O fi. ranis 30 TT THIJS ZONNEVELD Ik verspeel hier het hele klassement, dit gaat niet meer goed komen Column Het lag aan een gebrek aan winnaarsmenta liteit. Het was de schuld van zijn ploeg. En anders wel een Nederlandse ziekte. Losers waren het, allemaal: Tom Dumoulin in de Vuelta, Steven Kruijswijk in de Giro en nu Bau- ke Mollema in de Tour. Er werd gisteren, na de val van Mollema, van alles en nog wat over het web en door de ether geslingerd in een poging om een verband te vin den tussen de drie bijna-maar-niet-helemaal- grote-rondes van het afgelopen jaar. Maar vrijwel allemaal strandden ze in een moeras van frustra tie en teleurstelling. Wij, Nederlandse sportfans, zijn opportunis ten. We juichen zolang het goed gaat en vertrap pen onze sporters als ze falen. Wij winnen en zij verliezen. Van olé olé olé Bauke Molle naar pffflF, zie je wel, Nederlandse renners winnen nooit een grote ronde. Het is zo vaak zwart of wit, al les of niks, held of schlemiel. De werkelijkheid is, zoals altijd, een grijstint. Het was gisteren een kut-met-peren-dag, maar in een breder perspectief gaat het allesbehalve slecht met het Nederlandse wielrennen. In het recente verleden wonnen we nauwelijks grote koersen en speelden we geen rol in de klasse menten van grote rondes, maar dat is nu compleet an ders. Nederlandse coureurs winnen klassiekers en etap pes in grote rondes. En de af gelopen zes jaar reden vijf tien Nederlanders in de top tien van een klassement in een grote ronde. Aanvankelijk waren het vooral topnoteringen in de tweede helft van de top tien, maar in de laatste drie grote rondes deden Nederlandse renners tot vlak voor het ein de mee om de overwinning of het podium. Dumoulin werd in de Vuelta geklopt op waarde, Kruijswijk verloor de Giro door een stomme stuurfout en Mollema het tourpodium door een combinatie van beide. Dat ze in de finale van bergetappes niet meer omringd werden door vijf of zes knechten, is vol komen logisch. Er zijn maar een paar ploegen in staat om een kopman in een grote ronde op die manier bij te staan: Movistar, Astana, Tinkoff en Sky. In geen van die ploegen is een van de Neder landse klassementsrenners de onbetwiste kop man. Het is óf óf. Of je rijdt bij een grote ploeg (zoals Poels) in dienst van anderen (en je hoopt dat je ook ooit een kans krijgt) óf je rijdt in een kleinere ploeg met een minder hoog budget voor eigen kans. Mollema, Kruijswijk, Dumoulin en Gesink hebben gekozen voor dat laatste. Dat bete kent per definitie dat er minder ploeggenoten met exceptionele kwaliteiten om ze heen zijn als er tegenslag (ziek, zwak, misselijk, lek, val) is. geen reden voor paniek of negativisme. Integen deel. Hij was er dichter bij dan ooit. Er rijdt in Nederland een uitzonderlijk getalenteerde gene ratie wielrenners rond, van wie de meesten nog jaren de tijd hebben. Ze pisten het afgelopen jaar nét naast het podium in een grote ronde. Maar het is een kwestie van tijd voordat het wel lukt. Het is een kwestie van tijd voordat het wel lukt Majka is koning van de bergen Twee Belgen uit Tour naar Rio toA»iogw« een eeuwigheid. Met gebogen hoofd en de mond wijd open rolt hij over de streep. Hij heeft minuten verloren; in het klasse ment duikelt hij van plek twee naar plek tien. En ook al staat er nog een bergetappe op het programma: hij weet het met een. Zijn topklassering is naar de haaien. „Ik verspeel hier het hele klassement, het is gewoon kut. Ik verlies vier minuten, dit gaat niet meer goedkomen mor gen kon dichtrijden op Chris Froome en Richie Porte, daar krijgt hij het nu niet voor el kaar om diezelfde kloof te dich ten terwijl Diego Rosa van Asta na op kop rijdt. Tijd verliezen in