Buitenplaatsen op Walcheren herleven
kk
4 ZEELAND
Vanavond is het zover: de Sloeweg
gaat volledig open voor verkeer.
DEADLINE GEHAALD MAAR WEL IN AANGEPASTE VORM A
De verdubbeling van de Sloeweg is klaar. Vanaf van
avond 19 uur is de vernieuwde weg volledig beschik
baar voor verkeer. Dan gaat de laatste afzetting weg
bij het nieuwe viaduct Calishoeck, tussen 's-Heeren
hoek en Lewedorp. Fietsers konden al wel gebruik
maken van het viaduct.
De komende tijd moeten er nog wel wat borden
worden geplaatst, en sloten en bermen gefatsoe
neerd. Ook wordt er nog geschilderd aan het via
duct Stelledijk onder de A58. Maar aannemer Boska
lis heeft het project op tijd opgeleverd. Was het
werk niet in juni afgerond, dan had dat de provincie
geld gekost. „Er is het afgelopen jaar veel werk ver
zet om het project Sloeweg binnen de gestelde tijd
te realiseren", aldus gedeputeerde Harry van der
Maas (SGP). „Dat is gelukt."
Zij het dat het project vorig jaar wel werd aange
past. De Sloeweg is de meest besproken weg van
Zeeland. De verbreding van de ruim vijf kilometer
lange verbinding tussen de A58 en de Westerschel-
detunnel heeft tot dusver 76,5 miljoen euro gekost,
ruim 24 miljoen euro meer dan oorspronkelijk be
groot. Er is een gedeputeerde over gestruikeld. Toen
vorig jaar een miljoenentekort aan het licht kwam,
moest Kees van Beveren (CDA) opstappen.
Sindsdien is 'de Sloeweg' in het provinciehuis ook
de benaming voor het onvermogen om grote projec
ten aan te passen. Na diverse onderzoeken zijn de
procedures daarvoor flink aangescherpt.
Om het project op tijd af te krijgen en de kosten
te beperken, besloten de Staten de bouw van het
knooppunt Sloeweg-Bernhardweg-Westerschelde-
tunnelweg bij 's-Heerenhoek uit te stellen. Daar
voor worden nu nog vier varianten onderzocht, in
kosten variërend tussen 12 en 19,1 miljoen euro.
De Sloeweg is onderdeel van de N62, de
noord-zuidverbinding van Goes naar Gent. Die
moet veilig en vlot worden voor het verkeer, en daar
om vierbaans. Volgend jaar begint het werk aan het
Zeeuws-Vlaamse deel van de N62, de Tractaatweg.
Die moet in 2019 klaar zijn. De kosten zijn geraamd
op 60 miljoen euro, maar de provincie houdt reke
ning met een overschrijding van 8 miljoen.
SLOEWEG
Als kind speelde Martin
van den Broeke (1975)
op het Munnikenhof
bij zijn geboortedorp
Grijpskerke. Ouders van een meis
je in zijn klas woonden op de boer
derij naast het hof en waren huis
bewaarder. Zo kon hij er gemakke
lijk terecht. Een gracht en een to
ren, dan heb je al gauw een kas
teel. In de zomervakanties namen
zijn ouders hem mee naar kaste
len in België en Nederland. De
vonk sloeg helemaal over toen hij
het schilderij van het Munniken
hof boven de balie van het
Zeeuws Museum in Middelburg
zag, in 1659 gemaakt door Willem
Schellinckx. Dat schilderij siert nu
zijn studie Het pryeel van Zeeland,
waarop hij vandaag, donderdag,
aan de Rijksuniversiteit Gronin
gen hoopt te promoveren bij de
bijzondere leerstoel Historische
Buitenplaatsen en Landgoederen
en bij het in 2010 opgerichte Ken
niscentrum Landschap.
„Mijn proefschrift is een echt
hobbyproject", zegt Van den Broe
ke. Hij studeerde rechten in Rot
terdam en Leeds en is beleidsme
dewerker bij het ministerie van
Mijn proefschrift is
een echt
hobbyproject
Economische Zaken.
In zijn vrije tijd is hij al bijna
twintig jaar bezig met (archief)on-
derzoek naar buitenplaatsen. In
Zeeland waren twee regio's, waar
veel buitenplaatsen te vinden wa
ren: rond Zierikzee en op Walche
ren.
Handelaren
Van den Broeke publiceerde in
2014 een boek over buitenplaatsen
in Noordgouwe. Nu richt hij zich
op Walcheren in de periode 1600-
1820, de bloeitijd van de buiten
plaatscultuur. Rond 1750 stonden
er voor Walcheren 139 buitenplaat
sen op naam geregistreerd. Daar
kunnen nog zeker 150 boerderijen
met herenkamers en koepeltjes
aan worden toegevoegd. In de 17e
eeuw waren het vaak handelaren
die een buiten op het platteland
als geldbelegging hadden. Een
eeuw later kwamen de buitens
meer in handen van stedelijke re
genten. En rijke boeren, die vanaf
1725 buitenplaatsen opkochten om
die te slopen.
Door de inundatie van 1944 en
de herverkaveling daarna zijn vrij
wel alle sporen van de buitenplaat
sen uitgewist. Van den Broeke
neemt de lezer mee in een verdwe
nen wereld.
donderdag 30 juni 2016
Sloeweg is op tijd klaar
In 's-Heeren-
hoek werd giste
ren de laatste
hand gelegd aan
de nieuwe aan-
sluiting op de
Sloeweg.
L FOTO MARCELLE DAVIDSE
Ernst Jan Rozendaal
's-Heerenhoek
In totaal 5,3 kilometer dub
bele rijbaan.
De kosten tot nu toe: 76,5
miljoen euro.
De afgelopen twee jaar zijn
6 rotondes, 3 landbouwtun-
nels, 5 grondwallen en 2 ge
luidsschermen gebouwd.
Er is een hoogspannings
mast verplaatst en kabels en
leidingen zijn verlegd.
Martin van den Broeke neemt
ons mee naar de tijd toen Wal
cheren nog honderden buitens
telde. Naar het 'pryeel' van Zee
land.
Jan van Damme
Martin van den Broeke, auteur
Het pryeel van Zeeland
De handelsuitgave van het
proefschrift is vanaf vrijdag ver
krijgbaar: Uitgeverij Verloren, 517
pagina's, 49 euro.