24
THIJS ZONNEVELD
De sprinters mogen even de bus in. Met een
drieluik in de Pyreneeën wordt het nu klimmen,
klimmen en nog meer klimmen in de Tour.
TOUR DE FRANCE
Er zal heus wel
iets gebeuren,
hoor. Maar de
Aspin is niet
de Tourmalet
Column
Er stond een man in de
berm naast de weg, in zijn
nakie. Hij douchte zichzelf
met een gieter. Een langsrijdende
auto toeterde; de man zwaaide te
rug, met verschillende lichaamsde
len. Op het eerste gezicht was het
een dertien-in-het-dozijn halvega
re, maar bij nader inzien bleek het
een van de rijkste mannen binnen
het wielrennen te zijn.
Oleg Tinkov kent geen schaam
te. Hij doet wat hij wil, hij zegt
wat hij wil. Hij bestuurt zijn team
als een dictator. Hij bedreigt falen
de renners met ontslag of salaris
verlaging en hij gooit de kok eruit
als die een keer iets op tafel zet
wat Oleg niet lust. Als je hem iets
vraagt, weet je nooit wie er ant
woordt: Oleg de Clown, Oleg de
Barbaar, Oleg de Nudist of Oleg
de Visionair.
Want dat laatste is hij gek ge
noeg óók: tussen alle onzin en
scheldwoorden door zegt hij soms
verrekt zinnige dingen over wiel
rennen. En dan vooral over de eco
nomische kant van de sport. Het
verdienmodel van ploegen is total
loss, en daarom trekt Tinkov er na
dit jaar (waarschijnlijk dan, want
met Oleg weet je het nooit) de
stekker uit. Hij vindt dat hij ge
noeg roebels heeft verbrand.
ermee stopt, komt er ruimte vrij
in de WorldTour. Achter de scher
men proberen twee verschillende
projecten een plekje te bemachti
gen.
De ene nieuw op te zetten
ploeg is die van Bjarne Riis. Hij is
net een Jehova's getuige. Je hebt
de deur nog niet dichtgedaan, of
hij belt alweer aan. Hij tankte zich
zelf als renner vol met dope, was
de manager van een ploeg die
barstte van de dopinggevallen,
werd uitgekotst door alles en ie
dereen, maar hier is 'ie weer hoor.
Het andere project is bijkans
nog dubieuzer. Prins Nasser uit
Bahrein denkt dat een wieler
ploeg wel een leuk speeltje is. Die
prins heeft alleen niet zo'n gezel
lig imago. Hij is beschuldigd van
marteling, er liepen in Engeland
rechtszaken tegen hem en hij riep
dat er een muur mag vallen op ie
dereen die het regime in Bahrein
bekritiseert. Maar hij heeft geld
als water. Vincenzo Nibali zou al
bij zijn ploeg hebben getekend:
hij sloeg er een miljoenenaanbod
van Trek-Segafredo voor af.
Het is tekenend dat juist mensen
als Riis en Nasser de enigen lijken
te zijn die nieuwe ploegen uit de
grond willen stampen. Grote mul
tinationals investeren niet of nau
welijks in de sport, er is een per
manente machtsstrijd tussen de
UCI en de AS O aan de gang, de
tourorganisatie weigert ook maar
één euro af te staan om de ploe
gen stabieler te maken.
En dus blijft een deel van het
wielrennen in een duister hoekje
hangen.
Een Deen met een zwart verle
den en een prins die wordt ver
dacht van mensenrechtenschen
dingen. Mijn god. Ik heb nu al
heimwee naar die naakte Rus met
zijn gieter.
Het verdienmodel
van wielerploegen
is total loss
vandaaS
e Aspin. De
Tourmalet. De
Peyresourde.
Klimmen naar
Andorra. De
komende drie
dagen is spa
ren er niet meer bij in de Ronde
van Frankrijk. Het voorgerecht is
verorberd. Tijd voor de eerste
drie gangen van het hoofdmenu.
