Edina en Patsy halen het
onderste uit champagnefles
Het juk van artistieke ouders
17
Spielberg komt pas laat op dreef
r. j
DEGVR
'Ik kan mij een
leven zonder film
niet voorstellen
-AZ.
recent de Koude Oorlog Bridge
of Spies, 2015), De Eerste Wereld
oorlog (War Horse, 2011) en sla
vernij Lincoln2012) - heeft het
mis: het kind in Spielberg be
staat nog steeds.
„Toen ik dit verhaal van Roald
Dahl jaren geleden weer eens
onder ogen kreeg, veranderde ik
meteen weer in het kind dat ik
altijd wel zal blijven. De laatste
jaren ben ik vooral in geschiede
nis geïnteresseerd geraakt. Die
belangstelling, die bij mij soms
verslavende trekjes vertoont, zal
ik nooit kwijtraken. Maar op een
gegeven moment moet ik na een
reeks volwassen films even iets
luchtigs doen. Als een cadeau
aan mezelf."
Plannen om het kinderboek
De GVR van Dahl te verfilmen
had Spielberg al langer. Wijlen
Robin Williams was een tijd
lang de geschikte kandidaat voor
de titelrol. „Maar de filmtech
nieken waren toen nog niet ver
gevorderd genoeg om de wereld
van Dahl overtuigend in beeld
te brengen."
Na het overlijden van Willi
ams vond Spielberg in Mark Ry
lance (Oscarwinnaar door zijn
rol in Bridge of Spieseen ge
schikte vervanger. „Wat echt
meehielp is de Engelse achter
grond van Mark. De GVR heeft
een eigen idioom waarin allerlei
woorden worden verhaspeld.
Als geen ander kan Mark daar
mee overweg."
Een tweede belangrijke bij
drage leverde scenariste Melissa
Mathison, die samen met Spiel
berg E.T. schreef. Zij stierf vorig
jaar op 65-jarige leeftijd aan
kanker. De GVR is aan haar op
gedragen.
Spielberg: „Melissa was de
gene die mij attendeerde op een
mogelijke verfilming van De
GVR. Wij hebben het boek bei
den aan onze kinderen voorge
lezen. Haar vingerafdrukken zit
ten op deze film."
Vergelijkingen tussen E.T. en
De GVR wijst Spielberg resoluut
af. „De films hebben een totaal
ander perspectief. Het wees
meisje in deze film belandt in
een vreemde wereld vol reuzen.
Zij voelt misschien hetzelfde als
E.T. als die alleen op onze aarde
achterblijft. Dat zou je als een
overeenkomst kunnen zien,
maar daar houdt het wel mee op.
„Ik heb vooral de wereld van
Roald Dahl verbeeld. Bovendien
zitten tussen beide films meer
dan een kwart eeuw. In de tus
sentijd ben ik veranderd als re
gisseur. Ik durf nu sneller beslis
singen te nemen over wat wel of
niet werkt in een film. Bij De
GVR was het heel verleidelijk
om de speciale effecten te laten
domineren, wat misschien ten
koste kan gaan van het verhaal.
Ik hoop dat ik een juiste balans
heb gevonden."
Absolutely Fabulous: The Movie
Lang hebben de fans erop moeten
wachten: een filmversie van de
tv-serie Absolutely Fabulous. Hoe
wel dergelijke pogingen om het
grote doek te veroveren meestal
mislukken, hebben de dames van
Ab Fab het onderste uit de cham
pagnefles gehaald.
Hun eerste filmavontuur is
energiek en knotsgek, ook al zijn
Edina en Patsy een beetje op leef
tijd. De bankrekening van pr-los-
bol Edina is leeg, evenals haar
agenda en koelkast. Een nieuwe
klant zou de redding kunnen zijn,
maar de poging om supermodel
Kate Moss binnen te halen is zo'n
groot fiasco dat de vriendinnen
naar Zuid-Frankrijk vluchten.
