Struikelen over godsdienstoorlog 16 ZEELAND Zomertentoonstelling Burgerweeshuis Zierikzee De Stichting Burgerweeshuis Zierikzee beheert een prachtig monumenten- pand dat na jaren weer een zomertentoonstelling heeft. Jarenlang bezocht ik één keer per jaar het Burgerweeshuis in Zierik zee. De oude, weelderige tuin stond vol beelden. In hal, gang en enkele statige kamers op de begane grond kon je verder dwalen. Naast kleinere beelden vond je er schilderijen, grafiek en antieke snuisterijen. Daartussen scharrelde dan beeldhouwer Ad Braat, ter wijl keramiste Tessa je hartelijk ontving. Het echtpaar hoorde bij het huis, het woon de er sinds i960. Ad overleed in 2000 en Tessa in 2013. In 2009 organiseerde zij 'haar' laatste tentoonstelling. Zoon Chris en zijn partner Theresia Koe- lewijn blazen de traditie nieuw leven in. Er staat en hangt misschien wat minder dan voorheen, maar de lijst met werken telt 250 stuks en dat los van de fraaie, in intense kleuren geglazuurde schalen, vazen en pot ten van Tessa Braat. Voor liefhebbers van de schone kunsten in klassieke zin en spe ciaal voor wie van bronzen beelden houdt is het goed toeven in en om dat pand. De mens staat centraal, gekleed en naakt. Vakmanschap kenmerkt de aanpak, figura tie domineert. Er is werk dat de geest van de oude Griekse sculptuur ademt en werk dat geworteld is in de expressieve beeld houwkunst van de naoorlogse jaren '50. Ik zie mythologische figuren, baders en baad sters, zwangere vrouwen, moeders met een kind op de arm en stelletjes, innig verstren geld of ontspannen op een hek zittend. Ik kom een advocaat tegen en een kardinaal, een acrobaat, danseressen, worstelaars, vis sers, liggende en staande naakten en por tretkoppen. Daarnaast af en toe een dier. Kan dat nog in deze verscheurde tijd? Ver tellen van vreugde en verdriet, warmte, kracht, souplesse, wijsheid en liefde? En maar af en toe van strijd? Het is - vind ik - vooral kunst die troost biedt en het besef voedt dat er ook een andere kant is aan het bestaan dan zich zo vaak opdringende feno menen als fanatisme, populisme, narcisme, opportunisme, materialisme en machtswel lust. 'Sophia' van Dick Aerts bijvoorbeeld, is een sterk geboetseerd beeld van een vrouw die met één arm een doek tegen De mens staat centraal, gekleed en naakt zich aan houdt die haar naaktheid bedekt. Zij kijkt je krachtig aan en belichaamt een vrouw die zich laat voorstaan op haar geest en niet op haar lijf. Daarmee geeft Aerts haar naam - 'Sophia' is Grieks voor (le venswijsheid - een verbeelding die univer seel is en tegelijk actueel. Wat verderop staan dan de 'Vissers' van Hans Blank, man nen in klederdracht, stevig en toch zwierig neergezet, expressief en als kop niet meer dan een dot raak gevormde klei. Het avon tuur van het scheppen spettert eraf. Het is een herinnering aan tijden dat de visserij er heel anders uit zag dan vandaag de dag. Wat iets anders is dan pure nostalgie. Ge ven Aerts en Blank de traditie een persoon lijke toets, Linda Verkaaik ontwikkelt voor haar reliëfs een heel eigen beeldtaal. Zij snijdt vormen uit platen klei, maakt daar openingen in, voorziet ze hier en daar van opstaande randen en giet ze af in brons. Zo ontstaan geabstraheerde koppen van men sen die met elkaar in gesprek zijn. De taal van Verkaaik roept hun innerlijke bewogen heid op. Er is binnen ook eigenzinnige fijn schilderkunst van Jan van Buiten en divers werk van Miems van Citters. En ik ben be nieuwd wat u vindt van de fraaie in Art De- co-sfeer gestileerde koppen van Marina Ra dius... Vlak voor de zomervakantie moest onze jongste een repeti tie maken over reformatie en de Tachtigjarige Oorlog. 