'Prestige is voor mij een drijfveer' 44 4 Matte lak en een houten krat op je stuur: een transportfiets is nostalgie op wielen. Ooit voor slagers, nu voor schooljeugd. Maar welke trapt het beste? Mijn geld en ik „Doordat ik me verschillende keren heb laten adviseren, gaan de geldza ken voorspoedig. Ik haal vooral veel plezier uit het competitie-element dat ondernemen met zich mee brengt. Elke maand probeer ik meer klanten te krijgen. Noem het presta tiedrang, maar dat heeft altijd in me gezeten. Sinds de start groeit No Time Fit nog elke maand." Ik moet er niet aan denken dat op 67ste mijn geld opeens op is „Dat speelt wel een rol. Geld is nooit een drijfveer geweest, prestige wel. Ik tenniste op regionaal niveau, dus grote bedragen waren daar niet mee gemoeid. Gewonnen prijzengeld kwam vaak overeen met wat ik die zelfde week in de kantine uitgaf. Ooit speelde ik een finale van het Vlie gende Hollandertoernooi in Terneu- zen, voor een premie van 500 euro. Helaas verloor ik en moest genoegen nemen met de tweede prijs: 25 euro." „Een Kinesis One fitnesstoestel. Een investering van ruim 5.000 euro, maar het toestel voldeed aan alles wat ik wenste van een fitnessapparaat. Je kunt er elke spiergroep mee trainen op vrijwel iedere weerstand. Ideaal voor personal training. Mensen die bij mij komen sporten, hebben meestal tijdgebrek, behoefte aan per soonlijke begeleiding, willen afvallen of moeten een sportprestatie leveren. Ik wil Zeeuws-Vlamingen niet alleen fitter en gezonder krijgen, maar trai ningen ook inpasbaar maken in de drukke levens van vandaag de dag." „Voor mijn pensioen. Ik moet er niet aan denken dat mijn geld op mijn 67ste ineens op is. Verder heb ik graag genoeg achter de hand voor inciden tele uitgaven. De rust dat ik alle reke ningen kan betalen is me meer waard dan een mooie auto." „Een aantal keer stond ik met een kleedje op de plaatselijke rommel markt, voor het laatst twee jaar gele den. Toen verkocht ik voor ongeveer 150 euro aan kleding, spelletjes en een oud bureau." „Totaal niet. Ik neem de moeite niet om reclames te bekijken en wan trouw aanbiedingen. Iets te vaak zag ik dat een product hetzelfde kost mét zogenaamde stuntprijzen als de week ervoor zonder korting." „Een paar jaar geleden kocht ik voor ongeveer 500 euro een apparaat om tennisrackets te bespannen. Sinds dien heb ik weinig getennist, waar door het gebruik van dit apparaat ni hil is gebleven." „Ik weet niet of je een 'aankoop' kunt neomen, maar ik wil toch mijn lid maatschap van het kennisnetwerk Lijfstijlcoaches noemen. Maandelijks kost dat 125 euro. Dankzij dat net werk heb ik NoTime Fit een impuls kunnen geven. Ik geloof heilig in een totaalaanpak van training, voeding en coaching. De combinatie van we kelijks achttien minuten intensief sporten, persoonlijke aandacht en ge zond eten en drinken levert gegaran deerd resultaat op." et lijkt er de laat ste jaren op dat onze fietsen als maar lichter wor den. De carbon frames zijn niet aan te slepen. Amateurwielrenners schroeven mas saal die 'loodzware' bel van hun stuur. En grootstedelijke creatieve- lingen rijden zelfs rond op fixies: hippe doortrappers die zo minima listisch zijn dat zelfs een rem te veel gevraagd is. Maar terwijl het veel fietsers niet licht genoeg kan zijn, onderschrijven verkopers tegelijkertijd de groeiende vraag naar dat ene slag tweewielers dat tegen de stroom in fietst en niet moeilijk doet over een pondje meer of minder: transportfietsen. Deze werkpaarden onder de stalen rossen zijn gezegend met een stevig frame en zowel een achter- als voordrager. Solide is het sleutelwoord. Stoer. Degelijk. En oer-Hollands. „In het buitenland zie je dit soort fietsen nauwelijks", zegt Jeroen Hoogakker van Wels 2 Wieiers, een riante fiet- senzaak in het Gelderse Driel en de testruimte van vandaag. „Maar in Ne derland is de laatste vijfjaar duidelijk In het buitenland zie je dit soort fietsen nauwelijks Éi*» een stijgende lijn te zien. Je kunt het misschien wel een hype noemen." Voordrager De eerste transportfietsen werden begin vorige eeuw ontworpen om zo veel mogelijk goederen te kunnen vervoeren. Onder bakkers en slagers raakten de bakbeesten al snel in zwang: de rieten mand of houten krat op de voordrager was ideaal voor het vervoeren van een vracht stok broden of een paar kilo's karbonade. Nog altijd kan een beetje voordrager 10 tot 15 kilo aan bagage aan, al doen ze tegenwoordig vooral dienst voor de boekentassen en boodschappen. Hoogakker: „Je ziet ook wel man nen met transportfietsen, maar het overgrote deel van de kopers is vrouw. Van schoolgaande tiener meisjes tot werkende moeders; alle maal willen ze een transportfiets." ONS PANEL woensdag 29 juni 2016 PZ Elke week vraagt de redactie een streekgenoot het hemd van het lijf over financiële kwesties. Vandaag Ruben Haverbeke (26) uit IJzen- dijke. Hij is personal trainer bij zijn eigen bedrijf, No Time Fit. Hans Puik Hoe ervaar je de financiële kant van ondernemen? —Ruben Haverbeke Komt die prestatiedrang voort uit je tenniscarrière? We was je grootste financiële uit spatting? Waarvoor leg je bewust geld apart? Koop of verkoop je wel eens tweedehands spullen? Laat je je bij de boodschappen leiden door reclamefolders en reclames? Wat was je grootste miskoop? En wat is je beste aankoop? Ruben Haver beke in ves teerde in een fitness apparaat van 5000 euro. FOTO PETER NICOLAI 'Hierop voel ik me een dame Matthijs Meeuwsen 44 —Jeroen Hoogakker Forse fietsen, die trans porters, maar toch rol len ze lekker. FOTO'S KOEN VERHEIJDEN Nienke Pool (47) Een moeder op veldonderzoek. Heeft met drie trappende tieners thuis een veel te volle schuur. Sanne Roeling (23) Koopt het liefst een transportfiets met zo'n mooie matte kleur, maar heeft een krap studentbudget. i, Albert Wester (68) Fanatiek tourfietser en gedegen panel lid. Heeft een zware tas mee gebracht voor een zwenktest.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 49