L 9 De grote communicator, rap van de tongriem gesneden Zo diplomatiek, dat hij kool en geit lijkt te sparen Met onderhandelen van niets iets kunnen maken ZEELAND 7 JO-ANNES i DE BAT CDA i HAN POLMAN D66 HARRY VAN DER MAAS SGP Zijn postuur mag dan bescheiden zijn, de kleine Jo-Annes (vrij naar Frederik van Eeden) is in het Provinciehuis niet makkelijk over het hoofd te zien. Hij is de talentvolste voetbalscheidsrechter van Zeeland en met zijn resolute ma nier van handelen straalt hij ook op het politieke speelveld gezag uit. Soms op het randje van arrogantie. De kennis voorsprong van Jo-Annes de Bat is zo groot, dat hij het af toe niet kan laten Statenleden die het zo snel niet kun nen volgen even in de hoek te zetten. Toch is hij vooral de grote communi cator, rap van de tongriem gesneden, bedreven in het gebruik van sociale me dia en altijd op zoek naar verbinding, de tegenpool van zijn voorganger Kees van Beveren. Hij is verantwoordelijk voor de financiën van Zeeland, de armste provincie van Nederland. Tijdens zijn eerste jaar is hij erin ge slaagd de reserve, die naar een bedenke lijk laag niveau was gezakt, weer op peil te brengen en hij introduceerde een nieuwe manier van begroten: zero based. Oftewel zo veel mogelijk weer bij nul beginnen, kijken of vastgeroeste budgetten kunnen worden vrijge maakt, zodat er ook nog wat centen zijn voor nieuw beleid. Daarbij vroeg hij ook de Zeeuw in de straat naar zijn voorkeuren. Zijn lastigste dossier is wel licht de sanering van Thermphos. Het opruimen van de oude fosforfa- briek is een nooit vertoond kunstje, waardoor vertraging en kostenoverschrij- ding op de loer liggen. Meermalen moest hij Provinciale Staten in beslotenheid bij praten, wat niet zijn aard is. Dat oud-premier Jan Peter Balkenende het voorzitterschap van de Commissie Structuurversterking en Werkgelegen heid op zich wilde nemen, mag ook op het conto van De Bat worden geschre ven. Als directeur van de bestuurdersver eniging van het CDA bouwde hij in Den Haag een goed contact op met zijn promi nente partijgenoot. Hij is veel te diplomatiek om het in het openbaar toe te geven, maar commissaris van de koning Han Polman is stiekem heel blij met zijn nieuwe club gedeputeer den. Er waait duidelijk een frisse wind over het Abdijplein. Met een mild zonnetje erbij, zodat de ramen van het provinciehuis zijn opengezet. Het wederzijdse wan trouwen tussen Provinciale en Gedeputeerde Staten is groten deels weggenomen, de communi catie met pers en publiek is niet krampachtig meer. Welke rol Polman daarin speelt, is moeilijk te ontwaren. In het openbaar is hij zo correct dat het lijkt alsof hij altijd de kool en de geit spaart. Als de ge meenten treuzelen met de op vang van asielzoekers, kapittelt hij ze niet in de krant, maar ver telt hij journalisten juist dat hij er alle ver trouwen in heeft dat het goed komt. Ruzie maken is niet productief. Dat daardoor het beeld kan ontstaan dat hij nooit met de vuist op ta fel neemt hij voor lief. En dat hij daardoor saai overkomt ook. Achter de schermen speelt hij een andere rol. En die lijkt behoorlijk effectief. Tijdens de Sloewegaffaire was hij er voor stander van de informatie eerder te delen met Provinciale Staten, terwijl collega-gedeputeerden nog vonden dat ze eerst de kwes tie zelf moesten zien op te lossen. Zijn oproep aan gemeenten om vluchtelingen te huisvesten lijkt weinig effect te sorteren, maar vergeleken met andere provincies doet Zeeland het helemaal niet slecht. Toen onlangs de bestuurlij ke perikelen over de Veiligheidsre gio Zeeland naar buiten kwamen, heeft Polman het dagelijks be stuur in niet mis te verstane be woordingen gewaarschuwd. Polman heeft zich ook actief be moeid met de commissie Balken ende. Die adviseerde van Zeeland een proeftuin voor bestuurlijke vernieuwing te maken. Dat pad was al door Polman geplaveid, want hij zat in de lande lijke commissie die de proeftuinen heeft ver zonnen. De uitverkie zing kon Zeeland nauwe lijks ontgaan. Omdat hij die, als een stille kracht, had voorbereid. Het jaar van Harry van der Maas symboliseert het mooist het jaar van het hele college. Op een dieptepunt beginnen en vol goede moed gaan bouwen. Hij erfde het project Sloeweg, net nadat Provinciale Staten daarvan de puin hadden opgeruimd. Er was 18,5 miljoen euro bijgepast, de aanleg van de laatste kruising voor de Westerscheldetun- nel was uitgesteld, en een onderzoekscommissie ging aan de slag om te kijken hoe het zo mis had kunnen gaan tussen het dagelijks provinciebe stuur en de Staten. Nu, een jaar later, is de Sloe weg keurig op tijd opgeleverd, kunnen de Sta ten kiezen uit vier mogelijke varianten voor de kruising Sloeweg-Bernhardweg-Westerschelde- tunnelweg en is het college opener dan ooit over mee- en tegenvallers. Dat laatste is trouwens wel kenmerkend voor het werk van Zeeuwse provinciebestuurders: af wachten of het mee- of tegenvalt. Hun invloed daarop is vaak kleiner dan ze zelf zouden willen. Zo heeft Van der Maas ook Campus Zeeland op zijn bordje, een ambitieus onderwijsproject waar voor tientallen miljoenen euro's nodig zijn. Hij is er enthousiast mee aan de slag gegaan, maar als het Rijk de aanbevelingen van de commissie Balkenende niet over neemt, is de vraag waar hij het geld vandaan moet halen. En wordt zijn enthousiasme gedeeld? Enkele weken gele den bleek dat de TU Eindhoven, de beoogde samenwer kingspartner voor een bèta college, bepaald niet staat te trappelen. Niet voor niets heet het coalitieakkoord 'Krachten bun delen'. Zonder samenwerkingspartners krijgt Zeeland niks voor elkaar. Bij het bèta college gaat het nog wat stroef, maar op een ander dossier heeft Van der Maas be wezen hoe je met goed onderhandelen van niets iets kunt maken. In zijn mobiliteitsvisie filosofeerde hij over de te rugkeer van de intercity in Zeeland, zonder dat de kleine stations dicht moeten. Een fata morgana, dacht iedereen. Maar na een goed gesprek met NS-baas Roger van Boxtel lijkt zijn droom al op korte termijn uit te kunnen komen. zaterdag 9 juli 2016 en opnieuw beginne

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 43