Gestage groei aantal banen voorspeld ZEELAND 5 Advocaat Jaap IJdema geeft les aan Zeeuwse gemeenten Protesten tegen een azc zijn niet te voorkomen, zegt advocaat Jaap IJdema. „Een gemeente moet dus ontdekken wat het échte probleem is en dat heel praktisch oplossen." In Veere, Borsele, Kapelle, Noord- Beveland en Reimerswaal is het aantal banen sinds 2012 elk jaar gegroeid De één vindt je een dictator, de ander een held. Of, als je zwicht voor felle pro testen tegen een asielzoekerscentrum, een lafaard. Burgemeesters en wethouders worstelen met de juiste aanpak. „Maar er is geen koninklijke weg", zegt advocaat Jaap IJdema. Zeeland moet 2.500 vluchtelin gen extra opvangen. Elke gemeen te moet daaraan een bijdrage leve ren. Die opdracht heeft commissa ris van de koning Han Polman na mens de regering bij de dertien burgemeesters neergelegd. Om hen daarbij te helpen heeft Jaap IJdema, advocaat bij Adriaan- se Van der Weel in Middelburg en gespecialiseerd in het bestuurs recht, een cursus gegeven aan Zeeuwse gemeenten. Hij nam zelf dat initiatief om zijn klanten van dienst te zijn. Sommige gemeenten tillen zwaarder aan het belang van de inwoners en betrekken die er van het begin af aan bij, con stateert IJdema. Zoals Schouwen-Duiveland, Noord-Be veland en Sluis, die geen mogelijk heid zien voor een azc omdat ze hun dorpen te klein vinden. An dere gemeenten benadrukken dat ze hun verantwoordelijkheid moeten nemen, stellen zich vier kant op achter hun besluit en bie den alleen inspraak over het 'hoe' van de opvang - zoals Goes, Mid delburg, Terneuzen, Vlissingen en (aanvankelijk) Borsele. „Er is geen goed of fout", zegt IJde ma. „En protes ten zul je hoe dan ook krij gen. Dat is niet te voor komen." Het gaat er volgens de jurist om juri dische ge vechten te voor komen. meente word je overstelpt door ar gumenten van tegenstanders. Soms zijn die onredelijk. De val kuil is dat je dan zegt: zo gaan we niet met elkaar om. En dan niet meer luistert. Het beste dat je kunt doen, is een luisterend oor blijven bieden en ontdekken wat er achter die argumenten schuilt, wat de werkelijke reden van de bezwaren is. Als je die vindt, kun je praktische oplossingen bieden. Dat is veel nuttiger dan alle argu menten weerleggen." Zo voorkomen gemeenten ook dat ze in nog een valkuil trappen, zegt IJdema. „Tegenstanders wor den vaak als groep gezien. Maar daarbinnen heb je veel verschil len. De ene omwonende is princi pieel tegen, de andere heeft voor al een praktisch probleem. Los eerst dat praktische probleem op. Die omwonende zal zijn positie ve ervaring doorvertellen binnen de groep. Zo kun je onrust en zor gen wegnemen en laten zien dat je bereid bent mee te denken en mee te werken." Omwonenden mogen best stoom afblazen maar moeten daarna vertellen wat hen écht dwars zit Praktische oplossingen hoefje niet altijd zelf te bedenken, merkt hij op. „Leer van elkaar. Zeg dan niet: daar is het allemaal goed ge gaan, dus jullie zorgen zijn niet nodig. Dat werkt averechts. Nee, kijk naar een concreet probleem, kijk hoe dat in een andere ge meente is opgelost en bied dezelf de oplossing aan. Dat werkt wel." Dat mag je ook verlan gen van de burgers, bena drukt IJdema. „Ze mogen best even stoom afbla zen, maar moeten daar na vertellen wat hen écht dwars zit. Alleen dan ontstaat een ge sprek en komt een oplossing in beeld. De afspraken die je gezamenlijk maakt, moet je duidelijk vastleg gen én nakomen. Als het daar als nog mis gaat, verlies je als ge meente weer heel snel het ver trouwen van je inwoners." Door de recente wijzigingen van het Besluit Omgevingsrecht kunnen