Volkerak moet wachten Einde aan de klachtenjungle ZEELAND 7 Voorzitter van Veiligheidsregio Zeeland heeft slapeloze nachten Burgemeester Jan Lonink van Ternouzen gaat uit van het goede in de mens. Dat maakt hem kwetsbaar. Hij besteedde maanden, ja zelfs ja ren, aan de komst van een outlet- centrum naar Sas van Gent. Het reddingsplan voor het Euregiopro- ject Biobase slokte al z'n tijd op, om nog niet te spreken over de af faire rond de skihal in de Koegors- polder bij Terneuzen en strafzaken tegen de te groot gegroeide coffee shop Checkpoint. Slapeloze nach ten had hij ervan. Die had hij de af gelopen maanden, naar eigen zeg gen, ook van de crisis bij de Veilig heidsregio Zeeland (VRZ). Tijdens de raadsver gadering van Ter neuzen, dinsdaga vond, schetste bur gemeester Jan Lo nink een redelijk helder beeld van wat zich achter de bestuurlijke schermen allemaal af speelde. Hij meende wat hij zei op recht, zoals altijd. En wie daaraan ook maar een beetje twijfelde, kon in de meeste gevallen rekenen op een fikse uitbrander. In 2010, toen coffeeshophouder Meddie Willemsen van Check point en zijn medewerkers als ver meende criminele organisatie door Justitie werden gedaagd, verweerde Lonink zich nadrukkelijk tegen de veelvuldig uitgesproken aantijging Ik realiseer me dat een burgemeester veel wind vangt dat burgemeester en wethouders van Terneuzen de coffeeshop veel teveel hadden gefaciliteerd. „Ik heb nooit getwijfeld of het idee gehad dat ik in deze kwestie zwak in m'n schoenen stond. Er is heel erg op de man gespeeld. Ik realiseer me dat een burgemeester veel wind vangt. Maar dat mijn integriteit ter dis cussie is gesteld, heeft me diep geraakt." Zes jaar later zou hij die woorden zomaar kunnen herhalen in de kwestie rond VRZ-direc- teur Gerrie Ruijs, die inmiddels ziek (en 'hangende het onderzoek' naar haar beleid op non-actief gesteld) thuis zit en tot de cember wordt vervangen door rot in het vak Elie van Strien. Lonink, in mei 1951 geboren in Markelo, is een bestuurder pur sang. Hij begon zijn bestuurlijke loopbaan op 25-jarige leeftijd als lid van de Gewestraad Twente, was van 1988 tot 1994 Tweede Kamerlid voor de PvdA, maar werd door toen malig voorzitter Felix Rottenberg uitgerangeerd. In 1996 werd hij waarnemend burgemeester van Norg. In '98 maakte hij de overstap naar Sas van Gent. Hij schrok van de heersende bestuurscultuur in Sas en de rest van Zeeuws-Vlaande- ren; die Belgische mentaliteit, dat beetje cliëntelistisch handelen. Hij verbaasde zich over het gebrek aan samenwerking, maar werd met zijn pleidooien voor intensivering weg gelachen. In juli 2003 werd hij benoemd tot burgemeester van de inmiddels ook heringedeelde gemeente Ter neuzen. Hij is inmiddels bezig aan zijn derde termijn en zet zich nog steeds ongebreideld in voor sa menwerking tussen de ge- We streven allebei hetzelfde doel na: het vertrouwen in de brandweerorga nisatie herstellen lukte het hem de dertien kikkers (lees burgemeesters) van de Zeeuwse ge meenten in de kruiwagen te houden, al springen met name Middelburg en Vlissingen regelma tig over de rand. Vraag is of zich morgen, als het algemeen bestuur van de VRZ praat over de aangepas te en duurdere begroting, meer dwarsliggers melden. En ook of Lo nink nog het onvoorwaardelijke vertrouwen geniet. Eerder spraken de dertien burgemeesters hun ver trouwen in hem uit. Hij gaat ervan uit dat daarin geen verandering komt. Ondanks het feit dat hij in de hele kwestie niet altijd even han dig is omgesprongen met de onder zoeksresultaten van de door hem zelf ingestelde commissie Dem- mers. Met haar heeft hij de zaken uitgesproken. „We streven allebei hetzelfde doel na: het vertrouwen in de brandweerorganisatie herstel len en onrust - ook in de samenle ving over de veiligheid - wegne men." Dat klinkt optimis tisch, goedgelovig en ook een beetje naïef. „Dat maakt me kwetsbaar, hoor ik weieens; ik ga altijd uit van het goede in de mensen." meenten, met alleen in Zeeuws-Vlaanderen, maar in heel Zeeland. Zie de VRZ, die mede door zijn toedoen is uitge groeid tot hét v hulpverlenings- instituut van de provin- cie. Tot De PvdA vraagt het