U EUWS 11 'Meester Mark' kijkt hoe het onderwijs in een halve eeuw tijd veranderd is Vroeger was alles beter in het onderwijs. Of niet? Mark van der Werf, beter bekend als 'meester Mark', schreef een boek over 50 jaar basisonderwijs - vol wijze lessen voor nu. Wie is meester Mark? Die leuke jaren zeventig: ik ga ze niet idealiseren. Het was soms gewoon een bende Het moet ergens in 1973 zijn geweest dat mees ter Henk, onderwijzer op een basisschool in Zeist, voor het eerst door een leerling werd aangesproken als 'Henkie'. Dat was hij in Overijs sel, waar hij jarenlang les had gege ven, niet gewend. Maar er gebeurden meer vreemde dingen. Als Henk zijn nieuwe colle ga's met 'u' aansprak, lachten ze hem uit. En hij zag hoe een van die colle ga's op een dag ineens 'ik wort' op het schoolbord schreef. Ik wort! Meester Henk gruwde er van. Toen hij vroeg waarom, keek de collega hem verbaasd aan. „Zo zeg je het toch ook?" Voor zijn nieuwe boek Meester Mark graaft door. Op reis door vijftig jaar onderwijs sprak onderwij skenner Mark van der Werf met tientallen leerkrachten en oud-leerkrachten. Het resultaat verschijnt deze week. Maar van al die verhalen, van kinde ren die in kolenhokken werden ge stopt tot leerkrachten die alleen nog met iPads willen werken, bleven die uit de vroege jaren zeventig hem het meeste bij. Een periode waarin het onderwijs in Nederland een totaal ander gezicht kreeg. „Tot ver in de jaren zestig was het overzichtelijk: grote klassen, de mees ter droeg een pak en was de baas. Maar op de kweekscholen begon de revolutie. Studenten bezetten het ge bouw, klommen op tafel en riepen: 'Join the revolutionDie generatie stond een paar jaar later zelf voor de klas. Ze trokken alles in twijfel." Nattevingerwerk En zo stond de hoofdleidster ineens in broekpak voor de klas, gaf ze haar baby de borst tijdens de les, en droeg de meester een kaftan. Van der Werf (40): „In de klas liepen opeens ca via's en poezen rond, soms stond er zelfs een complete volière vol kana ries. Er was totale vrijheid. Sommige ideeën ontstaan. Een leraar die dacht: ik vind die taalboekjes niet goed genoeg, ik ga zelf nieuwe ma ken. Die ging 's avonds met een pen en een schaar nieuwe boekjes maken voor zijn minder snelle leerlingen. Die hele differentiatie, alle aandacht voor leerlingen die afwijken van het gemiddelde, is met dat soort initiatie ven begonnen." Verjaardagsmuts Het is zijn boodschap aan de onder wijzers van nu, die vooral lijden on der werkdruk en administratieplich ten. „Als je leerkrachten spreekt, zeg gen ze allemaal: de politiek moet er iets aan doen. Maar je kunt ook zelf in actie komen. De verslaglegging in het onderwijs is totaal doorgescho ten, daar zijn alle onderwijzers het over eens. Maar intussen blijven ze het allemaal braaf doen. Durf die dis cussie aan te gaan! Wacht niet tot Sander Dekker (de staatssecretaris van Onderwijs, red.) er eens wat aan doet. Vul die formulieren eens heel staccato in en steek de rest van je tijd weer in het voorbereiden van lessen. Sommige onderwijzers doen het al - en ze laten prachtige dingen zien." Het klinkt allemaal wat tegenstrij dig uit de mond van een man die er zelf na twee jaar lesgeven al de brui aan gaf. „Dat besefik. Maar bij mij was die administratie niet het enige probleem, er was iets veel ergers: ik ontdekte dat ik geen goede meester was. Ik was een krant in orde hou den, had geen overwicht en kon na twee jaar nog geen fatsoenlijke ver jaardagsmuts knutselen. Het is een prachtig vak - maar ook ontzettend moeilijk." dingen klinken ons nu absurd in de oren, maar die mensen wilden het onderwijs écht verbeteren. En dat lukte soms ook." Van der Werf, die vijfjaar geleden zelf aan de slag ging als onderwijzer op een Rotterdamse basisschool, liep binnen twee jaar stuk op de controle drift en bureaucratie van het onder wijs anno nu. Inmiddels is hij als 'meester Mark' een begrip in onder wijsland, met drie boeken op zijn naam en 50.000 volgers op Facebook. Met open mond luisterde hij het voorbije jaar naar oudere ex-colle ga's. „Die leuke jaren zeventig: ik ga ze niet idealiseren. Het was soms gewoon een ben de. Rapportcijfers waren nattevingerwerk: 'Jantje heeft z'n best gedaan, die krijgt een zeven.' En als Pietje geen zin had om te rekenen, ging hij toch lekker te kenen. Onderwijzers werden amper gecontro leerd." Maar die totale vrijheid leverde ook veel mooie dingen op. Be dacht door experimenterende leerkrachten. En dat, zegt Van der Werf, is de belangrijkste les die zijn ontdekkingsreis heeft opgeleverd: veranderingen in het onderwijs komen heel vaak van de onderwijzers zelf. „Het idee bij veel huidige leerkrachten is toch: het ministe rie bepaalt alles. Maar veranderin gen beginnen net zo vaak bij een docent die besluit dat het anders moet. Sterker nog: zo zijn de beste Over zijn ervaringen schreef hij het boek Meester Mark draait door, gevolgd door Mees ter Mark vraagt door. Deze week verschijnt zijn derde boek: Meester Mark graaft door. Op reis door vijftig jaar on derwijs. vrijdag 1 juli 2016 'Onderwijzers, wees eens wat minder braaf.' Peter Groenendijk Rotterdam Oud-journalist Mark van der Werf (1976) ging op zijn 35ste aan de slag als onderwijzer op een basisschool. Het werd geen suc ces. Na twee jaar stopte hij.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 11