gemeenten gemakkelij ker en sneller een omgevingsver gunning verlenen voor een azc. Tegelijkertijd is dat niet het exclu sieve recht van een gemeente, zegt IJdema. „Als er een provin ciaal belang mee is gediend, kan het provinciebestuur die bevoegd heid naar zich toe trekken en zeg gen: 'in dit geval nemen wij de be slissing over de vergunning voor een azc'. Zelfs de minister kan dat doen als hij het van landelijk be lang vindt." Weigert een gemeen te mee te werken aan de vestiging van een azc, dan bestaat dus de kans dat tegenstanders dan de strijd moeten aangaan met het provinciebestuur of de minister. In Middelburg en Terneuzen waren de protesten zeer fel. De ge meenten hielden voet bij stuk en het Centraal Orgaan opvang Asiel zoekers kon bijna duizend vluch telingen onderdak bieden; 330 in het azc Swerf-Rust en 600 in va kantiepark Marina Beach in de Braakman. De weerstand is in middels verdwenen, en op beide locaties zelfs grotendeels omgesla gen in steun vóór de opvang. Advocaat Jaap IJdema glimlacht. „Zulke ervaringen moeten ge meenten vaker delen. Weet je wat het COA zegt? Mensen wor den twee keer boos over een azc. Als het komt...en als het weg gaat." Het aantal banen groeit tot 2021 ge staag tot zo'n 190.000. Het gaat om 160.000 werknemersbanen. De overige banen zijn die van on dernemers en zzp'ers. Vooral in de sectoren dienstverlening, zorg en bouwnijverheid zal de arbeids markt verbeteren, is de voorspel ling. Naast de 4.000 nieuwe ba nen, ontstaan tot 2021 nog eens 30.000 vacatures doordat mensen stoppen met werken Het ZB Plan bureau verwacht dat de komende vijf jaar 32.000 mensen nieuw op de Zeeuwse arbeidsmarkt komen. Dat zijn er 2.000 te weinig om alle vacatures in te vullen. De opleidingen van die nieuw komers sluiten wat niveau en rich ting betreft niet naadloos aan op de vrijkomende vacatures. Zo'n 60 procent heeft een mbo-oplei- ding, 20 procent alleen basisonder wijs of vmbo, 15 procent hbo en 5 procent heeft een universitaire op leiding. ZB Planbureau verwacht te weinig afstudeerders voor de bouw, technisch onderhoud en in de verpleging op mbo-niveau. Bij de hoger opgeleiden zullen vacatu res in de iet en de techniek lastig te vervullen zijn. Anderzijds zijn er ten opzichte van het aantal va catures weer te veel mensen die een opleiding maatschappelijke zorg, sport en bewegen of onder wijsassistent hebben gevolgd. Sinds 2012 nam het aantal ba nen afin Zeeland. Vorig jaar zette de kentering in. In de meeste ge meenten was toen al sprake van een stabilisering of groei. Negatie ve uitzondering is de gemeente Middelburg waar in 2015 bijna 1.500 banen verdwenen. Sinds 2012 daalde het aantal banen in Middelburg met 11,4 procent van 25.262 tot 22.380. Volgens Dick van der Wouw, onderzoeker bij ZB Planbureau, is de krimp in de col lectieve sector zoals overheids diensten, onderwijs en zorg hier van de oorzaak. In andere steden verdwenen tussen 2012 en 2015 ook banen maar lang niet zo veel als in Middelburg. In Goes was het banenverlies 5,0 procent, in Terneuzen 2,7 procent en in Vlis singen 0,9 procent. Opvallend is verder dat in de gemeenten Veere, Borsele, Kapelle, Noord-Beveland en Reimerswaal het aantal banen sinds 2012 elk jaar is gegroeid. zaterdag 23 juli 2016 Geen koninklijke weg naar azc Maurits Sep Middelburg „Als —Jaap IJdema, advocaat ^Advocaat Jaap IJdema, Adriaanse Van der Weel. FOTO LEX DE MEESTER De komende jaren zal de het aan tal banen in Zeeland met 4.000 groeien naar het niveau van voor de crisis, verwacht het ZB Planbureau. Theo Giele Middelburg

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 42