Vlaggen voor jongvolwassenen
ZEELAND 13
Kunstenaars exposeren bij tuincentrum 's-Heer Arendskerke
TUI
BEN JIJ
TOE AAN TUI
IK BEN
TOE AAN TUI
Beelden van veertien kunstenaars zijn te zien
in een door een bosrand omzoomde weide.
Geen hemelbestormende sculptuur maar wel
liefdevol en zorgvuldig uitgevoerd.
Ik was deze week in de tuin
van Dunvegan Castle, aan
gelegd in opdracht van één
van de chiefs van de clan
MacCleod die al 8oo jaar
een belangrijke rol speelt op het
Schotse eiland Skye. Een oase
van gazons en borders, bomen
en beekjes. Hier zou kunst ook
prachtig uitkomen. Nu bezig aan
mijn stuk over de beelden in Ter
Lucht, 's-Heer Arendskerke. De
14 kunstenaars gebruikten mate
rialen als klei, steen, hout, brons,
polyester, glas, staal. Figuratie en
abstractie houden elkaar gezel
schap. Er zijn zelfs gedichten te
zien. Jorien Brugmans printte er
een reeks op kunststof. Mooie be
schouwingen over leven in al
zijn aspecten. Ze staan op stalen
spiezen aan de rand van een in
het gras gelegde cirkel van fijn
grind. Er zijn meer van die cir
kels. Dit jaar aangebracht om de
plek wat meer structuur te ge
ven. Want in feite is de tuin niet
meer dan een deels door een bos
rand omzoomde weide achter de
kassen van tuincentrum Ter
Lucht. Met enkele bomen, een
ronde haag en één weelderig
met blauwe regen bedekt prieel.
Nu besef ik wat ik mis. Een de
cor waarin je de ruimte niet in
één keer kunt overzien, dat je
verleidt tot dwalen en ontdek
ken. Dat versterkt de beleving
van de beelden.
Is dat een reden om Ter Lucht
links te laten liggen? Nee. Want
er staat een aantal aardige, goed
gemaakte beelden. Geen hemel
bestormende sculptuur, maar
liefdevol en zorgvuldig uitge
voerd. Vaak in eerste instantie
vanuit het materiaal gedacht. Zo
hakt Loes Muller net zo goed
een bizon als een boot uit spek
steen. Spannend vond ik de lij
nen die Kees Ketelaars met rood
gespoten metaal door de ruimte
trekt. Een strakke schroefvorm
met een wervelend lint vertegen
woordigt twee aspecten van één
opstijgende beweging: geordend
versus spontaan. Ook karakteris
tieken voor manieren van zijn.
Die in dit beeld harmonisch sa
mengaan. Beweging, maar dan
in de zin van vooruitgang is een
thema dat ook in de grote golven
de polyester sculptuur van Hen-
drike Huijsmans naar voren
komt. In de van hetzelfde materi
aal gemaakte, lekker strak afgewerk
te vormen van Wilma Vermeij gaat
het vooral om tegenstellingen. De
sokkel is een plat vlak, de projectie
van een rode vorm die met een
veer vanuit de sokkel omhoog
komt. Een vorm die zich ondanks
zijn eenvoud niet in één keer laat
kennen omdat hij zich vanaf elk ge
zichtspunt steeds anders vertoont.
De figuratie vertelt andere verha
len. De vlot geboetseerde bronzen
naakten van Frida van Overbeeke
ademen vooral levenslust. En de ar
chaïsche wezens die Rijnhard
Schregardus in klei verbeeldt, roe
pen tijdloze krachten op waarin
het menselijke en het dierlijke el
kaar vinden in een vorm van spiri
tualiteit. In al zijn eenvoud is de bij
drage van Rosalinde van Ingen
Schenau het meest gelaagd. Zij is
ook degene die optimaal gebruikt
maakt van de omgeving. In een op
het gras liggende staalplaat heeft
zij een bloem uitgesneden. Die is
naar boven omgeklapt. De projec
tie van de bloem lijkt werkelijk
heid te zijn. Of is het afwezige, de
lege omtrek waaruit het gras
groeit, de 'echte' werkelijkheid?
Hoe verhoudt zo gezien leven zich
tot dood? Een intrigerende vraag.
Die voor mij een extra dimensie
krijgt tijdens mijn omzwervingen
door de Schotse Hooglanden waar
geen spoor meer is te zien van de
talloze veldslagen die zovelen het
leven kostten.
De vlaggen hangen uit!
Nog niet genoeg, er vol
gen er meer. Voor de jon
geren met een herexa
men in het verschiet, gaat de vlag
wat later uit. Het afsluiten van de
middelbare schooltijd is een mijl
paal. Geen mens die de euforie of
aanvankelijke teleurstelling ooit
nog vergeet. Godsdiensten hebben
heel wat noten op hun zang, maar
bij het halen van examens schitte
ren ze door afwezigheid. Een gemis
te kans.
