r 5 a naam. Pils is ondergistend bier, in tegenstelling tot bovengistend bier. Ondergisting vindt plaats bij lage temperaturen. PietKees heeft drie biervrienden opgetrommeld: zoon Fokke, Frans van den Donk en Henry Thissen. Alle vier hebben ze verstand van bier en het brouwen ervan. Ze drinken bijna elke dag wel een glaasje pils. De test wordt blind uitgevoerd, achterafhoren de panelleden welke pilssoort ze in welke volgorde heb ben gedronken. Plaats van handeling: een lange, houten tafel op het terras van Bierbrouwerij Oijen, niet ver van de moerbeiboom. Het waait lichtjes, het zonnetje schijnt. Met andere woorden: prima testweer. Pils nummer één is Jupiler. Belgische pils, maar in bijna elke supermarkt in Nederland verkrijg baar. Er is zelfs een Nederlandse voetbalcompetitie naar vernoemd... Mooi helder van kleur, zegt Fokke. „Ik proef geen bittertje. Een alle- Reclame bepaalt sterk welke pils mensen drinken mansvriendje. Lekker!" PietKees: „Dit is geen Heineken, klopt dat?" Het tweede glas pils is van Grolsch. Henry knikt tevreden. „Deze is wat zoeter dan de eerste, maar ik vind dit wel een fijn pilsje. Is dit toevallig Jupiler?" Frans is vooral blij met de goudgele kleur. „Zo hoort een glas pils eruit te zien. Qua smaak vind ik deze wat minder dan de eerste." Tijd voor Heineken, pils nummer drie. PietKees weet het bijna zeker: dit is Heineken. „Op de een of andere manier is Heineken mijn referentie. Wat ik van dit pilsje vind? 't Is niet mijn smaak. De afdronk is droog. Heel slim gedaan natuurlijk, vanuit commercieel oogpunt gezien: je wil er nog een." Frans proeft een licht zoetje, Fokke juist een bittertje. Het vierde pilsje is van Bavaria. Vanwege het bittertje denkt Frans dat niet iedereen ervan houdt. „Ik vind deze lekker, zeker bij warm weer. Ik zou rustig een tweede bestellen." Fokke zegt dat dit over- DE UITSLAG duidelijk Grolsch is. „Ik proef een zuurtje, verder is de afdronk droog. Een fijn pilsje." Reclame Pils nummer vijf dan, de laatste: Hertog Jan. Niet mijn favoriet, zegt Frans. „Hij heeft de meest goudgele kleur van allemaal, maar ik proef een licht zoetje." Henry is een stukje positiever. „Dit pilsje heeft de meeste smaak van allemaal." Vindt ook Fokke. „Ha, Hertog Jan, kan niet missen. De lekkerste." Qua kleur zijn er weinig tot geen verschillen, verder is het vooral een kwestie van smaak: de een houdt van een zuurtje, de ander van een zoetje. Frans: „Omdat de verschillen zo klein zijn, is marketing heel belang rijk. Reclame bepaalt voor een groot deel welke pils mensen gaan drinken." PietKees gaf het van te voren al aan: slechte pils bestaat niet meer. De andere drie panelleden zijn het daar roerend mee eens. Biertje? Kleingeld Tips en weetjes Hulp voor mantelzorgers APP Altijd de laagste prijs Besparen Lachen om gierigaards woensdag 22 juni 2016 Mannen met een neus voor goed bier. FOTO KOEN VERHEI JDEN 44 —PietKees Roeland Scttcfl.Sisl Heerlijk helder... Bavaria. Troeft z'n geduchte concur renten af in smaak en prijs. 1. Bavaria (30 cl, alcohol percentage 5,0 „De meest hoppige van allemaal, met een droge afdronk. Lekker!" Prijs: 0,50 euro. 2. Hertog Jan (30 cl, alcohol percentage 5,1 „Heeft de meest goudgele kleur. Bloemig en een beetje zoet." Prijs: 0,63 euro. 3. Grolsch (30 cl, alcohol percentage 5,0 „De smaak is zoet weeïg. Niet de meest frisse die er tussen zit." Prijs: 0,63 euro. 4. Jupiler (25 cl, alcohol percentage 5,2 „Licht van kleur, lekker fris." Prijs: 0,61 euro. 5. Heineken (30 cl, alcohol percentage 5,0 „Dit pilsje heeft iets minder body dan de rest. Droge afdronk." Prijs: 0,63 euro. Het nieuwe boek Financieel zakboekje 2016 is speciaal voor mantelzorgers. Het bevat tips en weetjes die het leven gemak kelijker maken voor men sen die voor ie mand 4,92 euro. miljard kilometers reden alle soorten voertuigen in Neder land in 2015 in totaal. BRON: CBS Met de gratis app Yellowbag betaal je nooit meer de hoofdprijs in een Nederlandse webshop. Deze eenvoudige app toont waar het pro duct voor het laag ste bedrag over de digitale toonbank gaat en stuurt een berichtje als het in de uitverkoop gaat. Hondsbrutaal zijn ze, de Gierige Gasten die op YouTube furore maken. Zo gaan ze naar McDonald's en proberen een gratis maaltijd te scoren of proberen binnen te sluipen in La Sagrada Familia in Barcelona. Of het verstandig is wat Martijn en Niels advise ren, is maar de vraag. Maar grappig is het wel. zorgen. Het is verkrijgbaar via mezzo.nl en kost

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 49