Averij marineschip groter dan gedacht Frietfabriek richt zich op Rusland 4 ZEELAND »BenW verkiezen volwaardig azc boven nevenvestiging Swerf-Rust Middelburg heeft al een azc voor 330 mensen in Swerf-Rust. Elders in de stad moet nog een azc komen, ook voor maximaal 330 vluchtelingen. Kennisgeving ontwerpwijzigingsbesluit kavelbesluiten Borssele III, IV en V, Ministerie van Economische Zaken Het college van B en W van Mid delburg kiest voor een tweede vol waardig asielzoekerscentrum voor 330 vluchtelingen, met alle bijbe horende voorzieningen. Dat heeft het college van B en W gistermiddag bekendgemaakt. Middelburg heeft al een azc voor 330 mensen in het oude verzor gingshuis Swerf-Rust. Het nieu we azc moet elders in de stad lig gen, om de druk op de omgeving beperkt te houden. Dat is ook de reden om niet te kiezen - zoals eerder het idee was - voor een nevenvestiging van Swerf-Rust, zegt wethouder Chris Dekker. „In de gesprekken met het COA daarover bleek dat in een nevenvestiging met 200 vluchte lingen alleen slaapplaatsen zijn. Zij moeten voor hun voorzienin gen en activiteiten pendelen naar Swerf-Rust. Dat willen we niet omdat met de omwonenden van Swerf-Rust is afgesproken dat daar maximaal 330 asielzoekers zullen zijn, geen 500. De druk op de omgeving wordt dan te groot." Ook voor de vluchtelingen zelf vinden B en W het niet goed als zij dagelijks moeten pendelen tus sen hun slaapplek en de andere voorzieningen, zegt Dekker. B en W vragen de gemeente raad volgende maand om in te stemmen met een tweede vol waardig azc. Die kan op 18 juli het beleid voor de opvang van vluchte lingen vaststellen. Er waren al plekken in beeld voor een neven vestiging, maar die voldoen vol- Het nieuwe azc zal pas over één tot anderhalf jaar open kunnen gaan gens Dekker niet allemaal aan de eisen van een echt azc. Het college richt zich op nieuw bouw of de verbouwing van een bestaand gebouw. „Maar dat moet wel duurzaam", zegt Dekker. „Dan bedoelen we dat de huisves ting, als het COA die niet meer no dig heeft, verhuurd kan worden op de woningmarkt." Hij ver wacht mede daarom dat een be stemmingsplanprocedure nodig is en dat het azc daarom pas over één tot anderhalfjaar open kan. Het COA is blij met het besluit om een tweede azc te vestigen in Middelburg, zegt woordvoerder Robert Ploeg. „Wij zijn op zoek naar locaties voor de korte én lan ge termijn. Dit plan is dus heel po sitief voor ons." Van vrijdag 1 juli 2016 tot en met donderdag 11 augustus 2016 ligt het ontwerpwijzigingsbesluit kavelbesluiten III, IV en V (innovatiekavel) in het windenergiegebied Borssele ter inzage. Iedereen kan reageren op het ontwerpwijzigingsbesluit met een zienswijze. Op grond van de Wet windenergie op zee kan de minister van Economische Zaken en in overeenstemming met de minister van Infrastructuur en Milieu voor elk wind- park een kavelbesluit nemen. In een kavelbesluit wordt bepaald waar en onder welke voorwaarden een wind- park gebouwd en geëxploiteerd mag worden. De onderhavige kavels liggen meer dan 22 kilometer uit de Zeeuwse kust tegen de grens met België en de daar gerealiseerde en geplande windparken. De definitieve kavelbesluiten tot vaststelling van de kavels III, IV en V windenergiegebied Borssele (Staatscourant van 8 april 2016, nrs. 14523,14545 en 14551) lagen van 8 april 2016 tot en met 20 mei 2016 ter inzage. De besluiten zijn sinds 21 mei 2016 onher roepelijk. In de voorschriften bij de besluiten van de minister van Economische Zaken van 24 maart 2016 tot vaststelling van de kavels III, IV en V zijn de coör dinaten die de kavels begrenzen niet correct opgenomen. Om dit te wijzigen moet de minister van Economische Zaken in overeenstemming met de minister van Infrastructuur en Milieu een wijzigingsbesluit nemen op grond van artikel 11 van de Wet windenergie op zee. Dit wijzigingsbesluit geeft de correcte coördinaten van de begrenzing van de kavels III, IV en V en van de tracés voor de aansluitverbinding tussen de windparken op de kavels III, IV en V en hetTenneï Platform Borssele Bèta. Waar kunt u de stukken inzien? U kunt van vrijdag 1 juli 2016 tot en met donderdag 11 augustus 2016 het ontwerpwijzigingsbesluit inzien op www.bureau-energieprojecten.nl en tijdens reguliere openingstijden (op papier) op de volgende locatie: - Rijkswaterstaat Zee en Delta, locatie