Wel regen, maar liever geen windhoos meer Vier fanaten laten zich niet weerhouden door tegenslag 22 ZEELAND Bakkenist zijn is niet voor iedereen weggelegd; je moet een beetje maf zijn Rijder Wout Vermeule en bakkenist Erwin Rijk koesteren hun eerste podiumplaats in Oss. Wout Vermeule, Toon Harthoorn, Erwin Rijk en Mathilde Hamer vormen de hechte kern van het Ft raceteam Halo-Delmeco. Zij zijn het enige Zeeuwse team dat uit komt in de zijspanraces. De Zeeuwen timmeren sinds enkele jaren aan de weg in deze specifie ke tak van de racesport. Recente lijk werden ze beloond met een podiumplaats in Oss. Wat de vol gende stap is? „Een wildcard voor het WK zijspanrace", klinkt het overtuigend uit de mond van bak kenist Harthoorn uit Colijnsplaat. Voor de 52-jarige Harthoorn, ei genaar van de Ft racemotor, is dit het vijfde seizoen in zijn eigen bak. „In 2010 ben ik gestart met een F2 zijspancombinatie en vrij snel kreeg ik de kans om die in te ruilen voor een echte Ft-motor. Het mooie is dat ik in al die jaren nooit zelf achter het stuur heb ge zeten." In de eerste twee seizoe nen vormde hij een combinatie met rijder Jacco Lokerse. Toen die minder tijd voor het racen kreeg, zat zijn opvolger Wout Vermeule uit Oudelande al klaar. Inmiddels zit Vermeule (25) voor het derde seizoen achter het stuur. „Ik ben erin gerold door als monteur mee te gaan en dat beviel zo goed dat ik niet meer weg ben gegaan." „Het is een klein, hecht en bij zonder wereldje", vertelt pitcap tain Mathilde Hamer, die sinds 2015 bij het team betrokken is. „Je houdt er van of je houdt er niet van. Tijdens evenementen loopt iedereen bij elkaar binnen in de tent. En als je problemen met je motor hebt, komen ze uit alle hoe ken om jou aan de start te helpen. Ook al ben je tijdens de race eik aars concurrenten, daarbuiten zijn we één grote familie en bestaan er eigenlijk ook geen geheimen voor elkaar." Harthoorn knikt instemmend en benadrukt het familiaire karak ter. „Wij gingen in het begin met een bak bami als maaltijd naar de race toe. Omdat je dat ook koud kan eten in het geval er niemand met een magnetron was. Maar we werden al snel opgevangen door een stel Oostenrijkers, die ons van beter eten voorzagen. Dat is ken merkend voor deze sport." Dat de sport niet zonder geva ren is, hebben de mannen inmid dels ook ervaren. „Bakkenist zijn is niet voor iedereen weggelegd; je moet er een beetje maf voor zijn", lacht Harthoorn. Vorig jaar sloeg het duo tijdens de training op het stratencircuit van Oss bijvoor beeld over de kop. Harthoorn hield er een lelijke rugblessure aan over, waar hij een jaar later nog altijd last van heeft. Inmid dels beschikt het team met Erwin Rijk (25) over een tweede bakke nist, waarmee de Zeeuwen één van de jongste combinaties in het circuit vormen. Harthoorn is blij dat er met Rijk een back-up voor hem klaar staat. „Als bakkenist moet je honderd procent fit zijn, daarom maakt Er win nu het seizoen af." De pech bleef het team ook dit seizoen ach tervolgen. Op de Nürbergring in Duitsland werden ze in de eerste race aangereden, waarbij Rijk uit de bak vloog. Door de schade vie len ze ook de tweede race uit. In Oss moest en zou dit jaar re vanche worden behaald. „In de eerste race bleek dat er een kabel tje in een stekkertje niet goed zat, waardoor de pech opnieuw toe sloeg", vertelt Rijk. „Toen heb ik gezegd: nu zijn we uitgevallen, dan moeten we straks op het po dium rijden." En zo geschiedde het in de tweede race op het cir cuit van Oss, waar het een jaar eer der nog volledig fout was gegaan. De Zeeuwse combinatie finishte als derde en behaalde daarmee de eerste podiumplaats. „Het mooiste is nog dat Erwin pas halverwege de ereronde door had dat we als derde waren geëin digd", vertelt Vermeule lachend. „Als bakkenist hang je continu naar één kant, waardoor je ook maar het halve veld ziet." Rijk kan het zich nog als de dag van giste ren herinneren: „Toen Wout hal verwege de ereronde ineens drie vingers opstak, werd ik echt heel blij." Met extra pk's in de motor maakt team Halo-Delmeco mo menteel grote stappen. „Boven dien kun je in Nederland ook steeds meer van elkaar leren en je aan elkaar optrekken", verwijst Vermeule naar het stijgende ni veau van de zijspanracesport in Nederland. „Vroeger waren die En gelsen veel sneller, maar daar zit ten wij nu heel dicht tegenaan." Over de ambities voor de ko- Het Halo-Delmeco Raceteam heeft zo z'n specialiteiten. „Als het regent, krijg je een heel an dere race. Wout (Vermeule) is de enige in het veld die met re gen harder gaat rijden", zegt pit captain Mathilde Hamer vol overtuiging. „Zeeuwen en wa ter is blijkbaar toch een goede combinatie. Zelfs wereldkampi oen Bennie Streuer stapte ver wonderd onze tent binnen, toen hij hoorde over ons regen- raceplan." Met wind hebben de Zeeuwen mindere ervaringen. Niet zo zeer tijdens de race, maar wel mende jaren is de rijder van het team uitgesproken. „Een wildcard voor het WK moet haalbaar zijn. Daar moet je wel echt klaar voor zijn, om ook eervol mee te kun nen racen. Dat zal dit seizoen nog niet zijn, maar voor volgend sei zoen is het een realistisch doel." er naast. Bakkenist Toon Hart hoorn omschrijft het als een abonnement op natuurrampen. „Onze tent is al drie keer verlo ren gegaan. De eerste keer was in Oss, op een kale vlakte. Er kwam daar een tornado aan en de tent werd in één keer wegge vaagd. Dat jaar kwamen er ha gelstenen uit de lucht, alsof je met stenen bekogeld werd. Een jaar later hadden we een grote re tent, van de sponsor. Kwam er alweer een windhoos. We hebben nog aan die tent gehan gen om hem te redden, maar te vergeefs. Alles weg en kapot." zaterdag 25 juni 2016 Rijder Wout Vermeule, bakkenist Erwin Rijk, pitcaptain Mathilde Hamer (met rondebord) en bakkenist Toon Harthoorn (van links naar rechts) vormen samen zijspanraceteam Halo-Delmeco. foto johan van der heijden Colijnsplaat Zeeuws raceteam mikt op wildcard voor WK zij span Menno Kole

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 82