de slotweek: het is Mollema in de Tour va ker overkomen. Zowel in 2013, 2014 als 2015 moest hij in de laatste week terrein prijsgeven op de meeste van zijn directe concurrenten. Soms was het omdat hij zelf snel verslechter de, soms omdat zijn concurren ten verbeterden na de rustdag. Het busje waarin Bauke Mollema zit is zo wit als de kleur van zijn ge zicht. Zijn ogen staren naar beneden terwijl hij in de microfoons praat. Hij schudt zijn hoofd, keer op keer. „Dit is enorm balen." Een halfuur eerder is hij ge vallen, in de natte afdaling naar de voet van de slotklim. Het is zijn eigen fout. Mollema rijdt in de afdaling de Astana-trein voorbij die al kilometers lang op kop fietste, in een poging om voorsprong te nemen of de andere klassementsrenners on der druk te zetten. Die keuze pakt niet goed uit. „Ik reed in tweede positie. Eén snelle bocht en ik gleed weg." Mollema zit meteen weer op zijn fiets en is omringd door zijn ploeggenoten Peter Stetina en Haimar Zubeldia. Die laatste rijdt rechtdoor het decor in bij een haarspeldbocht, Stetina brengt hem terug tot op tien se conden van het groepje met fa vorieten. Maar dat laatste kloof- je krijgt Mollema niet meer dicht. „Op het steile stuk pro beerde ik volle bak te gaan. Ik kwam wel terug maar daarna was het klaar. Op die grote weg was het gewoon gedaan, Bardet en Astana vallen aan. Op dat moment blies ik mezelf op." Hij ziet zijn concurrenten van hem wegrijden; de laatste kilometers naar de finish duren Je kunt alles afschuiven op die ene val, maar dat is niet het he le verhaal. Na de tweede rust dag zijn de verhoudingen tus sen de favorieten verschoven. Waar Mollema vóór de rustdag bergop en in de tijdrit tijd pak te op zijn concurrenten, daar verliest hij na de rustdag keer op keer seconden op zijn bela gers. De Groninger zit simpelweg aan zijn taks en krijgt het niet voor elkaar een scheve situatie recht te zetten. Waar hij op de Ventoux nog tien seconden Tegenstand Het pleit voor hem dat hij ieder jaar de weg van de meeste weer stand zoekt: hij piekt in de Tour, waar de tegenstand het grootst is en de druk het hoogst. Ook in deze Tour is het niveau ontzettend hoog. Gele truidrager Chris Froome steekt er boven uit, maar de andere klassementsrenners zijn aan el kaar gewaagd. Mollema heeft zichzelf tussen de grote man nen gevochten, maar hij rijdt de afgelopen dagen op zijn tandvlees. Hij moet zich beper ken tot volgen en hopen dat de rest niet veel meer kan dan hij. Dat kun je volhouden zolang je niets overkomt, maar dat bete kent ook dat iedere tegenslag meteen grote gevolgen heeft. Die tegenslag komt op de laat ste vrijdag voor Parijs, in een natte afdaling. Mollema mocht aan het podium ruiken. Maar uiteindelijk duurt de Tour de France drie dagen te lang. zaterdag 23 juli 2016 @thijszonneveld Frustratie Dat Mollema van het podium is getuimeld, is Ratal Majka gaat voor de tweede keer in zijn loop baan het berg- klassement win nen. Toen de Poolse renner van Tinkoff giste ren als eerste bo venkwam op de Montée de Bisan- ne, een klim van de buitencatego rie, was zijn voor sprong zo groot geworden dat niemand nog de bolletjestrui kan pakken. Majka liet zich ook in 2014 tot bergko ning kronen. SPELEN Greg Van Aver- maet (foto) en Serge Pauwels kunnen zich na hun Tour richten op Rio, waar de Belgen de olym pische wegrace rijden. De selec tie bestaat ver der uit Philippe Gilbert, Laurens De Plus en Tim Wellens. Van Avermaet won de vijfde tour etappe en droeg drie dagen de ge le trui. Pauwels werd tweede in een fikse bergrit. t vec/if'O'^ iB Thijs Zonneveld Saint-Gervais Mont Blanc Bauke Mollema

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 31