3 Vind je het ook zo heerlijk om de vakantie door te brengen op het Noordzeestrand? Omrijden voor een goede achtbaan Niet met pap en mam maar gericht op wat zij leuk vinden GRENSOVER overleven als pretpark in deze veelei sende tijden, is door je te richten op een specifieke doelgroep. Waar bijna alle pretparken een brede gezinnen- doelgroep hebben, kan je richten tot één specifieke leeftijdsgroep je on derscheidend maken. Zoals Walibi, dat zich richt op jon geren van 15 tot 24 jaar. De teenagers en young adults, zoals ze die daar noe men. Woordvoerder Stefanie Lange- zaal: „We hadden altijd al een aanbod dat goed op die doelgroep aansluit, maar eerder communiceerden we dat niet zo. Nu hebben we een duidelijke strategie uitgezet, met onze cam pagne #hardgaan en de opening van de achtbaan 'Lost in Gravity' dit voorjaar. Een dagje 'hard gaan' in Walibi is echt een dagje voor hén. Niet mee met pap en mam, maar ge richt op wat zij leuk vinden." Het park in Biddinghuizen staat bekend om de vele achtbanen; ook wel thrills en hard-rides, in pretpar kenjargon. Maar dat is niet het enige wat jongeren aanspreekt in het park. Allereerst is er de brede aanwezig heid van Walibi op sociale media. Regelmatig doen bekende vloggers, bijvoorbeeld van StukTV, een take over van het YouTube-kanaal. „Leuk en midden in de doelgroep", zegt Langezaal. Virtual reality Daarnaast zijn er de evenementen die jongeren ieder jaar weer naar het park moeten lokken. Zoals de Hal loween Frightnights, een i6plus-eve- nement, of de festivalachtige zomer- openstellingen tijdens Summer Vi- bez. Deskundige Goof Lukken: „Best slim om te denken: die familiemarkt is vol, wij richten ons op een andere groep. En het is goed uitgevoerd: ze weten goed te anticiperen op die jon gerencultuur." Beleving, bungalows en doelgroep- focus lijken dus belangrijke termen te zijn in het bestaansrecht van een pretpark. Maar regeren is vooruit zien: wat kunnen we voor ontwikke lingen verwachten in de nabije toe komst? Lukken ziet twee trendgebieden: de escaperooms en virtual reality. „Allereerst zie je een groeiende po pulariteit van escaperooms - een ruimte waar je door middel van het oplossen van opdrachten uit moet zien te komen - door heel Europa. Het zou goed kunnen dat die popula riteit overslaat naar pretparken; het is immers goed in te passen in een ver haal of thema. Daarnaast zie ik veel kansen voor virtual reality. In Euro papark in Duitsland heb je al een rol lercoaster waar je in het karretje stapt met een VR-bril op en zo in een heel andere wereld belandt. Dat biedt veel nieuwe mogelijkheden." donderdag 14 juli 2016 GO dat deden. In plaats daar van zie ik een trend om de voortuin te betegelen zodat ze de auto in de voortuin kunnen parkeren. Op mijn graf hoef ik niet per se een bos preien, maar er zijn wel andere eetbare planten die wat mij betreft in aanmerking komen. In mijn moestuin groeit zoveel moois: bloeiende uitjes, ra barber, hyacintboon, bloed- zuring en de paarse bloe men van bieslook. Dat het Kaboutermos. foto ad maar welig mag tieren op mijn groentengraf. Ik hoop dat familie en vrienden er gezellig komen picknicken. Maar wedden dat niemand iets durft te oogsten? Plantenspotters vinden op begraafplaatsen regelmatig zeldzame soorten. Kabou termos bijvoorbeeld. Een schattig plantje met een rood steeltje en een groen mutsje, dat 32 jaar lang niet gezien was in Nederland tot Henk-Jan van der Kolk het ontdekte op een grafsteen in Elspeet. Jij wil vast ka boutermos op je graf? Pluk de dag, Corlijn Howard Komproe: „Het Noordzeestrand heeft voordelen. Het is dicht bij huis, je ziet er veel blote tieten en ze verkopen er kibbeling met een koude kwak saus. En na zo'n lange stranddag lekker naar huis om de barbecue aan te steken. Barbe- Klaar voor een next level pretpark ervaring? Deze vier Europese parken zijn het omrijden waard. Hard gaan in achtbaan 'Lost in Gravity' bij Walibi. FOTO DINGENA MOL 44 Stefanie Langezaal cueën is alles. Ik kan avonden doorbren gen in de keuken om alles voor te be reiden, te marineren, salades te maken, sausjes te bedenken, spiesjes te rijgen. Wat we daarbij drin ken? I don't do wine, bier en koffie. Da's voor gewone mensen. Ik drink wodka. En fruitsap. Een hele fles wodka omdraaien in een watermeloen. Lek ker laten gisten en smullen maar." Phantasialand Attractiepark Wat: Phantasia land Attractie park van hoog ni veau ingedeeld in zeven themagebie den. Van 'fantasy' tot 'deep in Africa'. Heeft de steilste wild waterbaan ter wereld en de specta culaire hangende achtbaan Black Mamba. Waar: West-Duitsland, onder Keulen. 2,5 uur rijden vanaf Utrecht. Europapark Groots attractie park Wat: Europapark Groots attractie park met als thema de landen van Eu ropa. Na Disneyland het best be zochte Europese attractiepark. Er is ook een Nederlands themagebied met onder andere de dark ride 'Pira ten van Batavia'. Waar: Zuid-Duitsland, aan de grens bij Straatsburg. 6 uur rijden vanaf Utrecht. Puy du Fou Histo risch themapark Wat: Puy du Fou Historisch thema park met specta culaire shows met i ridders, soldaten en gladiatoren. Hier geen mechanische attracties, maar enkel shows en historische sets. Zo kun je tussen de shows door een middel eeuws dorp of een fort uit het jaar 1000 bezoeken. Waar: Vendée, West-Frankrijk. 8,5 uur rijden vanaf Utrecht. Porta Avontura Avonturenpark Wat: Porta Avon tura Avonturen park, geschikt voor meerdaags verblijf. Met thema hotels, een golfbaan en bijbehorend aqua-park. Hier staat ook de grootste achtbaan van Eu ropa: de Shamblhala. 76 meter hoog met een topsnelheid van 134 kilome ter per uur. Waar: Noord-Spanje, onder Barce lona. 15 uur rijden vanaf Utrecht.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 47