Oud-Goldman
bankier bij DNB
Tesla wil ook
vrachtauto en bus
op elektriciteit
'Ik heb weer een
winstgevend bedrijf'
E 15
Merken willen
zelf kunnen
bepalen hoe hun
spullen worden
gepromoot
Onderzoeksjournalist Cees Grim
bergen onthult de aanstelling van
bankier Marc van Heel vanavond
in zijn documentairereeks Zwarte
Zwanen.
Van Heel was tussen 2010 en 2013
werkzaam was als managing direc
tor van Goldman Sachs Asset Ma
nagement. Hij leidde activiteiten
in de Benelux van de zakenbank.
Sinds januari werkt Van Heel als
adviseur voor DNB's Expert Cen
trum Financiële Risico's Pensioen
fondsen.
Goldman Sachs ligt onder vuur
sinds het uitbreken van de finan
ciële crisis in de 2008, waar het be
leggers misleidde met gecompli
ceerde financiële producten. Dit
voorjaar schikte de zakenbank
voor 5 miljard dollar met de Ame
rikaanse overheid.
In Nederland raakte Goldman
Sachs eveneens in opspraak van
wege vermeend wanbeheer bij
het ABP en het Pensioenfonds Ver
voer. De laatste leed daardoor 250
miljoen euro beleggingsschade.
De zaak is uiteindelijk geschikt
met een geheimhoudingsclausule.
Dat gebeurde eveneens in de
ABP-zaak, waarin Goldman werd
beschuldigd van het verstrekken
van misleidende informatie rond
rommelhypotheken. Voor welk be
drag is geschikt blijft onduidelijk.
De Nederlandsche Bank is zich
van geen kwaad bewust en laat
weten geregeld mensen uit de fi
nanciële sector aan te nemen om
dat zij veel kennis van binnenuit
bezitten. „Dit geldt ook voor Mare
van Heel. Hij heeft brede praktijk
ervaring opgedaan bij zowel natio
nale als internationale bedrijven."
Beklemtoond wordt dat Van Heel
niets met genoemde affaires te ma
ken had.
Goldman Sachs
raakte in opspraak
vanwege wanbeheer
bij Pensioenfonds
Vervoer en het ABP
Goldman Sachs is niet de enige
oud-werkgever van Van Heel die
kritiek krijgt. Hij werkte ook ne
gen jaar voor investeringsfonds
Pimco dat in 2014 in opspraak
raakte.
In Zwarte Zwanen probeert
Grimbergen misstanden in de
pensioensector bloot te leggen en
deze wereld, waarin 1.200 miljard
euro omgaat, voor gewone Neder
landers inzichtelijk te maken.
Oprichter Elon Musk wil daarmee
het autoverkeer schoner maken,
meldt hij in zijn tweede master-
plan. Musk belooft dat de bussen
niet via haltes rijden, maar passa
giers naar de eindbestemming zul
len brengen.
Tesla wil daarnaast zijn project
met zelfsturende auto's uitbrei
den. Nu moeten automobilisten
de handen nog aan het stuur hou
den, straks moet het mogelijk zijn
tijdens de rit een tukje te doen.
Musk verwacht dat er ongeveer
10 miljard testkilometers moeten
worden gereden voordat toezicht
houders groen licht geven voor
volledig zelfrijdende auto's. Dat
kan nog jaren duren: momenteel
wordt ongeveer 5 miljoen kilome
ter per dag gereden met de voorlo
per van het systeem.
De autopilotfunctie kwam onder
vuur te liggen na een dodelijk on
geluk. Volgens Musk moet de soft
ware nog worden uitontwikkeld,
maar is die dusdanig veilig dat het
amoreel zou zijn de functie uit te
schakelen, zoals door sommigen
werd geëist. De Autopilot is per ge
reden kilometer betrokken bij
minder ongelukken dan bestuur
ders die zelf sturen. Zodra volle
dig autonome wagens zijn toege
staan, wil Musk eigenaren in staat
stellen hun Tesla te verhuren.
maar omdat we er het verhaal
van ons merk kunnen vertellen."
