IOW CULTUUR 23 KIJKT TV Ik vergeet zelfs mijn bestaan De wereld dan is reusachtiger je denkt. Zelfs de bloeddorstige valsemunters in Buenos Aires boezemen Kees geen angst in 'Monumental Horse' van Fernando Botero. foto marco de swart ANGELA Als ik onverhoopt ooit diep in de proble men kom en geen andere uitweg zie dan een tv-programma in te schakelen, dan weet ik wie ik bel: Kees van der Spek. Dan komt alles goed. Hij was jarenlang de rech terhand van Peter R. de Vries, maar tegen woordig is Kees in z'n eentje zo ongeveer het hele A-Team. Of het nu gaat om het in beeld brengen van oplichters in toeristenoorden of het identificeren van onbekende doden die al ja ren in een naamloos graf liggen - Kees draait er zijn hand niet voor om. Hij is vin dingrijk, onvermoeibaar en nergens bang voor. Zelfs de bloeddorstigste valsemunters in Buenos Aires, die er volgens ingewijden niet voor terugdeinzen pottenkijkers de keel door te snijden, boezemen hem geen angst in. „We nemen geen verborgen camera mee, geen microfoon, maar één iPhone. Dan heb ben ze niet zoveel om bang voor te zijn", re deneerde hij afgelopen dinsdag koel bloedig in Op lichters in het Buitenland. Het was een herhaling, zo als bijna alles op televisie deze weken. Maar omdat je op winterse tv-avonden meer mist dan je ziet, zijn sommige herhalingen niet zo erg. Daar ging hij, de favela in. Hij kwam gelukkig heelhuids terug. Zonder heel veel wijzer te zijn, maar dat mag de pret niet drukken. Kees weet er steevast een onderhoudende aflevering van te ma ken. Zelfs als de oplichters het laten afweten, zo als vorige week in Barcelona. Hij wilde daar het probleem van de zakkenrollers aankaar ten. Maar hoe hij ook zijn best deed, met zijn portefeuille half uit zijn kontzak, het duurde dagen voor de dieven toehapten. Misschien zat zijn uiterlijk hem in de weg. Met zijn wilde krullen, zwarte T-shirt, cow boylaarzen en gespierde armen boezemt hij ontzag in. Tegelijkertijd is hij dé perfecte SBS6-presentator: Een Heel Gewone Kerel. Zo praat hij, zo gedraagt hij zich. Met die lij zige stem en opvallende 'r' is hij bijna een atypische tv-persoonlijkheid. Alleen die armbandjes. Die intrigeren me mateloos. Omdat ik dat Jeroen Pauw-trekje niet kan rijmen met de rest van zijn voor komen. Daar moet een verhaal achter zit ten. Ga ik hem toch vragen. Als ik hem ooit bel. De hoge ramen van zijn atelier bieden zicht op de haven van Monte Carlo. Fer nando Botero wijst op de drukke weg eromheen: dat was onlangs nog het circuit voor de Formule i-race van Monaco. „Het lawaai is dan oorverdovend", lacht hij. Dit is de plek waar de kunstenaar het liefste werkt - al heeft hij ook studio's in Parijs, Co lombia, Griekenland en het Itali aanse Pietrasanta. Fernando Botero mag dan een van de meest succesvolle en best- betaalde kunstenaars ter wereld zijn, hij is vooral een bescheiden en zachtmoedige man van 84 jaar, nog net zo bevlogen als de puber die ooit begon met het schilderen van stierengevechten. „Dit bijvoor beeld is óók kunst", zegt hij, ter wijl hij een zeshoekig plastic be kertje van tafel pakt en in het licht houdt. „Het is niet alleen maar functioneel, iemand heeft er over nagedacht om er iets moois van te maken. Bijna alles om ons heen is kunst." Zijn werk als artiest is alles voor hem. „Schilderen haalt me uit de dagelijkse realiteit. Ik vergeet mijn lichaam - zelfs mijn bestaan. Het is intens, maar als ik schilder voel ik geen enkele vermoeidheid, ook na zeven of acht uur werken niet. Terwijl ik op een cocktailparty na een halfuur al doodop ben." Hij hoopt de bezoekers van de