16 ZEELAND PATRICK POLIE TOERISME ZIT IN MIJN DNA' Dat polsbandje zag hij in Disney World. De gast kan ermee in alle attracties, maar ook zijn hoteldeur openen. Directeur Patrick Polie van de VVV Zeeland noteerde het meteen. „Zoiets zouden we in Zeeland moeten introduceren." Het is fantastisch als de toerist met één app of pasje alles kan regelen Op plannen voor vakantieparken aan de kust moeten we kritisch zijn p de winkel passen is dodelijk voor een toeristische re gio die het weer wel eens tegen heeft. Is ook niks voor Patrick Polie. De gedreven jonge directeur (34) van de VW Zeeland wil vooruit. De boomlange Polie leidt ons dan ook trots rond in zijn nieuwe pareltje: het tot inspiratiecentrum omgebouwde WV-kantoor in Domburg. Het interi eur ademt Zeeland, van de imita- tie-Toorops, het fotomodel met tup- muts tot de bomen die paalhoofden suggereren. Met tal van aanraakscher- men lijkt het een klein, interactief mu seum. Achterin bevindt zich de green room. Toeristen kunnen zich daar la ten fotograferen in grappige scènes: staand op een surfboard terwijl een enorme golf hen overspant, drijvend in een mosselpan op de Oosterschelde of luierend in een tuinstoel op het strand. Ze ontvangen (tegen betaling) de foto op print of in hun mailbox. Zelfs als het twee weken giet, kun je je vrienden doen geloven dat je de zon vakantie van je leven hebt genoten. „Je staat er versteld van hoeveel toeris ten op de foto willen. Het is een hit. Er is veel media-aandacht. Ik heb hier vorige week de NRC nog gehad." „Dat een VVV-kantoor geen veredelde folderpost meer is, maar een plek waar je verhalen hoort over Zeeland. Verhalen die je aansporen om onze bij zondere plekken te bezoeken. Dat kan een museum zijn, maar evengoed een wandeling door een natuurgebied. De komende vier jaar gaan we alle zeven tien WV-kantoren ombouwen tot in spiratiecentrum. Elk met een eigen ge zicht. Die vernieuwingsslag is noodza kelijk. Toeristen komen niet voor een vakantiehuis. Ja, natuurlijk moeten ze overnachten en dan graag in een eigen tijdse accommodatie, maar ze komen allereerst voor beleving. Ze willen ver halen horen en dingen ondernemen." Dankzij een aantal mooie zomers en de aangetrokken economie groeit het toerisme in Zeeland. Zeeland doet het goed door het relatief grote aantal overnachtingen in hotels, B&B's, bun galowparken en op campings als ook het zeer ruime horeca-aanbod. Het aantal overnachtingen is gestegen naar 15,9 miljoen. Toeristen en dagjes mensen besteden jaarlijks 1,5 miljard euro in Zeeland. Op dit punt zijn we de snelstgroeiende provincie. En de klad zit er nog niet in. Er komen steeds meer Duitse en Belgische toeris ten. „Zeeland heeft geprofiteerd van drie mooie zomers. Daardoor stijgt het aan tal vroegboekingen. Ook dit seizoen hebben we niks te klagen. Je moet wel vooruit denken. De binnenlandse con currentie van met name de Veluwe en Limburg is groot. En hoewel we een beetje profijt trekken van de onrust en onveiligheid in typische zonvakan- tielanden zoals Turkije, Griekenland en Tunesië, moeten we scherp aan de wind blijven zeilen." „Kijk, op prijs winnen we het nooit in Zeeland. De aantrekkingskracht zit in kwaliteit, beleving en digitale dienstverlening. Moderne, goed uitge ruste vakantiehuisjes, luxe tenten en digitale service. Gelukkig hebben we nu de ZeelandPas, touchscreens en narrowcasting. Dat is een stap vooruit, maar een digitale polsband als in Dis ney World is een smart tool die ik hier ook wel zou willen zien. We zijn trouwens bezig met een nieuw digi taal project: de Digitale Zeeland Expe rience, die de gast, de ondernemer en de VW Zeeland met elkaar verbindt. We willen gebruik maken van een nieuwe techniek: Near Field Commu nication, die gebruik maakt van chips die je overal kunt inbouwen. Van schoenen tot horloges. De gebruiker kan zijn profiel op de chip zetten. Het is toch fantastisch als je met één app of pasje alles kunt regelen: van in checken, vervoer tot museumbezoek." „Zeker. Bungalowparken bijvoorbeeld zijn en worden op de schop genomen. Strandpaviljoens zijn tegenwoordig luxe restaurants. Dat was ook nodig. Zeeland gold als oubollig en saai. Een strandtent was een keet met patat. Dat is veranderd. De trend is luxe, well-being en beleving. Daar moeten we op blijven inspelen. Dat staat ook in het provinciale collegeprogramma." „Die discussie wordt verkeerd ge voerd. Het gaat om bouw achter