Wel regen, maar liever
geen windhoos meer
Vier fanaten laten zich niet weerhouden door tegenslag
22 ZEELAND
Bakkenist zijn is
niet voor
iedereen
weggelegd; je
moet een beetje
maf zijn
Rijder Wout
Vermeule en
bakkenist Erwin
Rijk koesteren
hun eerste
podiumplaats in
Oss.
Wout Vermeule, Toon Harthoorn,
Erwin Rijk en Mathilde Hamer
vormen de hechte kern van het Ft
raceteam Halo-Delmeco. Zij zijn
het enige Zeeuwse team dat uit
komt in de zijspanraces. De
Zeeuwen timmeren sinds enkele
jaren aan de weg in deze specifie
ke tak van de racesport. Recente
lijk werden ze beloond met een
podiumplaats in Oss. Wat de vol
gende stap is? „Een wildcard voor
het WK zijspanrace", klinkt het
overtuigend uit de mond van bak
kenist Harthoorn uit Colijnsplaat.
Voor de 52-jarige Harthoorn, ei
genaar van de Ft racemotor, is dit
het vijfde seizoen in zijn eigen
bak. „In 2010 ben ik gestart met
een F2 zijspancombinatie en vrij
snel kreeg ik de kans om die in te
ruilen voor een echte Ft-motor.
Het mooie is dat ik in al die jaren
nooit zelf achter het stuur heb ge
zeten." In de eerste twee seizoe
nen vormde hij een combinatie
met rijder Jacco Lokerse. Toen die
minder tijd voor het racen kreeg,
zat zijn opvolger Wout Vermeule
uit Oudelande al klaar. Inmiddels
zit Vermeule (25) voor het derde
seizoen achter het stuur. „Ik ben
erin gerold door als monteur mee
te gaan en dat beviel zo goed dat
ik niet meer weg ben gegaan."
„Het is een klein, hecht en bij
zonder wereldje", vertelt pitcap
tain Mathilde Hamer, die sinds
2015 bij het team betrokken is. „Je
houdt er van of je houdt er niet
van. Tijdens evenementen loopt
iedereen bij elkaar binnen in de
tent. En als je problemen met je
motor hebt, komen ze uit alle hoe
ken om jou aan de start te helpen.
Ook al ben je tijdens de race eik
aars concurrenten, daarbuiten zijn
we één grote familie en bestaan er
eigenlijk ook geen geheimen voor
elkaar."
Harthoorn knikt instemmend
en benadrukt het familiaire karak
ter. „Wij gingen in het begin met
een bak bami als maaltijd naar de
race toe. Omdat je dat ook koud
kan eten in het geval er niemand
met een magnetron was. Maar we
werden al snel opgevangen door
een stel Oostenrijkers, die ons van
beter eten voorzagen. Dat is ken
merkend voor deze sport."
Dat de sport niet zonder geva
ren is, hebben de mannen inmid
dels ook ervaren. „Bakkenist zijn
is niet voor iedereen weggelegd; je
moet er een beetje maf voor zijn",
lacht Harthoorn. Vorig jaar sloeg
het duo tijdens de training op het
stratencircuit van Oss bijvoor
beeld over de kop. Harthoorn
hield er een lelijke rugblessure
aan over, waar hij een jaar later
nog altijd last van heeft. Inmid
dels beschikt het team met Erwin
Rijk (25) over een tweede bakke
nist, waarmee de Zeeuwen één
van de jongste combinaties in het
circuit vormen.
Harthoorn is blij dat er met Rijk
een back-up voor hem klaar staat.
„Als bakkenist moet je honderd
procent fit zijn, daarom maakt Er
win nu het seizoen af." De pech
bleef het team ook dit seizoen ach
tervolgen. Op de Nürbergring in
Duitsland werden ze in de eerste
race aangereden, waarbij Rijk uit
de bak vloog. Door de schade vie
len ze ook de tweede race uit.
In Oss moest en zou dit jaar re
vanche worden behaald. „In de
eerste race bleek dat er een kabel
tje in een stekkertje niet goed zat,
waardoor de pech opnieuw toe
sloeg", vertelt Rijk. „Toen heb ik
gezegd: nu zijn we uitgevallen,
dan moeten we straks op het po
dium rijden." En zo geschiedde
het in de tweede race op het cir
cuit van Oss, waar het een jaar eer
der nog volledig fout was gegaan.
De Zeeuwse combinatie finishte
als derde en behaalde daarmee de
eerste podiumplaats.
„Het mooiste is nog dat Erwin
pas halverwege de ereronde door
had dat we als derde waren geëin
digd", vertelt Vermeule lachend.
„Als bakkenist hang je continu
naar één kant, waardoor je ook
maar het halve veld ziet." Rijk kan
het zich nog als de dag van giste
ren herinneren: „Toen Wout hal
verwege de ereronde ineens drie
vingers opstak, werd ik echt heel
blij."
Met extra pk's in de motor
maakt team Halo-Delmeco mo
menteel grote stappen. „Boven
dien kun je in Nederland ook
steeds meer van elkaar leren en je
aan elkaar optrekken", verwijst
Vermeule naar het stijgende ni
veau van de zijspanracesport in
Nederland. „Vroeger waren die En
gelsen veel sneller, maar daar zit
ten wij nu heel dicht tegenaan."
Over de ambities voor de ko-
Het Halo-Delmeco Raceteam
heeft zo z'n specialiteiten. „Als
het regent, krijg je een heel an
dere race. Wout (Vermeule) is
de enige in het veld die met re
gen harder gaat rijden", zegt pit
captain Mathilde Hamer vol
overtuiging. „Zeeuwen en wa
ter is blijkbaar toch een goede
combinatie. Zelfs wereldkampi
oen Bennie Streuer stapte ver
wonderd onze tent binnen,
toen hij hoorde over ons regen-
raceplan."
Met wind hebben de Zeeuwen
mindere ervaringen. Niet zo
zeer tijdens de race, maar wel
mende jaren is de rijder van het
team uitgesproken. „Een wildcard
voor het WK moet haalbaar zijn.
Daar moet je wel echt klaar voor
zijn, om ook eervol mee te kun
nen racen. Dat zal dit seizoen nog
niet zijn, maar voor volgend sei
zoen is het een realistisch doel."
er naast. Bakkenist Toon Hart
hoorn omschrijft het als een
abonnement op natuurrampen.
„Onze tent is al drie keer verlo
ren gegaan. De eerste keer was
in Oss, op een kale vlakte. Er
kwam daar een tornado aan en
de tent werd in één keer wegge
vaagd. Dat jaar kwamen er ha
gelstenen uit de lucht, alsof je
met stenen bekogeld werd. Een
jaar later hadden we een grote
re tent, van de sponsor. Kwam
er alweer een windhoos. We
hebben nog aan die tent gehan
gen om hem te redden, maar te
vergeefs. Alles weg en kapot."
zaterdag 25 juni 2016
Rijder Wout Vermeule, bakkenist Erwin Rijk, pitcaptain Mathilde Hamer (met rondebord) en bakkenist Toon Harthoorn (van links naar
rechts) vormen samen zijspanraceteam Halo-Delmeco. foto johan van der heijden
Colijnsplaat
Zeeuws raceteam mikt op
wildcard voor WK zij span
Menno Kole