Behouden weduwe d> 16 ECONOMIE Nederland blijft achter bij Europese trend Na een dip van jaren gaat het weer goed in de auto-industrie. „We zijn terug op de cijfers van voor de crisis." In Nederland steeg de verkoop van busjes en trucks met 23 procent tot bijna 8.800 stuks In de schijnwerper Het is doodeng, zei ze eens, dat je ver antwoordelijk bent voor een familie bedrijf dat al 152 jaar bestaat, en dat door vijf generaties werd gemaakt tot wat het nu is. „Dat ik de weduwe Joustra ben. Het maakt me trots, maar ook kwetsbaar." Want Heieen mag Sonnenberg heten, ze is een afstammeling van naamgeefster Anjenet- te Joustra. Die besloot in 1864 over te schake len van de wijnhandel naar het distilleren van het kruidenbitter Beerenburg. Heieen loopt over van enthousiasme, pakt iedereen in, ratelt maar door. De sc Heeren- veensupporter werd in 2002 directeur van de distilleerder in hartje Sneek. Ze volgde haar vader Jaap op en deed dat voortvarend. Wat bij het oude moest blijven bleef, maar er kwamen ook een museum, een proeflokaal en nieuwe likeu ren. Mega- winsten leverde dat niet op, maar ach. „Dit bedrijf je is gebleven bij de gratie van mis management", zei haar vader ooit. „Natuurlijk moet je een beet je zakelijk zijn, maar niet te krampachtig." Weduwe Joustra bleef overeind, en dat was op zich al prachtig. zaam bij Stich- Tot twee weken terug het bericht kwam dat het be drijf meegesleept dreigde te wor den in het failliet van eigenaar en drankengigant Dirkzwager. In een brief op Face- book schreef He- leen diep geraakt te zijn. Maar: 'De trots en passie waarmee wij het merk Joustra in ere houden is niet veranderd en zal zeker behou den blijven.' Ze kreeg gelijk. Dinsdag 16.00 uur werd de overname door de Leeuwarder distilleerder Boomsma bekend. Ook een familiebedrijf, ook producent van Beerenburg, maar dan net met een ander aroma. Sonnenberg trok meteen een fles champagne open. lil lil lil lil lil Flitsen Aperam RELX ING OCI Het ene cijfer is nog mooier dan het ande re. Renault meldde gisteren vol trots dat het 41 procent meer winst heeft geboekt over het eer ste halfjaar: 1,5 miljard euro, tegen 1,1 miljard euro dezelfde periode vorig jaar. Met een aantal nieuwe modellen zoals de Kadjar en Espace-minivan weet de Franse automaker de automobilisten te verleiden. Een paar deuren verderop, bij PSA draait het ook weer geweldig. De fabrikant van Peugeot en Citroën heeft afgelopen kwartaal een 32 procent hogere winst be haald. De op een na grootste auto fabrikant van Europa heeft dat te danken aan enerzijds stevige be zuinigingen en anderzijds de ho gere verkopen van modellen van Peugeot en Citroën. Nog meer voorbeelden? Ford boekte in Europa 467 miljoen euro winst, liefst drie keer zo veel danvorig jaar. Daimler (producent van Mercedes) zag de autoverkoop met 7 procent stijgen. Het zijn cij fers die al jaren niet meer ver toond zijn in autoland. Zelfs Volks wagen, dat zucht onder de gevol gen van dieselgate, zag zijn opera tionele winst stijgen. Belangrijkste oorzaak van de ver koophausse, volgens Tom Huys- kens van branchevereniging Bo- vag is de aantrekkende economie. „Nu het weer beter gaat, kopen particulieren en bedrijven weer auto's." Dat zelfs Volkswagen daarvan profiteert, ligt volgens de Bovag aan het feit dat VW een ijzersterk en steengoed merk blijft. Boven dien: „Consumenten in grote de len van Europa halen hun schou ders op over dieselgate." Nog iets opvallends: zo'n beetje in heel Europa neemt die groei toe, met uitzondering van Neder land. In ons land blijven de ver koopcijfers van alle automerken achter. De bij tellingsregeling voor auto's van de zaak speelt hierin een belangrijke rol, zo licht Bovag toe. Eind vorig jaar werden er op de valreep nog veel auto's geregis treerd tegen gunstigere tarieven. Met als gevolg een terugval van de autoverkopen in de eerste zes maanden van het jaar. Toch zou die particuliere markt na de zo mer zomaar weer kunnen opkrab belen, denkt Huysens. Vanaf 1 ja nuari 2017 worden de bij tellingsre gelingen wederom aangepast en dat kan wel eens zorgen voor een run op zogeheten plug-in hybri- des; de bijtelling daarvan gaat van af volgend jaar omhoog. Als het gaat om de verkoop van nieuwe bedrijfswagens doet Ne derland het wel beter dan andere Europese landen. Vorige maand werden er in heel Europa 223.519 nieuwe bedrijfswagens geregis treerd. Ruim 13 procent meer dan in juni vorig jaar. In Nederland ging de verkoop van onder meer busjes en trucks met een kleine 23 procent vooruit, tot bijna 8.800 voertuigen. Hyskens: „Hier zie je de toegenomen economische acti viteit heel duidelijk terug. De fa brikanten zijn terug op het niveau van voor de crisis." Het is zo'n bedrijf dat moet blijven be staan. Omdat het familiebedrijf van histo rie aan elkaar hangt, cultureel erfgoed is. De redding van distilleerder Weduwe Jous- tra zorgde dan ook voor euforie bij Heieen Sonnenberg, zesde generatie Joustra. Sander van Mersbergen vrijdag 29 juli 2016 z In 1970 geboren in Sneek. Na opleidin gen bij Schoe- vers werk zaam bij Stich ting Uitpost in Den Haag. Vanaf 1992 bij Weduwe Joustra in Sneek, sinds 2002 directeur. De economie van België is in het tweede kwartaal sterker gegroeid dan in de eerste drie maanden van dit jaar, ondanks de ter reuraanslagen in Brussel en Zaventem eind maart, meldt de Belgische centrale bank. De groei was 0,5 procent, tegen 0,2 procent in de eerste drie maanden. Harley-Davidson heeft in het afgelopen kwartaal minder motorfietsen aan de man weten te brengen in de Verenigde Staten. De verkopen in de veruit belangrijkste markt voor het bedrijf daalden met ruim 5 procent. De roestvrijstaal- fabrikant liet be tere resultaten zien dan in het eerste kwartaal van dit jaar. Het uitgeefcon- cern boekte ho gere winst en omzet en dat konden beleg gers waarderen. \n Beleggers toon den zich terug houdend met het oog op de uit komst van de stresstest. IK De kunstmest- producent was de grootste da ler in de Midkap. O o Kersverse auto's in Bremerhaven, foto ingo wagner/epa Bij autobouwers hangt de vlag uit Natasja de Groot Bunnik

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 16