Edina en Patsy halen het onderste uit champagnefles Het juk van artistieke ouders 17 Spielberg komt pas laat op dreef r. j DEGVR 'Ik kan mij een leven zonder film niet voorstellen -AZ. recent de Koude Oorlog Bridge of Spies, 2015), De Eerste Wereld oorlog (War Horse, 2011) en sla vernij Lincoln2012) - heeft het mis: het kind in Spielberg be staat nog steeds. „Toen ik dit verhaal van Roald Dahl jaren geleden weer eens onder ogen kreeg, veranderde ik meteen weer in het kind dat ik altijd wel zal blijven. De laatste jaren ben ik vooral in geschiede nis geïnteresseerd geraakt. Die belangstelling, die bij mij soms verslavende trekjes vertoont, zal ik nooit kwijtraken. Maar op een gegeven moment moet ik na een reeks volwassen films even iets luchtigs doen. Als een cadeau aan mezelf." Plannen om het kinderboek De GVR van Dahl te verfilmen had Spielberg al langer. Wijlen Robin Williams was een tijd lang de geschikte kandidaat voor de titelrol. „Maar de filmtech nieken waren toen nog niet ver gevorderd genoeg om de wereld van Dahl overtuigend in beeld te brengen." Na het overlijden van Willi ams vond Spielberg in Mark Ry lance (Oscarwinnaar door zijn rol in Bridge of Spieseen ge schikte vervanger. „Wat echt meehielp is de Engelse achter grond van Mark. De GVR heeft een eigen idioom waarin allerlei woorden worden verhaspeld. Als geen ander kan Mark daar mee overweg." Een tweede belangrijke bij drage leverde scenariste Melissa Mathison, die samen met Spiel berg E.T. schreef. Zij stierf vorig jaar op 65-jarige leeftijd aan kanker. De GVR is aan haar op gedragen. Spielberg: „Melissa was de gene die mij attendeerde op een mogelijke verfilming van De GVR. Wij hebben het boek bei den aan onze kinderen voorge lezen. Haar vingerafdrukken zit ten op deze film." Vergelijkingen tussen E.T. en De GVR wijst Spielberg resoluut af. „De films hebben een totaal ander perspectief. Het wees meisje in deze film belandt in een vreemde wereld vol reuzen. Zij voelt misschien hetzelfde als E.T. als die alleen op onze aarde achterblijft. Dat zou je als een overeenkomst kunnen zien, maar daar houdt het wel mee op. „Ik heb vooral de wereld van Roald Dahl verbeeld. Bovendien zitten tussen beide films meer dan een kwart eeuw. In de tus sentijd ben ik veranderd als re gisseur. Ik durf nu sneller beslis singen te nemen over wat wel of niet werkt in een film. Bij De GVR was het heel verleidelijk om de speciale effecten te laten domineren, wat misschien ten koste kan gaan van het verhaal. Ik hoop dat ik een juiste balans heb gevonden." Absolutely Fabulous: The Movie Lang hebben de fans erop moeten wachten: een filmversie van de tv-serie Absolutely Fabulous. Hoe wel dergelijke pogingen om het grote doek te veroveren meestal mislukken, hebben de dames van Ab Fab het onderste uit de cham pagnefles gehaald. Hun eerste filmavontuur is energiek en knotsgek, ook al zijn Edina en Patsy een beetje op leef tijd. De bankrekening van pr-los- bol Edina is leeg, evenals haar agenda en koelkast. Een nieuwe klant zou de redding kunnen zijn, maar de poging om supermodel Kate Moss binnen te halen is zo'n groot fiasco dat de vriendinnen naar Zuid-Frankrijk vluchten. Plot is in deze film bijzaak. Het verhaal is vooral een excuus om helemaal los te gaan in een parade vol bekende figuren (met optre dens van Joan Collins, Jean Paul Gaultier en vooral Kate Moss) die SVk jn' id j zichzelf soms heerlijk te kijk laten zetten. Hoewel de film af en toe rommelt en rammelt, is het ge halte aan vileine grappen groot genoeg om deze filmversie als meer dan geslaagd te beschou wen. The Family Fang Voor performancekunstenaars Caleb en Camille Fang staat alles in het teken van creatieve expres sie. Annie en Baxter, door hun ouders kind A en B genoemd, groeien op in een gezin waar shockerend toneel zo normaal is als een boterham met pindakaas. Eenmaal volwassen kampen de kinderen (gespeeld door Nicole Kidman en Jason Bateman) met de nodige jeugdtrauma's. Zij is een actrice zonder werk, hij een schrijver met schrijfpauze. Alle bei labiel, maar wel sterk genoeg om geen rol meer te willen spelen in de publieke fratsen van pap en mam. Die het daar trouwens be paald niet mee eens zijn... Bateman speelt voor de veran dering de normaalste van het stel, met het abnormale talent dat we van hem kennen. De hele cast is sterk, zeker ook Christopher Wal ken die als pa Fang graag duivels mag grijnzen. Dit originele fami liedrama laat weer eens zien dat opvoeden een kunst op zich is. - Tisha Eetgerink donderdag 21 juli 2016 GO Steven Spielberg FAMILIEFILM Regie: Steven Spiel berg. Hoofdrollen: Mark Rylance, Ruby Barnhill en Penelope Wilton. Saai is niet het eerste woord dat filmliefheb bers bij het horen van de naam Steven Spiel berg te binnen schiet. Integendeel: het werk van de regisseur oogt zelfs bij zijn mindere films opwindend. Toen Spielberg be kendmaakte dat hij het boek De Grote Vrien delijke Reus (De GVR van Roald Dahl ging verfilmen, reageerde iedereen verrukt. Het leek een ideale combi natie, maar nu de film (oorspronkelijke titel The BFGin het Ne derlands uitgebracht als De GVR) klaar is, overheerst toch een lichte teleurstelling. Vooral de eerste helft, waarin de vriendschap tussen het wees meisje Sophie (Ruby Barnhill) en de reus (een digitaal bewerkte Mark Rylance) wordt geïntroduceerd, komt traag op gang. Het begin zit vol herhalin gen, vooral als de GVR om de haverklap wordt lastiggevallen door nog grotere, kan nibalistische soortge noten die op zoek zijn naar vers mensen vlees. Pas als de GVR en So phie de hulp inroepen van de Engelse konin gin (een voortreffelijke Penelope Wilton), raakt Spielberg op dreef. De humor treft doel en ook de actie maakt meer indruk. De grootste attractie blijft toch de vertolking van Mark Rylance (die onder regie van Spiel berg een Oscar won voor Bridge of Spies) als de GVR. Met zijn gebarsten stem en zijn eigen vocabulaire is hij een aandoenlijke kolos: kwetsbaar en aaibaar. De GVR, geschre ven door Roald Dahl, gaat over de vriendschap tussen een weesmeisje en een reus. KOMEDIE Regie: Mandie Fletcher. Hoofd rollen: Jennifer Saunders, Joanna Lumley, Kate Moss, Jon Hamm. De dames zijn nog altijd even scherp, foto filmdepot -AZ. DRAMA Regie: Jason Bateman Hoofdrollen: Nicole Kidman, Jason Bateman, Christopher Walken

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 17