Die vijfde rit door het Centraal
Massief? Kinderspel bij wat ko
men gaat. Na Mark Cavendish,
Peter Sagan en Greg Van Aver-
maet zal het geel waarschijnlijk
al vandaag, maar sowieso mor
gen om de schouders zitten van
een eindfavoriet. Wie de Pyre
neeën aan kan, kan ook de Tour
winnen.
„Er is vooralsnog slechts een
beetje met de kaarten geschud,
pas nu begint de afValwedstrijd",
verwijst Lotto-Jumbo-ploeglei-
der Nico Verhoeven naar het nog
weinig opgeschudde klassement.
Chris Froome, Alejandro Valver-
de, Joaquim Rodriguez, Nairo
Quintana, Fabio Aru. Ja, zelfs Bau-
ke Mollema, Wilco Kelderman
en Warren Barguil. Ze staan na
30 uur fietsen allemaal nog op
een handvol seconden van elkaar.
De Pyreneeën vormen het de
cor waar de eerste grote gaten
gaan ontstaan. „Zondag gaat voor
de grootste verschillen zorgen",
verwacht Trek-kopman Bauke
Mollema, zestiende in het klasse
ment. „Dan is de aankomst berg
op, dus gaat het in die laatste kilo
meter echt met too procent naar
de finish. Met aankomsten na
een afdaling (vandaag en mor
gen, red.) zie je vaak dat een iets
grotere groep aankomt, omdat je
nog kunt terugkomen in de afda
ling of omdat de renners net niet
voluit gaan. Dan wordt er ook
iets meer naar elkaar gekeken",
weet de Groninger. „Volgens mij
heeft de tourorganisatie dat be
wust gedaan, om het langer span
nend te houden."
Mollema ziet er net als uitste
kende dalers als Romain Bardet
en Vincenzo Nibali ook een kans
in. „Als je in zo'n laatste afdaling
nog kan wegkomen en ze dan
achter je een beetje naar elkaar
gaan kijken, wellicht dat ik daar
wel van kan profiteren."
TOUR IN CIJFERS
vrijdag 8 juli 2016
@thijszonneveld
Naakte Rus
Doordat ook het Zwitserse IAM
Samatan
165m
Sarrancolin
Boulogne- Luby-Betmont 631m
sur-Gesse 342m
317m
Col d'Aspin
1490m
Lourdes
377m
Cote de
Capvern
594m
•Thermes-
Magnoac
388m
Lombez
166m
U'lsle-Jourda"1
'Nu begint
afvalrace pas'
Daan Hakkenberg
Arjan Schouten
Montauban
Sky-ploegleider Servais Knaven
ZESDE ETAPPE
Arpajon-sur-Cère - Montauban (190 km):
1. Cavendish (GBr/DIM) in 4.43.48
2. Kittel (Dui/ETI)
3. McLay (GBr/FOR)
4. Kristoff (Noo/KAT)
5. Laporte (Fra/COF)
6. Sagan (Slw/TIN)
7. Groenewegen (LOJ)
8. Theuns (Bel/TRE)
9. Coquard (Fra/DIR)
10. Archbold (NZe/BOR)
11. Matthews (Aus/ORI), 12. Cimolai
(Ita/LAM), 13. Samuel Dumoulin (Fra/A2R),
14. Breschel (Den/CAN), 15. Greipel
(Dui/LOS), 16. Degenkolb (Dui/GIA), 17. Sa-
batini (Ita/ETI) 0.03,18. Petit (Fra/DIR), 19.
Guarnieri (Ita/KAT) 0.04, 20. Valverde
(Spa/MOV), 21. Naesen (Bel/IAM), 22.
Quintana (Col/MOV), 23. Kreuziger
(Tsj/TIN), 24. Froome (GBr/SKY), 25.
Schar (Zwi/BMC), 26. Nibali (Ita/AST), 27.
Barguil (Fra/GIA), 28. Van Avermaet
(Bel/BMC), 29. Henao (Col/SKY), 30. Pan-
tano (Col/IAM).
