4
«■AlveiBgheW
Demmers en
Lonink botsen tjjs
!|£S£=.
El
Kamer kan Zeeland nauwelijks helpen
onder vuu.
3
^ve,"gSS^w
Onrust leidt tot ingrijpen
Kritische raadsleden willen inzage
in de rapporten over de crisis
binnen de Veiligheidsregio Zeeland.
Een feitenrelaas is onvoldoende.
donderdag 14 juli 2016
ïr«eS2y*s»
sSsa«
"£ïï^5
j
i«*
'1-^
Zwaargewicht lich D,-»-—»"- geen mis813"0
Veiligheidsregio de .^eUt
ianisatie wof®
~**ÏÈ?ïïS«y.
t ^Ksssate' :for®*v°9rangstcultuur
sSttssS* .k
SpE&ïsS?-
SJr~ïS!SL*h» iS'"d"-™iS?Sï
c»ee*—
Sleutelmomenten uit het feitenrelaas
Rolf Bosboom en Theo Giele
Middelburg
Ze zijn van het feitenrelaas eigen
lijk niets wijzer geworden. De
raadsleden die de afgelopen twee
weken schreeuwden om informa
tie over de vertrouwenscrisis bin
nen de Veiligheidsregio Zeeland
zeggen niets te kunnen met de op
somming van gebeurtenissen, zo
als die gisteren door het VRZ-be-
stuur (alle burgemeesters) aan
hen is verstrekt.
Ze moesten drie weken geleden
in de PZC lezen dat er problemen
waren gerezen rond directeur Ger-
rie Ruijs. Dat er twee onderzoe
ken waren uitgevoerd en dat het
dagelijks bestuur tot de conclusie
was gekomen dat er geen sprake
was van misstanden. Dat de com-
missie-Demmers al op 10 maart
haar bevindingen, in niet mis te
verstane woorden, aan het dage
lijks bestuur van de VRZ had over
handigd. De publicaties leidden er
toe dat de directeur zich ziek
meldde en dat Elie van Strien als
haar plaatsvervanger werd aange
steld. Bovendien werd een diep
gaand en onafhankelijk onderzoek
aangekondigd. Aan de gemeentera
den zou een feitenrelaas worden
gestuurd. Dat is nu gebeurd. Is
daarmee de kous af?
Nee, zeggen vijf raadsleden uit
vijf verschillende gemeenten in
koor. Zolang ze de inhoud van het
rapport van de commissie-Dem-
mers en dat van de accountant
nier kennen is het onmogelijk een
oordeel te vellen. Tot nu hebben
ze alleen de pers als bron van in
formatie over de inhoud van de
rapporten.
Het Middelburgse SP-raadslid
Jeroen van Dijen neemt de zaak
hoog op. Net als de andere raadsle
den heeft hij zijn informatie voor
al uit de krant moeten halen. Hij
stelt dat burgemeester Harald
Bergmann (tevens lid van het da
gelijks bestuur van de VRZ) 'een
politieke doodzonde' heeft begaan
door de raad niet tijdig in te lich
ten. „We hebben dit voorjaar be
sluiten over de VRZ genomen op
basis van onvolledige informatie."
„We hebben nog steeds geen in
zage in wat er nu precies speelt",
zegt Marien Weststrate (Leefbaar
Reimerswaal). „Als je open en eer
lijk bent, zeg je: hier heb je die rap
porten. Ik ben voornemens om te
kijken of er juridische mogelijkhe
den zijn om het rapport van Dem
mers boven water te krijgen."
2 en 3 december
Via een burgemeester komt een aantal
meldingen binnen over de wijze van
leidinggeven door de directeur VRZ en
de mogelijke consequenties hiervan
voor het functioneren van de VRZ.
8 januari
Een delegatie van het dagelijks bestuur,
zijnde de voorzitter en de portefeuille
houder Bedrijfsvoering, plus de
AB-leden, mevrouw Demmers en de
heren Verhulst en Gelok, zetten twee
onderzoekslijnen uit.
onderzoek gericht op legitimiteit
en doeltreffendheid van ingediende
declaraties door de directeur uit te
voeren door de portefeuillehouder
Bedrijfsvoering en de accountant.
verkennend onderzoek gericht
op de stijl van leidinggeven en gedrag,
uitgevoerd door de bestuursleden
Demmers en Huisman, de zogenoemde
commissie Demmers.
5 februari J
Het algemeen bestuur wordt bijgepraat
over het onderzoek en wordt ingestemd
met de gekozen aanpak.
10 maart
Er vindt een extra bijeenkomst plaats
van het dagelijks bestuur. De rappor
tage van de commissie Demmers wordt
in concept verstrekt en toegelicht.
25 mei
Op grond van het door de commissie
Demmers uitgebrachte rapport en het
conceptrapport van de accountant
komt het dagelijks bestuur tot de
conclusie dat geen sprake is van (een
vermoeden van) een misstand.
