de 22 graden die het ge middeld in een zomer is, dus een graad of 24." Van die mooie dagen hebben we er dus pas zeven ge had. Ook het aantal écht warme dagen, tussen de 25 en 30 graden, blijft met dertien achter bij wat het zou moeten zijn. En dan komt de grote verrassing: want geloof het of niet, tóch is 2016 een war me zomer... 's nachts. „Met 13,1 gra den gemiddeld is het 's nachts warmer dan ooit sinds de start van de weermetingen in 1901. We staan ermee op de eerste plaats", zegt Lankamp. „Terwijl de gemid- delde temperatuur die we deze zo mer overdag hebben, 21,9 graden, echt een middenmoter is, zijn de nachten dus warmer dan ooit." Normaal is het in deze periode 's nachts gemiddeld 11,8 graden; met 13,1 zitten we daar een stuk boven. Dat heeft met een combina tie van factoren te maken, aldus Lankamp. Een factor die mee speelt is dat het zo vochtig is over dag. „Er is veel bewolking, daar door koelt het 's nachts niet goed af omdat de warme lucht niet weg kan. Dus blijft het lang warm als het donker is." Toch wil Lankamp nog niet spreken van een uitzon derlijke zomer. „In 2012 was het ook zo wisselvallige. Alleen was het toen 's nachts niet zó warm." dinsdag 9 augustus 2016 HEERLEN Twee politiemedewerkers in Limburg zijn aangehou den op verdenking van schending van het ambts geheim en ambtsmisbruik. De twee, een 50-jarige man en een 25-jarige vrouw, zouden vertrouwelij ke gegevens uit het onder zoek naar de moord op Sven Prins hebben gelekt. Naast de twee zijn een 48-jarige man zonder vas te woon- of verblijfplaats en drie mannen uit Heerlen aangehouden op verden king van betrokkenheid bij het lekken van informatie. Tijdens de EuroPride in Amsterdam zijn 21 zak kenrollers aangehouden. Vijf werden gepakt dank zij de loktelefoon. ISLAMABAD Het aantal doden door de bomaanslag bij een zieken huis in de Pakistaanse stad Quetta is gisteren geste gen naar zeventig. Er zou den zo'n tweehonderd ge wonden zijn gevallen. De explosie trof een buiten de kliniek verzamelde groep advocaten en politieagen ten. Het aantal doden kan nog verder oplopen. De po litie zegt dat het om een zelfmoordaanslag gaat. Politie wil digitaal in uw auto wroeten Een zwarte doos in auto's slaat het rijgedrag minutieus op. De politie is geïnteresseerd, want een digitaal remspoor zegt veel meer dan verbrand rubber op de weg. Ton Voermans Peter Winterman Rotterdam —Vincent Böhre, Privacy First De zomer van 2016 is, geloof het of niet, tot nu toe de warmste ooit. Maar wel 's nachts: „Met ge middeld 13,1 graden 's nachts staat 2016 nu op de eerste plaats." Victor Schildkamp Rotterdam Hoe komt dat, die warme nachten? Warme, vochtige lucht waait aan vanuit de Atlantische oceaan Deze lucht kan niet goed afkoelen en creëert wolken die moeilijk oplossen in de nacht Warme en vochtige lucht kan niet weg door bewolking, waardoor de nachten warm zijn Hoe er gestuurd is De stand van het gaspedaal Of de autogordels los of vast zaten Een EDR bevindt zich meestal op de bodem van de auto als onderdeel van het sensor-systeem van de airbags snelheid van de auto Of de remmen zijn gebruikt 1008 MR I BRON Detroit News/Chicago Tribune Of de airbags afgegaan De kracht van de botsing Nieuwe auto's hebben een zwarte doos die continu de laatste seconden van de auto vastlegt. Daarmee is het mogelijk om een ongevallen-analyse uit te voeren. Wat neemt de EDR op:

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 13