'Impact investing': goed verdienen met goed doen Anita Terpstra Samen 'A-merk kan niet om Aldi heen' E 23 Zuid-Korea wil arrestatie van topman Volkswagen SUPERMARKT „Dit is de enige belegging waar ik gevoel bij heb", zegt ideële beleg ger Karin Dorrepaal over impact in vesting. Ofwel een goed financieel rendement samen laten gaan met een prima sociaal rendement. Maatschappelijke en sociale waarden voorop stellen, dat is even wennen voor bankiers, merk te collega-zakenvrouw Veronica Berbers. Haar bankier had er jaren geleden nog geen oog voor. Ze wil de toch gewoon geld verdienen? Dorrepaal kreeg die reactie tien jaar geleden ook. Tegenwoordig legt ze gewoon haar rendement op tafel en vraagt ze een ander fonds te noemen. Goodwell Veronica Berbers houdt zich bezig met investor relations en communi catieadvies. Karin Dorrepaal is be stuurder bij bedrijven in het bui tenland. De zakenvrouwen zitten op het kantoor van investerings maatschappij Goodwell aan de Amsterdamse Herengracht. Goodwell ging in 2007 aan de slag om sociale successen te beha len in landen als India, Ghana en Nigeria. Dat kan krediet voor de aankoop van een koe zijn, een dorpswinkel, of een start-up in de bankensector. Dik 60 miljoen ging al door de deur, en momen teel werft Goodwell 100 miljoen om naar economisch groeiende Afrikaanse landen te brengen. Daar zoeken lokale vertegenwoor digers naar groeidiamantjes. Het gaat om investeringen in water, sa nitaire voorzieningen, mobiel ban kieren, verzekeringen en financie ring van woningen. De twee zakenvrouwen waren er als een van de eersten bij. Dor repaal zocht naar een manier om ondernemers in ontwikkelingslan den te helpen. „Impact investing sprak mij meteen aan. ]e wilt men sen in India of Afrika niet leren hun hand op te houden." Beiden hebben hun vermogen ook in andersoortige beleggingen zitten. „Dan kijk ik naar een far- mabedrijf dat wellicht snel naar de beurs gaat. Dat zijn koude be leggingen", vindt Dorrepaal. Ber bers: „Ik heb geluk en kansen ge had. Nu gun ik een ander ook een onderneming." Het sociale succes blijkt als men sen het krediet terugbetalen met hun eigen rendement. Veronica Berbers kent ook andere meetme thoden. „Acht jaar later kan een huis opeens 2 meter groter zijn. Dat vinden wij klein, maar voor hen is het een verdubbeling." Geweld Teleurstellingen zijn er ook. Van ondernemingen die omvallen tot onverwachte effecten. Karin Dor repaal: „We vinden het belangrijk om vrouwen te helpen. Die blij ken een zekere belegging. Zij doen er veel aan succesvol te blij ven. Soms, blijkt uit onderzoek, met nadelig gevolg. Huiselijk ge weld blijkt meer voor te komen, misschien omdat de vrouw thuis meer economische macht krijgt, of omdat de man geld wil zien." Beide ondernemers zien na tien jaar als impact investor een trend wijziging in beleggingsland. Vroe ger, zegt Berbers, deed je één im pact investering en niets met de rest van je vermogen. Nu brengen beleggers steeds meer impact en duurzaamheid in de portefeuille. Dorrepaal: „Beleggers in social impact zijn jonger dan ooit. Het is een duidelijke trend om meteen iets goeds te doen met je geld." heeft meer dan 30.000 verschil lende producten in zijn assorti ment. Lidl heeft er maar 2.500: één soort olijfolie, één soort ketchup. Keuze heb je niet." Niet iedereen zit echter op zes tien verschillende soorten olij ven te wachten. Voor de supers zelf hebben huismerken veel voordelen