LIEFDEVOLLE HERINNERING
19
Auto's waren de passie van Björn van Loon. Hij werd automonteur en had een groot talent voor
zijn autosport: driften. Hoe ironisch dat hij op zijn 21ste om het leven kwam bij een auto-ongeluk.
Aan de Hontenissestraat
tussen Hulst en Terhole
herinnert het keurig bij
gehouden bermmonu
ment aan het verschrik
kelijke ongeluk wat Björn van Loon
op 1 mei 2013 het leven kostte. Zijn
vader Mark ziet het als zijn taak de
gedenkplek te onderhouden. Hij
maait er het gras, verzorgt de bloe
men die er nog vaak worden achter
gelaten en poetst de dubbele uitlaat
die het monumentje siert tot die
blinkt. Wat kan hij meer doen? Het
is therapie. Het was immers Mark
zelf die zijn zoon levensgevaarlijk ge
wond aantrof na het ongeluk. Een bi
zarre samenloop van omstandighe
den veranderde het leven van het ge
zin Van Loon voorgoed.
Björn is het eerste kind en de eni
ge zoon van Mark (54) en Marijke
(50) van Loon. Samen met de zussen
Hannemijne (22) en Anaïs (13) wo
nen ze nu in Terhole. In huis wordt
de herinnering aan Björn levendig
gehouden. In de appelblauw-
zeegroen geverfde keuken is een
klein stukje van een wand onbeschil
derd gelaten. Erop te zien zijn de
meetstreepjes van de gezinsleden.
Björn was duidelijk de langste.
In de kast zijn door zijn beste
vriend gemaakte urn, persoonlijke
spulletjes en een map vol foto's van
de fotogenieke Björn. Hij was zonder
twijfel een knappe verschijning. Ma
rijke: „Hij zat heerlijk in zijn vel en
straalde dat ook uit. Hij was geen
meeloper, je kon hem uittekenen op
klompen en in zwarte kleding. Iets
anders droeg hij niet. Nou ja, hij is
een paar keer in een kilt naar school
gegaan. Zijn zussen hadden er een
gekregen op vakantie in Schotland.
En hij wilde er ook een. En droeg die
ook. Maakte hem niks uit. Pas toen
een aantal jongens van zijn school
hem gingen na-apen, belandde de
kilt in de kast. Toen was het niet
meer origineel." En dan zijn haar.
Björn wilde het lang en dat mocht
van Marijke op één voorwaarde: „Dat
hij het wel zou verzorgen, want an
ders zou ik het persoonlijk afknip
pen. Even wilde hij er dreadlocks in.
Maar toen hij van de kapster begreep
dat, als hij de locks beu was, zijn
haar gemillimeterd zou moeten wor
den, zag hij daar toch maar vanaf."
Autootjes, vanaf hij in de luiers
zat, was Björn gek op alles met wiel
tjes eronder. Want dat kon allemaal
uit- en terug in elkaar en het ging
hard. Marijke: „Toen hij ongeveer
twaalf was, wilde hij van die tijd
schriften hebben waar elke keer een
onderdeeltje van een bouwpakket
bij zat. Zo sleutelde hij op afstand be
stuurbare autootjes in elkaar. Trots
als een pauw was hij op het resul
taat. Björn was een pientere leerling,
op school verklaarden ze ons voor
gek dat we hem naar het vmbo lie
ten gaan, maar hij wilde per se auto-
techniek gaan studeren." Hij kreeg
uiteindelijk zijn droombaan bij auto
bedrijf Wisse in Terneuzen waar hij
monteur was. Daar haalde hij zijn di
ploma voor eerste automonteur en
mocht gaan studeren voor apk-keur-
meester.
In zijn vrije tijd was het ook een
en al auto. Sinds hij voor school een
werkstuk maakte over de driftsport,
werd dat zijn passie. Niet zo vreemd,
in de driftsport draait alles om de
techniek, zowel de expertise van de
coureur als de techniek van de auto.
In deze uit Japan overgewaaide
sport, wordt de auto opzettelijk in
overstuur gebracht en zo worden de
bochten dwars genomen. Een sport
voor wie houdt van rook, snelheid,
behendigheid, techniek en veel pk's.
