BUREAUSTOELEN echt 15 Marjan Berk Passend onderwijs past zelden Dan begint de race om de oogst. Spiedend houden de vogels en ik elkaar in de gaten Ouders van kinderen die meer aandacht nodig hebben, krijgen hun kind maar moeizaam geplaatst op een reguliere school. Protesteren heeft geen zin. Ouders moeten echt zoeken naar een school met kennis en de wil ervoor te gaan Exclusieve aanbieding voor u als lezer! Ook de werkende oude vrouw heeft een huis houden. Ook al heeft zij een allerliefste jonge 'steunzool' die alles schoonpoetst waar de huisvrouw zelf niet meer bij kan, in de hoogte en in de laagte (plinten, randen, ramen, spin nenwebben, muizenkeutels, etc. etc.), zij moet toch voedsel voor zichzelf regelen, waarbij de dage lijkse portie groenten (twee ons) en fruit (twee stuks) - en niet te vergeten de eiwitten in welke vorm dan ook - niet mogen wor den vergeten. Ik herinner mij dat de onverge telijke majoor Bosshardt van het Leger des Heils leefde op potjes witte bonen in tomatensaus en potjes yoghurt. Dat heeft zij heel lang volgehouden. Maar ik ben een lekkerbek, dus ik wil toch vooral prettige afwisseling in mijn pan. Nu wil ik hier wel even kwijt dat ik een heel smakelijk recept heb dat ik met grote regelmaat bereid: in mijn koekenpan snijd ik drie stronkjes witlof in plak jes, ik bevochtig de pan met een laagje olijfolie, drapeer de witlof daarop en leg een fors stuk brie of camembert in het midden. Een medium vuurtje eronder en niet meer naar omkijken, tot de kaas is gesmolten en zich heeft vermengd met de witlof. Flink veel peper erover, de pan op een dikke krant of op een blaadje zetten, met het bestek in de hand op de rand van het bed of gewoon aan tafel gaan zitten en je hebt een heerlijk maal, nog vegetarisch ook! In plaats van witlof kun je ook paksoi, prei of spinazie nemen. Zo kom je op verantwoorde manier heel pret tig de week door. En je maakt ook maar één pan vuil. Kortom, deze éénpansmaaltijd is voor mij het ei van Columbus wanneer het werk wacht en de tijd voor culinaire hoogstandjes ontbreekt. Maar er is meer huishouden te doen. Zoals de btw-aangifte voor zzp'ers, verjaardagskaarten voor jarige kleinkinderen, plan ten water geven, in de tuin dooie rozen snoeien, in mijn op tiek allemaal huishoudelijke ta ken die moeten worden vervuld. De twee dikke rode-bessenstrui- ken, die na de laatste regentsuna- mi nog onbeschadigd wachten op het rood worden van de vruchtjes, kijken uit naar mij en mijn vergiet. Spreeuwen en an der gevogelte zitten in de strui ken ongeduldig te loeren tot het zo ver is. En als het zo ver is, begint de race om de oogst. Spiedend hou den de vogels en ik elkaar in de gaten. Ze zitten in de jasmijn struik bij elkaar te smoezen en te giechelen, wachtend tot het moment daar is. En wee mijn ge beente als zij eerder zijn dan ik. Meedogenloos vreten zij dan mijn heerlijke bessenstruiken kaal. Er zijn jaren geweest dat ze mij vóór waren. En daar ik wachtlijsten heb voor mijn zelf gemaakte bessengelei (met wod ka) heb ik mij wel eens stiekem naar een onbespoten groente man moeten begeven om ge noeg rode bessen in te slaan om te voldoen aan de vraag uit fami lie- en vriendenkring naar mijn onvergelijkelijke bessengelei- Ik geef toe, het is corrupt. Maar ik ben zo dol op de compli mentjes van zoons en klein zoons, vriendinnen en dochter, die roepen: „O heerlijk! Het is weer zover. Je maakt toch ook voor mij een potje? Met wodka? Alsjeblieft?" Net als leraren blijken ook ouders niet te spreken over passend on derwijs. Twee jaar geleden is de wet ingevoerd die ervoor moet zorgen dat meer kinderen die zorg en begeleiding nodig hebben op gewone scholen terechtkomen. Waar leraren vooral klagen over een gebrek aan tijd om alle leerlin gen genoeg aandacht te geven, voe len ouders zich met de rug tegen de muur gezet. Dat blijkt uit onderzoek van Inischool, een project van de Ne derlandse Stichting voor het Ge handicapte Kind. Analyse van ruim 90 casussen laat zien dat scholen kinderen weinig maat werk bieden. Als er iets meer zorg nodig is, wijzen scholen de aanvra gen af. Ook moeten leerlingen veelal naar het speciaal onderwijs als de zorgvraag complexer wordt. „Scholen en leraren zijn niet goed gefaciliteerd", constateert projectleider Agnes van Wijnen. „Ze hebben scholing nodig en meer expertise over inclusief on derwijs." Dat begint al op de pa- bo's en lerarenopleidingen. Daar is nog weinig aandacht voor alle verschillende kinderen die leer krachten in de klas krijgen. Van Wijnen: „Als een kind bepaalde beperkingen heeft en niet de be nodigde faciliteiten krijgt, loopt het continu op de tenen." Ouderorganisaties krijgen dage lijks meerdere klachten binnen over passend onderwijs. De kern van het probleem: de school heeft niet genoeg geld of zegt niet ge noeg hulp te kunnen bieden. Met als gevolg dat een leerling naar het speciaal onderwijs moet of thuis komt te zitten. „Vroeger konden ouders toe stemming weigeren, maar nu be slist de school. Ouders moeten echt zoeken naar scholen met ken nis, lef en de wil om ervoor te gaan", constateert Joli Luijckx van Oudervereniging Balans. Op scholen die meer met ouders samenwerken, slaagt pas send onderwijs beter, constateert Ouders Onderwijs. „Ouders we ten precies wat hun kind nodig heeft", zegt medewerker Marieke Boon. „Het ene kind met adhd heeft een andere gebruiksaanwij zing dan het andere." Staatssecretaris Dekker (Onder wijs) ziet dat de veranderingen niet overal snel genoeg gaan. „Le raren hebben moeite om passend onderwijs in de praktijk vorm te geven en ouders lopen tegen drempels aan", constateert hij. BIG BOSS SMALL BOSS VERKRIJGBAAR IN ZWART EN WIT woensdag 29 juni 2016 uishoude Zorgleerling niet welkom op school Ellen van Gaaien Amsterdam Joli Luijckx, Balans STINGLER NL

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 15