'Alle abelen kappen langs de
Veerse weg is echt niet nodig'
WEJTKAfELLE
Word bezorger
II
WALCHEREN 7
De eerste huizen zijn klaar in de nieuwste nieuwbouwwijk van Middelburg
De wijk is populair dankzij de ligging aan de rand van
de stad en naast een park, met voorzieningen in de buurt.
Werken in de
buitenlucht?
donderdag 28 juli 2016
llona den Engelsman en Stefan Neyt voor hun nieuwe huis aan de
Jan Campertstraat in Rittenburg. foto lex de meester
Maurits Sep
Middelburg
Ze waren één van de laatsten die
in juni vorig jaar een huis kochten
in Rittenburg. Maar juist llona
den Engelsman en Stefan Neyt
kregen gisteren als eerste nieuwe
bewoners van de Middelburgse
nieuwbouwwijk de sleutels. In ok
tober hoopt het Vlissingse stel er
echt te wonen.
Deze week worden nog enkele
huizen opgeleverd. In de hele wijk
staan over drie jaar zo'n 240 wo
ningen. In de eerste fase (200 hui
zen) is de helft al definitief ver
kocht. In de wijk komen twee ap
partementencomplexen. Ook daar
voor is de belangstelling zo groot,
dat het tweede complex eerder
wordt gebouwd.
„Rittenburg is erg populair. Dat
hadden we ook wel verwacht,
want er is echt behoefte aan
nieuwbouwhuizen in Middel
burg", zegt wethouder Chris Dek
ker van bouwen en wonen. „Daar
om moeten we zorgen dat we loca
ties beschikbaar hebben."
Het succes van de wijk kent
De ligging naast Park
Toorenvliedt was
voor ons zelfs de
belangrijkste reden
llona den Engelsman, bewoonster
meerdere verklaringen. Zowel
Dekker als llona den Engelsman
en Stefan Neyt noemen de ligging
als sterke troef: aan de rand van
de stad met open land, naast een
mooi groot Park Toorenvliedt, in
de Stromenwijk met tal van voor
zieningen en toch allemaal op
loo- en fietsafstand van het cen
trum. „Voor ons was Park Tooren
vliedt zelfs de belangrijkste re
den", vertelt llona den Engels
man. „Dat is zo mooi. Voor ons
was dat echt een verrassing."
Dat de crisis voorbij is, helpt
ook, beseft Dekker. „Mensen ko
pen weer een nieuw huis." Den
Engelsman en Neyt waren eigen
lijk op zoek naar een bestaande ja
ren dertig-woning, maar vielen
uiteindelijk ook tot hun eigen ver
bazing voor de nieuwbouw - in ja
ren dertigstijl - in Rittenburg.
De Mortiere is in Middelburg
nu nog het enige alternatief voor
mensen die een nieuwbouwhuis
zoeken, maar die wijk sprak het
Vlissingse stel minder aan. Den
Engelsman: „We hebben het idee
dat we hier in een completere
wijk komen, met meer voorzienin
gen in de buurt."
Annemarie
Zevenbergen
Veere
Het groene lover hangt
ruim over de Veerse-
weg. Het gebladerte van
de abelen verwelkomt
ruisend het verkeer dat
het stadje Veere in wil
en buigt majestueus
naar de vertrekkers ten
afscheid.
Maar vrachtwagens
en bussen komen nog al
eens ongewenst in aan
raking met stam of tak
van één van de fraaie ab
elen langs de weg, ter
hoogte van Zanddijk.
Kappen
Geruchten dat alle bo
men gekapt worden om
het ongerief voor groot
gemotoriseerd verkeer
te voorkomen, lijken
vooralsnog niet op waar
heid te berusten. Voor
alsnog...
„Nee", bezweert wet
houder Jaap Melse, „dat
is niet nu aan de orde.
Maar je ziet wel dat een
paar bomen ver overhan
gen. We bekijken in hoe
verre dat verkeersonvei-
lige situaties oplevert.
Er rijden hier ook meer
bussen, die bijvoorbeeld
passagiers van cruise
schepen richting het
stadje brengen. Dat
moet wel veilig blijven.
Er zijn dus bomen die
onze aandacht hebben.
Je moet er niet aan den
ken dat er één omvalt,
zoals een paar jaar gele
den is gebeurd. Mis
schien dat we er een par
weghalen, maar alle
maal, nee. Dat is nu
echt niet nodig."
Eind augustus 2012
viel een abeel op een
woning langs de weg.
Het dak van het huis
liep forse schade op.
Een ritje langs de abe
len laat zien dat een
stuk of vijf bomen litte
kens draagt, aange
bracht door passerend
vrachtverkeer.
Veere in gaat nog wel.
Daar buigt de rij bomen
naar rechts, richting het
fietspad langs de weg.
Maar het stadje uit kan
lastiger zijn voor hoge
voertuigen; daar buigt
het oude geboomte zich
wat meer over de weg.
Klap
„Ik hoor af en toe een
klap als een vrachtwa
gen in aanraking komt
met een abeel", vertelt
Wim de Looff. Hij staat
op de inrit van zijn wo
ning langs de weg.
„Vrachtwagens of bus
sen kunnen elkaar hier
niet passeren. Dan moet
er echt één stoppen.
Maar ja, ik heb het idee
dat de meeste chauf
feurs dat wel weten. Ze
ker degene die hier va
ker komen."
„Alle bomen langs de
weg kappen lijkt me
echt niet nodig. Dat zou
erg zonde zijn. Mis
schien een paar weg
misschien? Maar alle
maal? Nee, zeker niet."
Een vrachtwagen van
een groothandel komt
uit het stadje. Rakelings
passeert die het groen.
Maar het gaat goed.
'Wie schön\' jubelt een
langsfietsend Duits stel.
Het waant zich even in
een ruisende oase.
Bussen hebben nog al eens last van het over
hangende gebladerte, foto lex de meester
Gezocht, vroege vogels voor het bezorgen van dagbladen
zoals AD, de Volkskrant, Trouw en de PZC.
's Morgens voor 7 uur de krant bezorgen is goed betaald en
snel verdiend. Het bezorgen duurt 1 tot 1,5 uur per dag, van
maandag tot en met zaterdag.
Wat staat er tegenover:
aantrekkelijke A-wekelijkse vergoeding;
gratis de krant lezen;
gratis regenpak;
diverse extra's te verdienen.
Kijk voor meer informatie of aanmelden op:
www.krantenbezorgen.nl
De minimumleeftijd is 13 jaar. Legitimatie verplicht.
r a n
Rittenburg maakt
verwachting waar
O® - connexion