Sport is nu ook voor Dumoulin onbelangrijk 31 Of ik me veilig voel? Dat weet ik eigenlijk niet meters juist volgepakt, zeker bergop. „Maar dit is een rare dag. Die rust, dat kan niet anders dan met Nice te maken hebben", denkt Gerben Ton- kens, een geëmigreerde Nederlander die nu een wijnboerderij in de Ar- dèche bestiert en met zijn zoontje Lu- cien toch even is komen kijken. „De Tour komt hier jaarlijks, maar zo rus tig als nu heb ik het nog nooit meege maakt." Het aangeslagen peloton vindt het wel even prima zo. Straks komt al die gekheid in de Alpen weer. En zeker de slotrit naar de Champs-Élysées is geen prettig vooruitzicht. „Die men senmassa, daar wil ik liever nog niet aan denken", zegt Dylan van Baarle. „Ik denk dat m'n moeder dolblij is als ik straks weer heelhuids thuis kom." Want de vraag die iedereen in deze Tour nu bezighoudt: is dit evene ment wel te beveiligen? Bij de starts wordt het publiek dit jaar meer op af stand gehouden, met dranghekken. Maar van de teambus richting start en na de finish terug naar de bus, moeten renners nog dagelijks door de mensenmassa laveren. Alle beveiligers en zwaarbewapen de gendarmes ten spijt, de Tour de France heeft ondanks de extra paraat heid nog zo veel beveiligingslekken. Zo is dit jaar de tassencontrole inge voerd, maar alleen voor vaste volgers zoals journalisten. Niet voor het pu bliek. Windowdressing is het. Schijnvei ligheid creëren. Want controles met metaaldetectiepoortjes, zoals bij de Olympische Spelen doodnormaal is, ontbreekt in de Tour volledig. En het is ook schier onmogelijk, bij een sport die wordt beoefend op de lokale weg. De weg afzetten kan, maar de massa beheersen? Een utopie. Vorig jaar werd in Parijs nog een auto on der vuur genomen die door een af zetting reed. „Of ik me veilig voel?", herhaalt Roy Curvers, routinier van Giant-Alpecin de vraag. „Dat weet ik eigenlijk niet, want waar moet men op controleren? Auto's? Bus sen? Vrachtwagens? In verkeerde handen wordt alles een potentieel moordwapen." „Maar hier zijn in ieder geval nog wat voorzorgsmaatregelen geno men. Misschien dat de normale Fransman die dagelijks met de trein naar z'n werk gaat nog wel veel meer risico loopt." Dus fietst de 36-jarige Curvers ook in zijn vijfde Tour maar ge woon door, ondanks alle ellende in de wereld. „Wat moet ik anders? Af stappen en naar huis vliegen? Wie garandeert mij dan dat het vlieg veld van Lyon wel veilig is?" Het is doodstil aan de ontbijttafel bij de Giant-ploeg in hotel L'Es- plan. Negen renners turen naar hun telefoon, de verschrikking van de aanslag in Nice daalt minuut voor minuut harder in. Het is de vraag of de 37 kilometer lange tijdrit van vandaag - het grote doel van Tom Dumoulin deze Tour - wel door gaat. Dumoulin: „En dat kan ik vol ledig begrijpen, want sport is dan even minder belangrijk." Na het ontbijt hoort hij dat er ge start wordt en dat moet ook, vindt Dumoulin. „Het is goed dat we la ten zien dat we de moderne wereld zijn en we ons niet laten leiden door die aanvallen. Terroristen kun nen niet beslissen over ons leven." Aangezien tijdrijden voor Du moulin volledige overgave bete kent, verdwijnt Nice even naar de achtergrond. „Toen was ik volledig geconcentreerd." Hij vertrekt naar de start en als ploeggenoot John De- genkolb vertrekt, zit Dumoulin in de auto achter hem met een bak pasta. Het is de eerste tijdrit dit jaar die hij niet zelf op de fiets verkent, maar Dumoulin heeft genoeg ge zien. De wind op het Plateau du La- oul is riskant, dus rijdt hij met een normaal voorwiel. Geen drie spa ken en hoge velg. Het achterwiel blijft wel dicht. „Want als je wilt winnen, moet je risico nemen." Onder de platanen van de Quai de Montjau rijdt Dumoulin zich warm. Hij wil zijn eerste tijdrit in de Tour winnen. Dit is ook de laatste test voor de Olymische Spelen. „Een vuurdoop. Zijn belang rijkste tijdrit in jaren", zegt trainer Adriaan Helmantel. Want op het afgelopen WK had Dumoulin een blessure aan zijn zitvlak, de tourproloog in Utrecht was kort en de afgelopen Giro d'Italia waren lang niet alle concurrenten aanwezig. Om dertien minuten voor drie be gint Dumoulin in rood-wit-blauw aan zijn vlucht door de Ardèche. Oliviera - tot dan de snelste - heeft op slag geen schijn van kans meer. Dumou lin rijdt bijna 45 kilometer per uur gemiddeld. Vanaf de start is duidelijk dat hij Breukink als laatste Nederlandse tijdritwinnaar in de Tour (1990) uit de boeken gaat rijden. Dumoulin gaat zijn tweede etappe in een week winnen en laat zich door niets en niemand stoppen. „Ik heb de afgelopen jaren geen betere tijdrit gereden", zegt hij na de finish. „Het wordt heel moeilijk om deze tijd te verbeteren. Als is er een man waar ik bang voor ben: Froome." En die start pas over een uur. „Maar mijn vriendin is hier dus ik kom de tijd wel door." Dumoulin trapt zijn benen los, slaat blikjes sinas achter over en maakt een Frans jongetje zielsgelukkig met een bidon. Als Froome vertrekt uit Bourg-Saint-Andéol gaat Dumou lin richting het podium. Achter de coulissen kijkt hij naar zijn grootste concurrent. Nu, en over drie weken op de Spelen. Op het eerste tussenpunt is de geletrui drager 17 seconden langzamer en Dumoulin weet dan al dat winst hem niet meer kan ontgaan. „Ik was heel relaxed." Dumoulin zingt de tijd uit, drinkt een bidon leeg en eet nog Natuurlijk ben ik blij, maar dit wordt overschaduwd door iets veel belangrijkers een rol rijstwafels. Even loopt hij naar de finishstraat, hij wil met ei gen ogen Bauke Mollema zien fi nishen. Vijf minuten later komt Froome binnen, maar geen gejuich bij Dumoulin. Op deze dag van nationale rouw in Frankrijk spreekt Dumoulin rake woorden. „Natuurlijk ben ik blij, maar het wordt overschaduwd door iets dat veel groter is. Het is een trieste dag en dat zal het blijven." zaterdag 16 juli 2016 om te jubelen Roy Curvers Mpecin Op de dag dat wielrennen bijzaak was in Frankrijk reed Tom Dumou lin de beste tijdrit sinds jaren. Hij won zijn tweede touretappe in een week en schreef opnieuw historie. Daan Hakkenberg Vallon-Pont-d'Arc —Tom Dumoulin FOTO COR VOS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 32