Volkerak moet wachten
Einde aan de
klachtenjungle
ZEELAND 7
Voorzitter van Veiligheidsregio Zeeland heeft slapeloze nachten
Burgemeester Jan Lonink van
Ternouzen gaat uit van het goede in
de mens. Dat maakt hem kwetsbaar.
Hij besteedde maanden, ja zelfs ja
ren, aan de komst van een outlet-
centrum naar Sas van Gent. Het
reddingsplan voor het Euregiopro-
ject Biobase slokte al z'n tijd op,
om nog niet te spreken over de af
faire rond de skihal in de Koegors-
polder bij Terneuzen en strafzaken
tegen de te groot gegroeide coffee
shop Checkpoint. Slapeloze nach
ten had hij ervan. Die had hij de af
gelopen maanden, naar eigen zeg
gen, ook van de crisis bij de Veilig
heidsregio Zeeland
(VRZ).
Tijdens de raadsver
gadering van Ter
neuzen, dinsdaga
vond, schetste bur
gemeester Jan Lo
nink een redelijk
helder beeld van
wat zich achter de
bestuurlijke schermen allemaal af
speelde. Hij meende wat hij zei op
recht, zoals altijd. En wie daaraan
ook maar een beetje twijfelde, kon
in de meeste gevallen rekenen op
een fikse uitbrander.
In 2010, toen coffeeshophouder
Meddie Willemsen van Check
point en zijn medewerkers als ver
meende criminele organisatie door
Justitie werden gedaagd, verweerde
Lonink zich nadrukkelijk tegen de
veelvuldig uitgesproken aantijging
Ik realiseer me
dat een
burgemeester
veel wind vangt
dat burgemeester en wethouders
van Terneuzen de coffeeshop veel
teveel hadden gefaciliteerd. „Ik heb
nooit getwijfeld of het idee gehad
dat ik in deze kwestie
zwak in m'n schoenen
stond. Er is heel erg op
de man gespeeld. Ik
realiseer me dat een
burgemeester veel
wind vangt. Maar dat
mijn integriteit ter dis
cussie is gesteld, heeft
me diep geraakt."
Zes jaar later zou hij die
woorden zomaar kunnen
herhalen in
de kwestie
rond VRZ-direc-
teur Gerrie Ruijs,
die inmiddels ziek
(en 'hangende het
onderzoek' naar
haar beleid op
non-actief gesteld)
thuis zit en tot de
cember wordt vervangen door rot
in het vak Elie van Strien.
Lonink, in mei 1951 geboren in
Markelo, is een bestuurder pur
sang. Hij begon zijn bestuurlijke
loopbaan op 25-jarige leeftijd als lid
van de Gewestraad Twente, was
van 1988 tot 1994 Tweede Kamerlid
voor de PvdA, maar werd door toen
malig voorzitter Felix Rottenberg
uitgerangeerd. In 1996 werd hij
waarnemend burgemeester van
Norg. In '98 maakte hij de overstap
naar Sas van Gent. Hij schrok van
de heersende bestuurscultuur in
Sas en de rest van Zeeuws-Vlaande-
ren; die Belgische mentaliteit, dat
beetje cliëntelistisch handelen. Hij
verbaasde zich over het gebrek aan
samenwerking, maar werd met zijn
pleidooien voor intensivering weg
gelachen.
In juli 2003 werd hij benoemd
tot burgemeester van de inmiddels
ook heringedeelde gemeente Ter
neuzen. Hij is inmiddels bezig aan
zijn derde termijn en zet zich nog
steeds ongebreideld in voor sa
menwerking tussen de ge-
We streven allebei
hetzelfde doel na:
het vertrouwen in
de brandweerorga
nisatie herstellen
lukte
het hem
de dertien
kikkers (lees
burgemeesters)
van de Zeeuwse ge
meenten in de kruiwagen
te houden, al springen met name
Middelburg en Vlissingen regelma
tig over de rand. Vraag is of zich
morgen, als het algemeen bestuur
van de VRZ praat over de aangepas
te en duurdere begroting, meer
dwarsliggers melden. En ook of Lo
nink nog het onvoorwaardelijke
vertrouwen geniet. Eerder spraken
de dertien burgemeesters hun ver
trouwen in hem uit. Hij gaat ervan
uit dat daarin geen verandering
komt. Ondanks het feit dat hij in
de hele kwestie niet altijd even han
dig is omgesprongen met de onder
zoeksresultaten van de door hem
zelf ingestelde commissie Dem-
mers. Met haar heeft hij de zaken
uitgesproken. „We streven allebei
hetzelfde doel na: het vertrouwen
in de brandweerorganisatie herstel
len en onrust - ook in de samenle
ving over de veiligheid - wegne
men."
Dat klinkt optimis
tisch, goedgelovig
en ook een beetje
naïef. „Dat maakt
me kwetsbaar,
hoor ik weieens;
ik ga altijd uit
van het goede in
de mensen."
meenten, met alleen in
Zeeuws-Vlaanderen, maar
in heel Zeeland. Zie de
VRZ, die mede door
zijn toedoen is uitge
groeid tot hét
v hulpverlenings-
instituut van
de provin-
cie. Tot
De PvdA vraagt het
kabinet 75 miljoen
voor het gezond
maken van het
Grevelingenmeer.
