Langer b
Schipho
i?
Belastingontwijking moeilijker
14 ECC
Brits afscheid uit EU heeft gevolgen, maar is
Hoe schadelijk is een Brexit voor onze economie en
met name voor de Nederlands-Britse multinationals Shell
en Unilever? Eerder geschetste doemscenario's lijken
zwaar overdreven.
IE9
In de schijnwerper
Jos Nijhuis heeft bergen werk verzet, ju
belt de raad van commissarissen van
Schiphol: „De organisatie is financieel
gezond en internationaal concurrerend." Nu
moet Nijhuis ervoor zorgen dat passagiers
ook in de toekomst via Schiphol vliegen;
luchthavens als Istanboel en Dubai proberen
klanten af te snoepen. Om mee te kunnen,
breidt Schiphol uit. Lelystad Airport neemt
de vakantievluchten over.
Nijhuis kwam na een carrière bij PriceWa-
terHouseCoopers naar Schiphol. Met 55 mil
joen passagiers per jaar is het een van de
grootste luchtha
vens van Europa.
De baan valt
hem best zwaar,
bekende hij in
het blad Manage
ment Scope. „De
politiek zit er
dicht op. Op som-
mige dagen vind
ik dat wel verve-
Ij M Vorig jaar ont-
I r rfc- B stond ophef toen
Nijhuis, die is ge
bonden aan de
balkenende
norm, 900.000
euro aan salaris
en bonussen op
streek. „Ik vind
dat geen exorbi
tante beloning",
zei hij daarover.
De komende ja-
iruuwu, une ren moet Nijhuis
kinderen voor minder geld
aan de slag, al
krijgt hij nog al
tijd grofweg
40.000 euro per maand op zijn rekening.
Lange tijd liet Nijhuis in het midden of hij
na 1 januari 2017 zou doorgaan als topman
van het bedrijf dat nooit slaapt. In de wandel
gangen zong de naam rond van Melanie
Schultz van Haegen, minister van Verkeer,
die onlangs aankondigde de politiek te verla
ten. Nijhuis besloot echter te tekenen voor
nog twee tropenjaren. Hij is elke dag om
acht uur 's ochtends op kantoor en werkt
lang door. Twee keer per week eet hij thuis.
Echtgenote Karin wist al snel dat zaken bij
Jos voor het meisje gaan, vertelde ze eens in
Het Financieele Dagblad. „Maar dat een jon
getje dat ooit lbo-advies kreeg dit heeft be
reikt, vind ik heel bijzonder."
Flitsen
Ge
trouwd, drie
kinderen
Unilever
Philips
Air France-
KLM
KPN
Niet doen, uit de EU
stappen, adviseert
Unileverbaas Paul
Polman deze week in
een brief vanuit het
Rotterdamse hoofdkantoor aan
zijn 7.500 Britse Unileverwerkne-
mers. „Het is niet aan ons om te
adviseren hoe mensen moeten
stemmen, maar we voelen een ver
antwoordelijkheid om te bena
drukken dat Unilever negatief
wordt geraakt als Groot-Brittan-
nië uit de EU stapt."
Volgens Polman zijn dankzij het
gewicht van de EU verre markten
geopend en zijn heilzame Europe
se milieu- en sociale standaarden
geëxporteerd. „De EU is een raam
naar de wereld geworden, cruciaal
voor Europese ondernemingen als
Unilever die proberen te groeien
en bloeien in een steeds meer ge-
globaliseerde wereld."
Ook olie- en gasgigant Shell -
deels in Den Haag, deels in Lon
den gevestigd - vreest een Brexit.
„We zijn een bedrijf met een ster
ke historische aanwezigheid in
het Verenigd Koninkrijk en op het
Europese vasteland", zei topman
Van Beurden eerder dit jaar. Een
EU-exit zou een breuk betekenen.
„Dit heeft gevolgen voor de bewe
gingsvrijheid van ons personeel
en onze activiteiten." Hij vult aan
dat er bij een scheiding allerlei in
efficiënties ontstaan. „Dat is niet
goed voor bedrijven zoals de onze
die juist gedijen als grenzen ver
dwijnen."
