Het Ajax van de amateurs Honderdste Vierdaagse Eén op drie gebruikers pakt minder vaak de wmo-taxi dan voorheen De kosten van het wmo-vervoer zijn te hoog, vinden gebruikers in Hulst. Wethouder Van Driessche belooft dat signaal serieus te nemen. Martijn de Koning en Wout Bareman Hulst Eén op de drie gebruikers van wmo-vervoer in Hulst maakt daar van minder gebruik sinds de forse prijsverhogingen van medio au gustus 2014. Dat blijkt uit een en quête van het gemeentebestuur en Hulst Drempelvrij. Wethouder Frank van Dries sche gaat de uitslag analyseren en bespreken met betrokkenen en de gemeenteraad. De Zeeuws-Vlaamse gemeen ten verhoogden in 2014 en 2015 de eigen bijdragen aan het wmo-ver voer fors. De kosten rezen de pan uit. Het zorgde er al snel voor dat het gebruik met ongeveer een kwart afnam. Stichting Drempel- vrij Hulst maakte zich daar zorgen over en liet, met steun van het ge meentebestuur, een enquête uit zetten. Er gingen er bijna duizend de deur uit: 557 mensen vulden het formulier in. Eén op de drie ondervraagden maakt sinds 2014 minder gebruik van het wmo-vervoer, zo blijkt. Belangrijke reden: het is te duur. Nu wil dat niet zeggen dat die mensen vervoer niet kunnen beta len, geeft wethouder Frank van Driessche aan. „Het gaat soms ook om keuzes maken. Daarom moe ten we eerst eens heel goed kijken wat er achter deze antwoorden zit." Als dan blijkt dat bepaalde groepen mensen het vervoer écht niet kunnen betalen, moet wor den ingegrepen, vindt Van Dries sche. „Het gaat me niet om de pre cieze hoogte van de percentages. Wat voor mij telt, is dat we men sen in geen geval terug achter de geraniums willen duwen." Hij gaat met de wmo-raad en de ge meenteraad in overleg over de uit slag. Wethouder Cees Liefting van Terneuzen ziet geen reden om een soortgelijke enquête onder ge bruikers van het wmo-vervoer in zijn gemeente te houden. Met de afname van het gebruik was im mers rekening gehouden. „Men- 'We willen in geen geval mensen terug achter de geraniums duwen' —Frank van Driessche, wethouder sen betalen nu meer, dus automa tisch zullen ze de afweging ma ken of ze gebruik willen maken van het vervoer of alternatieven zoeken. Tja, als je je dagelijks naar een kaartmiddag in steeds weer een andere kern laat vervoeren - en ik weet dat dat gebeurt - beslis je waarschijnlijk wat dichter bij huis te blijven." Terneuzen blijft overigens stre ven naar betaalbaar en efficiënt vervoer vooral voor mensen, die er echt van afhankelijk zijn. Lief ting: „We houden dat nauwlet tend in het oog." Ook in de gemeente Sluis is een eventuele aanpassing van de voor waarden voor het wmo-vervoer 'vooralsnog geen politiek onder werp', laat een woordvoerster we ten. zaterdag 16 juli 2016 pzc.nl email: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Door de inspanningen van Marit, Anouk en Juul heeft basisschool De Statie in Sas van Gent nu een overdekte fietsenstalling. Gisteren openden de drie trotse leden van het kinderparle- ment van de school officieel 'hun'stalling, samen met burgemeester Jan Lonink. De twaalfjari gen hebben er met hun medeleerlingen keihard voor gewerkt. Ze vroegen geld aan Sinter klaas, hielden een sponsorloop, crowdfunding en verkochten cupcakes. Vervolgens presen teerden Juul, Marit en Anouk een stappenplan aan het personeel van de school en aan de ouderraad. „Ze woonden zelfs vergaderingen bij", zegt directeur Peter van Kouteren trots. 50 jaar geleden werd voor het eerst een Zeeuwse voetbalclub de beste van Nederland: Middelburg. P23 De PZC volgt enkele Zeeuwen die meedoen aan de honderdste editie van de Vierdaagse. P6 Duurder wmo-vervoer valt slecht bij Hulstenaar 1% 2 O O FOTO PETER NICOLAI

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 80