In onze cultuur gaan we er mis
schien te gemakkelijk aan voorbij:
volwassen worden. Markeer dat
toch! Elders wordt zo'n overgang
met uitgebreide godsdienstige ritue
len omringd.
Volwassen worden was in onze
cultuur vroeger verbonden met
trouwen en uit huis gaan. Dat kreeg
vorm in een 'kerkelijk' huwelijk.
Zo'n overgang van de ene naar de
andere levensfase wordt in de le-
vensloopsociologie een transitie ge
noemd. Niets is erna nog hetzelfde
als ervoor.
Dat geldt toch ook voor het halen
van een diploma van de middelbare
school? Erna volgen de middelbare
of hogere beroepsopleiding of de
universiteit en het studentenleven.
De keuze voor een vervolgoplei
ding is veelal de eerste zelfstandige
keuze van de jongere die zijn vol-
Monniken
werk
wassen leven richting geeft, zelfs al
wordt er nog eens van opleiding ge
switcht. Ouders en decanen advise
ren slechts, de jongere kiest echt en
bij voorkeur wat bij hem of haar
past. Hij of zij wordt volwassen.
Er worden feesten gevierd, te
recht. Maar waar is de religieuze ge
meenschap waar de jongere in is op
gegroeid? Is er niets om mee te ge
ven voor in het volwassen leven?
Religieuze rituelen verdwijnen uit
de samenleving. Steeds minder
mensen kiezen voor doop of besnij
denis, bar mitswa, vormsel, belijde
nis en het huwelijk in een gemeen
schap van gelovigen.
Als de jongeren uit een godsdien
stig gezin zelf niet meer betrokken
zijn, waarom zou de religieuze ge
meenschap ze dan links laten lig
gen? Als Mozes niet naar de berg
komt, komt de berg wel naar Mozes
of zo u wilt Mohammed. Tegenover
iemand die niet toeschietelijk is
moet je de minste willen zijn. Als
vertrouwde rituelen lijken te heb
ben afgedaan is er toch nog wel wat
nieuws te bedenken?
Creativiteit kan vast leiden tot zo
iets als 'recepten voor een volwas
sen leven'. Desnoods geef je de aan
komende mbo-, hbo- en wo-stu-
denten letterlijk een kookboek of
een kookworkshop. Als gebaar: 'We
zien jou en wat belangrijk voor je
is'.
Levensbeschouwelijke recepten
voor een gelukkig leven zijn er ge
noeg. Jongeren die met whatsapp
en snapchat hapsnap communice
ren zitten niet te wachten op zware
kost. Maar tips over wat het leven
naar meer laat smaken zijn wellicht
welkom.
En waarom bieden religieuze ge
meenschappen niet aan om jonge
ren die op eigen benen gaan staan,
aansluitend bij hun eigen wijze van
communiceren, kort en goed met
raad en daad ter zijde te staan?
Wie de kans laat liggen om er te
zijn voor jongeren die volwassen
worden, heeft die kans verspeeld,
vind ik.
zaterdag 18 juni 2016
Liefdevolle beelden in Ter Lucht
Op de voorgrond werk van Wilma Vermeij, op achtergrond werk
van Loes Muller.
Nico Out
T/m 31/10. Beeldentuin Ter Lucht,
Nieuwe Rijksweg 49 's-Heer Arends
kerke. Ma. t/m vr. 9.00 -17.30 uur,
za. tot 17.00 uur.
José Baars
José Baars schrijft
wekelijks over reli
gie en kerken in
Zeeland. Kijk voor
haar blog op
pzc.nl/monniken
werk
Links bij deze column en een
overzicht van de kerkdiensten
voor komende zondag staan op
www.pzc.nl/monnikenwerk
^piscov-tr
■tur srwi-éc.
KOM DAN DONDERDAG 23 JUNI NAAR DE TOE AAN
TUI AVOND EN!
WIN 1 VAN DE 50 TUI LAST MINUTES!
"^p> ',scov4.r <j
□M OV
Voorletterfsl:
Voornaam:
Tussenvoegsel:
Achternaam:
Straat huisnummer:
Postcode:
Woonplaats:
Telefoon:
Mobiel:
E-mail:
Geboortedatum:
(dd/mm/yyyy)
Ja, ik wil graag wekelijks per e-mail als eerste aanbiedingen ontvangen.
Het enige watje moet doen is het kofferlabel uitknippen en volledig invullen.
Bevestig het label aan je koffer, kom naar de Toe aan TUI Avond en wie
weet win jij een TUI Last Minute of één van de andere TUI-prijzen.
Je hebt namelijk altijd prijs! Tijdens de Toe aan TUI Avond zijn alle
TUI-winkels tot 22:00 uur geopend.
Kijk op TUI.nl voor de deelnemende TUI-winkels en actievoorwaarden.