Groter en breder \^m VNV wil gesprek met easyJet z 22 E discounters versus servicesupers Aldi verkoopt voortaan ook Calvé pindakaas en Unox knakworst. Lidl heeft een eigen webshop. Verschillen met de servicesupermarkten worden steeds kleiner. REk In de schijnwerper Zulke grote sluisdeuren had niemand ooit gebouwd. Eén deur weegt net zo veel als vijfduizend personenauto's. Is tien meter dik. Vijftig meter lang. Ruim der tig meter hoog. Helemaal van staal. „Ik kwam terecht in een wereld van superlatieven", zegt Léon Tuunter, projectleider bij ingenieursbureau IV-groep. „Zes jaar lang tekenden we, maak ten we berekeningen en voerden we testen uit." Het in Papendrecht gevestigde bedrijf ontwerpt vooral olie- en gasplatforms. Maar een sluisdeur van deze omvang leek IV-groep wel wat. „We benaderden aanne mers, baggeraars en rederijen in verschillen de landen en sleepten samen de opdracht binnen." De sluisdeuren zijn gemaakt op een werf bij Ve netië Bij het las sen was de wer king van het staal zo groot dat de eerste blok ken kapot scheur den. De ontwer pen moesten wor den aangepast. Het verbreden van de sluizen in het Panamaka naal, dat de Stille Oceaan met de Atlantische Oceaan verbindt, heeft negen jaar in beslag geno men en 5 miljard euro gekost. De opening is twee jaar uitgesteld vanwege kosten- overschrij dingen, arbeidsgeschillen en sluiswanden die niet water dicht bleken te zijn. Met de opdracht is 38 miljoen euro ge moeid. En daar houdt het niet mee op. „Voor IJmuiden werken we al aan een sluisdeur van zeventig meter, nóg breder dan die in het Panamakanaal", aldus Tuunter. De Auto riteit van het Panamakanaal denkt jaarlijks 2 miljard euro aan sluisgeld op te halen. Het wereldwijde vrachtvervoer zal zeker verande ren. Nu al is de zeevaartverbinding goed voor een derde van het vervoer tussen Azië en de VS, 960 miljoen kubieke meter vracht. Dat zal naar verwachting verdubbelen. Flitsen Open sinds 1914 ING BAM Delta Lloyd Randstad Voor hun favoriete broodbeleg hoeven Calvé pindakaas-min nende Aldi-klanten voortaan niet meer om te fietsen langs Albert Heijn. De Duitse prijsvechter legt flink meer A-merken in de schappen. Aldi verkoopt voortaan ook Unile- ver-merken als Blue Band, Unox en Calvé. Concurrent Lidl zit ook niet stil. Die opende deze week een webshop voor zijn non-food assortiment. Ook in de stenen Lidl-winkels volgen de vernieu wingen elkaar op. In het ene fili aal kun je zelf ongebrande noten in papieren zakjes scheppen, in het andere wordt vers brood afge bakken. De tijd dat Lidl en Aldi syno niem stonden aan sfeerloze ver kooplokalen volgestouwd met do zen is voorbij. De discounters heb ben zich in snel tempo ontpopt tot bijna volwaardige concurren ten van de Nederlandse 'servicesu pers', ziet supermarktonderzoeker Marcel van Aalst. „Van de winkel waar je eens in de zoveel tijd een voorraad wc-papier en vaatwasta- bletten inslaat, zijn ze getransfor meerd tot de supermarkt waar je je dagelijks boodschappen doet." Vooral Lidl is daarin succesvol. De afgelopen vijftien jaar wist die zijn marktaandeel uit te breiden van een schamele 1,6 naar zo'n 10 procent. Aanvankelijk vooral door nieuwe winkels te openen, de laatste jaren door meer te verko pen in bestaande filialen. Dat is vooral te danken aan het verbeter de versassortiment, zegt Van Aalst. „Groente, fruit en gehakt zijn echte hardlopers. Daarmee trek je klanten vaker de winkel in." Daarbij gebruikt Lidl testuit slagen van de Consumentenbond HAARLEM Pilotenvakbond VNV wil weer met easyJet in gesprek over de