Belgen dromen van eilanden Geen vaart achter turborotonde Kwart academici zoekt andere baan 2 ZEELAND Tandarts Fietsen tijdens de vakantie is populairder dan ooit. Maar dan wel comfortabel en elektrisch. FIETSEN VAKANTIE A Met een gewone fiets kun je meer meenemen dan met een e-bike Commentaar In België klinken van tijd tot tijd pleidooien voor meer binnen vaart op zee. Men haakt dan aan bij Vlaamse Baaien, het plan om de Noordzee voor de Belgische kust te temmen met kunst matige eilanden. Vooral tussen Zeebrugge en pakweg Breskens le vert zo'n gordel van atollen veel meer op dan alleen een betere kustverdediging. Tussen de haven van Zeebrugge en de Wester- schelde zou 'binnenvaart' mogelijk worden. Daarmee heeft de eni ge grote Belgische Noordzeehaven eindelijk de fel begeerde goede verbinding met het achterland. Veel beter dan de geplande binnen landse trajecten zoals het Schipdonkkanaal. Na jaren van onenig heid zijn Zeebrugge en Knokke het eindelijk eens over de wense lijkheid van de eilandengordel. De Vlaamse regering loopt ook warm: minister Ben Weyts belooft nog dit jaar met een plan te ko men. Het spel komt dus op de wagen. De eilanden bieden Zeeland grote kansen. Maar er zijn ook flinke bedreigingen. De grootste kans is een drastische ontlasting van de haven van Antwerpen. Wellicht hoeven er dan minder mega-schepen de Westerschelde op te varen. Dat is een sterk argument tegen een verdere verdieping van de rivier. Verder is zo'n reeks nieuwe eilan den de ideale basis voor meer recreatie en toerisme. Het grootste gevaar is de aantasting van het unieke karakter van de Zeeuws-Vlaamse kust. Die staat of valt nu met de directe con frontatie met de Noordzee, de ene dag lieflijk, de volgende dag één brok natuurgeweld. Dat gaat goed zolang de nieuwe eilanden een zeer bescheiden en natuurlijk profiel houden, denk aan de Wad deneilanden. Maar ze kunnen ook vol worden gezet. Met vakantie parken, hoogbouw, windmolens of industrie. Gegadigden genoeg. Dan lijdt de oude kust alleen maar schade. Zeebrugge en Knokke zijn het eindelijk eens over een gordel van atollen De gemeente Vlissingen wil er wel een turborotonde aanleggen, maar de komende jaren ontbreekt het geld. De omvorming van de kruising met stoplichten tot roton de kost naar schatting 450.000 eu ro. De klus staat op het program ma voor 2020, maar de gemeente kan er vanwege geldgebrek niet voor sparen. Dat antwoordt het college op vragen van Wim Hirdes, raadslid voor de LPV. Volgens hem zorgt de kruising door groeiende auto- drukte geregeld voor kopstaartbot- singen. De kruising in de voornaamste invalsweg van Vlissingen en uit valsweg naar het strand staat in de spits en bij evenementen en zo mers geregeld vol. De verkeers druk op de weg neemt toe, be aamt het college. Normaal groeit De klus staat op voor 2020, maar Vlissingen kan er niet voor sparen de verkeersdrukte op Vlissingse wegen 1 tot 2 procent per jaar, maar op die kruising is dat 'uitzon derlijk' veel meer. In de zomer komt daar 15 procent meer bezoe- kersdrukte bij. Het toenemende fletsverkeer legt ook nog eens extra druk op de kruising met ver keerslichten. Almanak Haar Whatsappje verraadde on rust. „Ik vrees dat ik eind augus tus twee dagen niet kan komen werken. De tandarts had geen leuk nieuws", richtte de Hul- sterse zich tot haar leidingge vende. „Hopelijk niet al te ern stig", vroeg hij. „Nou, zes gaat- jes en een zenuwbehandeling. Ik schrok me rot", vervolgde ze. Hij weer: „Jeemig, wat zei je: hoe kan dat nou? Allemaal sinds de vorige halfjaarlijkse controle?" Zo'n bijdehante tan te was ze niet. „Nee, ik stond met mijn mond vol tanden." AAGTEKERKE Trekkertrek in opbouw Eieren in strijd tegen azc Wandeling bij Slikkebosch 'Heel veel kinderen glijden met plezier' et grijsgekuifde stel zet zonder aarzelen koers in de richting van de stormvloedke ring. Windje tegen? Her kan hen nier deren op hun elektrische fietsen. En ze zijn niet de enige senioren die deze zonni ge maandag een stevig rondje fiet sen in Zeeland. De Oosterscheldekering is dank zij de e-bike een haast moeiteloos te nemen hindernis geworden. De altijd aanwezige wind is op een elektrisch rijwiel voor de ongeoe fende fietser geen belemmering om een toertocht over Zeeuwse dijken en door polders te maken. Het gevolg is een