overzichtstentoonstelling 'Botero: Celebrate Life!', vanaf zaterdag te zien in de Kunsthal Rotterdam, iets van dat gevoel te kunnen ge ven: „Dat mensen heel even in een andere werkelijkheid kunnen vertoeven en hun dagelijkse om standigheden ontstijgen." Wie ooit een Botero heeft aan schouwd, vergeet dat nooit meer; zijn stijl is herkenbaar uit duizen den. Alles wat de Colombiaan schildert of beeldhouwt - of het nu een vrouw is, een man of een paard - is enorm. Om die reden wordt hij wel de schilder van de dikke mensen genoemd, maar Bo tero wil met zijn rijke vormen le venslust en sensualiteit uitdruk ken. Of hij nou circusfiguren, nota belen, criminelen, priesters of dan sende mensen schildert: alle doe ken dragen zijn handschrift. Veel hedendaagse kunstenaars willen steeds iets anders doen en wijzen een vastomlijnde stijl van de hand, zegt Botero. Zelf gelooft hij daar niet in. „Kijk naar de men sen die we beschouwen als grote kunstenaars: die hebben allemaal een herkenbare stijl. Een Rem brandt is een Rembrandt. Een ei gen stijl vormt je identiteit. Dat is jouw handtekening." Zijn werk is kleurrijk, vaak grap pig en onmiskenbaar Latijns-Ame rikaans. Botero's universum is ech ter niet alleen frivool. Hij schilder de ook politieke en maatschappe lijke onderwerpen, zoals de bloedi ge (drugs) oorlog en de armoede in zijn vaderland. En zijn serie over de praktijken in de Iraakse Abu Ghraibgevangenis is een ste vige maatschappelijke aanklacht. Hij werkt altijd aan meerdere doeken tegelijk. „De eerste laag gooi ik er snel op, want die moet een maand drogen voordat ik er overheen kan schilderen. Vervol gens ga ik kijken, veranderen, aan passen. Ik gebruik spiegels om fou ten op te sporen; afwisselend kijk ik naar het doek en het spiegel beeld. Een methode uit de renais sance." Tot op de dag van vandaag probeert hij zijn vakmanschap te perfectioneren. Ook na bijna ze ventig jaar is het soms nog zwoe gen. Hij toont een doek. „De mees te schilderingen bewerk ik een keer of drie, dus daar ben ik na een paar maanden wel mee klaar. Maar over sommige doe ik jaren, zoals deze. Ik heb er zo veel correc ties op uitgevoerd. Kijk, ze sche meren erdoor." Zelfs op de vrolijke schilderijen is er nooit iemand die lacht. Bo tero: „Ik heb altijd van Egyptische kunst gehouden. Ze zijn verdrie tig noch blij - ze bestaan slechts. Hetzelfde zie je bij de schilderijen van Piero della Francesca of Paul Cézanne. Een sterke uitdrukking op een gezicht eist alle aandacht op. De afwezigheid van een ge moedstoestand geeft de afgebeel de persoon eeuwigheidswaarde." Ga naar pzc.nl/gvr donderdag 30 juni 2016 Reageren: angela@persgroep.nl PROEFTIJD Justin Biebers proeftijd zit er op. 'Beebs' werd in 2014 gestraft, omdat hij zijn bu ren had beko geld met eieren. Dankzij een cur sus houdt hij nu zijn agressie in toom. De rech ter is tevreden. RELATIE DJ Calvin Harris heeft genoeg van beroemde dames. Toen zijn relatie met zan geres Taylor Swift was ge strand, nam hij zich voor zich niet meer met sterren in te la ten. Hij wil nu een 'normale vrouw', zeggen zijn vrienden te gen entertain- ment-site TMZ. I Botero: 'Alles om ons heen is kunst' Hij is inmiddels 84, maar er gaat geen dag voorbij dat hij niet schildert of beeldhouwt. Vanaf zaterdag zijn de speelse, humo ristische werken van Fernando Botero te zien in de Kunsthal in Rotterdam. Vivian de Gier Monte Carlo Botero: Celebrate Life! van 2 juli t/m zondag 11 september, Kunsthal Rotterdam. Op 2 juli is Fer nando Botero zelf aanwezig om te signeren.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 23