'Alle abelen kappen langs de Veerse weg is echt niet nodig' WEJTKAfELLE Word bezorger II WALCHEREN 7 De eerste huizen zijn klaar in de nieuwste nieuwbouwwijk van Middelburg De wijk is populair dankzij de ligging aan de rand van de stad en naast een park, met voorzieningen in de buurt. Werken in de buitenlucht? donderdag 28 juli 2016 llona den Engelsman en Stefan Neyt voor hun nieuwe huis aan de Jan Campertstraat in Rittenburg. foto lex de meester Maurits Sep Middelburg Ze waren één van de laatsten die in juni vorig jaar een huis kochten in Rittenburg. Maar juist llona den Engelsman en Stefan Neyt kregen gisteren als eerste nieuwe bewoners van de Middelburgse nieuwbouwwijk de sleutels. In ok tober hoopt het Vlissingse stel er echt te wonen. Deze week worden nog enkele huizen opgeleverd. In de hele wijk staan over drie jaar zo'n 240 wo ningen. In de eerste fase (200 hui zen) is de helft al definitief ver kocht. In de wijk komen twee ap partementencomplexen. Ook daar voor is de belangstelling zo groot, dat het tweede complex eerder wordt gebouwd. „Rittenburg is erg populair. Dat hadden we ook wel verwacht, want er is echt behoefte aan nieuwbouwhuizen in Middel burg", zegt wethouder Chris Dek ker van bouwen en wonen. „Daar om moeten we zorgen dat we loca ties beschikbaar hebben." Het succes van de wijk kent De ligging naast Park Toorenvliedt was voor ons zelfs de belangrijkste reden llona den Engelsman, bewoonster meerdere verklaringen. Zowel Dekker als llona den Engelsman en Stefan Neyt noemen de ligging als sterke troef: aan de rand van de stad met open land, naast een mooi groot Park Toorenvliedt, in de Stromenwijk met tal van voor zieningen en toch allemaal op loo- en fietsafstand van het cen trum. „Voor ons was Park Tooren vliedt zelfs de belangrijkste re den", vertelt llona den Engels man. „Dat is zo mooi. Voor ons was dat echt een verrassing." Dat de crisis voorbij is, helpt ook, beseft Dekker. „Mensen ko pen weer een nieuw huis." Den Engelsman en Neyt waren eigen lijk op zoek naar een bestaande ja ren dertig-woning, maar vielen uiteindelijk ook tot hun eigen ver bazing voor de nieuwbouw - in ja ren dertigstijl - in Rittenburg. De Mortiere is in Middelburg nu nog het enige alternatief voor mensen die een nieuwbouwhuis zoeken, maar die wijk sprak het Vlissingse stel minder aan. Den Engelsman: „We hebben het idee dat we hier in een completere wijk komen, met meer voorzienin gen in de buurt." Annemarie Zevenbergen Veere Het groene lover hangt ruim over de Veerse- weg. Het gebladerte van de abelen verwelkomt ruisend het verkeer dat het stadje Veere in wil en buigt majestueus naar de vertrekkers ten afscheid. Maar vrachtwagens en bussen komen nog al eens ongewenst in aan raking met stam of tak van één van de fraaie ab elen langs de weg, ter hoogte van Zanddijk. Kappen Geruchten dat alle bo men gekapt worden om het ongerief voor groot gemotoriseerd verkeer te voorkomen, lijken vooralsnog niet op waar heid te berusten. Voor alsnog... „Nee", bezweert wet houder Jaap Melse, „dat is niet nu aan de orde. Maar je ziet wel dat een paar bomen ver overhan gen. We bekijken in hoe verre dat verkeersonvei- lige situaties oplevert. Er rijden hier ook meer bussen, die bijvoorbeeld passagiers van cruise schepen richting het stadje brengen. Dat moet wel veilig blijven. Er zijn dus bomen die onze aandacht hebben. Je moet er niet aan den ken dat er één omvalt, zoals een paar jaar gele den is gebeurd. Mis schien dat we er een par weghalen, maar alle maal, nee. Dat is nu echt niet nodig." Eind augustus 2012 viel een abeel op een woning langs de weg. Het dak van het huis liep forse schade op. Een ritje langs de abe len laat zien dat een stuk of vijf bomen litte kens draagt, aange bracht door passerend vrachtverkeer. Veere in gaat nog wel. Daar buigt de rij bomen naar rechts, richting het fietspad langs de weg. Maar het stadje uit kan lastiger zijn voor hoge voertuigen; daar buigt het oude geboomte zich wat meer over de weg. Klap „Ik hoor af en toe een klap als een vrachtwa gen in aanraking komt met een abeel", vertelt Wim de Looff. Hij staat op de inrit van zijn wo ning langs de weg. „Vrachtwagens of bus sen kunnen elkaar hier niet passeren. Dan moet er echt één stoppen. Maar ja, ik heb het idee dat de meeste chauf feurs dat wel weten. Ze ker degene die hier va ker komen." „Alle bomen langs de weg kappen lijkt me echt niet nodig. Dat zou erg zonde zijn. Mis schien een paar weg misschien? Maar alle maal? Nee, zeker niet." Een vrachtwagen van een groothandel komt uit het stadje. Rakelings passeert die het groen. Maar het gaat goed. 'Wie schön\' jubelt een langsfietsend Duits stel. Het waant zich even in een ruisende oase. Bussen hebben nog al eens last van het over hangende gebladerte, foto lex de meester Gezocht, vroege vogels voor het bezorgen van dagbladen zoals AD, de Volkskrant, Trouw en de PZC. 's Morgens voor 7 uur de krant bezorgen is goed betaald en snel verdiend. Het bezorgen duurt 1 tot 1,5 uur per dag, van maandag tot en met zaterdag. Wat staat er tegenover: aantrekkelijke A-wekelijkse vergoeding; gratis de krant lezen; gratis regenpak; diverse extra's te verdienen. Kijk voor meer informatie of aanmelden op: www.krantenbezorgen.nl De minimumleeftijd is 13 jaar. Legitimatie verplicht. r a n Rittenburg maakt verwachting waar O® - connexion

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 35