Waar is dat geld
voor nodig?
Doordat er geen eb en vloed is,
gaat de waterkwaliteit achteruit.
De zoute Grevelingen is in de
diepere delen vrijwel zuurstof
loos. Dat is slecht voor bodemle
ven, kreeften en vissen. Het zoe
te Volkerak-Zoommeer wordt
troebel en kampt met giftige en
stinkende blauwalgen.
Het weer (beperkt) terug
brengen van getij. De diep
ere delen van het zoute Grevelin
genmeer krijgen dan vers water
en zuurstof. Het zoete Vol
kerak-Zoommeer wordt zout en
blauwalgen worden uitgebannen.
Dat alles is goed voor natuur, toe
risme en landbouw, vond het ka
binet in oktober 2014. Dat presen
teerde toen een aanvalsplan om
de meren er bovenop te helpen.
Het stelde één voorwaarde: voor
dat het Volkerak-Zoommeer zout
wordt, moet er voldoende zoet
water zijn voor de landbouw.
Rond de 350 miljoen eu
ro, te betalen door onder andere
Rijk, regio (provincies Zeeland,
Zuid-Holland en Noord-Brabant
en gemeenten) en ondernemers.
Er is te weinig geld om bei
de meren aan te pakken.
Even de keiharde cijfers. Het zout
maken van het Volkerak-Zoom-
meer (opening in Philipsdam)
kost 109 miljoen. Niemand weet
wie dat moet betalen. Een alter
natieve aanvoer van zoet water
kost nog eens 62 miljoen; 35 mil
joen is nog niet gedekt. Bij de
Grevelingen is de situatie iets
minder zwart. Het maken van
een opening in de Brouwersdam
kost 139,5 miljoen. Hier is nog
een financieel gat van 75 miljoen.
Minister Melanie Schultz
van Infrastructuur oppert de mo
gelijkheid eerst het Grevelingen
meer gezond te maken. Ze wil
daarvoor 30 miljoen extra uittrek
ken. Dat betekent dat er nog
steeds een tekort is van 45 mil
joen. De PvdA vraagt de minister
vandaag om de volle 75 miljoen
op te hoesten. Of daarvoor een
meerderheid is, moet blijken. En
het Volkerak? Dat laat Schultz
over aan een volgend kabinet.
De aanpak van het
Volkerak-Zoommeer
kost zoveel geld, dat
een volgend kabinet
dat mag oplossen
Op initiatief van het CDA gaat de
gemeente Reimerswaal de komen
de tijd de klachtenjungle te lijf.
Allereerst moet het voor bur
gers veel duidelijker worden waar
ze hun grieven kunnen uiten.
Daarvoor zal op de eigen site een
duidelijk overzicht worden gezet.
Daarnaast gaat de gemeente er
voor pleiten dat de klacht altijd op
dezelfde manier wordt behandeld.
Verder moeten de gemeentera
den actief op de hoogte worden
gebracht welke klachten er in een
jaar binnenkomen en welke les
sen de organisatie hieruit trekt.
Volgens CDA-fractievoorzitter
Carla Hoogerland is dat laatste
voor volksvertegenwoordigers erg
lastig te controleren. „GR De Beve-
landen verstrekt een heel goed
overzicht. Bij Sabewa is dat heel
anders. Daar vind je alleen iets
over klachten in het jaarverslag,
daarbij gaat het alleen maar over
de aanbevelingen van de Zeeuwse
ombudsman en niet over de klach
ten die intern worden verwerkt."
Hoogerland wil dat klachten in
alle 'regelingen' hetzelfde worden
behandeld. „Dat is nu heel ver
schillend. GGD Zeeland heeft een
onafhankelijke commissie, terwijl
de Veiligheidsregio een klachten
coördinator heeft die door de di
recteur is aangesteld."
Naar aanleiding van de CDA-no-
titie gaan Reimerswaalse bestuur
ders de klachtenbehandeling aan
de orde stellen in de dertien sa
menwerkingsverbanden waar de
gemeente deel van uitmaakt.
donderdag 7 juli 2016
Optimist, goedgelovig en naïef
Wout Bareman
Terneuzen
Burgemeester Jan Lonink van Terneuzen: „Dat mijn integriteit ter
discussie wordt gesteld, heeft me diep geraakt." foto peter nioolai
Jeffrey Kutterink
Vlissingen
Wat is er met het Grevelin
genmeer en Volkerak-Zoom
meer aan de hand?
2 Wat is de oplossing?
3 Hoeveel kost dat gezond-
maken van beide meren?
4 Wat is nu het probleem?
5 Hoe gaat het kabinet dat
oplossen?
Ruzie met een ambtenaar, oneer
lijk behandeld of van het kastje
naar de muur gestuurd? Voor
wie vastloopt in de papieren
jungle van gemeenteland, is het
soms knap lastig om een klacht
in te dienen. Dat komt deels
doordat gemeenten steeds
meer taken uitbesteden aan sa
menwerkingsverbanden.
Joeri Wisse
Kruiningen