ZEELAND GEBOEKT Serie lezingen over dialect en standaardtaal T arwe met een toefje stront 12 ZEELANE De kerk is een zorgenkind. Maar wat hebben we nog een prachtige godshuizen. In 'Kerkinterieurs in Nederland' kijken we naar de binnenkant. Duizend jaar Nederlandse kerkgeschiedenis. Nu eens niet over de buiten kant van de kerken, maar puur over de interieurs. In het mo numentale boekwerk Kerkinterieurs in Nederland komen honderd kerken voorbij. Van de middeleeuwen tot en met de twintigste eeuw. Van de romaanse Basiliek van Onze-Lie- ve-Vrouw Sterre der Zee in Maas tricht tot de in 1979 in gebruik geno men De Goede Rede in Almere Ha ven. In Zeeland komen er twee ker ken aan bod: de laat-middeleeuwse Mariakerk in Nisse en de i7e-eeuw- se Oostkerk in Middelburg. Het religieuze huis wordt be dreigd, door ontkerkelijking en door geldtekort. Kerken krijgen an dere bestemmingen of worden ge sloopt. In feite zegt dit boek: laten we trots zijn op wat we nog heb ben. Het Museum Catharijnecon- vent in Utrecht - tegenwoordig 'ken niscentrum voor religieus erfgoed' - nam het initiatief voor de uitgave. Samen met de Rijksdienst voor Cul tureel erfgoed constateren de mu seumconsulenten dat de meeste mo numentale kerken alleen op zondag zijn geopend, de rest van de week zit de deur stevig op slot. Het nieu we boek lijkt een uitnodiging aan de kerken om hun pracht ook op de andere dagen van de week open te stellen. Het boek is volgens de uitge ver alvast een 'virtuele openstel ling'. De Mariakerk in Nisse kwam in de 14e en 25e eeuw tot stand. Het is een gotisch gebouw met een ranke, laat t4e-eeuwse toren. Het schip da teert uit omstreeks 1425. Rond 1470 werd de oostkant vernieuwd. Waar schijnlijk kwam deze nieuwbouw tot stand met steun van Hendrik II uit het machtige geslacht Van Borse- len. De rozetten met het familiewa pen tegen het houten gewelf wijzen daarop. In de twaalf gewelfbeelden De Stichting Cultureel Erf goed Zeeland (SCEZ) or ganiseert na de zomerva kantie een serie lezingen over de achtergronden van streektaal of dialect. Oud-hoogleraar Piet van Sterkenburg, de auteur van het boek Een kleine taal met een grote stem, neemt acht van de tien le zingen voor zijn rekening. Advi seur streektalen Veronique De Tier van de SCEZ verzorgt de res terende twee. Piet van Sterkenburg (Breda 1942) is emeritus hoogleraar Lexi cologie te Leiden. Hij was onder andere hoofdredacteur van Van Dale Groot woordenboek en lid van de jury van Het Groot Dictee der Nederlandse Taal. In 2009 pu bliceerde hij Een kleine taal met een grote stem', waarin hij ingaat op de aard van de taal die wij, 22 miljoen moedertaalsprekers van het Nederlands, dagelijks gebrui ken. Hij laat zien hoe intrigerend de standaardtaal met alle varian ten kan zijn. In de serie lezingen wordt ge sproken over onderwerpen als taal en identiteit, taal en emotie, taal en economie, etymologie, spreekwoorden, het Zeeuwse dia lect, familienamen en spelling. De lezingen worden gegeven bij de SCEZ, Looierssingel 2 Mid- delburg, vanaf september 2016 tot en met maart 2017 op dinsdagmid dag (ongeveer driewekelijks) van 14.30 tot 17.00 uur. Geïnteresseerden die een of meer lezingen willen volgen, kun nen zich opgeven tot maandag 15 augustus 2016. Deelnemers die zich inschrijven voor de hele reeks krijgen voorrang bij (te) gro te belangstelling. Wie meer wil weten of zich wil aanmelden kan een mail stu ren