Oud-Goldman bankier bij DNB Tesla wil ook vrachtauto en bus op elektriciteit 'Ik heb weer een winstgevend bedrijf' E 15 Merken willen zelf kunnen bepalen hoe hun spullen worden gepromoot Onderzoeksjournalist Cees Grim bergen onthult de aanstelling van bankier Marc van Heel vanavond in zijn documentairereeks Zwarte Zwanen. Van Heel was tussen 2010 en 2013 werkzaam was als managing direc tor van Goldman Sachs Asset Ma nagement. Hij leidde activiteiten in de Benelux van de zakenbank. Sinds januari werkt Van Heel als adviseur voor DNB's Expert Cen trum Financiële Risico's Pensioen fondsen. Goldman Sachs ligt onder vuur sinds het uitbreken van de finan ciële crisis in de 2008, waar het be leggers misleidde met gecompli ceerde financiële producten. Dit voorjaar schikte de zakenbank voor 5 miljard dollar met de Ame rikaanse overheid. In Nederland raakte Goldman Sachs eveneens in opspraak van wege vermeend wanbeheer bij het ABP en het Pensioenfonds Ver voer. De laatste leed daardoor 250 miljoen euro beleggingsschade. De zaak is uiteindelijk geschikt met een geheimhoudingsclausule. Dat gebeurde eveneens in de ABP-zaak, waarin Goldman werd beschuldigd van het verstrekken van misleidende informatie rond rommelhypotheken. Voor welk be drag is geschikt blijft onduidelijk. De Nederlandsche Bank is zich van geen kwaad bewust en laat weten geregeld mensen uit de fi nanciële sector aan te nemen om dat zij veel kennis van binnenuit bezitten. „Dit geldt ook voor Mare van Heel. Hij heeft brede praktijk ervaring opgedaan bij zowel natio nale als internationale bedrijven." Beklemtoond wordt dat Van Heel niets met genoemde affaires te ma ken had. Goldman Sachs raakte in opspraak vanwege wanbeheer bij Pensioenfonds Vervoer en het ABP Goldman Sachs is niet de enige oud-werkgever van Van Heel die kritiek krijgt. Hij werkte ook ne gen jaar voor investeringsfonds Pimco dat in 2014 in opspraak raakte. In Zwarte Zwanen probeert Grimbergen misstanden in de pensioensector bloot te leggen en deze wereld, waarin 1.200 miljard euro omgaat, voor gewone Neder landers inzichtelijk te maken. Oprichter Elon Musk wil daarmee het autoverkeer schoner maken, meldt hij in zijn tweede master- plan. Musk belooft dat de bussen niet via haltes rijden, maar passa giers naar de eindbestemming zul len brengen. Tesla wil daarnaast zijn project met zelfsturende auto's uitbrei den. Nu moeten automobilisten de handen nog aan het stuur hou den, straks moet het mogelijk zijn tijdens de rit een tukje te doen. Musk verwacht dat er ongeveer 10 miljard testkilometers moeten worden gereden voordat toezicht houders groen licht geven voor volledig zelfrijdende auto's. Dat kan nog jaren duren: momenteel wordt ongeveer 5 miljoen kilome ter per dag gereden met de voorlo per van het systeem. De autopilotfunctie kwam onder vuur te liggen na een dodelijk on geluk. Volgens Musk moet de soft ware nog worden uitontwikkeld, maar is die dusdanig veilig dat het amoreel zou zijn de functie uit te schakelen, zoals door sommigen werd geëist. De Autopilot is per ge reden kilometer betrokken bij minder ongelukken dan bestuur ders die zelf sturen. Zodra volle dig autonome wagens zijn toege staan, wil Musk eigenaren in staat stellen hun Tesla te verhuren. maar omdat we er het verhaal van ons merk kunnen vertellen." Merken die eigen winkels ope nen roepen bij 'hun' retailers nog al eens weerstand op. Zo reageer den schoenverkopers eerder dit jaar verbolgen toen schoenenla- bel Van Bommel een webshop opende. „Winkeliers die het merk al die jaren groot hebben gemaakt, werden door het nieuws overvallen. Dat voelt als een klap in het gezicht", zei voor zitter Jan Meerman van brancheorganisatie INretail. Multimerkenwinkels krijgen het steeds lastiger, concludeert Bos. „De macht van merken groeit. Zo eist Samsung dat win keliers meebetalen aan shop-in-shops waar de exclusie ve tv's mooi worden gepresen teerd. Zulke eisen hebben mede voor het faillissement van elektro- nicaketen Scheer Foppen ge zorgd. Er is alleen toekomst voor multibrand stores die met zulke eisen kunnen omgaan én iets toe voegen voor de consument." „Merken die al hun producten via resellers verkopen, zijn afhan kelijk van marktonderzoek. Via eigen winkels zien ze meteen hoe klanten op hun collectie rea geren, welke artikelen retour ko men. Daar kunnen ze hun pro ducten en dienstverlening op aanpassen." Nog een voordeel: als groothan dels en retailers er niet aan hoe ven te verdienen, houden mer ken zelf meer over. In de eigen winkels van Van Gils ligt de mar ge hoger, beaamt directeur Harry van der Zee van het mannenmo- demerk, dat onlangs nog een nieuw filiaal opende in Breda. „Al zorgen de huur en het perso neel natuurlijk ook voor flinke kosten. Brand stores hebben we niet zozeer vanwege de marge, In zijn schoenen winkels in Den Haag en Rotterdam verkocht Hans Smeele jarenlang dames- en heren schoenen van aller lei merken. Net als zijn ouders en grootouders voor hem. Nu zijn de za ken omgebouwd tot brand stores van Van Lier. De fabri kant van heren schoenen klopte in kleine schoenen winkels afnam. Minder winkels be tekent minder klan ten die je merk zien. In merkwin kels kan je de héle collectie tonen." Zijn ommezwaai pakte goed uit. „Ik heb weer een winst gevend bedrijf." 2008 bij Smeele aan met de vraag of hij franchisenemer wil de worden. Hij hap te toe, want de cri sis begon donkere schaduwen te wer pen over de schoe nenbranche. „Om te blijven voortbe staan, moest ik gro ter worden. Van Lier kampte er juist mee dat het aantal vrijdag 22 juli 2016 De Nederlandsche Bank heeft sinds begin dit jaar een oud-di recteur van de controversiële Amerikaanse zakenbank Gold man Sachs ingehuurd als pen sioenwaakhond. David Bremmer Hilversum Tesla wil bedrijfswagens maken die op stroom rijden. De maker van elektrische personenauto's werkt momenteel aan een bus en een vrachtwagen, die moge lijk volgend jaar al worden ont huld. Van onze verslaggever Palo Alto Tesla heeft moeite om de pro ductiedoelstellingen te halen. In 2018 wil het bedrijf een half mil joen wagens leveren. In 2015 werden 50.658 auto's geleverd, minder dan gepland. Ook in de eerste helft van 2016 werden minder wagens gebouwd dan beloofd. Gertjan Slob, Locatus Ondernemer Hans Smeele verkoopt nu nog uitsluitend schoenen van Van Lier. foto frank jansen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 15