arbeidsvoorwaarden bij de Britse prijsvechter. Loopt die po ging op niets uit dan volgen bin nenkort alsnog nieuwe acties, heeft de VNV laten weten. Amsterdamse easyjetpiloten zouden gisteren eigenlijk voor de tweede keer het werk neerleggen. Maar de staking werd kort van te voren afgeblazen, omdat er gister middag een kort geding diende over de inzet van 'stakingsbrekers' door easyJet. Bij een eerdere actie vorige week zette de luchtvaartmaat schappij namelijk andere - buiten landse piloten in uit de eigen orga nisatie om uitval van vluchten te voorkomen, tot grote ergernis van de VNV. De rechter drong er vrijdag op aan dat de partijen eerst weer met elkaar gaan praten. Pas als ze er dan niet uitkomen wil hij uit spraak doen. De vakvereniging van piloten ligt overhoop met prijsvechter easyJet over de ar beidsvoorwaarden van 72 piloten die in Amsterdam zijn gestatio neerd. Die werken op individuele contracten voor het bedrijf waar mee ze volgens de bond veel slech ter af zijn dan collega's bij andere luchtvaartmaatschappijen. De VNV dringt aan op een cao waar in die verschillen zo veel mogelijk worden rechtgetrokken. en dure feel good tv-spotjes om klanten te overtuigen van de kwa liteit van zijn producten. Niet on terecht, bleek onlangs uit het re- tailmerkenonderzoek van merken- consultant Hendrik Beerda. „Op prijs-kwaliteitverhouding is Lidl onbetwist de nummer 1. Met Aldi als goede tweede." Aldi slaat terug door meer A-merken te gaan verkopen. Het gaat nu om 30 verschillende pro ducten, dat worden er 40. Dat moet voorkomen dat klanten ook nog even langs de concurrent gaan, omdat hun geliefde Lipton Ice Tea daar niet ligt. Terwijl de prijsvechters steeds meer toegroeien naar de servicesu permarkten, gebeurt het omge keerde ook. Albert Heijn en Jum bo slaan terug met het prijswa- pen, zegt Beerda. „Jumbo en Al- bert Heijn hebben ongelooflijk scherpe aanbiedingen. Die dwin gen Lidl en Aldi juist om hun kwa liteit te blijven verbeteren. Want de winkels van AH en Jumbo wor den nog altijd als veel fijner erva ren." Zo scoren AH en Jumbo in Beerda's winkelonderzoek aan zienlijk hoger op service en perso neel. Ook qua assortiment zijn de ver schillen voorlopig echt niet te overbruggen, zegt huis- merkendeskundige Koen de Jong. „AH zaterdag 25 juni 2016 B9HBJL j De allergrootste schepen kunnen vanaf morgen door de nieuwe sluizen van het Pa namakanaal. Nederlandse ingenieurs ont wierpen de zestien deuren. Gerben van 't Hof Na McGregor Fashion Groupen dochter bedrijf ADAM brandstore kregen gisteren ook andere bedrijven onder de paraplu van Mc Gregor surseance van betaling. Alle winkels en webshops blijven open in de hoop op een doorstart. De nieuwe topman van Air France-KLM, Jean-Marc Janaillac, krijgt hetzelfde belo ningspakket als zijn voorganger Alexandre de Juniac. De baas van Air France-KLM ge niet een basissalaris van zes ton. Dat kan worden verdubbeld met bonussen. O s s Lengte: 81 kilometer Het plan voor een ka naal be stond al in de 16de eeuw. Het ver nieuwde ka naal opent morgen Het aandeel kreeg bij ope ning een moker slag van min 20 procent. Maar herstelde licht. w De bouwer haalt veel omzet uit het VK en moet daar de prijs voor betalen. w Verzekeraars maken hun kwar taalbalans op. De Brexit kwam daarom zeer on gelegen. w Analisten vroe gen zich af waar om ook de uit zender zo hard onderuit ging. 4) o Aldi en Lidl gaan op Jumbo en AH Annemieke van Dongen Culemborg In Nederland hebben Aldi en Lidl nu samen 16 procent markt aandeel.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 22