Buitenplaatsen op Walcheren herleven kk 4 ZEELAND Vanavond is het zover: de Sloeweg gaat volledig open voor verkeer. DEADLINE GEHAALD MAAR WEL IN AANGEPASTE VORM A De verdubbeling van de Sloeweg is klaar. Vanaf van avond 19 uur is de vernieuwde weg volledig beschik baar voor verkeer. Dan gaat de laatste afzetting weg bij het nieuwe viaduct Calishoeck, tussen 's-Heeren hoek en Lewedorp. Fietsers konden al wel gebruik maken van het viaduct. De komende tijd moeten er nog wel wat borden worden geplaatst, en sloten en bermen gefatsoe neerd. Ook wordt er nog geschilderd aan het via duct Stelledijk onder de A58. Maar aannemer Boska lis heeft het project op tijd opgeleverd. Was het werk niet in juni afgerond, dan had dat de provincie geld gekost. „Er is het afgelopen jaar veel werk ver zet om het project Sloeweg binnen de gestelde tijd te realiseren", aldus gedeputeerde Harry van der Maas (SGP). „Dat is gelukt." Zij het dat het project vorig jaar wel werd aange past. De Sloeweg is de meest besproken weg van Zeeland. De verbreding van de ruim vijf kilometer lange verbinding tussen de A58 en de Westerschel- detunnel heeft tot dusver 76,5 miljoen euro gekost, ruim 24 miljoen euro meer dan oorspronkelijk be groot. Er is een gedeputeerde over gestruikeld. Toen vorig jaar een miljoenentekort aan het licht kwam, moest Kees van Beveren (CDA) opstappen. Sindsdien is 'de Sloeweg' in het provinciehuis ook de benaming voor het onvermogen om grote projec ten aan te passen. Na diverse onderzoeken zijn de procedures daarvoor flink aangescherpt. Om het project op tijd af te krijgen en de kosten te beperken, besloten de Staten de bouw van het knooppunt Sloeweg-Bernhardweg-Westerschelde- tunnelweg bij 's-Heerenhoek uit te stellen. Daar voor worden nu nog vier varianten onderzocht, in kosten variërend tussen 12 en 19,1 miljoen euro. De Sloeweg is onderdeel van de N62, de noord-zuidverbinding van Goes naar Gent. Die moet veilig en vlot worden voor het verkeer, en daar om vierbaans. Volgend jaar begint het werk aan het Zeeuws-Vlaamse deel van de N62, de Tractaatweg. Die moet in 2019 klaar zijn. De kosten zijn geraamd op 60 miljoen euro, maar de provincie houdt reke ning met een overschrijding van 8 miljoen. SLOEWEG Als kind speelde Martin van den Broeke (1975) op het Munnikenhof bij zijn geboortedorp Grijpskerke. Ouders van een meis je in zijn klas woonden op de boer derij naast het hof en waren huis bewaarder. Zo kon hij er gemakke lijk terecht. Een gracht en een to ren, dan heb je al gauw een kas teel. In de zomervakanties namen zijn ouders hem mee naar kaste len in België en Nederland. De vonk sloeg helemaal over toen hij het schilderij van het Munniken hof boven de balie van het Zeeuws Museum in Middelburg zag, in 1659 gemaakt door Willem Schellinckx. Dat schilderij siert nu zijn studie Het pryeel van Zeeland, waarop hij vandaag, donderdag, aan de Rijksuniversiteit Gronin gen hoopt te promoveren bij de bijzondere leerstoel Historische Buitenplaatsen en Landgoederen en bij het in 2010 opgerichte Ken niscentrum Landschap. „Mijn proefschrift is een echt hobbyproject", zegt Van den Broe ke. Hij studeerde rechten in Rot terdam en Leeds en is beleidsme dewerker bij het ministerie van Mijn proefschrift is een echt hobbyproject Economische Zaken. In zijn vrije tijd is hij al bijna twintig jaar bezig met (archief)on- derzoek naar buitenplaatsen. In Zeeland waren twee regio's, waar veel buitenplaatsen te vinden wa ren: rond Zierikzee en op Walche ren. Handelaren Van den Broeke publiceerde in 2014 een boek over buitenplaatsen in Noordgouwe. Nu richt hij zich op Walcheren in de periode 1600- 1820, de bloeitijd van de buiten plaatscultuur. Rond 1750 stonden er voor Walcheren 139 buitenplaat sen op naam geregistreerd. Daar kunnen nog zeker 150 boerderijen met herenkamers en koepeltjes aan worden toegevoegd. In de 17e eeuw waren het vaak handelaren die een buiten op het platteland als geldbelegging hadden. Een eeuw later kwamen de buitens meer in handen van stedelijke re genten. En rijke boeren, die vanaf 1725 buitenplaatsen opkochten om die te slopen. Door de inundatie van 1944 en de herverkaveling daarna zijn vrij wel alle sporen van de buitenplaat sen uitgewist. Van den Broeke neemt de lezer mee in een verdwe nen wereld. donderdag 30 juni 2016 Sloeweg is op tijd klaar In 's-Heeren- hoek werd giste ren de laatste hand gelegd aan de nieuwe aan- sluiting op de Sloeweg. L FOTO MARCELLE DAVIDSE Ernst Jan Rozendaal 's-Heerenhoek In totaal 5,3 kilometer dub bele rijbaan. De kosten tot nu toe: 76,5 miljoen euro. De afgelopen twee jaar zijn 6 rotondes, 3 landbouwtun- nels, 5 grondwallen en 2 ge luidsschermen gebouwd. Er is een hoogspannings mast verplaatst en kabels en leidingen zijn verlegd. Martin van den Broeke neemt ons mee naar de tijd toen Wal cheren nog honderden buitens telde. Naar het 'pryeel' van Zee land. Jan van Damme Martin van den Broeke, auteur Het pryeel van Zeeland De handelsuitgave van het proefschrift is vanaf vrijdag ver krijgbaar: Uitgeverij Verloren, 517 pagina's, 49 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 36