Belgen dromen
van eilanden
Geen vaart achter
turborotonde
Kwart academici
zoekt andere baan
2 ZEELAND
Tandarts
Fietsen tijdens de vakantie is
populairder dan ooit. Maar dan wel
comfortabel en elektrisch.
FIETSEN VAKANTIE A
Met een gewone
fiets kun je meer
meenemen dan
met een e-bike
Commentaar
In België klinken van tijd tot tijd pleidooien voor meer binnen
vaart op zee. Men haakt dan aan bij Vlaamse Baaien, het plan
om de Noordzee voor de Belgische kust te temmen met kunst
matige eilanden. Vooral tussen Zeebrugge en pakweg Breskens le
vert zo'n gordel van atollen veel meer op dan alleen een betere
kustverdediging. Tussen de haven van Zeebrugge en de Wester-
schelde zou 'binnenvaart' mogelijk worden. Daarmee heeft de eni
ge grote Belgische Noordzeehaven eindelijk de fel begeerde goede
verbinding met het achterland. Veel beter dan de geplande binnen
landse trajecten zoals het Schipdonkkanaal. Na jaren van onenig
heid zijn Zeebrugge en Knokke het eindelijk eens over de wense
lijkheid van de eilandengordel. De Vlaamse regering loopt ook
warm: minister Ben Weyts belooft nog dit jaar met een plan te ko
men. Het spel komt dus op de wagen. De eilanden bieden Zeeland
grote kansen. Maar er zijn ook flinke bedreigingen.
De grootste kans is een drastische ontlasting van de haven van
Antwerpen. Wellicht hoeven er dan minder mega-schepen de
Westerschelde op te varen. Dat is een sterk argument tegen een
verdere verdieping van de rivier. Verder is zo'n reeks nieuwe eilan
den de ideale basis voor meer recreatie en toerisme.
Het grootste gevaar is de aantasting van het unieke karakter van
de Zeeuws-Vlaamse kust. Die staat of valt nu met de directe con
frontatie met de Noordzee, de ene dag lieflijk, de volgende dag één
brok natuurgeweld. Dat gaat goed zolang de nieuwe eilanden een
zeer bescheiden en natuurlijk profiel houden, denk aan de Wad
deneilanden. Maar ze kunnen ook vol worden gezet. Met vakantie
parken, hoogbouw, windmolens of industrie. Gegadigden genoeg.
Dan lijdt de oude kust alleen maar schade.
Zeebrugge en Knokke
zijn het eindelijk eens
over een gordel van atollen
De gemeente Vlissingen wil er
wel een turborotonde aanleggen,
maar de komende jaren ontbreekt
het geld. De omvorming van de
kruising met stoplichten tot roton
de kost naar schatting 450.000 eu
ro. De klus staat op het program
ma voor 2020, maar de gemeente
kan er vanwege geldgebrek niet
voor sparen.
Dat antwoordt het college op
vragen van Wim Hirdes, raadslid
voor de LPV. Volgens hem zorgt
de kruising door groeiende auto-
drukte geregeld voor kopstaartbot-
singen.
De kruising in de voornaamste
invalsweg van Vlissingen en uit
valsweg naar het strand staat in
de spits en bij evenementen en zo
mers geregeld vol. De verkeers
druk op de weg neemt toe, be
aamt het college. Normaal groeit
De klus staat op
voor 2020, maar
Vlissingen kan er
niet voor sparen
de verkeersdrukte op Vlissingse
wegen 1 tot 2 procent per jaar,
maar op die kruising is dat 'uitzon
derlijk' veel meer. In de zomer
komt daar 15 procent meer bezoe-
kersdrukte bij. Het toenemende
fletsverkeer legt ook nog eens
extra druk op de kruising met ver
keerslichten.
Almanak
Haar Whatsappje verraadde on
rust. „Ik vrees dat ik eind augus
tus twee dagen niet kan komen
werken. De tandarts had geen
leuk nieuws", richtte de Hul-
sterse zich tot haar leidingge
vende. „Hopelijk niet al te ern
stig", vroeg hij. „Nou, zes gaat-
jes en een zenuwbehandeling.
Ik schrok me rot", vervolgde ze.
Hij weer: „Jeemig, wat zei je:
hoe kan dat nou? Allemaal
sinds de vorige halfjaarlijkse
controle?" Zo'n bijdehante tan
te was ze niet. „Nee, ik stond
met mijn mond vol tanden."
AAGTEKERKE
Trekkertrek
in opbouw
Eieren in strijd
tegen azc
Wandeling bij
Slikkebosch
'Heel veel kinderen
glijden met plezier'
et grijsgekuifde stel
zet zonder aarzelen
koers in de richting
van de stormvloedke
ring. Windje tegen?
Her kan hen nier deren op hun
elektrische fietsen. En ze zijn niet
de enige senioren die deze zonni
ge maandag een stevig rondje fiet
sen in Zeeland.
De Oosterscheldekering is dank
zij de e-bike een haast moeiteloos
te nemen hindernis geworden. De
altijd aanwezige wind is op een
elektrisch rijwiel voor de ongeoe
fende fietser geen belemmering
om een toertocht over Zeeuwse
dijken en door polders te maken.
Het gevolg is een forse toename
van het aantal toeristen dat in Zee
land op de fiets stapt.
