3
p
Bemanning
was goed
voorbereid
REDDINGBOOTJE OMGESLAGEN BIJ NEELTJE JANS
de vaatwasser uit te ruimen als de
pieper afgaat: het kustwachtcen
trum in Den Helder. Prio t, vaar
tuig omgeslagen, Neeltje Jans Bui
ten. Hij haast zich naar het KN-
RM-station Neeltje Jans. Even la
ter stapt hij met vijf collega's op
de boot, met over zijn normale
van een zwemvest. Net op dat mo
ment vliegt de Search- and Res-
cue-helikopter uit Rotterdam
over, met zijn grote zoeklicht. Die
kan terug naar huis.
22.30 uur
De Uly heeft de boot op sleep
touw genomen. Aan boord van de
Koopmansdank zitten een man
en een vrouw, stijf van de adrena
line, bij te komen in de kajuit. Eén
vrouw is ondanks het overlevings-
pak onderkoeld geraakt en heeft
na een uur in het 20 graden war
me zeewater een lichaamstempe
ratuur van 35,2 graden.
kleren heen een overlevingspak.
De windkracht is intussen toege
nomen tot 6.
21.55 uur: Vaarwater Roompot
Martijn Kuzee tuurt over het wa
ter bij het Banjaardstrand. Naast
de vaste schijnwerpers zijn twee
extra zoeklichten aan de boot be
vestigd. Want hier moeten ze er
gens zijn. Maar er is niets te zien.
Het Kustwachtcentrum onder
houdt contact met de drenkelin
gen en geeft informatie door aan
de Koopmansdank. „Wij steken
een vuurpijl af. Kunnen ze die
zien?" Ja, ze zien hem, maar een
tweede referentiepunt ontbreekt.
Het duister is nu volledig, maar
in het donker verschijnt een licht
punt: de radartoren van Neeltje
Jans. Nu er een tweede oriëntatie
punt is, kan de positie beter be
paald worden. Er gaat nog een
vuurpijl de lucht in. Daar, daar
moeten ze zijn. De Koopmans
dank stoomt op, met in zijn kiel
zog de reddingboot van Westka-
pelle, de Uly.
22.28 uur: Drie mijl ten westen
van de Oosterscheldekering
Nog één keer gaat er een vuurpijl
de lucht in. De drenkelingen
zien in de verte de
Koopmansdank
al varen, maar
nog altijd zien
zij hen niet.
De zee is
zwart, de maan
gaat schuil ach
ter een dikke wol
kenlaag. Bijna veer
tig minuten zoeken
ze al. En dan strijkt het
zoeklicht van de Uly over fel-
oranje en reflecterende strepen
22.45 uur: Aankomst bij Red
dingsstation Neeltje Jans
Drie ambulances, een politiewa
gen, een traumaheli. De onder
koelde vrouw gaat op een bran
card mee naar het ziekenhuis in
Goes voor een nachtje observatie.
De anderen komen met de schrik
vrij. „Dit had echt verkeerd kun
nen aflopen", denkt schipper Mar
tijn Kuzee. Zelfs mét de telefoon
heeft de zoektocht in het duister
een uur geduurd. 'Ergens tussen
Domburg en Neeltje Jans': dat is
een zoekgebied van vier bij tien ki-
lometer. Maar ze hebben hem ge
vonden, de spreekwoordelijke
speld in de hooiberg.
SUPREME
SUMMER DEALS
TIJDELIJK TOT 7.000 VOORDEEL
vrijdag 5 augustus 2016
Noordzee
Reddingsboot
omgeslagen
Oosterschelde
Noord-Beveland
Voorzitter Wim de Rijke van
de reddingsbrigade Zierik-
zee-Duiveland kan niet ge
noeg benadrukken dat de be
manning van de omgeslagen
reddingsboot niets te verwij
ten valt. „Ze hebben goed ge
handeld."
Nog altijd is niet duidelijk hoe
het komt dat de boot woens
dagavond omsloeg, maar op
internet wordt druk gespecu
leerd over mogelijke fouten
van de kant van de beman
ning van de reddingsboot.
„Dat is onzin", stelt De Rijke
beslist. „Ze waren juist heel
goed voorbereid. Als red
dingsboten assisteren bij
zwemwedstrijden wordt
soms nog wel eens volstaan
met het dragen van een wet-
suit, maar iedereen aan
boord droeg nu een overle-
vingspak met reddingsvest
en vanwege de mogelijkheid
dat de communicatie verbro
ken zou worden, was er zelfs
een telefoon in een water
dichte hoes. De schipper
was zeer ervaren en de boot
was geschikt voor het varen
in open zee, zelfs in het don
ker. Er was een GPS-kaart-
plotter en navigatieverlich-
ting. Ze handelden precies
volgens protocol."
worden gered
Een soortgelijk
bootje van de
reddingsbrigade
in actie.
De geredde redders worden aan land gebracht om te worden be
handeld. FOTO FRANS BOSSCHA
FOTO MARIEKE MANDEMAKER
JAGUAR XE EN XF
JACUAR
Auto Ventura B.V.
Amundsenweg 29A, 4462 GP Goes, 0113 24 52 85
autoventura.nl
21% BIJTELLING
THE ART OF PERFORMANCE
Min./max. gecombineerd verbruik: 3,8-8,6 1/100 km, resp. 26,3-11,6 km/1, C02-uitstoot resp. 99-204 g/km.
Consumentenprijs Jaguar XE vanaf 41.250 en Jaguar XF vanaf 47.750 incl. BTW en BPM en excl. kosten rijklaarmaken.
Zie voor verkoopvoorwaarden jaguar.nl. Wijzigingen voorbehouden. Actie geldig zolang de voorraad strekt.