Tunnel dicht, wachten maar... W 11^. c'O0t voor e 28 °C Éln Uit&Thuis Liefst 91 procent van leraren komt tijd te kort om extra hulp te geven Bijna alle docenten in het voortgezet onderwijs zeggen zorgleerlingen geen goed onderwijs te kunnen bieden, tweemaal zoveel als vorig jaar. Het vertrouwen in dit 'passend onderwijs' is schrikbarend laag'. Walcheren Kettingbotsing in de Westerscheldetunnel veroorzaakt lange file Het Jeugdorkest Nederland speelt zondag in Veere. De Goesenaar Leon Westerweel ■sSk zesde keer mee. Wat is zo'n schip groot. De 144 meter lange Zr. Ms. De Ruyter meerde in Vlissingen aan en het publiek mocht komen kijken. Op het fregat ondertekenden provincie, waterschap, gemeente en rijk het laatste contract voor de komst van de marinierskazerne naar Vlissingen. Dat blijkt uit onderzoek van DUO. Liefst 91 procent van de do centen in het voortgezet onderwijs zegt te weinig tijd te hebben om leerlingen die extra hulp nodig heb ben goed te kunnen helpen. Het gaat bijvoorbeeld om leerlingen met autisme, adhd of een lichamelij ke handicap. Nog eens 78 procent kan minder tijd besteden aan de rest van de klas, omdat veel energie gaat naar de extra zorg. Die percen tages zijn fors hoger dan vorig jaar (47 en 42 procent). Toen maakten DUO Onderwijsonderzoek en deze krant de balans op na een jaar pas send onderwijs. Uit nieuw representatief onder zoek aan het einde van dit tweede schooljaar blijken vooral leraren van middelbare scholen in mineur. Leraren hebben gemiddeld zo'n vijf kinderen 'met een rugzakje' in de klas. Het gros van de docenten vindt dat er onvoldoende expertise in de school is om scholieren, die extra ondersteuning nodig hebben, goed te helpen. Ook stellen zij dat er te weinig geld voor is. Het vertrouwen in passend onder wijs, waarbij zoveel mogelijk leer lingen met een psychische of licha melijke beperking in gewone klas sen moeten komen, is dramatisch laag. Slechts 3 procent van de lera ren op basis- en middelbare scho len gelooft er twee jaar na de invoe ring nog in. Meer dan de helft van de docenten in het voortgezet on derwijs heeft er geen vertrouwen in dat zorgleerlingen beter af zijn in een gewone klas, op basisscholen is dat percentage 43. Ben ik op deze manier over vier jaar nog een leuke juf? Ik denk het niet Volgens koepelorganisatie VO- Raad ontstaan de problemen vooral door een stapeling van werk. Zij pleit voor minder lesuren, zodat de leraren meer tijd overhouden voor extra taken. Maar ook op basisscholen voelen leerkrachten zich tekortschieten. 86 procent van juffen en meesters stelt dat ze zorgleerlingen niet goed ge noeg kunnen helpen. Voor Lucy Huyg (63) van basis school De Zwaluw zorgde het pas send onderwijs voor een omme- draai. „Ik noem het niet passend, maar knellend onderwijs. Ik kom handen tekort. Ik kan vier kinderen met leer- en gedragsproblemen te weinig aandacht geven, maar ook de plusleerlingen schieten erbij in." Mede hierdoor heeft ze besloten met vervroegd pensioen te gaan. „Ik heb me afgevraagd: ben ik op de ze manier over vier jaar nog een leu ke juf? Ik denk het niet. De druk is nu wel erg hoog geworden." Nieuwsmedia FOTO LEX DE MEESTER Passend onderwijs knelt Ellen van Gaaien Rotterdam Lucy Huyg, lerares De Zwaluw donderdag 23 juni 2016 De PZC is onderdeel van Kans op noodweer pzc.nl Voor het laatste nieuws Geen krant ontvangen? Bel 088-0561510 Prijs €2,00 258e jaargang nr 146 7 11688 5 5 5 5 30

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 1