16 EC Het vroegere design is warmer, de kleuren en vormen zijn mooier Nintendo brengt zijn NES-console uit 1983 opnieuw uit. Want de nieuwste trend heet retro De markt van 'oud van buiten, nieuw van binnen' floreert uitbundig. Met retro laat de koper zien dat hij z'n klassiekers kent Ni«!t»?"n£"TSVSTI,n Autofabrikanten we ten het al langer: re tro verkoopt. Neem de Volkswagen Ke ver die in 1997 een nieuw jasje kreeg en onder de naam New Beetle met veel succes werd verkocht. Of de Fiat 500 uit 1957- Het Italiaanse wagentje maakt een halve eeuw na de lance ring zijn rentree, verkocht meteen als een tierelier en won de prijs voor auto van het jaar 2008. De laatste tien jaar ontdekken meer en meer producenten de re- tromarkt. Nieuwe versies van oude artikelen, moderne items in een oud jasje: het grote publiek valt er massaal voor. Neem vinyl. Sinds jong en oud de elpee herontdekken zijn platen spelers niet aan te slepen. „De ver koop verdubbelde vorig jaar ten opzichte van 2014", vertelt bijvoor beeld Nederlands grootste online- winkel Bol.com. „Op de piek tij dens de feestdagen verkochten we er honderden per week. Deze groei zet zich dit jaar voort." Ander voorbeeld: horlogemaker Casio die zijn bekende quartzhor- loges uit de jaren 80 uitbrengt on der de naam 'Casio Collection Re tro'. Veel jongeren die destijds nog lang niet geboren waren dra gen er één om de pols. Computergames zijn een ander terrein waar retro het goed doet. Zo kondigde Nintendo onlangs aan in november met een miniver- sie van zijn bekende NES uit 1983. De console - bekend van games als Donkey Kong, Super Mario Bros en Zelda - blijkt ook anno 2016 een dikke hit. „Binnen een week na de aankondiging reser veerden honderden mensen een exemplaar", zegt Marjolein Ver kerk van Bol.com. Wat maakt retro zo onweer staanbaar aantrekkelijk bij consu menten? Allereerst spreekt de mo de diverse groepen aan, zeggen kenners. „Ouderen geeft het een gevoel van nostalgie en herken ning, terwijl jongeren een totaal nieuwe wereld ontdekken waar mee ze zich kunnen onderschei den", vertelt René Mirck, die vijf jaar geleden (web)winkel The Re tro Family begon. De kleuren en de vormen zijn gewoon mooier, zegt hij. „Een verademing vergele ken met de stereotype designs die je bij MediaMarkt vindt." De pas 30-jarige ondernemer uit Leeuwarden vaart er wel bij. De omzet van The Retro Family verdubbelt tot nu toe ieder jaar. Mirck ziet de markt verbreden. „Keukenartikelen als waterkokers, broodtrommels, koelkasten en es pressoapparaten lopen goed. Maar ook kleding en woonkamerartike len gebaseerd op vroegere designs zijn sterk in opkomst." Volgens Kitty Koelemeijer, mar- ketinghoogleraar aan Nyenrode, is de opkomst van retro een reactie op de technologische ontwikkelin gen van nu. „Retro is warmer. Het gekraak van een elpee geeft een sfeervol gevoel en is niet zo kli nisch." Dan is er een symbolische kant. „Met retro laat de koper zien dat hij z'n klassiekers kent. Het biedt bovendien een mooi con trast met alle moderne spullen in de huiskamer." Tegelijk zit de populariteit er juist in dat retro niet de lasten van de vergane tijd kent. Want waar vintage spullen écht oud zijn - het moderne antiek zegt Koelemijer - zijn retroversies dat doorgaans slechts van uiterlijk. Binnenin huist technologie van nu. „Een product moet wél praktisch in ge bruik zijn", zegt Mirck. „Of een re- trokoelkast zuinig." Retro geeft daarmee meer vrijheid dan vinta ge én is vaak goedkoper. Zoals Technics belooft dat z'n nieuw uit gebrachte klassieke SL-1200 pickup niet de manco's van vroe ger - ongewenste vibraties en snel- heidsverschillen - kent. „Analoge problemen van vroeger zijn opge lost." De komende jaren blijft de retro- markt groeien, verwachten ken ners. Onder meer het good old cas settebandje is klaar voor een revi val. „We merken dat steeds meer leveranciers ze opnemen in het as sortiment", zegt Verkerk van Bol.com. „We verwachten dat dit product zich gaat ontwikkelen en dat wij de cassetteband weer een vaste plek in de winkel gaan ge ven." dinsdag 2 augustus 2016 Populaire retroproducten zijn, naast de Nintendo, de platenspeler, fototoestellen van Polaroid, espresso-ap paraten en de quartzhorlo- ges van Casio. Retro David Bremmer Leeuwarden Kitty Koelemeijer, hoogleraar ILLUMINATOR*

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 16