De fietsknooppuntenkaarten
zijn de laatste jaren bestsellers bij
de VW Zeeland. Afgelopen jaar
gingen 35.000 exemplaren over de
toonbank. „Het is verreweg ons
best verkopende product", zegt
VW-directeur Patrick Polie.
Je zou denken dat de opkomst
van de elektrische fiets ook leidt
tot meer fietsvakanties in en door
Zeeland. „Daar is niets van te mer
ken", zegt Polie. De fiets als ver
voermiddel naar het vakantie
adres is minder populair dan pak
weg 25 jaar geleden.
Mark Verton van Verton Bike To
taal in Burgh-Haamstede ziet ze
ook wel eens langskomen in zijn
zaak, vijftigplussers op fietsvakan
tie. „Maar de meeste mensen die
een fietsvakantie ondernemen
zijn jonge mensen."
Wie met een tentje op fietsva
kantie gaat moet nogal wat meene
men en daarvoor is een elektri
sche fiets minder geschikt, aldus
Verton. „Een gewone fiets heeft
nu eenmaal meer bevestigingsmo
gelijkheden waardoor je veel meer
kan meenemen." Bovendien raakt
door het extra gewicht dat wordt
meegezeuld de accu eerder leeg.
Gespecialiseerde websites als
'dutchbiketours' en 'fital' bieden
comfortabele fietsvakanties. Men
sen kunnen van plaats naar plaats
peddelen en hun bagage wordt
naar het hotel gebracht.
In Zeeland is in het verleden
wel eens gepoogd om zo'n bagage
service op te zetten, maar dat
werd dan weer geen succes, aldus
Polie.
In het zuiden van Nederland wil
ruim een kwart van de hoogopge
leide werknemers binnen nu en
twee jaar naar een andere werkge
ver overstappen.
Ruim de helft denkt binnen een
half jaar al elders aan de slag te
zijn. Redenen voor de carrière
switch: het werk is niet meer inte
ressant, er zijn weinig doorgroei
mogelijkheden en het salaris kan
elders beter. Dat blijkt uit het jaar
lijkse Intermediair Imago Onder
zoek onder ruim 4.000 hbo-ers en
universitair opgeleiden tot 45 jaar.
Opvallend is dat 23 procent van
de ondervraagden van baan wil
veranderen omdat ze vinden dat
hun privé-werk-balans zoek is.
Landelijk is dat 18 procent.
Verder stelt eenderde van de on-
dergevraagd hoogopgeleiden dat
de arbeidsmarkt in Zuid-Neder
land momenteel (zeer) ongunstig
is. En tweederde verwacht dat
daar het komende jaar weinig ver
andering in optreedt.
Overigens zijn hoogopgeleiden
uit Zuid-Nederland net zo tevre
den als in de rest van Nederland.
De werknemers beoordelen hun
werkgever gemiddeld met een 7,1.
De functie scoort een 7,4.
dinsdag 19 juli 2016
li
De zomerse drukte rond de krui
sing Sloeweg/Koudekerkseweg
en Gerbrandystraat in Vlissin-
gen blijft nog geruime tijd voor fi
les en botsingen zorgen.
Claudia Sondervan
Vlissingen
Tip? redactie@pzc.nl
De voorbereidingen voor de
26ste Trekkertrek in Aagte-
kerke op 23 juli zijn in volle
gang. Het evenement vindt
plaats op het terrein hoek
Pekelingseweg en Aagte-
kerkseweg. De deelnemers
lijst vemeldt inmiddels ruim
140 deelnemers in de ver
schillende klassen. Daar
naast zijn er diverse activi
teiten voor kinderen. Cover
band Kraakthelder treedt
ook dit jaar op. De wedstrij
den beginnen om 14.00 uur.
'S-GRAVENPOLDER
De auto van een raadslid
van Borsele is het afgelo
pen weekend bekogeld met
eieren. Vermoedelijk heeft
het te maken met de komst
van een azc naar 's-Graven-
polder. Eerder werden eie
ren naar de auto van een
SGP-raadslid gegooid.
Bij de gemeente zijn geen
boze mails of telefoontjes
meer binnengekomen na
dat bekend werd dat het be
sluit over een azc is uitge
steld.
OOSTKAPELLE
Staatsbosbeheer Zeeland-
Zuid houdt vanavond een
wandeling bij eendenkooi
Slikkebosch bij Oostkapel-
le.
De wandeling begint om
19.30 uur aan het hek van
Slikkebosch aan de Vroon-
weg in Oostkapelle. Rond
21.00 uur is de wandeling af
gelopen. Kosten zijn 5 euro
voor volwassenen en 2,50
euro voor kinderen. Aanmel
den is verplicht en kan via
k.leeftink@staatsbosbeheer.nl
VLISSINGEN
Sinds de glijbaan aan het
Nolleplein in maart open
ging, is er nog geen klacht
over onveiligheid geweest,
benadrukt wethouder Josep
hine Elliott. B en W van Vlis
singen zien dan ook geen
aanleiding om de glijbaan te
verlengen. Als mensen dat
willen, moeten ze zelf spon
sors zoeken.
De e-bike
ontsluit
Zeeland
Theo Giele
Burgh-Haamstede
H
—Mark Verton, fietsenzaak
Frank Balkenende
Vlissingen