Middelburg, Poelendaelesingel 18, 4335 IA Middelburg, T (0118) 62 20 00. Bij Rijkspanden kunt u op vertoon van uw legitimatie bewijs de stukken inzien. We stellen het op prijs als u aangeeft op welke delen van het ontwerpwijzigingsbesluit u reageert en u uw zienswijze onderbouwt met argumenten. Het is goed om te weten dat alleen een belanghebbende die op het ontwerp van een besluit een zienswijze heeft ingebracht, later tegen dat besluit beroep kan instellen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Hoe kunt u reageren? U kunt van vrijdag 1 juli 2016 tot en met donderdag 11 augustus 2016 reageren. Wij ontvangen uw zienswijzen bij voorkeur digitaal. Dat kan via www.bureau-energie- projecten.nl onder 'kavels Borssele III, IV en V'. U kunt niet reageren via e-mail. Per post kan ook: Bureau Energieprojecten, Inspraakpunt Kavels Borssele III, IV en V, Postbus 248, 2250 AE Voorschoten. Uw brief kan alleen als zienswijze in behandeling genomen worden als u ondertekent met uw naam en adres. Dit geldt ook voor eventuele medeondertekenaars. Wilt u uw zienswijze mondeling geven? Dat kan via Bureau Energieprojecten op werkdagen van 9.00 uur tot 12.00 uur, T (070) 379 89 79. Wat gebeurt hierna? De definitieve besluiten zullen enkele weken na 11 augustus 2016 ter inzage worden gelegd. Hierop staat beroep open. Dit wordt te zijner tijd aangekondigd in onder andere de Staatscourant, huis-aan-huisbladen en op www.bureau-energieprojecten.nl. Meer informatie Uitgebreide informatie vindt u op www.bureau-energie projecten.nl. Heeft u na het bezoeken van de website nog vragen? Dan kunt u bellen met Bureau Energie projecten, T (070) 379 89 79. In maart ging een van de twee elektromotoren kapot. Fabrikant General Electric heeft vastgesteld dat er haarscheurtjes zitten in een deel van de motor. Daardoor zijn metalen delen afgebroken. Omdat de tweede motor identiek is, is de kans groot dat ook deze motor na verloop van tijd kapot gaat, stelt de fabrikant. De motor kan niet aan boord worden gerepareerd en moet er uit worden gehaald. Daarvoor moet een opening worden ge maakt tussen twee tussendekken van het schip. Minister Jeanine Hennis van Defensie verwacht dat het bevoor radingsschip eind 2017 weer inzet baar is. „Een hard gelag, voor de bemanning in het bijzonder", schrijft ze in een brief aan de Tweede Kamer. Tot die tijd moet Nederland beroep doen op ande re lidstaten als het gaat om trans portcapaciteit. De Karei Doorman was bovendien cruciaal voor de samenwerking met de Duitse ma rine. Er wordt bekeken hoe in 2017 kan worden samengewerkt. Hennis denkt de schade te kun nen verhalen op de bouwer, Da- men Schelde Naval Shipbuilding in Vlissingen. „De afhandeling van de schade gaat in goed over leg", zegt Jan-Hein Reeringh van moederbedrijf Damen Shipyards. „Het is ongebruikelijk dat zoiets gebeurt. Normaal gesproken gaan motoren langer mee dan het schip. Samen met de fabrikant is ons er alles aan gelegen om het schip zo snel mogelijk weer in de vaart te krijgen." Aardappelverwerker Lamb Weston-Meijer uit Kruiningen heeft een overeenkomst gete kend met Belaya Dacha. Dat be drijf is marktleider vers gesne den salades op de Russische markt. Vanuit een joint venture inves teren zij meer dan 100 miljoen in een Russische frietfabriek in Lipetsk, de eerste in Rusland. Lamb Weston-Meijer brengt zijn kennis van aardappelteelt en frietproductie in, Belaya Dacha de kennis van de Russische loka le markt. Belaya Dacha is de meerderheidsaandeelhouder. Lamb Weston-Meijer levert al aan Russische klanten, maar komt door de joint venture dich ter op die buitenlandse markt te zitten. Belaya Dacha is al meer dan 95 jaar actief in de agrari sche sector en een belangrijke landeigenaar met productiefacili teiten in Moskou en de repu bliek Tatarstan en een groeiende portfolio vastgoed. De fritesfabriek moet begin 2018 gaan draaien. Overigens moet de Russische Federale Anti Monopoly Service (F.A.S.) de transactie nog goedkeuren. woensdag 29 juni 2016 Tweede azc in Middelburg Maurits Sep Middelburg —Chris Dekker, wethouder De schade aan marineschip de Karei Doorman - gebouwd in Vlissingen - is zo groot dat hij pas eind 2017 weer inzetbaar is. Dat is acht maanden later dan gedacht. Jeffrey Kutterink Den Haag Ondine van der Vleuten Kruiningen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 33