In de loods van zijn vader in Hulst,
sleutelde hij aan zijn tot driftwagen
omgebouwde BMW en hij kwam uit
in de NI Drift Series. Marijke: „Ik
vond het eerlijk gezegd altijd maar
een rare sport, maar Björn vond het
Onze Björn zat heerlijk
in zijn vel en straalde
dat ook uit
Je kon hem uittekenen
op klompen en in
zwarte kleding. Iets
anders droeg hij niet
heerlijk. Wel vond hij het sleutelen
aan zijn auto leuker dan het rijden
en de winst. De auto elke keer een
beetje beter maken, daar ging het
om. Als hij een wedstrijd had, gin
gen we mee."
Björn werd door zijn vrienden en
collega's geroemd om zijn stuur
manskunsten en de controle die hij
had over zijn auto. Daarom is het
voor Mark en Marijke onbegrijpelijk
hoe Björn uiteindelijk aan zijn eind
kwam; door een dom auto-ongeluk,
slechts enkele kilometers van huis.
Die woensdagavond wilde Björn
in de loods nog aan zijn driftauto
sleutelen. Mark moest ook die kant
op en vroeg of Björn wilde meerij
den op de motor, maar dat sloeg
Björn af aangezien hij nog onderde
len mee wilde nemen naar de loods.
Daarom nam hij zijn auto, een Peu-
geootje. Björn vertrok, een paar mi
nuten later gevolgd door Mark. Een
maal bij de rotonde vlak voor Hulst
zag Mark dat er een ongeval was ge
beurd op de Hontenissestraat er
naast. Dat zijn eigen zoon betrokken
was bij dat ongeval, zag hij in eerste
instantie niet, omdat Bjorns auto op
de zij lag, met de onderkant naar de
rotonde gericht. Mark is verkeersre
gelaar, zette zijn motor aan de kant
en begon het verkeer te regelen. Wel
vroeg hij zich af waar Björn kon zijn,
want die had een EHBO-diploma en
zou altijd zijn gestopt om te helpen.
Pas toen drong de werkelijkheid
door. Het was juist Björn die alle
hulp nodig had. Mark en Marijke wa
ren erbij toen Björn uit de auto werd
geknipt. Marijke: „Verschrikkelijk,
maar omdat we erbij zijn geweest,
bleven we niet met vragen zitten.
We hebben alles kunnen zien."
Er was een aanrijding geweest met
een andere auto. De toedracht van
het ongeluk is nooit opgehelderd.
Volgens Marijke kunnen zelfs de poli
tie en de brandweer er tot op de dag
van vandaag geen wijs uit. „Björn
brak letterlijk elk bot in zijn lijf. Hij
is uiteindelijk nog met de ambulan
ce naar Gent vervoerd. Ik ben meege
reden en heb met hem gepraat. Of
hij mij gehoord heeft, weet ik niet,
maar voor mij was dat moment heel
belangrijk." Björn is op de operatieta
fel in Gent overleden. Hij had een
groot hart, maar er was gewoonweg
geen bloed meer om rond te pom
pen.
Bij de crematie puilt de zaal uit, be
langstellenden staan tot buiten. Ie
dereen is in het zwart. Mark en Marij
ke kozen ervoor Bjorns vriendin en
vrienden heel nauw bij het afscheid
te betrekken. Iedereen vindt troost
bij elkaar. En nog steeds.
Elk jaar op Bjorns verjaardag, wor
den bij het bermmonument zwarte
ballonnen opgelaten. Eentje voor elk
jaar wat hij geworden zou zijn. Marij
ke: „Op je 21ste sterven, is natuurlijk
veel te jong. Maar, en dat klinkt mis
schien hard, Björn is in het harnas ge
storven. In een auto."
zaterdag 23 juli 2016
Björn van
Loon
03-01-1992
01-05-2013
Allemansvriend was B(i)orn to drift
Sheila van Doorsselaer
Björn tijdens
Driftchallenge by the
Sea in Vlissingen.
REPRO CAMILE SCHELSTRAETE
Marijke van Loon
Marijke van Loon