Merken die eigen winkels ope
nen roepen bij 'hun' retailers nog
al eens weerstand op. Zo reageer
den schoenverkopers eerder dit
jaar verbolgen toen schoenenla-
bel Van Bommel een webshop
opende. „Winkeliers die het
merk al die jaren groot hebben
gemaakt, werden door het
nieuws overvallen. Dat voelt als
een klap in het gezicht", zei voor
zitter Jan Meerman van
brancheorganisatie INretail.
Multimerkenwinkels krijgen
het steeds lastiger, concludeert
Bos. „De macht van merken
groeit. Zo eist Samsung dat win
keliers meebetalen aan
shop-in-shops waar de exclusie
ve tv's mooi worden gepresen
teerd. Zulke eisen hebben mede
voor het faillissement van elektro-
nicaketen Scheer Foppen ge
zorgd. Er is alleen toekomst voor
multibrand stores die met zulke
eisen kunnen omgaan én iets toe
voegen voor de consument."
„Merken die al hun producten
via resellers verkopen, zijn afhan
kelijk van marktonderzoek. Via
eigen winkels zien ze meteen
hoe klanten op hun collectie rea
geren, welke artikelen retour ko
men. Daar kunnen ze hun pro
ducten en dienstverlening op
aanpassen."
Nog een voordeel: als groothan
dels en retailers er niet aan hoe
ven te verdienen, houden mer
ken zelf meer over. In de eigen
winkels van Van Gils ligt de mar
ge hoger, beaamt directeur Harry
van der Zee van het mannenmo-
demerk, dat onlangs nog een
nieuw filiaal opende in Breda.
„Al zorgen de huur en het perso
neel natuurlijk ook voor flinke
kosten. Brand stores hebben we
niet zozeer vanwege de marge,
In zijn schoenen
winkels in Den
Haag en Rotterdam
verkocht Hans
Smeele jarenlang
dames- en heren
schoenen van aller
lei merken. Net als
zijn ouders en
grootouders voor
hem. Nu zijn de za
ken omgebouwd
tot brand stores van
Van Lier. De fabri
kant van heren
schoenen klopte in
kleine schoenen
winkels afnam.
Minder winkels be
tekent minder klan
ten die je merk
zien. In merkwin
kels kan je de héle
collectie tonen."
Zijn ommezwaai
pakte goed uit. „Ik
heb weer een winst
gevend bedrijf."
2008 bij Smeele aan
met de vraag of hij
franchisenemer wil
de worden. Hij hap
te toe, want de cri
sis begon donkere
schaduwen te wer
pen over de schoe
nenbranche. „Om
te blijven voortbe
staan, moest ik gro
ter worden. Van
Lier kampte er juist
mee dat het aantal
vrijdag 22 juli 2016
De Nederlandsche Bank heeft
sinds begin dit jaar een oud-di
recteur van de controversiële
Amerikaanse zakenbank Gold
man Sachs ingehuurd als pen
sioenwaakhond.
David Bremmer
Hilversum
Tesla wil bedrijfswagens maken
die op stroom rijden. De maker
van elektrische personenauto's
werkt momenteel aan een bus
en een vrachtwagen, die moge
lijk volgend jaar al worden ont
huld.
Van onze verslaggever
Palo Alto
Tesla heeft moeite om de pro
ductiedoelstellingen te halen. In
2018 wil het bedrijf een half mil
joen wagens leveren. In 2015
werden 50.658 auto's geleverd,
minder dan gepland. Ook in de
eerste helft van 2016 werden
minder wagens gebouwd dan
beloofd.
Gertjan Slob, Locatus
Ondernemer Hans Smeele verkoopt nu nog uitsluitend
schoenen van Van Lier. foto frank jansen