forse toename van het aantal toeristen dat in Zee land op de fiets stapt. De fietsknooppuntenkaarten zijn de laatste jaren bestsellers bij de VW Zeeland. Afgelopen jaar gingen 35.000 exemplaren over de toonbank. „Het is verreweg ons best verkopende product", zegt VW-directeur Patrick Polie. Je zou denken dat de opkomst van de elektrische fiets ook leidt tot meer fietsvakanties in en door Zeeland. „Daar is niets van te mer ken", zegt Polie. De fiets als ver voermiddel naar het vakantie adres is minder populair dan pak weg 25 jaar geleden. Mark Verton van Verton Bike To taal in Burgh-Haamstede ziet ze ook wel eens langskomen in zijn zaak, vijftigplussers op fietsvakan tie. „Maar de meeste mensen die een fietsvakantie ondernemen zijn jonge mensen." Wie met een tentje op fietsva kantie gaat moet nogal wat meene men en daarvoor is een elektri sche fiets minder geschikt, aldus Verton. „Een gewone fiets heeft nu eenmaal meer bevestigingsmo gelijkheden waardoor je veel meer kan meenemen." Bovendien raakt door het extra gewicht dat wordt meegezeuld de accu eerder leeg. Gespecialiseerde websites als 'dutchbiketours' en 'fital' bieden comfortabele fietsvakanties. Men sen kunnen van plaats naar plaats peddelen en hun bagage wordt naar het hotel gebracht. In Zeeland is in het verleden wel eens gepoogd om zo'n bagage service op te zetten, maar dat werd dan weer geen succes, aldus Polie. In het zuiden van Nederland wil ruim een kwart van de hoogopge leide werknemers binnen nu en twee jaar naar een andere werkge ver overstappen. Ruim de helft denkt binnen een half jaar al elders aan de slag te zijn. Redenen voor de carrière switch: het werk is niet meer inte ressant, er zijn weinig doorgroei mogelijkheden en het salaris kan elders beter. Dat blijkt uit het jaar lijkse Intermediair Imago Onder zoek onder ruim 4.000 hbo-ers en universitair opgeleiden tot 45 jaar. Opvallend is dat 23 procent van de ondervraagden van baan wil veranderen omdat ze vinden dat hun privé-werk-balans zoek is. Landelijk is dat 18 procent. Verder stelt eenderde van de on- dergevraagd hoogopgeleiden dat de arbeidsmarkt in Zuid-Neder land momenteel (zeer) ongunstig is. En tweederde verwacht dat daar het komende jaar weinig ver andering in optreedt. Overigens zijn hoogopgeleiden uit Zuid-Nederland net zo tevre den als in de rest van Nederland. De werknemers beoordelen hun werkgever gemiddeld met een 7,1. De functie scoort een 7,4. dinsdag 19 juli 2016 li De zomerse drukte rond de krui sing Sloeweg/Koudekerkseweg en Gerbrandystraat in Vlissin- gen blijft nog geruime tijd voor fi les en botsingen zorgen. Claudia Sondervan Vlissingen Tip? redactie@pzc.nl De voorbereidingen voor de 26ste Trekkertrek in Aagte- kerke op 23 juli zijn in volle gang. Het evenement vindt plaats op het terrein hoek Pekelingseweg en Aagte- kerkseweg. De deelnemers lijst vemeldt inmiddels ruim 140 deelnemers in de ver schillende klassen. Daar naast zijn er diverse activi teiten voor kinderen. Cover band Kraakthelder treedt ook dit jaar op. De wedstrij den beginnen om 14.00 uur. 'S-GRAVENPOLDER De auto van een raadslid van Borsele is het afgelo pen weekend bekogeld met eieren. Vermoedelijk heeft het te maken met de komst van een azc naar 's-Graven- polder. Eerder werden eie ren naar de auto van een SGP-raadslid gegooid. Bij de gemeente zijn geen boze mails of telefoontjes meer binnengekomen na dat bekend werd dat het be sluit over een azc is uitge steld. OOSTKAPELLE Staatsbosbeheer Zeeland- Zuid houdt vanavond een wandeling bij eendenkooi Slikkebosch bij Oostkapel- le. De wandeling begint om 19.30 uur aan het hek van Slikkebosch aan de Vroon- weg in Oostkapelle. Rond 21.00 uur is de wandeling af gelopen. Kosten zijn 5 euro voor volwassenen en 2,50 euro voor kinderen. Aanmel den is verplicht en kan via k.leeftink@staatsbosbeheer.nl VLISSINGEN Sinds de glijbaan aan het Nolleplein in maart open ging, is er nog geen klacht over onveiligheid geweest, benadrukt wethouder Josep hine Elliott. B en W van Vlis singen zien dan ook geen aanleiding om de glijbaan te verlengen. Als mensen dat willen, moeten ze zelf spon sors zoeken. De e-bike ontsluit Zeeland Theo Giele Burgh-Haamstede H —Mark Verton, fietsenzaak Frank Balkenende Vlissingen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 30