Averij marineschip
groter dan gedacht
Frietfabriek richt
zich op Rusland
4 ZEELAND
»BenW verkiezen volwaardig azc boven nevenvestiging Swerf-Rust
Middelburg heeft al een azc voor 330
mensen in Swerf-Rust. Elders in de
stad moet nog een azc komen, ook
voor maximaal 330 vluchtelingen.
Kennisgeving ontwerpwijzigingsbesluit kavelbesluiten
Borssele III, IV en V, Ministerie van Economische Zaken
Het college van B en W van Mid
delburg kiest voor een tweede vol
waardig asielzoekerscentrum voor
330 vluchtelingen, met alle bijbe
horende voorzieningen.
Dat heeft het college van B en
W gistermiddag bekendgemaakt.
Middelburg heeft al een azc voor
330 mensen in het oude verzor
gingshuis Swerf-Rust. Het nieu
we azc moet elders in de stad lig
gen, om de druk op de omgeving
beperkt te houden.
Dat is ook de reden om niet te
kiezen - zoals eerder het idee was
- voor een nevenvestiging van
Swerf-Rust, zegt wethouder Chris
Dekker. „In de gesprekken met
het COA daarover bleek dat in een
nevenvestiging met 200 vluchte
lingen alleen slaapplaatsen zijn.
Zij moeten voor hun voorzienin
gen en activiteiten pendelen naar
Swerf-Rust. Dat willen we niet
omdat met de omwonenden van
Swerf-Rust is afgesproken dat
daar maximaal 330 asielzoekers
zullen zijn, geen 500. De druk op
de omgeving wordt dan te groot."
Ook voor de vluchtelingen zelf
vinden B en W het niet goed als
zij dagelijks moeten pendelen tus
sen hun slaapplek en de andere
voorzieningen, zegt Dekker.
B en W vragen de gemeente
raad volgende maand om in te
stemmen met een tweede vol
waardig azc. Die kan op 18 juli het
beleid voor de opvang van vluchte
lingen vaststellen. Er waren al
plekken in beeld voor een neven
vestiging, maar die voldoen vol-
Het nieuwe azc zal
pas over één tot
anderhalf jaar open
kunnen gaan
gens Dekker niet allemaal aan de
eisen van een echt azc.
Het college richt zich op nieuw
bouw of de verbouwing van een
bestaand gebouw. „Maar dat moet
wel duurzaam", zegt Dekker.
„Dan bedoelen we dat de huisves
ting, als het COA die niet meer no
dig heeft, verhuurd kan worden
op de woningmarkt." Hij ver
wacht mede daarom dat een be
stemmingsplanprocedure nodig is
en dat het azc daarom pas over
één tot anderhalfjaar open kan.
Het COA is blij met het besluit
om een tweede azc te vestigen in
Middelburg, zegt woordvoerder
Robert Ploeg. „Wij zijn op zoek
naar locaties voor de korte én lan
ge termijn. Dit plan is dus heel po
sitief voor ons."
Van vrijdag 1 juli 2016 tot en met donderdag 11 augustus
2016 ligt het ontwerpwijzigingsbesluit kavelbesluiten III,
IV en V (innovatiekavel) in het windenergiegebied
Borssele ter inzage.
Iedereen kan reageren op het ontwerpwijzigingsbesluit
met een zienswijze.
Op grond van de Wet windenergie op zee kan de minister
van Economische Zaken en in overeenstemming met
de minister van Infrastructuur en Milieu voor elk wind-
park een kavelbesluit nemen. In een kavelbesluit wordt
bepaald waar en onder welke voorwaarden een wind-
park gebouwd en geëxploiteerd mag worden.
De onderhavige kavels liggen meer dan 22 kilometer
uit de Zeeuwse kust tegen de grens met België en
de daar gerealiseerde en geplande windparken.
De definitieve kavelbesluiten tot vaststelling van
de kavels III, IV en V windenergiegebied Borssele
(Staatscourant van 8 april 2016, nrs. 14523,14545 en
14551) lagen van 8 april 2016 tot en met 20 mei 2016
ter inzage. De besluiten zijn sinds 21 mei 2016 onher
roepelijk. In de voorschriften bij de besluiten van
de minister van Economische Zaken van 24 maart 2016
tot vaststelling van de kavels III, IV en V zijn de coör
dinaten die de kavels begrenzen niet correct opgenomen.
Om dit te wijzigen moet de minister van Economische
Zaken in overeenstemming met de minister van
Infrastructuur en Milieu een wijzigingsbesluit nemen
op grond van artikel 11 van de Wet windenergie op zee.
Dit wijzigingsbesluit geeft de correcte coördinaten van
de begrenzing van de kavels III, IV en V en van de tracés
voor de aansluitverbinding tussen de windparken op
de kavels III, IV en V en hetTenneï Platform Borssele
Bèta.
Waar kunt u de stukken inzien?
U kunt van vrijdag 1 juli 2016 tot en met donderdag
11 augustus 2016 het ontwerpwijzigingsbesluit inzien op
www.bureau-energieprojecten.nl en tijdens reguliere
openingstijden (op papier) op de volgende locatie:
- Rijkswaterstaat Zee en Delta, locatie Middelburg,
Poelendaelesingel 18, 4335 IA Middelburg,
T (0118) 62 20 00.
