14 NI Milou Vossebeld fotografeerde wat ze als verpleegkundige zag in een Twents verpleeghuis. Zes van de acht mensen die ze volgde zijn overleden. l In dit boek zie je hoe het achter die gesloten deuren is. Ontluisterend, ontroerend en heel normaal Van de meeste demente patiënten die ze fotografeerde maakte ze het sterven van dichtbij mee. Dan bleef wel de camera thuis. „De dood is altijd aanwezig. Ik heb vooral geleerd om met deze men sen te lachen, want huilen heeft geen zin." De foto's van Milou Vossebeld, opgenomen in een fotoboek, ge ven een indringend beeld van een wereld die voor haar als verpleeg kundige dagelijkse realiteit is. „Wat ik elke dag zie, is voor de meeste mensen ver weg. Ze ko men zelden in een verpleeghuis. Dat was ook een van de redenen om dit boek te maken. De onwe tendheid van de buitenwereld is groot. In dit boek zie je hoe het achter die gesloten deuren werke lijk is. Ontluisterend en confronte rend, maar ook ontroerend en soms ook heel normaal. Zelfs in hun meest kwetsbare momenten blijven mensen altijd mensen." Kracht Met haar boek rondt Vossebeld haar opleiding aan de Amsterdam se Fotoacademie af. Vier jaar lang combineerde ze haar studie met een baan van 28 uur in een ver pleegtehuis. „Dat was soms heel zwaar, omdat ik me ook nog na der aan het specialiseren ben in de verpleegkunde. Maar vaak wa ren het juist de mensen in het te huis die me erdoorheen sleepten. Alsof niet zij zorg nodig hadden, maar ikzelf." Vaak putte ze kracht uit haar beelden. „Een camera pakken is een manier om afstand te nemen, om na te denken. Vaak zag ik pas achterafin foto's dingen die ik tij dens het werk niet had gezien. Een bepaald gebaar, een blik in de ogen: het zijn de kleine dingen waaraan je ziet wat er in deze mensen omgaat. Het maken van die foto's zorgde er gek genoeg vaak voor dat ik ze als mens bleef zien." Acht meer of minder demente rende ouderen spelen de hoofdrol len in haar boek. Vijf vrouwen, drie mannen, gefotografeerd op hun meest intieme momenten. Soms staan ze in de badkamer, soms liggen ze in bed, lopen ze met hun rollators door lege gan gen of zitten ze zwijgend achter een dambord, zoals de oude man en vader van vier kinderen, die nog dagelijks zijn partijen speelt met kleinkinderen en personeel. „Hij is een van degenen die nog steeds leeft. De meesten herken nen zichzelf niet op de foto's, hij wel. Die had z'n dochter gemaakt, zei hij, dat kon hij wel zien. In het boek zie je hem in veel situaties te rug. Zijn doorleefde hoofd is nog steeds ongekend krachtig. Dat geldt trouwens voor al die men sen. Hoe afhankelijk ze ook zijn, er is nog altijd iets van schoon heid aanwezig in deze levens. Een van mijn collega's heeft het laatst heel mooi gezegd. Ze vond dat ik die mensen hun gezicht had terug gegeven." Dat ze toestemming heeft gekre gen van de verschillende families om de foto's van hun dierbaren te gebruiken, zegt ze te danken aan 0 haar werk als verpleegkundige. „Ze kenden me, wisten wie ik was en hoezeer ik - dag en nacht - bij de zorg betrokken was. Voor sommigen was het in zekere zin zelfs een uitkomst. Ook zij wor stelden met het feit dat de buiten wereld geen idee heeft wat er met deze mensen gebeurt. Een gewo ne fotograaf blijft altijd buiten staander, ik fotografeer van bin nenuit." Een statement is haar boek niet. Van de huidige discussie over de kwaliteit van de zorg wil ze zich ver houden. „Er gaan dingen fout, maar er gaan ook veel dingen goed. Dat mensen hun urine laten lopen, verander je niet. Dat kun je niet leuk vinden, maar het is ge woon de realiteit. Ik wil vooral la ten zien hoe het is. Kijk naar de fo to's, zou ik zeggen, en oordeel zelf." milouvossebeld.com vrijdag 24 juni 2016 Een beetje maar niet minder mens' Herman Haverkate Amsterdam Enkele van de dementerende ouderen die de fotograferende verpleegkundige Milou Vossebeld in het Twentse verpleegtehuis volgde. FOTO'S MILOU VOSSEBELD Milou Vossebeld, PG, de psychogeriatri sche afdeling, mijn kijk op zorg.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 14