'Wat heb ik eraan?' en 'Het is toch al lang voor bij!' zijn zinnen die bij het leren op het puntje van zijn tong liggen. Het staat ver van hem af, denkt hij. De tijd ontbrak om verhalen tot le ven te wekken. In Zeeuws-Vlaande- ren struikel je namelijk nog letterlijk over deze geschiedenis als je aan de wandel gaat. Wij stapten deze vakan tie op de fiets, om aan de hand van het routeboekje van de PZC wat rond te kijken. Wie weieens heeft rondgewandeld in de omgeving van Verdun weet dat brute geschiedenis zich daar toont in een pokdalig landschap, gecreëerd tij dens de Eerste Wereldoorlog. Maar in ons Zeeuws-Vlaanderen is de Monniken werk José Baars schrijft wekelijks over reli gie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monniken werk Tachtigjarige Oorlog nog tastbaar aanwezig. De 'Staatsen' in het noorden wa ren protestants en wilden vrijheid van godsdienst en een eind maken aan Spaanse overheersing. Parma wil de de Noordelijke Nederlanden, die in de optiek van de katholiek Filips II nogal waren losgeslagen, vanuit het zuiden in het gareel brengen. De li nies lagen tussen Sas van Gent en Hulst waar vandaag de dag de resten van negentien schansen en redoutes terug te vinden zijn. De strijd kon er fel oplaaien en het land werd met regelmaat opzettelijk onder water gezet. Inundatie - zoals dat heet - is dus echt véél eerder uit gevonden dan in de Tweede Wereld oorlog. Afijn, tijdens de Tachtigjarige Oor log schoof de grens zus en schoof de grens zo. En daarna volgde meer on heil in de Franse tijd en bij de schei ding tussen de Noordelijke en Zuide lijke Nederlanden. In een samenle ving waarin het nog ondenkbaar was dat je niet-godsdienstig of preciezer onkerkelijk was, heeft de bevolking hier eeuwen onder geleden. Loyaal blijven aan de katholieke of protes tantse kerkgemeenschap waarin je toevallig geboren (en gedoopt) was, kende een hoge prijs. Om een dienst of mis te kunnen bezoeken of getui ge te zijn van een doop of huwelijk hebben mensen heel wat gevaar ge trotseerd. Zo moesten katholieken uit Overslag en Kruisstraat rond 1700 om het water van de Moerbeke- polder heen lopen om bij een kapel te komen die op Spaanse grond in Koewacht stond. Daar heeft de huidi ge Papdijk (Papendijk) tussen Over slag en Koewacht zijn naam aan te danken. Gelovigen moesten hun kerkgang soms met de dood bekopen. Hoe dan ook. Dat kerkelijk West-Zeeuws- Vlaanderen vooral protestants is en Oost-Zeeuws-Vlaanderen katholiek, kent een lange geschiedenis. In 1830 ging Zeeuws-Vlaanderen tot Nederland behoren. Dat er op godsdienstig gebied eindelijk rust kwam, blijkt uit het feit dat er in Zeeuws-Vlaanderen sinds 1841 maar liefst dertig nieuwe katholieke ker ken zijn gebouwd. Dat de strijd pijn heeft gedaan staat in de Sint-Willi- brordusbasiliek in Hulst nog letter lijk op ramen en deuren geschreven. Maar de parochianen zijn nu, getuige een expositie, vooral bezig met het jaar van barmhartigheid. Gelukkig maar. zaterdag 6 augustus 2016 Alsof de tijd heeft stilgestaan RECENSIE Nico Out Zierikzee Hans Blank: 'Vissers'. Zomertentoonstelling 2016: t/m 4/9. Bur gerweeshuis, Zierikzee. Vr. t/m zo. 11.00 -17.00 uur. Toegang 2,50, kinderen 1, gezinskaart 6 Dick Aerts: 'Sophia'. José Baars Leestips bij deze column en een overzicht van de kerkdiensten voor komende zondag staan op pzc.nl/monnikenwerk.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 44