naar de adviseur Veronique De Tier: v.de.tier@scez.nl. De reeks kost 80,- euro (dona teurs SCEZ 40,- euro), een losse lezing kost 10,- euro. Zeeuwse schrijvers Telt Zeeland meer dichters dan inwoners? Moeilijk om op te vallen tussen die meu te, maar dat lukt Theo Raats (1947). Bijzonder genoeg weet hij ook waarom dat is. Hij zegt ergens zijn leven lang 'al dichter' te zijn geweest. Waarom heb je dat nooit verteld, klinkt de tegenstem. Hij reageert: 'ik heb nu pas/ iets te zeg gen.' Zo simpel is het, en pas wie iets te zeggen heeft, verdient te worden gehoord. Je hoeft verder niets van Raats te weten, om toch te worden aangesproken door zijn poëzie en proza. Jawel, dat andere genre beheerst hij ook, zoals hij vooral bewees met het verhaal 'Parre', over een gezin in de marge van de maatschappij dat zich er gens langs de Schelde weet te handhaven. Vader Parre werkt aan een bij zonder project en heeft een bijzon der rechtvaardigheidsgevoel. Daar bij sneuvelen soms andermans ei gendommen en valt ook een bijna fatale klap. 'Maar beter die ketel as je wuuf,' weet een wijsgerige boer. Ik zal niet Raats gecompli ceerde bibliografie en biografie gaan navertellen, maar hij is on danks die woordjes Zeeuws geen geboren Zeeuw. Wel groeide hij op in 's-Heerenhoek, en aan die plaats plus de omgeving haalt hij graag herinneringen op. De wind 'smaakt hier al eeuwenlang/ naar tarwe met een toefje stront/ waar je ongemerkt van gaat houden.' Deze liefde bespeur je in vele ge- Theo Raats dichten, zozeer dat het lijkt of de dichter snakt naar het lege Zee land van weleer waar 'computers niet bestaan'. Raats is onofficieel dorpsdichter van Kattendijke en was officieel stadsdichter van Mid delburg. Maar hij bezingt veel meer Zeeuwse plaatsen, bijvoor beeld in het geslaagde gedicht 'Domburg' over nieuwe tevreden heid en oud geluk: 'Er was een tijd dat wij op water konden lo pen.' Zijn allermooiste gedicht, het verdient een Zeeuwse klassie ker te worden, vind ik het geheim zinnige 'Scheldevogel'. Een vogel die je in geen gids zult vinden, maar die zich voortdurend roert. Een oeuvre in het teken van de schreeuw van de Scheldevogel, 'loerend schiet hij langs ons raam.' Kerkinterieurs in Nederland gelijke zijden. Bij die opzet zou het cilindervormige Pantheon in Rome een belangrijke inspiratiebron zijn geweest. Dergelijke bouw was ge schikt voor de hervormde ere dienst, waar alles om de preek draai de. Von der Dunk: „Niet het zien, maar het horen kwam centraal te staan, en de eisen van goede ver staanbaarheid bepaalden daarmee ook de opzet van het kerkgebouw." laten zich de apostelen herkennen. De Oostkerk in Middelburg is spe ciaal voor de protestantse eredienst gebouwd. De eerste steen werd in 1648 gelegd. Volgens Thomas von der Dunk - auteur van dit hoofd stuk - is de kerk 'zeer gaaf bewaard gebleven'. De Oostkerk was één van de grootste koepelkerken in de Re publiek. Het geheel laat zich zien als een overkoepelde achthoek met donderdag 28 juli 2016 Wekelijkse rubriek met boeken over Zeeland en boeken van Zeeuwse schrijvers Niet het zien. maar het horen Jan van Damme Piet van Sterkenburg Mario Molegraaf -(1947) Redactie Albert Reins- tra, Mare de Beyer, Pia Verhoeven. WBOOKS, 400 pagina's, 49,95. De Mariakerk in Nisse. FOTO'S UIT 'KERNINTERIEURS IN NEDERLAND' De Oostkerk in Middelburg, 'ons eigen Pantheon'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 61