'Prestige is voor
mij een drijfveer'
44
4
Matte lak en een houten krat op je stuur: een
transportfiets is nostalgie op wielen. Ooit
voor slagers, nu voor schooljeugd. Maar
welke trapt het beste?
Mijn geld en ik
„Doordat ik me verschillende keren
heb laten adviseren, gaan de geldza
ken voorspoedig. Ik haal vooral veel
plezier uit het competitie-element
dat ondernemen met zich mee
brengt. Elke maand probeer ik meer
klanten te krijgen. Noem het presta
tiedrang, maar dat heeft altijd in me
gezeten. Sinds de start groeit No
Time Fit nog elke maand."
Ik moet er niet aan
denken dat op 67ste
mijn geld opeens op is
„Dat speelt wel een rol. Geld is nooit
een drijfveer geweest, prestige wel. Ik
tenniste op regionaal niveau, dus
grote bedragen waren daar niet mee
gemoeid. Gewonnen prijzengeld
kwam vaak overeen met wat ik die
zelfde week in de kantine uitgaf. Ooit
speelde ik een finale van het Vlie
gende Hollandertoernooi in Terneu-
zen, voor een premie van 500 euro.
Helaas verloor ik en moest genoegen
nemen met de tweede prijs: 25 euro."
„Een Kinesis One fitnesstoestel. Een
investering van ruim 5.000 euro,
maar het toestel voldeed aan alles wat
ik wenste van een fitnessapparaat. Je
kunt er elke spiergroep mee trainen
op vrijwel iedere weerstand. Ideaal
voor personal training. Mensen die
bij mij komen sporten, hebben
meestal tijdgebrek, behoefte aan per
soonlijke begeleiding, willen afvallen
of moeten een sportprestatie leveren.
Ik wil Zeeuws-Vlamingen niet alleen
fitter en gezonder krijgen, maar trai
ningen ook inpasbaar maken in de
drukke levens van vandaag de dag."
„Voor mijn pensioen. Ik moet er niet
aan denken dat mijn geld op mijn
67ste ineens op is. Verder heb ik graag
genoeg achter de hand voor inciden
tele uitgaven. De rust dat ik alle reke
ningen kan betalen is me meer waard
dan een mooie auto."
„Een aantal keer stond ik met een
kleedje op de plaatselijke rommel
markt, voor het laatst twee jaar gele
den. Toen verkocht ik voor ongeveer
150 euro aan kleding, spelletjes en
een oud bureau."
„Totaal niet. Ik neem de moeite niet
om reclames te bekijken en wan
trouw aanbiedingen. Iets te vaak zag
ik dat een product hetzelfde kost mét
zogenaamde stuntprijzen als de
week ervoor zonder korting."
„Een paar jaar geleden kocht ik voor
ongeveer 500 euro een apparaat om
tennisrackets te bespannen. Sinds
dien heb ik weinig getennist, waar
door het gebruik van dit apparaat ni
hil is gebleven."
„Ik weet niet of je een 'aankoop' kunt
neomen, maar ik wil toch mijn lid
maatschap van het kennisnetwerk
Lijfstijlcoaches noemen. Maandelijks
kost dat 125 euro. Dankzij dat net
werk heb ik NoTime Fit een impuls
kunnen geven. Ik geloof heilig in een
totaalaanpak van training, voeding
en coaching. De combinatie van we
kelijks achttien minuten intensief
sporten, persoonlijke aandacht en ge
zond eten en drinken levert gegaran
deerd resultaat op."
et lijkt er de laat
ste jaren op dat
onze fietsen als
maar lichter wor
den. De carbon
frames zijn niet
aan te slepen.
Amateurwielrenners schroeven mas
saal die 'loodzware' bel van hun
stuur. En grootstedelijke creatieve-
lingen rijden zelfs rond op fixies:
hippe doortrappers die zo minima
listisch zijn dat zelfs een rem te veel
gevraagd is.
Maar terwijl het veel fietsers niet
licht genoeg kan zijn, onderschrijven
verkopers tegelijkertijd de groeiende
vraag naar dat ene slag tweewielers
dat tegen de stroom in fietst en niet
moeilijk doet over een pondje meer
of minder: transportfietsen. Deze
werkpaarden onder de stalen rossen
zijn gezegend met een stevig frame
en zowel een achter- als voordrager.
Solide is het sleutelwoord. Stoer.
Degelijk. En oer-Hollands. „In het
buitenland zie je dit soort fietsen
nauwelijks", zegt Jeroen Hoogakker
van Wels 2 Wieiers, een riante fiet-
senzaak in het Gelderse Driel en de
testruimte van vandaag. „Maar in Ne
derland is de laatste vijfjaar duidelijk
In het buitenland zie
je dit soort fietsen
nauwelijks
Éi*»
een stijgende lijn te zien. Je kunt het
misschien wel een hype noemen."
Voordrager
De eerste transportfietsen werden
begin vorige eeuw ontworpen om zo
veel mogelijk goederen te kunnen
vervoeren. Onder bakkers en slagers
raakten de bakbeesten al snel in
zwang: de rieten mand of houten
krat op de voordrager was ideaal voor
het vervoeren van een vracht stok
broden of een paar kilo's karbonade.
Nog altijd kan een beetje voordrager
10 tot 15 kilo aan bagage aan, al doen
ze tegenwoordig vooral dienst voor
de boekentassen en boodschappen.
Hoogakker: „Je ziet ook wel man
nen met transportfietsen, maar het
overgrote deel van de kopers is
vrouw. Van schoolgaande tiener
meisjes tot werkende moeders; alle
maal willen ze een transportfiets."
ONS PANEL
woensdag 29 juni 2016
PZ
Elke week vraagt de redactie een
streekgenoot het hemd van het lijf
over financiële kwesties. Vandaag
Ruben Haverbeke (26) uit IJzen-
dijke. Hij is personal trainer bij zijn
eigen bedrijf, No Time Fit.
Hans Puik
Hoe ervaar je de financiële kant
van ondernemen?
—Ruben Haverbeke
Komt die prestatiedrang voort
uit je tenniscarrière?
We was je grootste financiële uit
spatting?
Waarvoor leg je bewust geld
apart?
Koop of verkoop je wel eens
tweedehands spullen?
Laat je je bij de boodschappen
leiden door reclamefolders en
reclames?
Wat was je grootste miskoop?
En wat is je beste aankoop?
Ruben
Haver
beke in
ves
teerde
in een
fitness
apparaat
van 5000
euro.
FOTO PETER
NICOLAI
'Hierop
voel ik me
een
dame
Matthijs Meeuwsen
44
—Jeroen Hoogakker
Forse
fietsen,
die trans
porters,
maar
toch rol
len ze
lekker.
FOTO'S KOEN
VERHEIJDEN
Nienke Pool (47) Een moeder
op veldonderzoek. Heeft met
drie trappende tieners thuis
een veel te volle schuur.
Sanne Roeling (23) Koopt het
liefst een transportfiets met
zo'n mooie matte kleur, maar
heeft een krap studentbudget.
i,
Albert Wester (68) Fanatiek
tourfietser en gedegen panel
lid. Heeft een zware tas mee
gebracht voor een zwenktest.