Tunnel dicht,
wachten maar...
W 11^. c'O0t voor e
28 °C
Éln Uit&Thuis
Liefst 91 procent van leraren komt tijd te kort om extra hulp te geven
Bijna alle docenten in het voortgezet
onderwijs zeggen zorgleerlingen
geen goed onderwijs te kunnen
bieden, tweemaal zoveel als vorig jaar.
Het vertrouwen in dit 'passend
onderwijs' is schrikbarend laag'.
Walcheren
Kettingbotsing in de
Westerscheldetunnel
veroorzaakt lange file
Het Jeugdorkest
Nederland speelt
zondag in Veere.
De Goesenaar
Leon Westerweel
■sSk zesde keer
mee.
Wat is zo'n schip groot. De 144 meter lange Zr. Ms. De Ruyter meerde in Vlissingen
aan en het publiek mocht komen kijken. Op het fregat ondertekenden provincie,
waterschap, gemeente en rijk het laatste contract voor de komst van de
marinierskazerne naar Vlissingen.
Dat blijkt uit onderzoek van
DUO. Liefst 91 procent van de do
centen in het voortgezet onderwijs
zegt te weinig tijd te hebben om
leerlingen die extra hulp nodig heb
ben goed te kunnen helpen. Het
gaat bijvoorbeeld om leerlingen
met autisme, adhd of een lichamelij
ke handicap. Nog eens 78 procent
kan minder tijd besteden aan de
rest van de klas, omdat veel energie
gaat naar de extra zorg. Die percen
tages zijn fors hoger dan vorig jaar
(47 en 42 procent). Toen maakten
DUO Onderwijsonderzoek en deze
krant de balans op na een jaar pas
send onderwijs.
Uit nieuw representatief onder
zoek aan het einde van dit tweede
schooljaar blijken vooral leraren
van middelbare scholen in mineur.
Leraren hebben gemiddeld zo'n vijf
kinderen 'met een rugzakje' in de
klas. Het gros van de docenten
vindt dat er onvoldoende expertise
in de school is om scholieren, die
extra ondersteuning nodig hebben,
goed te helpen. Ook stellen zij dat
er te weinig geld voor is.
Het vertrouwen in passend onder
wijs, waarbij zoveel mogelijk leer
lingen met een psychische of licha
melijke beperking in gewone klas
sen moeten komen, is dramatisch
laag. Slechts 3 procent van de lera
ren op basis- en middelbare scho
len gelooft er twee jaar na de invoe
ring nog in. Meer dan de helft van
de docenten in het voortgezet on
derwijs heeft er geen vertrouwen
in dat zorgleerlingen beter af zijn in
een gewone klas, op basisscholen is
dat percentage 43.
Ben ik op deze
manier over vier jaar
nog een leuke juf?
Ik denk het niet
Volgens koepelorganisatie VO-
Raad ontstaan de problemen vooral
door een stapeling van werk. Zij
pleit voor minder lesuren, zodat de
leraren meer tijd overhouden voor
extra taken.
Maar ook op basisscholen voelen
leerkrachten zich tekortschieten. 86
procent van juffen en meesters stelt
dat ze zorgleerlingen niet goed ge
noeg kunnen helpen.
Voor Lucy Huyg (63) van basis
school De Zwaluw zorgde het pas
send onderwijs voor een omme-
draai. „Ik noem het niet passend,
maar knellend onderwijs. Ik kom
handen tekort. Ik kan vier kinderen
met leer- en gedragsproblemen te
weinig aandacht geven, maar ook
de plusleerlingen schieten erbij in."
Mede hierdoor heeft ze besloten
met vervroegd pensioen te gaan.
„Ik heb me afgevraagd: ben ik op de
ze manier over vier jaar nog een leu
ke juf? Ik denk het niet. De druk is
nu wel erg hoog geworden."
Nieuwsmedia
FOTO LEX DE MEESTER
Passend onderwijs knelt
Ellen van Gaaien
Rotterdam
Lucy Huyg, lerares De Zwaluw
donderdag 23 juni 2016
De PZC is onderdeel van
Kans op noodweer
pzc.nl
Voor het
laatste nieuws
Geen krant
ontvangen?
Bel 088-0561510
Prijs €2,00
258e jaargang
nr 146
7 11688
5 5 5 5 30