ten opzichte van A-merken, verklaart De Jong. „Ze hebben zelf volledige contro le over de kwaliteit en de prijs. Dat zorgt voor een aanzienlijk hogere marge op eigen huismerk producten." Sommige huismer ken van de discounters zijn zo goed dat ze bijna A-merken zijn geworden, zegt Van Aalst. „Denk aan Lidls schoonmaakmerk W5." Op kwaliteit en prijs wordt het voor super steeds lastiger om zich te onderscheiden, conclu deert hij. „Het is nu aan de servi cesupermarkten om een nieuwe list te verzinnen. Dat kunnen ze in meer beleving. Denk verse maaltijden koken op SEOUL Een Zuid-Koreaanse rechtbank heeft gisteren een arrestatiebevel uitgevaardigd voor een in dat land gestatio neerde topman van autofabri kant Volkswagen. Dit in ver band met het schandaal bij het Duitse concern over gema nipuleerde emissietesten. „Dit is slechts het begin van het on derzoek", zo zei een Zuid-Ko- reaanse ambtenaar. Het is het eerste aanhoudingsbevel te gen een Volkswagenfunctiona ris sinds het bedrijf toegaf uit- stoottesten van dieselauto's te hebben gemanipuleerd. Eige naren bleken daardoor in 'vui lere' wagens te rijden dan ze bij de aanschaf dachten. Bestel nu op pzc.nl/spannendeboeken Vw u. geselecteerd, m&t cle, reda-ctce, zaterdag 25 juni 2016 Beleggen in een Indiase koe of in Ghanese software: particulie re investeerders ontdekken 'im pact investing'. Bart van Eldert Amsterdam b/tAMEL NOUGAT daka, Wat hebben Calvé en Unox bij Aldi te zoeken? De (Duit se) discountsupermarkten zijn groot geworden met hun eigen huismerken. Afgelopen najaar zette Lidl de A-mer- ken nog een hak. Op abri's plaatste het pontificaal een pot Calvé naast een eigen huismerkpindakaas. Met als boodschap: die van Lidl is minstens zo goed, maar een stuk goedkoper. In Duitsland liggen bij Aldi én Lidl al meer dan 100 verschil lende A-merkproducten in de schappen. Hier zijn de prijs vechters zo groot geworden dat A-merken er niet meer omheen kunnen, zegt huis- merkendeskundige Koen de Jong van International Priva te Label Consult: „In Neder land hebben Aldi en Lidl nu samen 16 procent marktaan deel. Unilever wil zijn merken verkopen daar waar de con sument winkelt." Daar komt bij dat het voor A-merken las tiger is geworden om schap ruimte te veroveren in de ser vicesupermarkten, zegt mer- kenexpert Hendrik Beer- da: „Supers verkopen liever meer huismer ken, omdat ze daar een hogere marge op pak ken." Voor de reputatie van A-merken is het volgens hem wel een risico om bij Lidl of Aldi in zee te gaan. „Ze moe ten oppassen dat ze geen signaal afgeven dat ze daar goedkoper zijn. Daarom passen ze vaak hun receptuur of verpakking aan." Zo le vert Unilever Becel, Blue Band en Hertog voor Aldi in grotere pakken. Voorma lig Aldi-directeur Uli Schnier vindt die A-merken in 'zijn' winkel maar niks: „Je geeft het signaal af dat je eigen la bels kwalitatief niet opgewas sen zijn tegen A-merken", zei hij daarover in vakblad Distri- food. meer lijken BEELDBEWERKING KS Los 109,75 Speciale uitgave *Wanneer u de reguliere boeken los koopt, betaalt u in totaal 109,75. Voor deze speciale uitgaven in één pakket betaalt u in totaal slechts 39,95. Wanneer Mackenzie trouwt met Matt, een gevangene in death row, laat iedereen haar vallen. Matt is veroordeeld voor de ontvoering van vier vrouwen, maar blijft volhouden onschuldig te zijn. Dan verdwijnt er opnieuw een jonge vrouw.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 23