Het Ajax van
de amateurs
Honderdste
Vierdaagse
Eén op drie gebruikers pakt minder vaak de wmo-taxi dan voorheen
De kosten van het wmo-vervoer zijn
te hoog, vinden gebruikers in Hulst.
Wethouder Van Driessche belooft
dat signaal serieus te nemen.
Martijn de Koning en
Wout Bareman
Hulst
Eén op de drie gebruikers van
wmo-vervoer in Hulst maakt daar
van minder gebruik sinds de forse
prijsverhogingen van medio au
gustus 2014. Dat blijkt uit een en
quête van het gemeentebestuur
en Hulst Drempelvrij.
Wethouder Frank van Dries
sche gaat de uitslag analyseren en
bespreken met betrokkenen en de
gemeenteraad.
De Zeeuws-Vlaamse gemeen
ten verhoogden in 2014 en 2015 de
eigen bijdragen aan het wmo-ver
voer fors. De kosten rezen de pan
uit. Het zorgde er al snel voor dat
het gebruik met ongeveer een
kwart afnam. Stichting Drempel-
vrij Hulst maakte zich daar zorgen
over en liet, met steun van het ge
meentebestuur, een enquête uit
zetten. Er gingen er bijna duizend
de deur uit: 557 mensen vulden
het formulier in.
Eén op de drie ondervraagden
maakt sinds 2014 minder gebruik
van het wmo-vervoer, zo blijkt.
Belangrijke reden: het is te duur.
Nu wil dat niet zeggen dat die
mensen vervoer niet kunnen beta
len, geeft wethouder Frank van
Driessche aan. „Het gaat soms ook
om keuzes maken. Daarom moe
ten we eerst eens heel goed kijken
wat er achter deze antwoorden
zit." Als dan blijkt dat bepaalde
groepen mensen het vervoer écht
niet kunnen betalen, moet wor
den ingegrepen, vindt Van Dries
sche. „Het gaat me niet om de pre
cieze hoogte van de percentages.
Wat voor mij telt, is dat we men
sen in geen geval terug achter de
geraniums willen duwen." Hij
gaat met de wmo-raad en de ge
meenteraad in overleg over de uit
slag.
Wethouder Cees Liefting van
Terneuzen ziet geen reden om
een soortgelijke enquête onder ge
bruikers van het wmo-vervoer in
zijn gemeente te houden. Met de
afname van het gebruik was im
mers rekening gehouden. „Men-
'We willen in geen
geval mensen terug
achter de geraniums
duwen'
—Frank van Driessche, wethouder
sen betalen nu meer, dus automa
tisch zullen ze de afweging ma
ken of ze gebruik willen maken
van het vervoer of alternatieven
zoeken. Tja, als je je dagelijks naar
een kaartmiddag in steeds weer
een andere kern laat vervoeren -
en ik weet dat dat gebeurt - beslis
je waarschijnlijk wat dichter bij
huis te blijven."
Terneuzen blijft overigens stre
ven naar betaalbaar en efficiënt
vervoer vooral voor mensen, die
er echt van afhankelijk zijn. Lief
ting: „We houden dat nauwlet
tend in het oog."
Ook in de gemeente Sluis is een
eventuele aanpassing van de voor
waarden voor het wmo-vervoer
'vooralsnog geen politiek onder
werp', laat een woordvoerster we
ten.
zaterdag 16 juli 2016 pzc.nl email: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl
Door de inspanningen van Marit, Anouk en Juul heeft basisschool De Statie in Sas van Gent
nu een overdekte fietsenstalling. Gisteren openden de drie trotse leden van het kinderparle-
ment van de school officieel 'hun'stalling, samen met burgemeester Jan Lonink. De twaalfjari
gen hebben er met hun medeleerlingen keihard voor gewerkt. Ze vroegen geld aan Sinter
klaas, hielden een sponsorloop, crowdfunding en verkochten cupcakes. Vervolgens presen
teerden Juul, Marit en Anouk een stappenplan aan het personeel van de school en aan de
ouderraad. „Ze woonden zelfs vergaderingen bij", zegt directeur Peter van Kouteren trots.
50 jaar geleden werd voor
het eerst een Zeeuwse
voetbalclub de beste van
Nederland: Middelburg.
P23
De PZC volgt enkele
Zeeuwen die meedoen
aan de honderdste editie
van de Vierdaagse. P6
Duurder wmo-vervoer
valt slecht bij Hulstenaar
1%
2
O
O
FOTO PETER NICOLAI