kabinet 75 miljoen voor het gezond maken van het Grevelingenmeer. Waar is dat geld voor nodig? Doordat er geen eb en vloed is, gaat de waterkwaliteit achteruit. De zoute Grevelingen is in de diepere delen vrijwel zuurstof loos. Dat is slecht voor bodemle ven, kreeften en vissen. Het zoe te Volkerak-Zoommeer wordt troebel en kampt met giftige en stinkende blauwalgen. Het weer (beperkt) terug brengen van getij. De diep ere delen van het zoute Grevelin genmeer krijgen dan vers water en zuurstof. Het zoete Vol kerak-Zoommeer wordt zout en blauwalgen worden uitgebannen. Dat alles is goed voor natuur, toe risme en landbouw, vond het ka binet in oktober 2014. Dat presen teerde toen een aanvalsplan om de meren er bovenop te helpen. Het stelde één voorwaarde: voor dat het Volkerak-Zoommeer zout wordt, moet er voldoende zoet water zijn voor de landbouw. Rond de 350 miljoen eu ro, te betalen door onder andere Rijk, regio (provincies Zeeland, Zuid-Holland en Noord-Brabant en gemeenten) en ondernemers. Er is te weinig geld om bei de meren aan te pakken. Even de keiharde cijfers. Het zout maken van het Volkerak-Zoom- meer (opening in Philipsdam) kost 109 miljoen. Niemand weet wie dat moet betalen. Een alter natieve aanvoer van zoet water kost nog eens 62 miljoen; 35 mil joen is nog niet gedekt. Bij de Grevelingen is de situatie iets minder zwart. Het maken van een opening in de Brouwersdam kost 139,5 miljoen. Hier is nog een financieel gat van 75 miljoen. Minister Melanie Schultz van Infrastructuur oppert de mo gelijkheid eerst het Grevelingen meer gezond te maken. Ze wil daarvoor 30 miljoen extra uittrek ken. Dat betekent dat er nog steeds een tekort is van 45 mil joen. De PvdA vraagt de minister vandaag om de volle 75 miljoen op te hoesten. Of daarvoor een meerderheid is, moet blijken. En het Volkerak? Dat laat Schultz over aan een volgend kabinet. De aanpak van het Volkerak-Zoommeer kost zoveel geld, dat een volgend kabinet dat mag oplossen Op initiatief van het CDA gaat de gemeente Reimerswaal de komen de tijd de klachtenjungle te lijf. Allereerst moet het voor bur gers veel duidelijker worden waar ze hun grieven kunnen uiten. Daarvoor zal op de eigen site een duidelijk overzicht worden gezet. Daarnaast gaat de gemeente er voor pleiten dat de klacht altijd op dezelfde manier wordt behandeld. Verder moeten de gemeentera den actief op de hoogte worden gebracht welke klachten er in een jaar binnenkomen en welke les sen de organisatie hieruit trekt. Volgens CDA-fractievoorzitter Carla Hoogerland is dat laatste voor volksvertegenwoordigers erg lastig te controleren. „GR De Beve- landen verstrekt een heel goed overzicht. Bij Sabewa is dat heel anders. Daar vind je alleen iets over klachten in het jaarverslag, daarbij gaat het alleen maar over de aanbevelingen van de Zeeuwse ombudsman en niet over de klach ten die intern worden verwerkt." Hoogerland wil dat klachten in alle 'regelingen' hetzelfde worden behandeld. „Dat is nu heel ver schillend. GGD Zeeland heeft een onafhankelijke commissie, terwijl de Veiligheidsregio een klachten coördinator heeft die door de di recteur is aangesteld." Naar aanleiding van de CDA-no- titie gaan Reimerswaalse bestuur ders de klachtenbehandeling aan de orde stellen in de dertien sa menwerkingsverbanden waar de gemeente deel van uitmaakt. donderdag 7 juli 2016 Optimist, goedgelovig en naïef Wout Bareman Terneuzen Burgemeester Jan Lonink van Terneuzen: „Dat mijn integriteit ter discussie wordt gesteld, heeft me diep geraakt." foto peter nioolai Jeffrey Kutterink Vlissingen Wat is er met het Grevelin genmeer en Volkerak-Zoom meer aan de hand? 2 Wat is de oplossing? 3 Hoeveel kost dat gezond- maken van beide meren? 4 Wat is nu het probleem? 5 Hoe gaat het kabinet dat oplossen? Ruzie met een ambtenaar, oneer lijk behandeld of van het kastje naar de muur gestuurd? Voor wie vastloopt in de papieren jungle van gemeenteland, is het soms knap lastig om een klacht in te dienen. Dat komt deels doordat gemeenten steeds meer taken uitbesteden aan sa menwerkingsverbanden. Joeri Wisse Kruiningen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 36