Rijk heeft geen oog voor spoor naar Zelzate MARKT Karretje gestolen bij Concert at Sea De Aldi Papers in het kort 8 ZE EHHEBE ALDI-KWESTIE RECONSTRUCTIE VAN EEN FIASCO De Aldi komt niet naar Wissenkerke. Maar waarom niet? De politieke partij BEN wil de onderste steen boven hebben en vroeg alle documentatie op: de Aldi Papers. Tierneuzen Het gaat maar om acht kilometer goederenspoor, van de Axelse Vlakte naar Zelzate. Een ontbre kend, maar belangrijk schakeltje in de noord-zuidverbinding naar Parijs. Het stuk goederenspoor kost hooguit 8o miljoen euro, maar tot 2028 zegt het Rijk er geen geld voor te hebben. Omdat Zeeland de trein dreigt te missen, wordt nu de lobby opgevoerd. Bedrijven schreeu wen om aanleg van de laatste kilometers spoor aan de oost kant van het kanaal Ook in Brussel. Er ligt al een goederenspoornet in de Kanaalzone. Aan de west kant van het Kanaal Gent-Terneu- zen reikt dat tot in Zelzate. De wat Zeeland Seaports 'missing link' noemt, ligt aan de oostzijde. Nu moeten de treinen naar Zelza te vanaf de Axelse Vlakte terug naar Terneuzen, over de brug en daarna naar Zelzate. Een onhandi ge, tijdrovende en bij uitval van de brug kwetsbare verbinding. Be drijven zoals Outokumpu, Yara, Oiltanking en Vlaeynatie schreeu wen dan ook om aanleg van de laatste acht kilometer spoor aan de oostkant van het kanaal. Als dat er niet komt, remt dat hun groei. De aanleg van het stukje spoor sluit aan bij het Europese beleid om slimme en duurzame logistie ke verbindingen te maken, met knooppunten voor transport over water, spoor en weg. Honderden miljoenen euro's zijn en worden dan ook geïnvesteerd in verbete ring van de vaarcorridor van Zee land naar Parijs, de Schelde-Sei- ne-verbinding. Vanuit dat project komt er bij Terneuzen een tweede zeesluis. Een aansluitende spoor verbinding is in het multimodale tijdperk vanzelfsprekend. Het Rijk is verantwoordelijk voor de aanleg van spoorlijnen. Bij Zeeland Seaports wil het er niet in dat de regio tot 2028 moet wachten, omdat tot dat jaar het Meerjarenprogramma Infrastruc tuur, Ruimte en Transport (Mirt) is volgeboekt. En als er geld over is, investeert het Rijk dat in de oude economische trekpaarden: Schiphol en de Rotterdamse ha ven. Zo krijgt station Schiphol een dure retouche met geld dat blijft liggen door vertraging in een project voor één Europees spoorveiligheidssysteem. Banen le vert dat niet op. Schiphol en Rot terdam zijn ook niet meer de tur bo's van weleer. De haven van Rot terdam is goed voor 3 procent van het Bruto Nationaal Product, wat 25 jaar terug nog 6 procent was. Investeer daarom meer in de re gio, adviseert de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur. Dat is precies wat Zeeland Seaports, de provincie, bedrijven en tal van organisaties al een tijd roepen. De Zeeuwse havens heb ben tenslotte de grootste toege voegde waarde van de Nederland se havens. Ruim r8o.ooo euro per arbeidsplaats. In Rotterdam is dat 232.000 euro per arbeidsplaats. Naar verwachting zal het zo ge wenste stukje spoor de Zeeuwse cijfers opvijzelen. De 'Aldi Papers' van BEN gaan vandaag om 9.00 uur online. Op de website www.aldipapers.nl maakt de politieke partij alle cru ciale informatie rondom de Aldi-kwestie in Wis senkerke openbaar. Enkele opmerkelijke zin nen uit de diverse docu menten: Er zitten nog ontsnap- pingsmogelijkheden in het contract met Blijvend Goed. Als er een Aldi komt, wil de Spar-organisatie de ver plaatsingen van de dorps supermarkten in Colijns- plaat en Kortgene niet doorzetten. Een huurtermijn van vijfjaar is voor de gemeen te te risicovol. Na vijfjaar is er slechts vier ton terug van een investering van ruim twee miljoen. Als Stefan van Gils van avond niet heeft getekend, laat de heer Van der Kwast een faillissements aanvraag voor Blijvend Goed BV uitgaan. Er blij ken meer documenten te zijn ondertekend met val se handtekeningen. Ik zie wc het ondc behandc anders i kiezers Het was even leuk, maar nu moet het terreinwagentje van Concert at Sea toch écht terug naar de ver huurder. De organisatie looft twee weekendtickets uit voor de gouden tip. Nadat de laatste bezoekers za terdagnacht waren afgedropen, begon de festivalcrew met het op ruimen van de Brouwersdam. Al gauw sloeg de productie alarm: één van de gators, van die stoere karretjes om spullen mee te ver sjouwen, ontbrak. Bruno van der Hoek, bij Con cert at Sea verantwoordelijk voor alles wat met veiligheid te maken heeft, belde direct alle recreatie- bedrijven in de omgeving, maar zonder resultaat. Een opsporings bericht op zijn Facebookpagina had meer succes. „Dat bericht is intussen 600 keer gedeeld. Ik heb Twee gratis weekendtickets voor de gouden tip. Oók als die van de kwajongens komt! er een stuk of vijf serieuze reac ties op gekregen. Daardoor weet ik dat het karretje is gesignaleerd bij de graansilo in Zierikzee, op het parkeerterrein van de Albert Heijn daar en in de omgeving van de jachthaven." Maar het is nog steeds niet te rug en daar begint Van der Hoek wel een beetje van te balen. „We hebben alle gehuurde materialen terug ingeleverd, behalve dat kar retje. Als die niet terugkomt, zijn we toch genoodzaakt aangifte te doen van ontvreemding." Al hoopt de organisatie dat te voorkomen. Ze heeft er zelfs twee weekendtickets voor de edi tie van Concert at Sea in 2027 voor in het vooruitzicht gesteld. „Degene die zorgt dat het karre tje bij ons terugkomt, mag de tickets hebben. Oók als het de kwajongens zijn die hem terug brengen, natuurlijk!" vrijdag 8 juli 2016 3RON: ZEELAND SEAPORTS 10UUR TRACTAATWEG N62 BE/NL GRENS Frank Balkenende Axel Mark Faass Wendy Wagenmakers Zierikzee

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 36