Overige Nederlanders: 56. Kelderman
(LOJ) 0.04, 57. Mollema (TRE), 59. Linde
man (LOJ), 80. Clement (IAM) 0.05, 106.
Sinkeldam (GIA), 108. Curvers (GIA), 127.
Roosen (LOJ), 134. Dumoulin (GIA), 148.
Slagter (CAN) 0.57, 158. Ten Dam (GIA),
161. Poels (SKY), 171. Van Baarle (CAN),
174. Timmer (GIA) 1.12, 190. Langeveld
(CAN) 2.02.
198. en laatste: Sam Bennett (ler/BOR).
ALGEMEEN KLASSEMENT
1. Van Avermaet (Bel/BMC)30.18.38
2. Alaphilippe (Fra/ETI)5.11
3. Valverde (Spa/MOV)5.13
4. Rodriguez (Spa/KAT) 5.14
5. Froome (GBr/SKY)5.17
6. Barguil (Fra/GIA)z.t. 102. Poels (SKY) 29.01, 110. Curvers (GIA)
7. Quintana (Col/MOV)z.t. 29.27,112. Lindeman (LOJ) 29.31,131. Lan-
8. Rolland (Fra/CAN)z.t. geveld (CAN) 31.40, 158. Sinkeldam (GIA)
9. Aru (Ita/AST)z.t. 35.35,164. Roosen (LOJ) 36.48,166. Groe-
10. Daniel Martin (ler/ETI)z.t. newegen (LOJ) 36.55, 172. Timmer (GIA)
11. Van Garderen (VSt/BMC), 12. Kelder- 38.23,183. Van Baarle (CAN) 41.08.
man (LOJ), 13. Yates (GBr/ORI), 14. Bar- 198. en laatste: Mörköv (Den/KAT) 1.16.47.
det (Fra/A2R), 15. Henao (Col/SKY), 16.
Mollema (TRE), 17. Van den Broeck NEVENKLASSEMENTEN
(Bel/KAT) 5.26, 18. Kreuziger (Tsj/TIN)
5.28, 19. Meintjes (ZAf/LAM), 20. Pinot Puntenklassement: 1. Cavendish (GBr)
(Fra/FDJ), 21. Reichenbach (Zwi/FDJ), 22. 204 punten, 2. Kittel (Dui) 182 3. Sagan
Thomas (GBr/SKY) 5.57, 23. Frank (Slw) 175,15. Groenewegen 37.
(Zwi/IAM) 6.08, 24. Pauwels (Bel/DIM) Bergklassement: 1. De Gendt (Bel) 13, 2.
6.30, 25. Contador (Spa/TIN) 6.38, 26. Van Avermaet (Bel) 11, 3. Stuyven (Bel) 5.
Gautier (Fra/A2R) 6.55, 27. Porte Jongerenklassement: 1. Alaphilippe (Fra)
(Aus/BMC) 7.02, 28. Moreno (Spa/MOV) 30.23.49, 2. Barguil (Fra) 0.06, 3. Kelder-
7.20, 29. Nieve (Spa/SKY) 8.01, 30. man (Ned), 23. Roosen 31.37, 24. Groene-
Sepülveda (Arg/FOR) 8.44. wegen 31.44, 26. Van Baarle 35.57.
Overige Nederlanders: 40. Clement (IAM) Ploegenklassement: 1. BMC 91.08.23, 2.
10.51, 58. Ten Dam (GIA) 15.36, 63. Slagter Sky 3.36, 3. Movistar 4.12, 20. Lot-
(CAN) 16.45, 76. Dumoulin (GIA) 23.55, toNL-Jumbo 39.25.
7e etappe
8 juli -162,5 km
L'lsle-Jourdain
Samatan 15km
Boulogne-
sur-Gesse 49km
TTournay 106km
Sarrancolin 137km
162,5km w ^AAspin 156km
Lac de Payolle
20km
Lac de Payolle 1127m
Capvern 594m
1490m
Tournay
Thermes-
275m
Magnoac
388m
ooqteverschil en moeilukheidsqraad