Make-over voor Barbie d> O O lil 14 ECONOMIE Brand stores zijn bezig aan flinke opmars Terwijl talloze zaken failliet gingen, is het aantal modewinkels dat maar één merk verkoopt in tien jaar vervijfvoudigd. Voor winkeliers is er een keerzijde: de macht van merken groeit. In de schijnwerper Niet dat Barbie met haar 57 jaren op eens zichtbare ouderdomsverschijn- selen vertoonde. Om de zoveel tijd gaf Mattel haar een 'make-over'. Ook klach ten dat Barbie te blank zou zijn en met haar ranke lijfje een onrealistisch vrouwbeeld in meisjesbreinen plant, zijn niet de oorzaak. Nee, de huidige generatie moeders en vaders vond haar te materialistisch, zei een direc teur van Mattel tegen de Washington Post. Een verwend nest dat met haar 'Mr. Perfect' Ken, flitsende cabrio en blingbling-accessoi- res een luxe leventje leidde als in Sex and the City of Gooische Vrouwen. Bepaald geen rol model. Alternatieven zijn bovendien over vloedig aanwezig, zoals Disney's Frozenpop- pen. 's Werelds grootste speelgoedmaker zag Barbies verkopen inzakken. Alleen al tussen 2012 en 2014 namen deze met een vijfde af. Dus kreeg ceo Bryan Stockton de zak en moet opvolger Cristopher Sinclair - sinds 1996 in het be stuur van Mattel - Barbie botoxen. Hij begon vorig jaar met een val se start. Concur rent Hasbro snoepte de lucra tieve licentie af om Disneypop- pen op de markt te brengen. De sinds 1959 schade: honder- - den miljoenen Üm Bedacht dollars omzet per door Ruth jaar. Sinclairs Bar bie make-over is echter succesvol. De verkopen ste gen met 22 pro cent. De poppen zijn weer in trek sinds ze naast de originele versie ooit (1 mil- te koop zijn in de 1 vormen petite, lang en 'maatje meer'. Barbie 2.0 komt bovendien in 7 huidtinten, 24 haarstijlen en 22 oogkleuren. De marketing is aangepast: beklemtoond wordt hoe meisjes met Barbie kunnen spe len, niet wat ze allemaal voor moois bezit. Zo is ze weer het verantwoorde speelgoed dat ouders aan hun dochter geven. En geeft ze ook Mattel een welkome verjongingskuur. lil Fugro SBM KPN KLM Flitsen Het aantal merkenwinkels van 59 bekende modemerken in Nederland wordt steeds groter. „Merken willen zelf kunnen bepa len hoe hun spullen worden ge promoot en verkocht", legt onder zoeksdirecteur Gertjan Slob van Locatus uit. De beweging is ook zichtbaar in warenhuizen als de Bijenkorf. „Die veranderen van winkel in een winkelcentrum, waar merken zelf hun eigen arti kelen verkopen via een shop-in-shop." Merken springen in het gat dat verdwenen winkels als V&D ach terlaten, zegt directeur Jeroen Bos van Ecommerce Result. „Mer ken die hun collecties daar had den hangen, willen graag aanwe zig blijven in de winkelstraten." In eigen winkels hebben ze meer ruimte en mogelijkheden om hun merk op de juiste manier neer te zetten. Merkbeleving is te genwoordig hét toverwoord, ver klaart Bos. „Met beleving voeg je waarde toe aan een merk. Dat kan bijvoorbeeld met de juiste sfeer en service." De trend dat merken ook win kelier worden, hangt samen met de opmars van onlineshoppen. Mensen oriënteren zich via inter net op hun aankopen. Als ze op de website van een merk belan den, verwachten ze daar ook een koopknop. Als merken eenmaal een eigen webshop hebben, is een 'stenen' winkel vervolgens een relatief kleine stap. Bijkomend voordeel is dat mer ken zo rechtstreeks in contact ko men met hun klanten, zegt Bos. Tien jaar geleden werd Adidas alleen in regu liere sportwinkels en warenhuizen ver kocht, nu heeft het merk inmiddels elf eigen zaken in Nederlandse winkelstraten. Kledingmerk Tommy Hilfiger opende in 2005 zijn eerste eigen winkels in Nederland en heeft er nu2t. De opmars van zogenoemde brand stores staat in schril con trast met de afname van het tota le aantal winkels, sinds 2004 met 10 procent. De trends zijn te zien in gegevens van onderzoeksbu reau Locatus, dat jaarlijks alle winkels in kaart brengt. In de elektronicabranche sprin gen de Apple Stores het meest in het oog. Maar ook merken als kof- fiebrander Nespresso, beddenma ker Auping en fabrikant van keu- kenapparatuur Miele hebben afge lopen jaren in Nederland eigen winkels geopend. In Italië zijn sinds kort vier shops van Nivea te vinden. Ook levensmiddelenfabri kant Unilever speelt tegenwoor dig voor winkelier, met zaakjes in wereldsteden waar alleen luxe mosterd van Marne of exclusieve thee van T2 wordt verkocht. Ze leek rijp voor het bejaardentehuis, Bar bie. Na een halve eeuw van verkoopre cords steelt Mattels iconische pop niet lan ger de harten van meisjes anno nu. -David Bremmer CC Barbie ligt sinds 1959 in de winkel Bedacht door Ruth Handler, de vrouw van co-oprichter van Mattel, Eliott Hand- Ier Bestver kochte pop ooit (1 mil jard stuks) O II Bodemonderzoe ker Fugro deed goede zaken met een koers winst van ruim 6,5 procent. vrijdag 22 juli 2016 DlVI 10 SBM Offshore zit in een flow sinds het dit weekend schik te in een smeer geldzaak. Een zwakke dag voor telefoniebe drijf KPN, dat fors moest inle veren. Een winstwaar schuwing van Lufthansa was de oorzaak van het slechte resul taat van KLM. O Elk merk n eigen winkel De Europese Centrale Bank (ECB) houdt de rentetarieven in de eurozone ongewij zigd. Het belangrijkste rentetarief blijft daar mee op O procent. De investeringen van Tele2 in zijn 4G-net- werk in Nederland drukken op de resulta ten. Het Zweedse concern boekte afgelo pen kwartaal een verlies van 6 miljoen euro. De Rotterdamse haven draait minder goed dan een jaar geleden. Vergeleken met 2015 werd afgelopen halfjaar 3 procent min der overgeslagen. o c Woerden 1G 2006 Annemieke van Dongen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 14