Gestage groei aantal banen voorspeld
ZEELAND 5
Advocaat Jaap IJdema geeft les aan Zeeuwse gemeenten
Protesten tegen een azc zijn niet
te voorkomen, zegt advocaat Jaap
IJdema. „Een gemeente moet dus
ontdekken wat het échte probleem
is en dat heel praktisch oplossen."
In Veere, Borsele,
Kapelle, Noord-
Beveland en
Reimerswaal is
het aantal banen
sinds 2012 elk
jaar gegroeid
De één vindt je een
dictator, de ander
een held. Of, als je
zwicht voor felle pro
testen tegen een
asielzoekerscentrum, een lafaard.
Burgemeesters en wethouders
worstelen met de juiste aanpak.
„Maar er is geen koninklijke
weg", zegt advocaat Jaap IJdema.
Zeeland moet 2.500 vluchtelin
gen extra opvangen. Elke gemeen
te moet daaraan een bijdrage leve
ren. Die opdracht heeft commissa
ris van de koning Han Polman na
mens de regering bij de dertien
burgemeesters neergelegd.
Om hen daarbij te helpen heeft
Jaap IJdema, advocaat bij Adriaan-
se Van der Weel in Middelburg
en gespecialiseerd in het bestuurs
recht, een cursus gegeven aan
Zeeuwse gemeenten. Hij nam
zelf dat initiatief om zijn klanten
van dienst te zijn.
Sommige gemeenten tillen
zwaarder aan het belang van de
inwoners en betrekken die er van
het begin af aan bij, con
stateert IJdema. Zoals
Schouwen-Duiveland, Noord-Be
veland en Sluis, die geen mogelijk
heid zien voor een azc omdat ze
hun dorpen te klein vinden. An
dere gemeenten benadrukken dat
ze hun verantwoordelijkheid
moeten nemen, stellen zich vier
kant op achter hun besluit en bie
den alleen inspraak over het 'hoe'
van de opvang - zoals Goes, Mid
delburg, Terneuzen, Vlissingen
en (aanvankelijk) Borsele. „Er is
geen goed of
fout", zegt IJde
ma. „En protes
ten zul je hoe
dan ook krij
gen. Dat is
niet te voor
komen."
Het gaat
er volgens
de jurist
om juri
dische ge
vechten
te voor
komen.
meente word je overstelpt door ar
gumenten van tegenstanders.
Soms zijn die onredelijk. De val
kuil is dat je dan zegt: zo gaan we
niet met elkaar om. En dan niet
meer luistert. Het beste dat je
kunt doen, is een luisterend oor
blijven bieden en ontdekken wat
er achter die argumenten schuilt,
wat de werkelijke reden van de
bezwaren is. Als je die vindt, kun
je praktische oplossingen bieden.
Dat is veel nuttiger dan alle argu
menten weerleggen."
Zo voorkomen gemeenten ook
dat ze in nog een valkuil trappen,
zegt IJdema. „Tegenstanders wor
den vaak als groep gezien. Maar
daarbinnen heb je veel verschil
len. De ene omwonende is princi
pieel tegen, de andere heeft voor
al een praktisch probleem. Los
eerst dat praktische probleem op.
Die omwonende zal zijn positie
ve ervaring doorvertellen binnen
de groep. Zo kun je onrust en zor
gen wegnemen en laten zien dat
je bereid bent mee te denken en
mee te werken."
Omwonenden mogen
best stoom afblazen
maar moeten daarna
vertellen wat hen
écht dwars zit
Praktische oplossingen hoefje
niet altijd zelf te bedenken, merkt
hij op. „Leer van elkaar. Zeg dan
niet: daar is het allemaal goed ge
gaan, dus jullie zorgen zijn niet
nodig. Dat werkt averechts. Nee,
kijk naar een concreet probleem,
kijk hoe dat in een andere ge
meente is opgelost en bied dezelf
de oplossing aan. Dat werkt
wel."
Dat mag je ook verlan
gen van de burgers, bena
drukt IJdema. „Ze mogen
best even stoom afbla
zen, maar moeten daar
na vertellen wat hen
écht dwars zit. Alleen
dan ontstaat een ge
sprek en komt een
oplossing in beeld.
De afspraken die
je gezamenlijk
maakt, moet je duidelijk vastleg
gen én nakomen. Als het daar als
nog mis gaat, verlies je als ge
meente weer heel snel het ver
trouwen van je inwoners."