27 mei
In deze vergadering hebben de leden
van het algemeen bestuur de beide
rapporten voor het eerst ingezien.
28 juni I
Algemeen bestuur stemt unaniem in
met onder meer: 1. de heer Van Strien
aan te stellen in rol van waarnemend
algemeen directeur/regionaal comman
dant. 2. een objectief onderzoek in te
stellen naar de organisatie.
Het complete feitenrelaas is te lezen op www.pzc.nl
De Zeeuwse Kamerleden André
Bosman (VVD) en Albert de
Vries (PvdA) waarschuwen dat
Zeeland zijn hoop niet te veel op
de Tweede Kamer moet vesti
gen om de aanbevelingen van
de commissie Balkenende uitge
voerd te krijgen.
Ernst Jan Rozendaal
Den Haag
Het kabinet prees deze week het
rapport dat een commissie onder
leiding van oud-premier Balkenen
de heeft opgesteld over de Zeeuw
se economie, maar hield tegelijk
de hand op de knip. Bosman
noemt het een heldere brief. Vol
gens hem is het rapport van Bal
kenende ook geen vraag om geld.
De Vries is minder te spreken
over de kabinetsreactie. „Die is
van een hoog dokter Clavan-gehal-
te. Ze kakelen alles na, maar bij de
conclusies nemen ze een andere
afslag."
Net als het kabinet is Bosman
geen voorstander van een Zeeland
fonds waarin het Rijk alvast 25
miljoen euro stort. „Ik ga dat niet
steunen. Zeeland moet met één
verhaal naar Den Haag komen,
duidelijke prioriteiten stellen, zeg
gen wat er nodig is, hoe dat gefixt
wordt en hoeveel het kost. Dan
pas kan er naar geld worden geke
ken."
De Vries betreurt het dat het ka
binet 'geen oog heeft voor de heel
bescheiden middelen' die voor
Zeeland nodig zouden zijn. „Als je
ziet hoeveel geld er naar Gronin
gen is gegaan. Zeeland krijgt nu
helemaal nul op het rekest."
Beide Kamerleden zijn het met
het kabinet eens dat Zeeland
recht heeft op meer geld uit het
André Bosman (VVD)
Provinciefonds, maar begrijpen
niet goed waarom dat nu in Den
Haag moet worden geregeld. Bos
man: „Om de unanimiteit tussen
de provincies te bewaren heeft
Zeeland met die regeling inge
stemd. Moet de Tweede Kamer
het nu corrigeren? Moet die het
geld in alle wijsheid nu bij andere
provincies weghalen?" Zeeland
'heeft een beetje zitten te pitten',
vindt De Vries. Ook hij verwacht
dat andere provincies 'gaan pie
pen' als nu een correctie volgt.
Over het grootste struikelblok,
een oplossing voor de kerncentra
le, zijn beiden terughoudend. Bos
man vindt het raar dat Delta in
Den Haag om hulp vraagt en tege
lijkertijd een rechtszaak voert te
gen toezichthouder ACM in ver
band met de gedwongen splitsing.
„Ik kan me voorstellen dat minis
ter Kamp denkt: weet je wat, ik
wacht dat wel even af en blijf voor
lopig bij mijn standpunt dat de
kerncentrale een zaak van Delta
is." De Vries begrijpt niet dat de
provincie 'niet al veel eerder' zijn
invloed heeft aangewend om de
rechtszaak te stoppen.
Beide Kamerleden geloven wel
dat het kabinet de kencentrale te
hulp wil schieten als Zeeland met
keiharde cijfers kan aantonen dat
de werkgelegenheid in het geding
is. Bosman: „Maar dat doe je aan
de onderhandelingstafel, niet in
de publiciteit, met een debat in de
Kamer."
nw? '9®e(lfw
2t*
,.v_
zpa*.
's
m
kritiek opd^oZeelE
rblruMMcdr <ljir«aiir
hnwiiefcidMil to lie no** tcdi* i<
Ar....» f»m. RUK fr e e.r.™h
«-Ï ZZTImTS BOO<'
.nle im meitirlpiil- iu» <n 4» «iuluui n." drie jaar na i
ttn.v vu Mtiutcvdt n a» h«
De org
!T«'r"
uoibfl*^»
<1"B-
tllc van Strion
sbb IJ.-
tax.^1 ar"wVva..j
'Onjuiste formatie en insinuaties'
-V ^InrvH iét Eü a-*J"°w j7k»M*
De chaos bij de
V eiligheidsr egio Zeeland is
■Pr nntstaan
risico's voor de burger
De schrik vanwege do
onrust Joor de berichtgeving
dwingt bestuur Veigheidsregto
tot maatregelen
•BestUur Veüighe,,,
SÜr'ïf~«,«i t.~iSï£^i-e!r S5?-"»..CSïï i.7™
'Alles wat
we weten,
weten we
uit de krant'