Halina I 13 Aydin C. hoort of hij wordt uitgeleverd Haar dochter Amanda werd de dood ingejaagd door een stalker, vermoedelijk uit Nederland. De Canadese Carol Todd vertelt. Als hij maar voor de rechter verschijnt, waar ook ter wereld Amanda had een normaal tienerleven. Wat haar is overkomen, kan iedereen overkomen Dat dramatische YouTube- filmpje van Amanda Todd, waarin ze met hand geschreven kaarten ver telt over hoe erg ze wordt gepest. Het is wereldberoemd. Een maand nadat ze het had geüpload, hing de bijna 16-jarige tiener zich op. Rade loos, na 3,5 jaar lang te zijn gestalkt, be dreigd en gepest met steeds diezelfde foto's van haar ontblote bovenlijf die ze ooit had prijsgegeven aan 'een jon gen' die later Aydin C. (nu 38) uit Til burg bleek te zijn. Morgen hoort de ver dachte of hij wordt uitgeleverd aan Ca nada, zodat hij daar kan worden be recht. Haar YouTubefilmpje is nog steeds te zien op internet. „37 miljoen keer beke ken", zegt Carol Todd, Amanda's moe der. Ze heeft er geen moeite mee. Sinds de dood van haar dochter koos Carol, van beroep lerares, ervoor 'Amanda's erfenis' te verspreiden. „Amanda's verhaal kan andere men sen helpen", vertelt Carol, die therapie volgt om niet ten onder te gaan aan ver driet en wraakgevoelens. „Aydin heeft tientallen meisjes geslachtofferd zon der dat iemand het wist. En er zijn dui-zen-den roofdieren zoals hij. Amanda was niet verwaarloosd, is geen pleegkind, had een normaal tie nerleven. Wat haar is overkomen, kan iedereen overkomen." „Wat ik weet is wat ik lees, ik lees Ne derlandse kranten en ik volg tweets van de advocaten in vertaling." „Het is me gevraagd toen hij voor de Nederlandse rechter verscheen, maar ik heb dat niet gedaan. Toen draaide het om andere slachtoffers en niet om Amanda. Als ik was gekomen, zou alle aandacht naar mij gaan. Dat zou niet eerlijk zijn." „Meerdere mensen hebben een rol in Amanda's dood, maar hij is de centrale figuur die het 'aan de gang' hield. Tot dat Amanda écht dacht dat niemand ter wereld haar kon helpen. Vrienden keerden zich tegen haar en voor een tie- ner zijn vrienden het belangrijkste wat er is. Aydin drong steeds op nieuw haar leven in." „Aydin had veel identiteiten online. Hij maakte zo vrienden op de scho len waar Amanda zat, bijvoorbeeld door te doen alsof hij een nieuwe student was die zou komen. Als hij dan genoeg vrienden van Amanda kende, begon hij haar te dreigen dat hij die naaktfoto's zou laten zien. En als hij dat deed, begon het uitlachen en pesten weer. Tot ze zich zelfs ging afvragen of zij misschien iets verkeerds had gedaan. Het was een kwaadaardige vicieuze cirkel." „Als hij maar voor een rechter ver schijnt, waar ook ter wereld. Mét mij willen 37 miljoen mensen weten wat er met hem gaat gebeuren. Het zou interessant zijn om hem in Cana da voor de rechter te zien, maar als dat toch in Nederland moet, heb ik daar geen moeite mee." „Het enige wat ik tot nu toe van hem gezien heb, is een rechtbankte kening. Ik weet dat ik hem ooit echt ga zien, bij de rechtszaak, waar dan ook. Maar ik wil er nog niet aan den ken hoe ik me dan zal voelen of wat ik zou willen zeggen. Als ik dat door mijn hoofd laat spoken, kan ik mijn werk niet meer doen." „Hier in British Columbia hebben ze hem in staat van beschuldiging ge steld en dat doen ze pas als ze echt bewijs hebben. En in Nederland zit hij al sinds januari 2014 vast. Ik ben er dus vrij zeker van dat hij het is." „Het is te hopen dat hij ooit snapt dat het beter is de waarheid te vertel len, anders moet hij daar voor altijd mee leren leven. We horen uiteinde lijk in de rechtbank toch wel alles over wat hij heeft gedaan." De nacht voor een premiè re slaap ik niet. Stan daard. Het