de duinstrook en bovendien betreft het deels bestaande parken waar cam pings en oude vakantiehuizen worden vervangen door nieuwe bungalows. Dat is ook nodig, want het aantal kam peerders daalt. Wel moeten we kri tisch zijn op plannen voor vakantiepar ken aan de kust. We zouden meer identiteitsgebonden en iets kleinscha liger moeten gaan bouwen." „Onze website wordt binnenkort ver nieuwd. Die zal deels automatisch aan passen aan de interesse van de gast. Het bezoekersaantal is in drie jaar tijd gestegen van 1,5 naar 3 miljoen. Dat is mede te danken aan de marketing die we samen met de provincie hebben opgeschroefd. Tv-commercials in bin nen- en buitenland leiden tot meer websitebezoeken en uiteindelijk tot meer boekingen. Er komt binnenkort een nieuwe app, het fietsroutenet werk is vernieuwd, de inspiratiepun- ten worden gefaseerd vernieuwd en ons businessmodel is veranderd. We hebben geen lidmaatschappen meer, ondernemers nemen producten af. Ook is de ZeelandPas geïntroduceerd en hebben we ZIDS tot stand gebracht (touchscreens, narrowcastingscher- men etc.). De provincie steunt dat vol op. Maar er kan meer. We kunnen Zee land nog beter op de kaart zetten als de provincie waar je je kunt onthaas ten. Je hoofd vrijmaken op het strand, lekker uitwaaien. Duitsers komen toch vooral voor Frische Luft." „Nou ja, dat is geen realistisch beeld meer. De film kan ten onrechte het imago van Renesse schaden. Renesse is niet meer de plek waar jongeren massaal los gaan. Het dorp is de afgelo pen tien jaar getransformeerd in een keurige familiebadplaats." „Ik zorg dat de organisatie gesmeerd loopt. Ik stuur 100 medewerkers aan. Daarnaast schrijf ik beleidsplannen, denk na over marketing en promotie en ontwikkel nieuwe producten. Ik jaag de vernieuwing bij de VVV aan. Verder zit ik vaak in overleg: ik praat met de - 2000 - recreatieondernemers, overheden, cultuur- en natuurorgani saties, vakantiegasten en de media." „Ik heb het toerisme met de paplepel ingegoten gekregen. Mijn ouders had den een camping in Ouddorp, de Ko testee. Na school maakte je dan toilet ten schoon of repareerde je de water leiding. Mijn vader stierf jong. Een hartaanval, hij was nog maar 48 jaar. Dat was een schok. Zo werd ik op mijn 17de de man in het gezin. Het maakt je snel volwassen. Mijn moeder drijft de camping nog steeds. Ze ver dient een standbeeld." „Al jong, een jaar of 20 denk ik, werd ik de belangenbehartiger voor Veero, de verenigde recreatiesector op Goeree-Overflakkee. Dan sprak ik als broekie met mensen van ministeries, soms tot aan de minister aan toe. Het lag voor de hand dat ik toerisme ging studeren, maar ik switchte naar be stuurskunde. Ik heb nog een jaar bij de gemeente Schouwen-Duiveland ge werkt als beleidsmedewerker economi sche zaken. Dat vond ik toch niet dyna misch genoeg. Ik wil graag onderne men. Zo belandde ik in 2007 bij Pro motie Zeeland Delta, het samenwer kingsverband van de Zeeuwse VW's. Na de fusie in 2014 werd ik directeur. Toerisme zit dus in mijn DNA." „Ik kitesurf en loop hard, maar lees ook graag een boek in de tuin van mijn huis in Ouddorp. En ik reis graag. Ik ben in veel landen geweest. Marokko, India, Amerika. Ik heb altijd een kladblok bij me. Daarin schrijft ik ideetjes op die ik op mijn reizen tegen kom. Dan denk ik: 'Misschien kan ik er een Zeeuwse draai aan geven'." „Oh, ik barst nog van de ambitie. Maar je hebt gelijk, ik ben jong en zie me dit geen tien jaar meer doen. Niet dat ik morgen vertrek hoor. Ik ben nog lang niet klaar in Zeeland." zaterdag 16 juli 2016 Ik ben nog lang niet klaar met Zeeland Frank Balkenende Wat een gekkigheid. Moet de WV zich met zulk theater bezighouden? Het plan voor inspiratiecentra komt uit jouw koker. Wat is het idee? Toch blijf je hameren op de nood zaak van innovatie en kwaliteitsver betering. Maar is er de laatste jaren toch al een heleboel verbeterd? Natuurorganisaties vrezen voor meer kustbebouwing. Is hun zorg terecht? Hoe stoft de VW zelf zich af? Heb je ook zo genoten van de speel film 'Renesse', die verhaalt van het los bandige leven van jongeren in de Schouwse kustplaats? Wat doe je zoal als VW-directeur? Hoe ben je in dit vak verzeild ge raakt? Wat doe jij om te ontspannen? Of heb je dat niet nodig, want je komt over als een relaxte vent? Je bent 34 jaar. Jong voor een VW-di recteur. Hoelang blijf je nog?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 53