Zeeuws meisje ZEELAND 13 Kunst met een verhaal in Galerie Hofstede Lijn 3 U Anthonia van Rappard kiest voor haar binnententoonstelling in Galerie Hofstede Lijn 3 werk dat illustratief is en soms figuratief. Ze betitelt het als Kunst met een verhaal'. Tientallen schilderijen, groot en klein, en evenzoveel kleine beel den en objecten van brons, klei en glas staan in de grote ruimte van Gale rie Hofstede Lijn 3. In de royale tuin kregen ruim honderd grotere beelden een plek. 'Kunst met een verhaal' noem de Galeriehoudster Anthonia van Rappard de binnententoonstel ling. Daarmee kiest zij voor werk dat figuratief is en soms illustra tief. Dat geldt bijvoorbeeld voor de sprookjesachtige scènes die Isa- belle Planté schildert. Mannen en vrouwen in kleurige kleding, die een kaartspel spelen of meelopen in een vrolijke optocht. Het ver haal kun je zelf maken als je je fan tasie gebruikt. Soms krijg je een hint. Neeltje Meerman voorziet haar close ups van de waterkant, waarin je een kikker of een sala mander tegenkomt, van een of twee regels die de 'personages' een rol toebedelen. Ook Rob van Klaveren reikt je een korte toelich ting aan bij zijn grote drieluik 'De tijd verdrijven'. Daarin zet hij heb zucht en crisis naast bevrijding en troost. Met als slot vier danseres sen op een Mens-erger-je-niet bord. Voor mij een te makkelijk 'einde' en dus voer voor discussie. Met de keuze voor verhalende kunst sluit Van Rappard aan bij een eeuwenoude traditie. Tot aan de geboorte van de moderne kunst draaide het immers vooral om vertellen. Waarbij de inhoud werd ontleend aan wat het pu bliek kende. Zo niet dan werd er toegelicht. Vandaag de dag heb ben veel kunstenaars principiële bezwaren tegen zo'n aanpak. Het werk moet voor toch voor zich spreken? Tegelijkertijd zijn er in begeleidende catalogi vaak com plexe en soms eerder versluieren de dan verhelderende teksten te le zen. Met goedkeuring van de kun stenaar. Ik ben niet gek op welk dogma dan ook. Ik verbreed en verdiep graag mijn kijk op de we reld en op kunst, maar kan ook ge nieten van herkenning en verha len. Het enige wat ik eis is dat een kunstenaar zijn pretenties waar maakt. Dus wie fijn schildert, moet zijn penseelvoering beheer sen. Net als zijn vormkwaliteit. Dat lukt niet elke exposant. Maar twee van hen zijn er indrukwek kend goed in. Zdenek Janda toont twee surreële taferelen die ongelo- Veel kunstenaars zijn tegenwoordig van mening dat het werk voor zich moet spreken felijk knap en subtiel zijn uitge voerd en bovendien ook nog eens geraffineerd van voorstelling en compositie. En Anja Jager schil dert prachtige portretten van Sa rah, een klein meisje dat de we reld ontdekt. De Jager gaat net als Janda voorbij het oppervlak en opent de binnenwereld daaron der. Beide kunstenaars steken ook door hun meerduidigheid en ge laagdheid de rest naar de kroon. De buitenbeelden zijn zeer geva rieerd van vorm en materiaal. Mens en dier komen vaak terug en ook hier zie ik verhalen. De ge middelde kwaliteit is prima. Voor een mooie zomermiddag kun je in Geersdijk prima terecht. Het was in het voorbijgaan, in de gang bij het ADRZ in Vlis- singen. De automatische deu ren zwiepten open om zweterige mensen op weg naar hun dokter vrij baan te geven. Haar lichaam was vol ledig bedekt en haar hoofd gesluierd terwijl ik zonnig gejurkt liep te slip peren. Op haar borst bungelde een zilveren Zeeuwse knop. Zij zag dat ik ernaar keek, haar ogen sprankel den toen we elkaar passeerden. Ach ter ons klapten de deuren dicht. Het beeld bleef me bij. Thuis vertelde ik erover, mijn zoon vierde zijn verjaardag. Onder mijn gehoor bevonden zich twee mannen van middelbare leeftijd, die sinds hun studietijd bevriend zijn. Zij ble ken een nieuwsgierigheid te delen naar de vrouw onder de sluier, boer- Monniken werk José Baars schrijft wekelijks over reli gie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monniken werk ka of welke variant van islamitische kleding dan ook. Verbaasd over hun biecht bulderde hun in wijn gedrenk te lach door de achtertuinen. „Je kijkt naar een leuk gezicht en dan schijnt er prachtig haar onder de sluier te zitten. Dat wil je dan toch graag zien?" De mannen willen ge heimen van deze vrouwen wel letter lijk ontdekken. „De hoofddoek is an ders bedoeld om vrouwen te bescher men tegen jullie oplaaiende begeer te", opper ik nog. In de praktijk werkt het anders, blijkbaar. Nooit eerder spraken mannen in mijn tuin zo poëtisch over een veronderstelde bos haar die zij nooit zagen of zullen zien. Maar het gesprek werd ondanks de zwoele avond snel serieuzer. Dat heb je met jongens die eigenlijk toch hartstikke gereformeerd zijn. Al rap ging het over leidinggeven aan vrou wen die in het werk hun islamiti sche identiteit niet onder stoelen of banken steken. Beide hebben erva ring met professionele vrouwen, die hun werk goed doen. Maar hoe gelijk of anders de thuissituatie is dan bij de meer bekende 'christelijke gezin netjes', daar komen ze maar mondjes maat achter. Af en toe, wanneer er door collega's een kraambezoekje wordt afgelegd of wanneer op het werk blijkt dat er thuis relatieproble men zijn is er een klein inkijkje. Dan blijkt dat er wel degelijk religieus cul turele verschillen zijn, waardoor bij voorbeeld doorwerken na de beval ling ineens niet vanzelfsprekend is. Net zo min als een scheiding, waar voor de Nederlandse wet ieder gelij ke mogelijkheden biedt. De mannen concluderen dat het voor islamiti sche vrouwen best ingewikkeld zal zijn om hun religieuze overtuigin gen en werk in een neutrale omge ving te combineren. Ik denk aan de vrouw die door de klapdeuren kwam zwieren. Ervoor uitkomen waar je bij wilt horen, je leefomgeving omarmen, je verbinden met een eigenzinnig en mooi stukje Nederland. Misschien draag ik zelf daarom wel af en toe een Zeeuws knopje en heb ik er een sticker van op mijn autootje geplakt. „Ha Zeeuws meisje", roept één van mijn collega's steevast wanneer hij mij op school in Barneveld bij de kof- fieautomaat treft. Ik voel me gekend al ben ik niet Zeeuws van geboorte. Zou de Zeeuwse knop bij de gesluier de vrouw nou ook deze reactie uit lokken? zaterdag 23 juli 2016 Verhalende kunst sluit aan bij eeuwenoude traditie van vertellen Wijze mannen is een werk van Carla Wiersman. Nico Out Geersdijk Sarah met zee-egel van Anja Jager. Kunst met een verhaal: T/m 14/8. Hofstede Galerie Lijn 3. Pro- vincialeweg 1. Geersdijk. Do. t/m zo. 11.00 -17.00 uur. José Baars Leestips bij deze column en een overzicht van de kerkdiensten voor zondag staan op www.pzc.nl/monnikenwerk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 50