Regen? Jammer dan! 18°C €200 Last minutes! Vanaf vandaag: de Tour Crisis bij telefooncentrale Door iet-problemen en torenhoog ziekteverzuim bij de politie loopt de wachttijd bij de telefooncentrale fors op. Veel tips gaan zo verloren. Walcheren De route de bergen De ploegen de renners Wat kan Tom Dumoulin? Wie 0900-8844 ('geen spoed, wel politie') probeert te bellen, staat steeds langer in de wacht. Soms tot zelfs twintig minuten. Dat blijkt uit vertrouwelijke politiestukken in handen van de ze krant. Belangrijke tips gaan verloren, omdat bellers gefrus treerd raken en afhaken. In april dit jaar lukte het slechts één van de tien telefooncentrales in het land om 80 procent van de bel lers binnen twintig seconden te woord te staan. Die norm wordt al geruime tijd in de meeste re gio's niet gehaald. De slechte bereikbaarheid is het gevolg van onderbezetting en ziekte bij de Regionale Servi ce Centra, waar zo'n 1.000 poli tiemensen werken. „We probe ren burgers te helpen, maar door falende iet en gedoe op de werk vloer lukt het gewoon niet", zegt een ontgoochelde politiemede werker. Het computersysteem loopt re gelmatig vast, waardoor bellers boos worden. Ook klagen werk nemers erover dat belangrijke tips in een zwart gat verdwijnen, omdat er geen directe koppeling is tussen de telefooncentrales en het computersysteem van wijka genten en rechercheurs. Zo kan het gebeuren dat een melding over een weggegooide bivak muts wel wordt geregistreerd in de centrale, maar niet meteen te rechtkomt bij een overvalteam. De medewerkers van de tele fooncentrales, voornamelijk vrouwen, zijn het spuugzat. Bij acht van de tien centrales is een personeelstekort. Het ziekteverzuim bedraagt ge middeld 14 procent. Ter vergelij king: het landelijke ziektever zuim bij de politie was vorig jaar 7 procent. „Schokkend", vindt Jan Struijs, voorzitter van de Nederlandse Politiebond. „Het vertrouwen van burgers in de politie staat op het spel." Volgens Struijs wordt nauwelijks geluisterd naar de klachten van medewerkers. „Er moet dringend geld bij om iet-systemen te verbeteren en het ziekteverzuim terug te drin gen." De problemen zijn bekend bij de korpsleiding. „De meeste bel lers worden nog altijd binnen twintig seconden te woord ge staan", benadrukt een woord voerder. Op dit moment wordt er gewerkt aan een verbeterplan om het ziekteverzuim omlaag te krijgen. „Dat plan wordt de ko mende weken besproken." P6 Nieuwsmedia Tot korting p.p. P 31-33 Interview Peter van der Vorst Mini-fotograafjes kieken vanaf hun eigen hoogte Schuitjevaren Huur een bootje en geniet Politie mist tips van burgers Koen Voskuil Peter Winterman Den Haag meer nieuws zie: pzc.nl zaterdag 2 juli 2016 De PZC is onderdeel van Buien met nu en dan zon pzc.nl Voor het laatste nieuws Geen krant ontvangen? Bel 088-0561510 Prijs €3,00 258e jaargang nr 154 7 11688 5 5 5 5 4 7 belangrijks! De sfeer van Concert at Sea leed nauwelijks onder de regen van gisteren. Op de eerste dag van de elfde editie van het festival traden onder anderen Guus Meeuwis, Typhoon, Douwe Bob en de Britse hoofdact Faithless op. Vandaag zijn The Common Linnets, Skunk Anansie, De Jeugd van Tegenwoordig, Jett Rebel en gastheer Blof de namen op de Brouwersdam. FOTO JOHAN VAN DER HEIJDEN ZEELAND 2 Beleef Concert at Sea vandaag mee op pzc.nl met liveblog, video's en foto's De wereld is Kras Boek vóór 8 juli! Korting op alle reizen met vertrek in juni, juli en augustus Kras.nl/lastminutes of bei 0900-9697 70 cPg 3® Zie: kras.nl/actievoorwaarden

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 1