stuk spookt als een gekke aap door mijn hoofd. Weet ik alle zinnen, alle woorden nog? Zal ik ondanks de spanning kunnen presteren? De mise-en-scène: niet vergeten bij die tekst daar en daar op te ko men! Wat als ik de bril van Judy kwijtraak? En wat zullen de men sen er in godsnaam van vinden? Zullen ze lachen om onze grap pen? Op die ene avond waar we we kenlang naar toe werken, moet alles zich uitbetalen. Niet alleen de noeste arbeid, maar ook alles wat we er voor aan de kant heb ben gezet: vroeg naar bed, geen vrienden zien, gezond eten, en 24/7 studeren met het script in de hand. Mentale en fysieke toe wijding. We kruipen uit onze zelfgegraven tunnel en willen, nee, snakken naar een bevredi gend eindresultaat. Op televisie zijn er voortdu rend voetballers aan het woord. Ze praten over druk vanuit hun vaderland, over zenuwen en ver langen naar een overwinning. De uren voor onze première brengen we in stilte door. De spanning is te snijden, de nervo siteit hangt als een benauwde de- De spanning is te snijden, de nervositeit hangt als een benauwde deken in de kleedkamers ken in de kleedkamers en gan gen. „Nog een half uur", klinkt er door de intercom. We likken onze droge lippen en staren naar onze trillende handen. Nog 30 minuten. Als gladiatoren moe ten we de arena in. „Laat het theater afbranden!", verzucht ie mand zachtjes. „Waarom koos ik dit beroep?" Er is geen ontko men aan. De avond zal zich vol trekken. Vlak voor ik op ga, denk ik aan de Rode Duivels, de mannen uit IJsland en Ierland en Zweden en Wales en realiseer me dat die 700 man waar wij voor staan, een peulenschil zijn vergeleken bij de ogen van de hele wereld. Bovendien kunnen wij niet let terlijk winnen of verliezen. In kunst is alles subjectief. Hoe zou Gareth Bale zich in mijn positie voelen? Wat zou Di- mitri Payet mij adviseren te doen, of Jan Vertonghen? We wensen elkaar toitoitoi en lopen de donkere hal in richting het po dium. Na een paar minuten voel ik dat het goed zit. De zaal is mee. We zijn scherp en vooral: vrij. Op de tribune zie ik stelletjes zich steeds krampachtiger aan el kaar vastgrijpen of juist afstand nemen. Het stuk dat gaat over liefde en relaties heeft een enorme im pact op spelers en publiek. Op een bijna kinderlijke manier schetst het de archetypische structuren tussen mannen en vrouwen. „Heb je ooit de drang gehad om met een hoer te sla pen?", vraagt mijn personage Ju dy aan haar echtgenoot en een siddering trekt door de zaal. „Vind jij mij nog aantrekkelijk?" En even later: „Voel jij je ooit aangetrokken tot andere vrou wen?" De clichématige vragen zijn gênant herkenbaar. Als Ram sey en ik elkaar in de finale 'breakup scene', zoals de regisseur het noemt, alle hoeken van de ka mer laten zien, zijn we allang niet meer bezig met zenuwen, pers of het behalen van een be paald eindresultaat. We vechten niet met elkaar, maar met onze persoonlijke liefdesperikelen en laten privé-emoties de vrije loop. Na afloop drinken we een glas champagne en voelen de adrenaline on aangenaam uit ons weg trekken. Vannacht zal de slaap diep zijn en de aap stil. „We heb ben alles gegeven", concludeert Marieke. „Twee nul voor ons." maandag 27 juni 2016 'Er zijn dui-zen-den roofdieren zoals hij' Victor Schildkamp Koen Voskuil Rotterdam U was verbijsterd dat de stalker uit Nederland kwam. Wat weet u van hem? Bent u weieens in Nederland ge weest? Ziet u Aydin als de moordenaar van Amanda? Carol Todd met een foto van haar dochter Amanda. Hoe deed hij dat? Hoe belangrijk is Aydins uitleve ring? Wilt u Aydin zien? Hij ontkent dat hij het is. Misschien hoort u nooit van hem- zélf waarom hij het deed. Ifc

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 13