Mozambikaans
swingen in Ossenisse
Vakantie in...
Zeeuws-Vlaanderen
Vrijwilligers geven
ADRZ net dat extraatje
Ift
Provincie: Oplossing mag niet ten koste gaan van verkeersveiligheid
Landbouwverkeer kan sinds enkele
maanden niet meer de Oosterschelde
over. De provincie kijkt of er voor de
landbouw iets te regelen is.
Diep in de nacht
of vroeg in de
morgen zouden
we de brug
misschien open
kunnen stellen
Nine Ngoumout laat mensen hun
verhaal vertellen. zeeland 16
Fabian Geelhoed brengt de zomer
door in Terneuzen. zeeland 20
Er komt dit najaar mogelijk een
proef om landbouwvoertuigen
over de Zeelandbrug en de Storm
vloedkering te laten rijden.
Sinds enkele maanden kan land
bouwverkeer de Oosterschelde
niet meer over. Zowel op de ke
ring als op de Zeelandbrug wordt
dat verbod nu af en toe genegeerd.
„Ik wil kijken of ik dit voor de
landbouwsector kan regelen",
zegt gedeputeerde Harry van der
Maas, „maar het mag niet ten kos
te gaan van de verkeersveilig
heid."
Sinds er gewerkt wordt aan de
pijlers van de Oosterscheldeke-
ring is de parallelweg naast de
hoofdrijbaan verboden voor land
bouwverkeer. Voertuigen breder
dan 2,20 meter kunnen er niet
meer langs en de vrees bestaat dat
de werkstellages worden geraakt.
Her werk duurt daar tot 2023.
De Zeelandbrug is ook verbo
den gebied voor trekkers en land
bouwvoertuigen. Die kunnen dus
de Oosterschelde niet meer over
steken. Vooral voor de grotere
voertuigen, zoals dorsmachines of
mestverspreiders, is dar een pro
bleem. Die worden vaak door boe
ren gedeeld en kunnen worden in
gezet op percelen aan weerszijden
van de Oosterschelde.
Tijdens de laatste Statenvergade
ring, vorige maand, vroegen SGP
en CDA om een oplossing. Van
der Maas zei toen nog enkele we
ken nodig te hebben. Op 1 oktober
weet hij of een proef kan worden
gehouden, zegt hij nu desge
vraagd. Er wordt gedacht aan ven
stertijden of een zogeheten convoi
passage - een overtocht onder be
geleiding. De provincie is zelf eige
naar van de Zeelandbrug, waar-
door een oplossing daar het ge
makkelijkst lijkt. „Diep in de
nacht of vroeg in de morgen zou
den we de brug misschien even
kunnen openstellen voor land
bouwverkeer." Hij wijst erop dat
de proef acceptabel moet zijn voor
de boeren, maar zeker ook ver
keersveilig. „Her is een doorgaan
de route die bedoeld is voor ande
re weggebruikers. Zo'n proef mag
niet te veel nadelige effecten heb
ben."
De Oosterscheldekering is van
Rijkswaterstaat. Die denkt mee
over een oplossing. Een complica
tie is dat het een autoweg is met
een maximumsnelheid van 100 ki
lometer per uur. Voertuigen die
niet sneller dan 80 kunnen zijn
daar wettelijk niet toegestaan. Dat
maakt een oplossing nog gecom
pliceerder. Van der Maas: „Het
moer verantwoord zijn. Ik wil
geen halve oplossing maar een
goede, die draagvlak heeft bij alle
betrokken partijen."
maandag 8 augustus 2016 pzc.nl email: walcheren@pzc.nl
Soms lijkt het of de weergoden een aardig oor
voor muziek hebben. Na een bewolkte dag
breekt zondag de zon door, vlak voordat
singer/songwriter Neco Novellas het podium
van 't Schallemaaj in Ossenisse betreedt. In
allerijl wordt in de tuin een podium opgezet en
zit de Mozambikaanse zanger in het zonnetje
zijn nummers te spelen. Voor het optreden gaf
de in Kuitaart wonende Neco - zijn echte
naam is Anselmo Joao Johanhane - een
uitgebreide workshop. Neco stond speelde in
2008 op het North Sea Jazz Festival, maar
speelt ook graag bij kleinere podia. De laatste
jaren richt hij zich meer op lesgeven en het
spelen in speciale projecten, zoals 'De
Uitdaging' met zangeres Mathilde Santing.
Met die tour speelt hij onder meer in De
Parade in Amsterdam, maar niet voordat hij 't
Schallemaaj trakteerde op een flinke zomerse
dosis muziek, foto ronald den dekker
Meer ruimte voor trekker
Ernst Jan Rozendaal
Middelburg