BUREAUSTOELEN
echt
15
Marjan Berk
Passend onderwijs past zelden
Dan begint
de race om
de oogst.
Spiedend
houden de
vogels en ik
elkaar in de
gaten
Ouders van kinderen die meer aandacht nodig
hebben, krijgen hun kind maar moeizaam geplaatst op
een reguliere school. Protesteren heeft geen zin.
Ouders moeten
echt zoeken naar
een school met
kennis en de wil
ervoor te gaan
Exclusieve aanbieding voor u als lezer!
Ook de werkende oude
vrouw heeft een huis
houden. Ook al heeft zij
een allerliefste jonge 'steunzool'
die alles schoonpoetst waar de
huisvrouw zelf niet meer bij
kan, in de hoogte en in de laagte
(plinten, randen, ramen, spin
nenwebben, muizenkeutels, etc.
etc.), zij moet toch voedsel voor
zichzelf regelen, waarbij de dage
lijkse portie groenten (twee ons)
en fruit (twee stuks) - en niet te
vergeten de eiwitten in welke
vorm dan ook - niet mogen wor
den vergeten.
Ik herinner mij dat de onverge
telijke majoor Bosshardt van het
Leger des Heils leefde op potjes
witte bonen in tomatensaus en
potjes yoghurt. Dat heeft zij heel
lang volgehouden. Maar ik ben
een lekkerbek, dus ik wil toch
vooral prettige afwisseling in
mijn pan.
Nu wil ik hier wel even kwijt
dat ik een heel smakelijk recept
heb dat ik met grote regelmaat
bereid: in mijn koekenpan snijd
ik drie stronkjes witlof in plak
jes, ik bevochtig de pan met een
laagje olijfolie, drapeer de witlof
daarop en leg een fors stuk brie
of camembert in het midden.
Een medium vuurtje eronder
en niet meer naar omkijken, tot
de kaas is gesmolten en zich
heeft vermengd met de witlof.
Flink veel peper erover, de pan
op een dikke krant of op een
blaadje zetten, met het bestek in
de hand op de rand van het bed
of gewoon aan tafel gaan zitten
en je hebt een heerlijk maal, nog
vegetarisch ook! In plaats van
witlof kun je ook paksoi, prei of
spinazie nemen. Zo kom je op
verantwoorde manier heel pret
tig de week door. En je maakt
ook maar één pan vuil.
Kortom, deze éénpansmaaltijd
is voor mij het ei van Columbus
wanneer het werk wacht en de
tijd voor culinaire hoogstandjes
ontbreekt.
Maar er is meer huishouden te
doen. Zoals de btw-aangifte
voor zzp'ers, verjaardagskaarten
voor jarige kleinkinderen, plan
ten water geven, in de tuin
dooie rozen snoeien, in mijn op
tiek allemaal huishoudelijke ta
ken die moeten worden vervuld.
De twee dikke rode-bessenstrui-
ken, die na de laatste regentsuna-
mi nog onbeschadigd wachten
op het rood worden van de
vruchtjes, kijken uit naar mij en
mijn vergiet. Spreeuwen en an
der gevogelte zitten in de strui
ken ongeduldig te loeren tot het
zo ver is.
En als het zo ver is, begint de
race om de oogst. Spiedend hou
den de vogels en ik elkaar in de
gaten. Ze zitten in de jasmijn
struik bij elkaar te smoezen en
te giechelen, wachtend tot het
moment daar is. En wee mijn ge
beente als zij eerder zijn dan ik.
Meedogenloos vreten zij dan
mijn heerlijke bessenstruiken
kaal. Er zijn jaren geweest dat ze
mij vóór waren. En daar ik
wachtlijsten heb voor mijn zelf
gemaakte bessengelei (met wod
ka) heb ik mij wel eens stiekem
naar een onbespoten groente
man moeten begeven om ge
noeg rode bessen in te slaan om
te voldoen aan de vraag uit fami
lie- en vriendenkring naar mijn
onvergelijkelijke bessengelei-
Ik geef toe, het is corrupt.
Maar ik ben zo dol op de compli
mentjes van zoons en klein
zoons, vriendinnen en dochter,
die roepen: „O heerlijk! Het is
weer zover. Je maakt toch ook
voor mij een potje? Met wodka?
Alsjeblieft?"
Net als leraren blijken ook ouders
niet te spreken over passend on
derwijs. Twee jaar geleden is de
wet ingevoerd die ervoor moet
zorgen dat meer kinderen die zorg
en begeleiding nodig hebben op
gewone scholen terechtkomen.
Waar leraren vooral klagen over
een gebrek aan tijd om alle leerlin
gen genoeg aandacht te geven, voe
len ouders zich met de rug tegen
de muur gezet.
Dat blijkt uit onderzoek van
Inischool, een project van de Ne
derlandse Stichting voor het Ge
handicapte Kind. Analyse van
ruim 90 casussen laat zien dat
scholen kinderen weinig maat
werk bieden. Als er iets meer zorg
nodig is, wijzen scholen de aanvra
gen af. Ook moeten leerlingen
veelal naar het speciaal onderwijs
als de zorgvraag complexer wordt.
„Scholen en leraren zijn niet
goed gefaciliteerd", constateert
projectleider Agnes van Wijnen.
„Ze hebben scholing nodig en
meer expertise over inclusief on
derwijs." Dat begint al op de pa-
bo's en lerarenopleidingen. Daar
is nog weinig aandacht voor alle
verschillende kinderen die leer
krachten in de klas krijgen. Van
Wijnen: „Als een kind bepaalde
beperkingen heeft en niet de be
nodigde faciliteiten krijgt, loopt
het continu op de tenen."
Ouderorganisaties krijgen dage
lijks meerdere klachten binnen
over passend onderwijs. De kern
van het probleem: de school heeft
niet genoeg geld of zegt niet ge
noeg hulp te kunnen bieden. Met
als gevolg dat een leerling naar
het speciaal onderwijs moet of
thuis komt te zitten.
„Vroeger konden ouders toe
stemming weigeren, maar nu be
slist de school. Ouders moeten
echt zoeken naar scholen met ken
nis, lef en de wil om ervoor te
gaan", constateert Joli Luijckx van
Oudervereniging Balans.
Op scholen die meer met
ouders samenwerken, slaagt pas
send onderwijs beter, constateert
Ouders Onderwijs. „Ouders we
ten precies wat hun kind nodig
heeft", zegt medewerker Marieke
Boon. „Het ene kind met adhd
heeft een andere gebruiksaanwij
zing dan het andere."
Staatssecretaris Dekker (Onder
wijs) ziet dat de veranderingen
niet overal snel genoeg gaan. „Le
raren hebben moeite om passend
onderwijs in de praktijk vorm te
geven en ouders lopen tegen
drempels aan", constateert hij.
BIG BOSS SMALL BOSS
VERKRIJGBAAR IN ZWART EN WIT
woensdag 29 juni 2016
uishoude
Zorgleerling niet
welkom op school
Ellen van Gaaien
Amsterdam
Joli Luijckx, Balans
STINGLER NL