3 p Bemanning was goed voorbereid REDDINGBOOTJE OMGESLAGEN BIJ NEELTJE JANS de vaatwasser uit te ruimen als de pieper afgaat: het kustwachtcen trum in Den Helder. Prio t, vaar tuig omgeslagen, Neeltje Jans Bui ten. Hij haast zich naar het KN- RM-station Neeltje Jans. Even la ter stapt hij met vijf collega's op de boot, met over zijn normale van een zwemvest. Net op dat mo ment vliegt de Search- and Res- cue-helikopter uit Rotterdam over, met zijn grote zoeklicht. Die kan terug naar huis. 22.30 uur De Uly heeft de boot op sleep touw genomen. Aan boord van de Koopmansdank zitten een man en een vrouw, stijf van de adrena line, bij te komen in de kajuit. Eén vrouw is ondanks het overlevings- pak onderkoeld geraakt en heeft na een uur in het 20 graden war me zeewater een lichaamstempe ratuur van 35,2 graden. kleren heen een overlevingspak. De windkracht is intussen toege nomen tot 6. 21.55 uur: Vaarwater Roompot Martijn Kuzee tuurt over het wa ter bij het Banjaardstrand. Naast de vaste schijnwerpers zijn twee extra zoeklichten aan de boot be vestigd. Want hier moeten ze er gens zijn. Maar er is niets te zien. Het Kustwachtcentrum onder houdt contact met de drenkelin gen en geeft informatie door aan de Koopmansdank. „Wij steken een vuurpijl af. Kunnen ze die zien?" Ja, ze zien hem, maar een tweede referentiepunt ontbreekt. Het duister is nu volledig, maar in het donker verschijnt een licht punt: de radartoren van Neeltje Jans. Nu er een tweede oriëntatie punt is, kan de positie beter be paald worden. Er gaat nog een vuurpijl de lucht in. Daar, daar moeten ze zijn. De Koopmans dank stoomt op, met in zijn kiel zog de reddingboot van Westka- pelle, de Uly. 22.28 uur: Drie mijl ten westen van de Oosterscheldekering Nog één keer gaat er een vuurpijl de lucht in. De drenkelingen zien in de verte de Koopmansdank al varen, maar nog altijd zien zij hen niet. De zee is zwart, de maan gaat schuil ach ter een dikke wol kenlaag. Bijna veer tig minuten zoeken ze al. En dan strijkt het zoeklicht van de Uly over fel- oranje en reflecterende strepen 22.45 uur: Aankomst bij Red dingsstation Neeltje Jans Drie ambulances, een politiewa gen, een traumaheli. De onder koelde vrouw gaat op een bran card mee naar het ziekenhuis in Goes voor een nachtje observatie. De anderen komen met de schrik vrij. „Dit had echt verkeerd kun nen aflopen", denkt schipper Mar tijn Kuzee. Zelfs mét de telefoon heeft de zoektocht in het duister een uur geduurd. 'Ergens tussen Domburg en Neeltje Jans': dat is een zoekgebied van vier bij tien ki- lometer. Maar ze hebben hem ge vonden, de spreekwoordelijke speld in de hooiberg. SUPREME SUMMER DEALS TIJDELIJK TOT 7.000 VOORDEEL vrijdag 5 augustus 2016 Noordzee Reddingsboot omgeslagen Oosterschelde Noord-Beveland Voorzitter Wim de Rijke van de reddingsbrigade Zierik- zee-Duiveland kan niet ge noeg benadrukken dat de be manning van de omgeslagen reddingsboot niets te verwij ten valt. „Ze hebben goed ge handeld." Nog altijd is niet duidelijk hoe het komt dat de boot woens dagavond omsloeg, maar op internet wordt druk gespecu leerd over mogelijke fouten van de kant van de beman ning van de reddingsboot. „Dat is onzin", stelt De Rijke beslist. „Ze waren juist heel goed voorbereid. Als red dingsboten assisteren bij zwemwedstrijden wordt soms nog wel eens volstaan met het dragen van een wet- suit, maar iedereen aan boord droeg nu een overle- vingspak met reddingsvest en vanwege de mogelijkheid dat de communicatie verbro ken zou worden, was er zelfs een telefoon in een water dichte hoes. De schipper was zeer ervaren en de boot was geschikt voor het varen in open zee, zelfs in het don ker. Er was een GPS-kaart- plotter en navigatieverlich- ting. Ze handelden precies volgens protocol." worden gered Een soortgelijk bootje van de reddingsbrigade in actie. De geredde redders worden aan land gebracht om te worden be handeld. FOTO FRANS BOSSCHA FOTO MARIEKE MANDEMAKER JAGUAR XE EN XF JACUAR Auto Ventura B.V. Amundsenweg 29A, 4462 GP Goes, 0113 24 52 85 autoventura.nl 21% BIJTELLING THE ART OF PERFORMANCE Min./max. gecombineerd verbruik: 3,8-8,6 1/100 km, resp. 26,3-11,6 km/1, C02-uitstoot resp. 99-204 g/km. Consumentenprijs Jaguar XE vanaf 41.250 en Jaguar XF vanaf 47.750 incl. BTW en BPM en excl. kosten rijklaarmaken. Zie voor verkoopvoorwaarden jaguar.nl. Wijzigingen voorbehouden. Actie geldig zolang de voorraad strekt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 31