Hoogdravende woorden, maar
in hoeverre Unilever en Shell con
creet worden geraakt? Een ver
zoek om informatie levert niets
op. Woordvoerders hebben niets
toe te voegen.
Volgens analist Jos Versteeg van
Theodoor Gilissen valt de schade
voor Shell mee. „Shell rekent in
dollars en zit op zoveel plekken
ter wereld. Een Brexit is echt niet
zo'n punt." Voor de honderden
werknemers op het hoofdkantoor
in Den Haag, die vaak pendelen
naar Londen, zal het ook loslopen.
„Misschien zijn er iets meer kos
ten, maar Groot-Brittannië doet
nu slechts half mee aan de EU. Ze
zitten niet in Schengen en hebben
de euro niet." Voor Unilever is het
niet veel anders, denkt analist Ri
chard Withagen van beurshuis
Kepler Cheuvreux. „Unilever ope
reert wereldwijd en haalt slechts
enkele procenten van de omzet
uit het Verenigd Koninkrijk."
Als de analisten zich al zorgen
maken, dan is het over het Grote
Plaatje. Een Brexit kan de euro
scepsis in andere EU-landen aan
wakkeren, meent Versteeg. Dit
Nu gaat daarmee elk jaar zo'n 70
miljard euro verloren. Nieuwe re
gels waarover de 28 Europese lid
staten het gisteren eens werden,
zetten daar een rem op.
'Brussel' zelf zegt dat 'de meeste
sluipwegen van multinationals
om (legaal) belasting te ontwij
ken, hiermee worden afgesloten'.
Zo kunnen lidstaten nu win
sten belasten die bewust zijn over
gebracht naar landen met superla-
ge tarieven terwijl het bedrijf daar
geen of bijna geen economische
activiteiten heeft. Voorheen onbe
laste winsten op intellectuele ei
gendomsrechten die bewust bui
ten Europa waren ondergebracht,
kunnen nu ook worden belast. En
voor gevallen waarin specifieke an-
ti-ontwijkingsregels niet toerei
kend zijn, kunnen landen terug
vallen op algemene antimisbruik-
regels.
Eurocommissaris voor economi
sche en monetaire zaken Pierre
Moscovici spreekt van 'een stevige
dreun' voor sommige bedrijven:
„Te lang hebben zij voor miljar
den belasting kunnen ontwijken
door verschillen tussen lidstaten."
Hij is de vliegtuigen nog niet zat. Op eigen
verzoek is de benoeming van Jos Nijhuis
tot president-directeur van de Schiphol
Group verlengd tot januari 2019.
Gerben van 't Hof
Air France heeft een aanbod gedaan aan
zijn opstandige piloten om de strijdbijl te begra
ven. Als de vliegeniers afzien van de aangekon
digde staking bij de Franse luchtvaartmaat
schappij, zou Air France bereid zijn sommige
bezuinigingsmaatregelen tot nader order op te
schorten.
Bestaande koopwoningen waren in mei
4,3 procent duurder dan in mei 2015. Dat is
een fractie meer dan vorige maand en gelijk
aan de stijging in maart, aldus het CBS. Sinds
juni 2013 is sprake van een stijgende trend bij
de woningprijzen.
5
Geboren
op 21 juli
1957 in
Utrecht
Topman
van de
Schiphol
Group
O
woensdag 22 juni 2016
De oproep van
voorman Polman
om tegen een
Brexit te stem
men, viel in goe
de aarde.
De Amsterdam
se multinational
neemt het
Noord-Ierse
bedrijf PathXL
over.
De 'knieval' rich
ting piloten werd
blijkbaar niet
echt gewaar
deerd.
Net als TNT Ex
press had KPN
gisteren niet zijn
dag op de beurs.
O
o
o
■IR Shell kan Brexit
David Bremmer
Rotterdam
Multinationals krijgen minder
ruimte om net zo lang met hun
winsten te schuiven tot ze bijna
geen belasting meer kwijt zijn.
Frans Boogaard
Brussel