Bij Rijkspanden kunt u op vertoon van uw legitimatie
bewijs de stukken inzien.
We stellen het op prijs als u aangeeft op welke delen
van het ontwerpwijzigingsbesluit u reageert en u uw
zienswijze onderbouwt met argumenten.
Het is goed om te weten dat alleen een belanghebbende
die op het ontwerp van een besluit een zienswijze heeft
ingebracht, later tegen dat besluit beroep kan instellen
bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van
State.
Hoe kunt u reageren?
U kunt van vrijdag 1 juli 2016 tot en met donderdag
11 augustus 2016 reageren. Wij ontvangen uw zienswijzen
bij voorkeur digitaal. Dat kan via www.bureau-energie-
projecten.nl onder 'kavels Borssele III, IV en V'.
U kunt niet reageren via e-mail.
Per post kan ook:
Bureau Energieprojecten, Inspraakpunt Kavels Borssele III,
IV en V, Postbus 248, 2250 AE Voorschoten. Uw brief
kan alleen als zienswijze in behandeling genomen
worden als u ondertekent met uw naam en adres.
Dit geldt ook voor eventuele medeondertekenaars.
Wilt u uw zienswijze mondeling geven? Dat kan via
Bureau Energieprojecten op werkdagen van 9.00 uur
tot 12.00 uur, T (070) 379 89 79.
Wat gebeurt hierna?
De definitieve besluiten zullen enkele weken na
11 augustus 2016 ter inzage worden gelegd. Hierop staat
beroep open. Dit wordt te zijner tijd aangekondigd in
onder andere de Staatscourant, huis-aan-huisbladen
en op www.bureau-energieprojecten.nl.
Meer informatie
Uitgebreide informatie vindt u op www.bureau-energie
projecten.nl. Heeft u na het bezoeken van de website
nog vragen? Dan kunt u bellen met Bureau Energie
projecten, T (070) 379 89 79.
In maart ging een van de twee
elektromotoren kapot. Fabrikant
General Electric heeft vastgesteld
dat er haarscheurtjes zitten in
een deel van de motor. Daardoor
zijn metalen delen afgebroken.
Omdat de tweede motor identiek
is, is de kans groot dat ook deze
motor na verloop van tijd kapot
gaat, stelt de fabrikant.
De motor kan niet aan boord
worden gerepareerd en moet er
uit worden gehaald. Daarvoor
moet een opening worden ge
maakt tussen twee tussendekken
van het schip.
Minister Jeanine Hennis van
Defensie verwacht dat het bevoor
radingsschip eind 2017 weer inzet
baar is. „Een hard gelag, voor de
bemanning in het bijzonder",
schrijft ze in een brief aan de
Tweede Kamer. Tot die tijd moet
Nederland beroep doen op ande
re lidstaten als het gaat om trans
portcapaciteit. De Karei Doorman
was bovendien cruciaal voor de
samenwerking met de Duitse ma
rine. Er wordt bekeken hoe in
2017 kan worden samengewerkt.
Hennis denkt de schade te kun
nen verhalen op de bouwer, Da-
men Schelde Naval Shipbuilding
in Vlissingen. „De afhandeling
van de schade gaat in goed over
leg", zegt Jan-Hein Reeringh van
moederbedrijf Damen Shipyards.
„Het is ongebruikelijk dat zoiets
gebeurt. Normaal gesproken gaan
motoren langer mee dan het
schip. Samen met de fabrikant is
ons er alles aan gelegen om het
schip zo snel mogelijk weer in de
vaart te krijgen."
Aardappelverwerker Lamb
Weston-Meijer uit Kruiningen
heeft een overeenkomst gete
kend met Belaya Dacha. Dat be
drijf is marktleider vers gesne
den salades op de Russische
markt.
Vanuit een joint venture inves
teren zij meer dan 100 miljoen
in een Russische frietfabriek in
Lipetsk, de eerste in Rusland.
Lamb Weston-Meijer brengt zijn
kennis van aardappelteelt en
frietproductie in, Belaya Dacha
de kennis van de Russische loka
le markt. Belaya Dacha is de
meerderheidsaandeelhouder.
Lamb Weston-Meijer levert al
aan Russische klanten, maar
komt door de joint venture dich
ter op die buitenlandse markt te
zitten. Belaya Dacha is al meer
dan 95 jaar actief in de agrari
sche sector en een belangrijke
landeigenaar met productiefacili
teiten in Moskou en de repu
bliek Tatarstan en een groeiende
portfolio vastgoed.
De fritesfabriek moet begin
2018 gaan draaien. Overigens
moet de Russische Federale Anti
Monopoly Service (F.A.S.) de
transactie nog goedkeuren.
woensdag 29 juni 2016
Tweede azc in Middelburg
Maurits Sep
Middelburg
—Chris Dekker, wethouder
De schade aan marineschip de
Karei Doorman - gebouwd in
Vlissingen - is zo groot dat hij
pas eind 2017 weer inzetbaar
is. Dat is acht maanden later
dan gedacht.
Jeffrey Kutterink
Den Haag
Ondine van der Vleuten
Kruiningen