Rijk heeft geen
oog voor spoor
naar Zelzate
MARKT
Karretje gestolen
bij Concert at Sea
De Aldi Papers in het kort
8 ZE
EHHEBE
ALDI-KWESTIE RECONSTRUCTIE VAN EEN FIASCO
De Aldi komt niet naar Wissenkerke. Maar waarom
niet? De politieke partij BEN wil de onderste
steen boven hebben en vroeg alle documentatie
op: de Aldi Papers.
Tierneuzen
Het gaat maar om acht kilometer
goederenspoor, van de Axelse
Vlakte naar Zelzate. Een ontbre
kend, maar belangrijk schakeltje
in de noord-zuidverbinding naar
Parijs. Het stuk goederenspoor
kost hooguit 8o miljoen euro,
maar tot 2028 zegt het Rijk er
geen geld voor te hebben. Omdat
Zeeland de trein dreigt te missen,
wordt nu de lobby opgevoerd.
Bedrijven schreeu
wen om aanleg van
de laatste kilometers
spoor aan de oost
kant van het kanaal
Ook in Brussel.
Er ligt al een goederenspoornet
in de Kanaalzone. Aan de west
kant van het Kanaal Gent-Terneu-
zen reikt dat tot in Zelzate. De
wat Zeeland Seaports 'missing
link' noemt, ligt aan de oostzijde.
Nu moeten de treinen naar Zelza
te vanaf de Axelse Vlakte terug
naar Terneuzen, over de brug en
daarna naar Zelzate. Een onhandi
ge, tijdrovende en bij uitval van
de brug kwetsbare verbinding. Be
drijven zoals Outokumpu, Yara,
Oiltanking en Vlaeynatie schreeu
wen dan ook om aanleg van de
laatste acht kilometer spoor aan
de oostkant van het kanaal. Als
dat er niet komt, remt dat hun
groei.
De aanleg van het stukje spoor
sluit aan bij het Europese beleid
om slimme en duurzame logistie
ke verbindingen te maken, met
knooppunten voor transport over
water, spoor en weg. Honderden
miljoenen euro's zijn en worden
dan ook geïnvesteerd in verbete
ring van de vaarcorridor van Zee
land naar Parijs, de Schelde-Sei-
ne-verbinding. Vanuit dat project
komt er bij Terneuzen een tweede
zeesluis. Een aansluitende spoor
verbinding is in het multimodale
tijdperk vanzelfsprekend.
Het Rijk is verantwoordelijk
voor de aanleg van spoorlijnen.
Bij Zeeland Seaports wil het er
niet in dat de regio tot 2028 moet
wachten, omdat tot dat jaar het
Meerjarenprogramma Infrastruc
tuur, Ruimte en Transport (Mirt)
is volgeboekt. En als er geld over
is, investeert het Rijk dat in de
oude economische trekpaarden:
Schiphol en de Rotterdamse ha
ven. Zo krijgt station Schiphol
een dure retouche met geld dat
blijft liggen door vertraging in
een project voor één Europees
spoorveiligheidssysteem. Banen le
vert dat niet op. Schiphol en Rot
terdam zijn ook niet meer de tur
bo's van weleer. De haven van Rot
terdam is goed voor 3 procent van
het Bruto Nationaal Product, wat
25 jaar terug nog 6 procent was.
Investeer daarom meer in de re
gio, adviseert de Raad voor de
leefomgeving en infrastructuur.
Dat is precies wat Zeeland
Seaports, de provincie, bedrijven
en tal van organisaties al een tijd
roepen. De Zeeuwse havens heb
ben tenslotte de grootste toege
voegde waarde van de Nederland
se havens. Ruim r8o.ooo euro per
arbeidsplaats. In Rotterdam is dat
232.000 euro per arbeidsplaats.
Naar verwachting zal het zo ge
wenste stukje spoor de Zeeuwse
cijfers opvijzelen.
De 'Aldi Papers' van BEN
gaan vandaag om 9.00 uur
online. Op de website
www.aldipapers.nl maakt
de politieke partij alle cru
ciale informatie rondom
de Aldi-kwestie in Wis
senkerke openbaar.
Enkele opmerkelijke zin
nen uit de diverse docu
menten:
Er zitten nog ontsnap-
pingsmogelijkheden in
het contract met Blijvend
Goed.
Als er een Aldi komt, wil
de Spar-organisatie de ver
plaatsingen van de dorps
supermarkten in Colijns-
plaat en Kortgene niet
doorzetten.
Een huurtermijn van
vijfjaar is voor de gemeen
te te risicovol. Na vijfjaar
is er slechts vier ton terug
van een investering van
ruim twee miljoen.
Als Stefan van Gils van
avond niet heeft getekend,
laat de heer Van der
Kwast een faillissements
aanvraag voor Blijvend
Goed BV uitgaan. Er blij
ken meer documenten te
zijn ondertekend met val
se handtekeningen.
Ik zie wc
het ondc
behandc
anders i
kiezers
Het was even leuk, maar nu moet
het terreinwagentje van Concert
at Sea toch écht terug naar de ver
huurder. De organisatie looft
twee weekendtickets uit voor de
gouden tip.
Nadat de laatste bezoekers za
terdagnacht waren afgedropen,
begon de festivalcrew met het op
ruimen van de Brouwersdam. Al
gauw sloeg de productie alarm:
één van de gators, van die stoere
karretjes om spullen mee te ver
sjouwen, ontbrak.
Bruno van der Hoek, bij Con
cert at Sea verantwoordelijk voor
alles wat met veiligheid te maken
heeft, belde direct alle recreatie-
bedrijven in de omgeving, maar
zonder resultaat. Een opsporings
bericht op zijn Facebookpagina
had meer succes. „Dat bericht is
intussen 600 keer gedeeld. Ik heb
Twee gratis
weekendtickets
voor de gouden tip.
Oók als die van de
kwajongens komt!
er een stuk of vijf serieuze reac
ties op gekregen. Daardoor weet
ik dat het karretje is gesignaleerd
bij de graansilo in Zierikzee, op
het parkeerterrein van de Albert
Heijn daar en in de omgeving
van de jachthaven."
Maar het is nog steeds niet te
rug en daar begint Van der Hoek
wel een beetje van te balen. „We
hebben alle gehuurde materialen
terug ingeleverd, behalve dat kar
retje. Als die niet terugkomt, zijn
we toch genoodzaakt aangifte te
doen van ontvreemding."
Al hoopt de organisatie dat te
voorkomen. Ze heeft er zelfs
twee weekendtickets voor de edi
tie van Concert at Sea in 2027
voor in het vooruitzicht gesteld.
„Degene die zorgt dat het karre
tje bij ons terugkomt, mag de
tickets hebben. Oók als het de
kwajongens zijn die hem terug
brengen, natuurlijk!"
vrijdag 8 juli 2016
3RON: ZEELAND SEAPORTS 10UUR
TRACTAATWEG N62
BE/NL GRENS
Frank Balkenende
Axel
Mark Faass
Wendy Wagenmakers
Zierikzee