Plot is in deze film bijzaak. Het
verhaal is vooral een excuus om
helemaal los te gaan in een parade
vol bekende figuren (met optre
dens van Joan Collins, Jean Paul
Gaultier en vooral Kate Moss) die
SVk jn' id j
zichzelf soms heerlijk te kijk laten
zetten. Hoewel de film af en toe
rommelt en rammelt, is het ge
halte aan vileine grappen groot
genoeg om deze filmversie als
meer dan geslaagd te beschou
wen.
The Family Fang
Voor performancekunstenaars
Caleb en Camille Fang staat alles
in het teken van creatieve expres
sie. Annie en Baxter, door hun
ouders kind A en B genoemd,
groeien op in een gezin waar
shockerend toneel zo normaal is
als een boterham met pindakaas.
Eenmaal volwassen kampen de
kinderen (gespeeld door Nicole
Kidman en Jason Bateman) met
de nodige jeugdtrauma's. Zij is
een actrice zonder werk, hij een
schrijver met schrijfpauze. Alle
bei labiel, maar wel sterk genoeg
om geen rol meer te willen spelen
in de publieke fratsen van pap en
mam. Die het daar trouwens be
paald niet mee eens zijn...
Bateman speelt voor de veran
dering de normaalste van het stel,
met het abnormale talent dat we
van hem kennen. De hele cast is
sterk, zeker ook Christopher Wal
ken die als pa Fang graag duivels
mag grijnzen. Dit originele fami
liedrama laat weer eens zien dat
opvoeden een kunst op zich is.
- Tisha Eetgerink
donderdag 21 juli 2016
GO
Steven Spielberg
FAMILIEFILM
Regie: Steven Spiel
berg. Hoofdrollen:
Mark Rylance, Ruby
Barnhill en Penelope
Wilton.
Saai is niet het eerste
woord dat filmliefheb
bers bij het horen van
de naam Steven Spiel
berg te binnen schiet.
Integendeel: het werk
van de regisseur oogt
zelfs bij zijn mindere
films opwindend.
Toen Spielberg be
kendmaakte dat hij het
boek De Grote Vrien
delijke Reus (De GVR
van Roald Dahl ging
verfilmen, reageerde
iedereen verrukt. Het
leek een ideale combi
natie, maar nu de film
(oorspronkelijke titel
The BFGin het Ne
derlands uitgebracht
als De GVR) klaar is,
overheerst toch een
lichte teleurstelling.
Vooral de eerste helft,
waarin de vriendschap
tussen het wees
meisje Sophie (Ruby
Barnhill) en de reus
(een digitaal bewerkte
Mark Rylance) wordt
geïntroduceerd, komt
traag op gang. Het
begin zit vol herhalin
gen, vooral als de GVR
om de haverklap
wordt lastiggevallen
door nog grotere, kan
nibalistische soortge
noten die op zoek zijn
naar vers mensen
vlees.
Pas als de GVR en So
phie de hulp inroepen
van de Engelse konin
gin (een voortreffelijke
Penelope Wilton),
raakt Spielberg op
dreef. De humor treft
doel en ook de actie
maakt meer indruk. De
grootste attractie blijft
toch de vertolking van
Mark Rylance (die
onder regie van Spiel
berg een Oscar won
voor Bridge of Spies)
als de GVR. Met zijn
gebarsten stem en zijn
eigen vocabulaire is hij
een aandoenlijke
kolos: kwetsbaar en
aaibaar.
De GVR, geschre
ven door Roald
Dahl, gaat over de
vriendschap tussen
een weesmeisje en
een reus.
KOMEDIE
Regie: Mandie Fletcher. Hoofd
rollen: Jennifer Saunders,
Joanna Lumley, Kate Moss, Jon
Hamm.
De dames zijn nog altijd even
scherp, foto filmdepot
-AZ.
DRAMA
Regie: Jason Bateman
Hoofdrollen: Nicole Kidman,
Jason Bateman, Christopher
Walken