Archeoloog is wrak van VOC-schip op het spoor Als De Haarlem niet was verongelukt, was koopman Jan van Riebeeck mogelijk nooit in de Tafelbaai aan land gegaan. Het is niet toevallig dat Van Riebeeck juist hier terugkwam Het strand en de zee van de Tafelbaai, vlakbij Kaapstad, zijn het werkterrein van de Ne derlandse wetenschap per Bruno Werz. Hij vond er al eens de overblijfselen van een hakbijl van tussen de 300.000 en 1,6 mil joen jaar oud - het oudste door mensachtigen gemaakte voorwerp ooit onder water gevonden. Je zou Werz een moderne Indiana Jones kunnen noemen. Net als de filmheld is hij een archeoloog die het avontuur in het buitenland zoekt. Maar waar Indiana vooral op het land naar oude schatten zocht, richt Werz zich op de zee. Zijn spe cialiteit: opgraven van oude sche pen, bijvoorbeeld uit de tijd van de Verenigde Oost-Indische Compag nie. In de jaren 90 haalde hij al twee VOC- wrakken boven water: De Waddinxveen en De Oosterland. Het project waar Werz nu zijn tan den in heeft gezet is het vinden van het VOC-schip De Haarlem. Tijdens een wandeling beklimt hij een zach te duin van de Tafelbaai, vlakbij Kaapstad, zodat hij vrij zicht heeft over zee. Normaal gesproken kijk je hier zo naar de Tafelberg en Robben eiland, maar het grauwe weer belet dat. „Daar", hij wijst naar het strand, „moet het oude scheeps wrak ongeveer liggen. Niet dieper dan een meter of 5 onder het zand." Werz vertelt: De Haarlem vertrok in 1647 vanuit Batavia, in het huidi ge Indonesië, naar Amsterdam. Op het zuidwestelijke puntje van het Afrikaanse continent sloeg het nood lot toe. Het schip raakte aan lager wal en de bemanning verliet met knikkende knieën het schip. Hoe zouden de Afrikanen 62 onbekende blanken verwelkomen? Snel bleek dat de zeelieden wei nig te vrezen hadden van de Afrika nen. De Nederlanders bouwden een kamp, waar zij een jaar verbleven, totdat zij opgepikt werden door een terugkerende VOC-vloot. Terug in Amsterdam brachten zij verslag uit bij hun werkgever. De VOC was op dat moment op zoek naar een verversingsstation in Afri ka, waar schepen op weg naar 'de Oost' vers voedsel en drinkwater aan boord konden nemen. De Haar lem-bemanning schreef over de vruchtbare grond, de aanwezigheid van voldoende schoon water en de vriendelijke houding van de lokale bevolking: een perfecte plek voor een verversingsstation. „Het is dus niet toevallig dat VOC-koopman Jan van Riebeeck vier jaar later op dezelfde plek terug kwam", zegt Werz. De post die Van Riebeeck stichtte, groeide uit tot het huidige Kaapstad, en later tot Zuid-Afrika. Volgens Werz zou de vondst van De Haarlem daarom van symboli sche waarde zijn voor Zuid- Afrika. Daar is Martijn Manders het mee eens. Manders is maritiem archeo loog en hoofd van het Maritiem Pro gramma bij de Nederlandse Rijks dienst voor het Cultureel Erfgoed. Hij zegt dat de archeoloog 'een hoop aanwijzingen gevonden heeft die een goede basis geven om op zoek te gaan.' Het is wel aan de verschillen de autoriteiten om een opgraving goed te keuren, zegt hij. „Of hij het schip ook vindt, dat weet je nooit." Werz doet al sinds de jaren 80 on derzoek naar De Haarlem. Beetje bij beetje verzamelde hij meer aanwij zingen voor de locatie. Hij las de journaals van De Haarlem-beman ning, maar ook die van Jan van Rie beeck, de stichter van de Nederland se Kaapkolonie. Hij deed bodemon derzoek, waaruit bleek dat er grote voorwerpen onder het strand liggen. Uiteindelijk stuitte de archeoloog op een kaart in het Nationaal Archief in Den Haag, waar de locatie van De Haarlem simpelweg staat aangege ven. „Die noem ik mijn schatkaart", zegt Werz. „De puzzelstukjes vielen in elkaar." Na jaren van archiefonderzoek hoopt de archeoloog nu bedrijven aan zich te binden om het graaf werk, dat uiterlijk volgend jaar zou moeten beginnen, mogelijk te ma ken. Voor verder bodemonderzoek krijgt Werz hulp van de universiteit van Witwatersrand in Johannes burg. Ook kreeg hij een brief van de burgemeester van Haarlem, die hem succes wenste. Mocht het Werz lukken het schip op te graven zal dat een hoop discus sies doen oplaaien in Zuid-Afrika. Verschillende kranten schreven al over de zoektocht van de Nederland se archeoloog. „Het is natuurlijk een emotioneel beladen schip", zegt Mar tijn Manders van de Nederlandse Rijksdienst. „Hiermee is de kolonisa tie van Zuid-Afrika in gang gezet. Maar juist door het schip te zoeken en misschien ooit te vinden, kan een discussie worden gevoerd. Dat is de rol die erfgoed moet spelen." Werz woont sinds de jaren 80 in Zuid-Afrika en kent de sentimenten als geen ander. „De Afrikaners, zoals afstammelingen van de Europeanen heten, zien de komst van Jan van Rie beeck graag als een goddelijke voor zienigheid. Alsof hij er als donder slag bij heldere hemel opeens was. Maar zonder het ongeluk van De Haarlem was zijn komst misschien wel uitgebleven. Zuid-Afrika was misschien wel nooit gekoloniseerd, en het land zoals we het nu kennen, met blanke en donkere mensen, had dan misschien nooit bestaan." Tafelbaai bij Kaapstad Het schip dat het lot bepaalde van Zuid-Afrika A VOC-sche- pen voor de kust van Zuid-Afrika, geschilderd door Aer- nout Smit. Op de ach tergrond de Tafelberg. Zuid-Afrika De Tafelberg Vermoedelijke locatie van - de Haarlem in de duinen -"'rU....,' - W' Mathijs Noij Kaapstad Bruno Werz

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 3