Door de recente wijzigingen
van het Besluit Omgevingsrecht
kunnen gemeenten gemakkelij
ker en sneller een omgevingsver
gunning verlenen voor een azc.
Tegelijkertijd is dat niet het exclu
sieve recht van een gemeente,
zegt IJdema. „Als er een provin
ciaal belang mee is gediend, kan
het provinciebestuur die bevoegd
heid naar zich toe trekken en zeg
gen: 'in dit geval nemen wij de be
slissing over de vergunning voor
een azc'. Zelfs de minister kan dat
doen als hij het van landelijk be
lang vindt." Weigert een gemeen
te mee te werken aan de vestiging
van een azc, dan bestaat dus de
kans dat tegenstanders dan de
strijd moeten aangaan met het
provinciebestuur of de minister.
In Middelburg en Terneuzen
waren de protesten zeer fel. De ge
meenten hielden voet bij stuk en
het Centraal Orgaan opvang Asiel
zoekers kon bijna duizend vluch
telingen onderdak bieden; 330 in
het azc Swerf-Rust en 600 in va
kantiepark Marina Beach in de
Braakman. De weerstand is in
middels verdwenen, en op beide
locaties zelfs grotendeels omgesla
gen in steun vóór de opvang.
Advocaat Jaap IJdema glimlacht.
„Zulke ervaringen moeten ge
meenten vaker delen. Weet je
wat het COA zegt? Mensen wor
den twee keer boos over een azc.
Als het komt...en als het weg
gaat."
Het aantal banen groeit tot 2021 ge
staag tot zo'n 190.000. Het gaat
om 160.000 werknemersbanen.
De overige banen zijn die van on
dernemers en zzp'ers. Vooral in
de sectoren dienstverlening, zorg
en bouwnijverheid zal de arbeids
markt verbeteren, is de voorspel
ling. Naast de 4.000 nieuwe ba
nen, ontstaan tot 2021 nog eens
30.000 vacatures doordat mensen
stoppen met werken Het ZB Plan
bureau verwacht dat de komende
vijf jaar 32.000 mensen nieuw op
de Zeeuwse arbeidsmarkt komen.
Dat zijn er 2.000 te weinig om alle
vacatures in te vullen.
De opleidingen van die nieuw
komers sluiten wat niveau en rich
ting betreft niet naadloos aan op
de vrijkomende vacatures. Zo'n
60 procent heeft een mbo-oplei-
ding, 20 procent alleen basisonder
wijs of vmbo, 15 procent hbo en 5
procent heeft een universitaire op
leiding. ZB Planbureau verwacht
te weinig afstudeerders voor de
bouw, technisch onderhoud en in
de verpleging op mbo-niveau. Bij
de hoger opgeleiden zullen vacatu
res in de iet en de techniek lastig
te vervullen zijn. Anderzijds zijn
er ten opzichte van het aantal va
catures weer te veel mensen die
een opleiding maatschappelijke
zorg, sport en bewegen of onder
wijsassistent hebben gevolgd.
Sinds 2012 nam het aantal ba
nen afin Zeeland. Vorig jaar zette
de kentering in. In de meeste ge
meenten was toen al sprake van
een stabilisering of groei. Negatie
ve uitzondering is de gemeente
Middelburg waar in 2015 bijna
1.500 banen verdwenen. Sinds
2012 daalde het aantal banen in
Middelburg met 11,4 procent van
25.262 tot 22.380. Volgens Dick van
der Wouw, onderzoeker bij ZB
Planbureau, is de krimp in de col
lectieve sector zoals overheids
diensten, onderwijs en zorg hier
van de oorzaak. In andere steden
verdwenen tussen 2012 en 2015
ook banen maar lang niet zo veel
als in Middelburg. In Goes was
het banenverlies 5,0 procent, in
Terneuzen 2,7 procent en in Vlis
singen 0,9 procent. Opvallend is
verder dat in de gemeenten Veere,
Borsele, Kapelle, Noord-Beveland
en Reimerswaal het aantal banen
sinds 2012 elk jaar is gegroeid.
zaterdag 23 juli 2016
Geen koninklijke weg naar azc
Maurits Sep
Middelburg
„Als
—Jaap IJdema, advocaat
^Advocaat Jaap IJdema,
Adriaanse Van der Weel.
FOTO LEX DE MEESTER
De komende jaren zal de het aan
tal banen in Zeeland met 4.000
groeien naar het niveau van
voor de crisis, verwacht het ZB
Planbureau.
Theo Giele
Middelburg