Busreizen 7 leidt tot frustratie, ook bij bellers. De ellende heeft z'n weerslag op het ziekteverzuim: dat is ge middeld 14 procent. In dat percen tage zijn langdurig zieken niet meegerekend. Acht van de tien te lefooncentrales zijn onderbezet. „We werken eraan om het ziek teverzuim omlaag te krijgen", zegt woordvoerder Charlotte Men- ten van de korpsleiding. „Maar in een callcenter is het gebruikelijk dat het verzuim hoger is, ook in het bedrijfsleven. We proberen het werk zo afwisselend mogelijk te laten zijn. Na een uur telefone ren volgt bijvoorbeeld een uur na kijken van internetaangiftes." Opmerkelijk is dat geregis treerde tips niet meteen terechtko men waar ze horen: bij de recher che of de wijkagent. Het compu tersysteem van de RSC - de servi cemodule - is niet gekoppeld aan het operationele systeem van de politie. Of een tip direct wordt doorgegeven, hangt dus af van het inzicht van de telefonist, die actief melding moet doen. „De berich ten in de servicemodule worden in principe door niemand gele zen", zegt een RSC-medewerker. „Belangrijke tips gaan hierdoor verloren." Volgens Menten gaat het sys teem op de schop. „Er wordt nu een nieuwe servicemodule inge voerd. Maar die invoering gaat ge paard met kinderziektes. De wachttijd voor bellers kan daar door tijdelijk oplopen. Bij spoed adviseren we altijd 112 te bellen." Niet gekoppelde informatie, slecht werkende systemen. De pro blemen zijn niet nieuw. Eind vo rig jaar werd bekend dat de Natio nale Politie 130 miljoen euro per jaar tekort komt om de huidige iet-systemen in de lucht te hou den. Ook de meldkamers van 112 klaagden eerder over slecht func tionerende apparatuur. „Achter stalling onderhoud", stelt Struijs. „Dit kan zo echt niet langer." gefingeerde naam) niet. De hele dag door beantwoordt ze vragen van wanhopige, verdrietige, boze of soms ronduit onbeschofte bur gers. Als ze na vijf heftige gesprek ken behoefte heeft aan een kop koffie, krijgt ze meteen verwijten de blikken toegeworpen. Alsof haar collega's geen behoefte heb ben aan pauze. „RSC-medewerkers verdienen meer erkenning en waardering", vindt NPB-voorzitter Jan Struijs. „Zij behandelen de meeste contac ten met burgers en zijn vaak het eerste aanspreekpunt bij conflic ten met de overheid. Deze front lij nmedewerkers worden gecon fronteerd met zware psychische omstandigheden." Dat het computersysteem waar mee Inge werkt op z'n laatste be nen loopt, helpt niet. Bij het op zoeken of invullen van informatie loopt haar computer regelmatig vast. Meldingen verwerken in het systeem gebeurt omslachtig. Het De wereld is Kras Compleet verzorgd per Comfort Class touringcar Voordeelreis Berlijn zaterdag 2 juli 2016 Het ziekteverzuim bij het landelijke politienummer is gemiddeld 14 procent. In dat percentage zijn langdurig zieken niet meegerekend. Ter vergelijking: het landelijke ziekteverzuim bij de politie was vorig jaar 7 procent. Het landelijke ziekteverzuim in alle sectoren in Nederland was volgens het CBS vorig jaar 3,9 procent. Gesprekken mogen maar enkele minuten duren, foto jan de groen Nu Last Minute korting! 4 dagen al v.a. Voordelig shoppen sightseeing. Bewonder o.a. de Muur, de Gedachtniskirche en de Rijksdag. Verblijf in Van der Valk Brandenburg**** Klantbeoordeling 8,7 Zie: Kras.nl/39044 Magisch Londen incl. Harry Potter Studios Uniek en compleet arrangement tijdens de schoolvakanties. Familiekamers beschikbaar. Incl. entree Warner Bros Flarry Potter Studios Klantbeoordeling 8,2 Zie: Kras.nl/39478 Bernina Glacier Express Reis in het spoor van deze legendarische treinen door de machtige bergwereld van Zwitserland. Inclusief diverse treinritten t.w.v. 115 Klantbeoordeling 8,5 Zie: Kras.nl/39353 Elba, Sardinië Corsica Geniet van een prachtige eilandentour Frankrijk en Italië. Ontdek de mooiste stadjes, natuur en kustlijn. Inclusief ferryovertochten Klantbeoordeling 7,9 Zie: Kras.nl/39371

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 7