Alles is opeens puur natuur 2 WOUTER KLOOTWIJK prijspeil DRIELUIK: KIP, VLEES, VIS Duurzaam Daar sta je dan, vol goede bedoelingen met je boodschappenkar voor de schappen. Wordt het kip, vis of vlees? Je gunt zo'n beestje het beste, maar de keurmerken buitelen over elkaar heen. Hoe zit dat nou precies? Vandaag aflevering 3 (slot): vis Column Even niet opgelet en weer ging een omwente ling in de winkel aan je voorbij. Tot je de nieuwste Allerhande leest, het grootste opinieblad van Nederland, gratis van Albert Heijn. Opeens blijkt alles wat is bedoeld om op te eten of te drinken, niet meer gewoon te zijn wat het is, maar 'natuurlijk'. Zelfs Too procent natuurlijk'. Zo brutaal gelogen; het moest niet mogen. Meteen naar de winkel gefietst om te zien of het waar is. En ja, de natuur is overal in doorgedrongen. Ook in snoep en koek. Melk is niet meer gewoon melk maar volgens de tekst op de doos: 'het lekkerste dat de natuur te bieden heeft'. Onderzoeksbericht uit de VS. Aan duizend Amerikanen is gevraagd wat ze liever kopen: natuurlijk voedsel of bijvoorbeeld biologisch spul. Grappig, dat onderscheid. In Nederland wordt op verpakkingen van en advertenties voor biologische producten dat 'natuurlijke' voortdurend benadrukt. Van die duizend Amerikanen zeiden er 730 dat ze, moesten ze kiezen, natuurlijke etenswaren zouden kiezen, liever dan biologische. Maar wat zijn dat dan, natuurlijke producten? Geen idee. Als Amerikanen erop los mogen fanta seren, zijn er nogal wat die natuurlijk voedsel omschrijven als dat wat de Here heeft geschapen. Bolletje krokante graanrepen die voor een kwart bestaan uit suiker? Of Sourcy prikwater met fram- bozensmaak? Het staat op de doos van Bolletje en op de fles Sourcy: '100 procent natuurlijk'. Het begrip wordt in middels zó misbruikt door fabrikanten en kruideniers op verpak kingen en in reclame, dat het zijn oorspronke lijke betekenis is verloren. Amerikanen roepen al om wetgeving. Wat 'natuurlijk' precies is, moet nauwkeurig worden omschreven in een warenwetsartikel, of het moet marketeers worden verboden de natuur te gebrui ken als aanbeveling voor voer, drank en snoep. 'Natuurlijk' ligt momenteel lekker bij lui die niet al te lastig zijn Het gaat er soms geniepig aan toe. Zijn wij, argeloze burgers, ervan doordrongen dat suiker iets vreselijks is, dan kun je ons overhalen om 'Slurpfruit' te kopen. Vloeibaar, in een zakje met een dopje. Volgens de verpakking 'too procent fruit zonder toevoegingen'. Advertentie voor Slurpfruit in het Heijnblad: 'Bevat alleen natuur lijk fruitsuiker'. Maar dat is net zo goed suiker als bietsuiker, neppo's! En zo ook de flinke schep riet suiker (10 procent) die Aria doet in '100 procent natuurlijke' drinkyoghurt uit de melkfabriek. Snoep wordt tegenwoordig geverfd met 'natuur lijke kleurstoffen' en daar is - advertentie in Aller hande - nieuwe kaas van Campina. Verschil met andere kaas: de verf. Veel Goudse kaas wordt geel bijgekleurd met een kleurstof anatto, gewonnen uit zaden die de Here heeft geschapen. Campina laat die verf nu weg en verklaart de kaas, gemaakt volgens de modernste technologie, tot de natuur lijkste kaas ooit. Klets maar een eind in de rondte. De natuur ligt op het ogenblik lekker bij lui die niet al te lastig zijn. Het begrip verkoopt. Dat dacht Bolletje ook met zijn gesuikerde graanrepen. Suiker, gewonnen uit suikerbieten. Want zeg nou zelf, bieten zijn puur natuur. Toch? €272,88 Voor zonsopkomst is iedereen al druk in de weer bij de vis- afslag in Den Hel der. In de haven lig gen een aantal kot ters. De vis die de afgelopen week op de Noordzee is gevangen, wordt hier aan land ge bracht en verhandeld. „De meeste vis is tong of schol", zegt Pim Visser terwijl hij door een loods loopt waar de vis wordt gesorteerd. „Daarmee gaat het ontzettend goed", weet de directeur van de visafslag en van VisNed, de koepelorganisatie van Nederlandse kottervissers. Toch heeft de meeste vis die op de afslag binnenkomt geen MSC- keurmerk. MSC staat voor Marine Stewardship Council, een internatio- Keurmerken MSC en ASC zijn het beste wat er nu voorhanden is naai keurmerk dat het Wereld Natuur Fonds (WNF) en Unilever in 1997 in het leven riepen. Het keurmerk staat voor duurzaam gevangen vis, waarbij geen roofbouw wordt gepleegd op de vispopulatie, met zo min mogelijk schade aan het ecosysteem. De meeste supermarkten verkopen bijna alleen nog maar vis met een keurmerk: MSC voor wilde vis en ASC (Aquaculture Stewardship Council) voor gekweekte vis. Christien Absil, medeoprichter van de Viswijzer en visserijbioloog bij de Good Fish Foundation, is blij met die ontwikke ling. „De MSC- en ASC-keurmerken zijn op dit moment het beste wat er voorhanden is." Daarnaast zijn er nog zo'n vijftien andere viskeurmerken. Volgens Absil is een aantal daarvan minder betrouw baar. Neem bijvoorbeeld 'dolfijn- vriendelijk gevangen' tonijn. „Dat woensdag 22 juni 2016 GO Wouter Klootwijk proeft en test producten Reageren? woufer.kloofwijk@persgroep.nl Geslaagd, jarig? Het is bij uitstek de tijd voor een tuinfeestje, buitje of niet. y Partytent Bo Garden (3x3m) Coolblue: €299,95 Wehkamp: Bolcom: €268 Eurom Partytent Heater 1500 Kijkshop: €82,01 Vf-wonen: €79,95 Cleanairstore: €79,- Biertap The Sub Bol.com: €159,- Mediamarkt: €153,95 Wehkamp: €144,- "U O O Is de vis wel haak? Steven Musch 44 Christien Absil, Viswijzer

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 46