Behouden
weduwe
d>
16 ECONOMIE
Nederland blijft achter bij Europese trend
Na een dip van jaren gaat het weer
goed in de auto-industrie. „We zijn
terug op de cijfers van voor de crisis."
In Nederland
steeg de verkoop
van busjes en
trucks met 23
procent tot bijna
8.800 stuks
In de schijnwerper
Het is doodeng, zei ze eens, dat je ver
antwoordelijk bent voor een familie
bedrijf dat al 152 jaar bestaat, en dat
door vijf generaties werd gemaakt tot wat
het nu is. „Dat ik de weduwe Joustra ben.
Het maakt me trots, maar ook kwetsbaar."
Want Heieen mag Sonnenberg heten, ze is
een afstammeling van naamgeefster Anjenet-
te Joustra. Die besloot in 1864 over te schake
len van de wijnhandel naar het distilleren
van het kruidenbitter Beerenburg.
Heieen loopt over van enthousiasme, pakt
iedereen in, ratelt maar door. De sc Heeren-
veensupporter werd in 2002 directeur van de
distilleerder in hartje Sneek. Ze volgde haar
vader Jaap op en deed dat voortvarend. Wat
bij het oude moest blijven bleef, maar er
kwamen ook een museum, een proeflokaal
en nieuwe likeu
ren. Mega-
winsten leverde
dat niet op, maar
ach. „Dit bedrijf
je is gebleven bij
de gratie van mis
management",
zei haar vader
ooit. „Natuurlijk
moet je een beet
je zakelijk zijn,
maar niet te
krampachtig."
Weduwe Joustra
bleef overeind,
en dat was op
zich al prachtig.
zaam bij Stich- Tot twee weken
terug het bericht
kwam dat het be
drijf meegesleept
dreigde te wor
den in het failliet
van eigenaar en
drankengigant
Dirkzwager. In
een brief op Face-
book schreef He-
leen diep geraakt te zijn. Maar: 'De trots en
passie waarmee wij het merk Joustra in ere
houden is niet veranderd en zal zeker behou
den blijven.'
Ze kreeg gelijk. Dinsdag 16.00 uur werd de
overname door de Leeuwarder distilleerder
Boomsma bekend. Ook een familiebedrijf,
ook producent van Beerenburg, maar dan
net met een ander aroma. Sonnenberg trok
meteen een fles champagne open.
lil
lil
lil
lil
lil
Flitsen
Aperam
RELX
ING
OCI
Het ene cijfer is nog
mooier dan het ande
re. Renault meldde
gisteren vol trots dat
het 41 procent meer
winst heeft geboekt over het eer
ste halfjaar: 1,5 miljard euro, tegen
1,1 miljard euro dezelfde periode
vorig jaar. Met een aantal nieuwe
modellen zoals de Kadjar en
Espace-minivan weet de Franse
automaker de automobilisten te
verleiden.
Een paar deuren verderop, bij
PSA draait het ook weer geweldig.
De fabrikant van Peugeot en
Citroën heeft afgelopen kwartaal
een 32 procent hogere winst be
haald. De op een na grootste auto
fabrikant van Europa heeft dat te
danken aan enerzijds stevige be
zuinigingen en anderzijds de ho
gere verkopen van modellen van
Peugeot en Citroën.
Nog meer voorbeelden? Ford
boekte in Europa 467 miljoen
euro winst, liefst drie keer zo veel
danvorig jaar. Daimler (producent
van Mercedes) zag de autoverkoop
met 7 procent stijgen. Het zijn cij
fers die al jaren niet meer ver
toond zijn in autoland. Zelfs Volks
wagen, dat zucht onder de gevol
gen van dieselgate, zag zijn opera
tionele winst stijgen.
Belangrijkste oorzaak van de ver
koophausse, volgens Tom Huys-
kens van branchevereniging Bo-
vag is de aantrekkende economie.
„Nu het weer beter gaat, kopen
particulieren en bedrijven weer
auto's."
Dat zelfs Volkswagen daarvan
profiteert, ligt volgens de Bovag
aan het feit dat VW een ijzersterk
en steengoed merk blijft. Boven
dien: „Consumenten in grote de
len van Europa halen hun schou
ders op over dieselgate."
Nog iets opvallends: zo'n beetje
in heel Europa neemt die groei
toe, met uitzondering van Neder
land. In ons land blijven de ver
koopcijfers van alle automerken
achter. De bij tellingsregeling voor
auto's van de zaak speelt hierin
een belangrijke rol, zo licht Bovag
toe. Eind vorig jaar werden er op
de valreep nog veel auto's geregis
treerd tegen gunstigere tarieven.
Met als gevolg een terugval van de
autoverkopen in de eerste zes
maanden van het jaar. Toch zou
die particuliere markt na de zo
mer zomaar weer kunnen opkrab
belen, denkt Huysens. Vanaf 1 ja
nuari 2017 worden de bij tellingsre
gelingen wederom aangepast en
dat kan wel eens zorgen voor een
run op zogeheten plug-in hybri-
des; de bijtelling daarvan gaat van
af volgend jaar omhoog.
Als het gaat om de verkoop van
nieuwe bedrijfswagens doet Ne
derland het wel beter dan andere
Europese landen. Vorige maand
werden er in heel Europa 223.519
nieuwe bedrijfswagens geregis
treerd. Ruim 13 procent meer dan
in juni vorig jaar. In Nederland
ging de verkoop van onder meer
busjes en trucks met een kleine 23
procent vooruit, tot bijna 8.800
voertuigen. Hyskens: „Hier zie je
de toegenomen economische acti
viteit heel duidelijk terug. De fa
brikanten zijn terug op het niveau
van voor de crisis."
Het is zo'n bedrijf dat moet blijven be
staan. Omdat het familiebedrijf van histo
rie aan elkaar hangt, cultureel erfgoed is.
De redding van distilleerder Weduwe Jous-
tra zorgde dan ook voor euforie bij Heieen
Sonnenberg, zesde generatie Joustra.
Sander van Mersbergen
vrijdag 29 juli 2016
z
In 1970
geboren in
Sneek.
Na opleidin
gen bij Schoe-
vers werk
zaam bij Stich
ting Uitpost in
Den Haag.
Vanaf 1992
bij Weduwe
Joustra
in Sneek,
sinds 2002
directeur.
De economie van België is in het tweede
kwartaal sterker gegroeid dan in de eerste
drie maanden van dit jaar, ondanks de ter
reuraanslagen in Brussel en Zaventem eind
maart, meldt de Belgische centrale bank. De
groei was 0,5 procent, tegen 0,2 procent in
de eerste drie maanden.
Harley-Davidson heeft in het afgelopen
kwartaal minder motorfietsen aan de man
weten te brengen in de Verenigde Staten.
De verkopen in de veruit belangrijkste markt
voor het bedrijf daalden met ruim 5 procent.
De roestvrijstaal-
fabrikant liet be
tere resultaten
zien dan in het
eerste kwartaal
van dit jaar.
Het uitgeefcon-
cern boekte ho
gere winst en
omzet en dat
konden beleg
gers waarderen.
\n
Beleggers toon
den zich terug
houdend met
het oog op de uit
komst van de
stresstest.
IK
De kunstmest-
producent was
de grootste da
ler in de Midkap.
O
o
Kersverse auto's in Bremerhaven, foto ingo wagner/epa
Bij autobouwers
hangt de vlag uit
Natasja de Groot
Bunnik