Langer b Schipho i? Belastingontwijking moeilijker 14 ECC Brits afscheid uit EU heeft gevolgen, maar is Hoe schadelijk is een Brexit voor onze economie en met name voor de Nederlands-Britse multinationals Shell en Unilever? Eerder geschetste doemscenario's lijken zwaar overdreven. IE9 In de schijnwerper Jos Nijhuis heeft bergen werk verzet, ju belt de raad van commissarissen van Schiphol: „De organisatie is financieel gezond en internationaal concurrerend." Nu moet Nijhuis ervoor zorgen dat passagiers ook in de toekomst via Schiphol vliegen; luchthavens als Istanboel en Dubai proberen klanten af te snoepen. Om mee te kunnen, breidt Schiphol uit. Lelystad Airport neemt de vakantievluchten over. Nijhuis kwam na een carrière bij PriceWa- terHouseCoopers naar Schiphol. Met 55 mil joen passagiers per jaar is het een van de grootste luchtha vens van Europa. De baan valt hem best zwaar, bekende hij in het blad Manage ment Scope. „De politiek zit er dicht op. Op som- mige dagen vind ik dat wel verve- Ij M Vorig jaar ont- I r rfc- B stond ophef toen Nijhuis, die is ge bonden aan de balkenende norm, 900.000 euro aan salaris en bonussen op streek. „Ik vind dat geen exorbi tante beloning", zei hij daarover. De komende ja- iruuwu, une ren moet Nijhuis kinderen voor minder geld aan de slag, al krijgt hij nog al tijd grofweg 40.000 euro per maand op zijn rekening. Lange tijd liet Nijhuis in het midden of hij na 1 januari 2017 zou doorgaan als topman van het bedrijf dat nooit slaapt. In de wandel gangen zong de naam rond van Melanie Schultz van Haegen, minister van Verkeer, die onlangs aankondigde de politiek te verla ten. Nijhuis besloot echter te tekenen voor nog twee tropenjaren. Hij is elke dag om acht uur 's ochtends op kantoor en werkt lang door. Twee keer per week eet hij thuis. Echtgenote Karin wist al snel dat zaken bij Jos voor het meisje gaan, vertelde ze eens in Het Financieele Dagblad. „Maar dat een jon getje dat ooit lbo-advies kreeg dit heeft be reikt, vind ik heel bijzonder." Flitsen Ge trouwd, drie kinderen Unilever Philips Air France- KLM KPN Niet doen, uit de EU stappen, adviseert Unileverbaas Paul Polman deze week in een brief vanuit het Rotterdamse hoofdkantoor aan zijn 7.500 Britse Unileverwerkne- mers. „Het is niet aan ons om te adviseren hoe mensen moeten stemmen, maar we voelen een ver antwoordelijkheid om te bena drukken dat Unilever negatief wordt geraakt als Groot-Brittan- nië uit de EU stapt." Volgens Polman zijn dankzij het gewicht van de EU verre markten geopend en zijn heilzame Europe se milieu- en sociale standaarden geëxporteerd. „De EU is een raam naar de wereld geworden, cruciaal voor Europese ondernemingen als Unilever die proberen te groeien en bloeien in een steeds meer ge- globaliseerde wereld." Ook olie- en gasgigant Shell - deels in Den Haag, deels in Lon den gevestigd - vreest een Brexit. „We zijn een bedrijf met een ster ke historische aanwezigheid in het Verenigd Koninkrijk en op het Europese vasteland", zei topman Van Beurden eerder dit jaar. Een EU-exit zou een breuk betekenen. „Dit heeft gevolgen voor de bewe gingsvrijheid van ons personeel en onze activiteiten." Hij vult aan dat er bij een scheiding allerlei in efficiënties ontstaan. „Dat is niet goed voor bedrijven zoals de onze die juist gedijen als grenzen ver dwijnen." Hoogdravende woorden, maar in hoeverre Unilever en Shell con creet worden geraakt? Een ver zoek om informatie levert niets op. Woordvoerders hebben niets toe te voegen. Volgens analist Jos Versteeg van Theodoor Gilissen valt de schade voor Shell mee. „Shell rekent in dollars en zit op zoveel plekken ter wereld. Een Brexit is echt niet zo'n punt." Voor de honderden werknemers op het hoofdkantoor in Den Haag, die vaak pendelen naar Londen, zal het ook loslopen. „Misschien zijn er iets meer kos ten, maar Groot-Brittannië doet nu slechts half mee aan de EU. Ze zitten niet in Schengen en hebben de euro niet." Voor Unilever is het niet veel anders, denkt analist Ri chard Withagen van beurshuis Kepler Cheuvreux. „Unilever ope reert wereldwijd en haalt slechts enkele procenten van de omzet uit het Verenigd Koninkrijk." Als de analisten zich al zorgen maken, dan is het over het Grote Plaatje. Een Brexit kan de euro scepsis in andere EU-landen aan wakkeren, meent Versteeg. Dit Nu gaat daarmee elk jaar zo'n 70 miljard euro verloren. Nieuwe re gels waarover de 28 Europese lid staten het gisteren eens werden, zetten daar een rem op. 'Brussel' zelf zegt dat 'de meeste sluipwegen van multinationals om (legaal) belasting te ontwij ken, hiermee worden afgesloten'. Zo kunnen lidstaten nu win sten belasten die bewust zijn over gebracht naar landen met superla- ge tarieven terwijl het bedrijf daar geen of bijna geen economische activiteiten heeft. Voorheen onbe laste winsten op intellectuele ei gendomsrechten die bewust bui ten Europa waren ondergebracht, kunnen nu ook worden belast. En voor gevallen waarin specifieke an- ti-ontwijkingsregels niet toerei kend zijn, kunnen landen terug vallen op algemene antimisbruik- regels. Eurocommissaris voor economi sche en monetaire zaken Pierre Moscovici spreekt van 'een stevige dreun' voor sommige bedrijven: „Te lang hebben zij voor miljar den belasting kunnen ontwijken door verschillen tussen lidstaten." Hij is de vliegtuigen nog niet zat. Op eigen verzoek is de benoeming van Jos Nijhuis tot president-directeur van de Schiphol Group verlengd tot januari 2019. Gerben van 't Hof Air France heeft een aanbod gedaan aan zijn opstandige piloten om de strijdbijl te begra ven. Als de vliegeniers afzien van de aangekon digde staking bij de Franse luchtvaartmaat schappij, zou Air France bereid zijn sommige bezuinigingsmaatregelen tot nader order op te schorten. Bestaande koopwoningen waren in mei 4,3 procent duurder dan in mei 2015. Dat is een fractie meer dan vorige maand en gelijk aan de stijging in maart, aldus het CBS. Sinds juni 2013 is sprake van een stijgende trend bij de woningprijzen. 5 Geboren op 21 juli 1957 in Utrecht Topman van de Schiphol Group O woensdag 22 juni 2016 De oproep van voorman Polman om tegen een Brexit te stem men, viel in goe de aarde. De Amsterdam se multinational neemt het Noord-Ierse bedrijf PathXL over. De 'knieval' rich ting piloten werd blijkbaar niet echt gewaar deerd. Net als TNT Ex press had KPN gisteren niet zijn dag op de beurs. O o o ■IR Shell kan Brexit David Bremmer Rotterdam Multinationals krijgen minder ruimte om net zo lang met hun winsten te schuiven tot ze bijna geen belasting meer kwijt zijn. Frans Boogaard Brussel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 14