Uber in veelvoud <D ■u f 22 ECONOMIE UI In de schijnwerper Jean Liu zet de Chinese taximarkt op z'n kop. Met haar bedrijf Didi Chuxing probeert ze vervoerbedrijf Uber op de knieën te krijgen. De 39-jarige Liu haalde in een maand tijd 6,5 miljard euro aan investeringen op. Daar mee heeft Didi Chuxing nu ruim 9 miljard te besteden in de strijd tegen de uit Amerika overgewaaide internetdienst Uber. De Chine se zakenvrouw brandt van de ambitie. Dat was al zo toen ze bij de Amerikaanse zaken bank Goldman Sachs werkte. Soms wel 140 uur per week, bekende ze eens. „Ik zag er uit als 42 terwijl ik toen 24 was." In 2014 klopte Liu aan bij het toen net op gerichte taxibedrijf Didi Chuxing. Ze bood aan een belang in de onderneming te ne men. Oprichter Cheng Wei sloeg haar aan bod af maar maakte haar meteen operatio neel directeur. Koud een jaar later was ze de hoogste baas. Liu wil dat mensen die zich geen au to kunnen veroor loven toch van A naar B kunnen. Het bedrijf biedt daarom betaalba re taxiritten aan en helpt mensen die - net als bij de concurrent Uber - hun auto Geboren willen delen, in 1978 Onder de in 1978 Eigenaar geboren Liu is van taxi- het taxibedrijf bedrijf Didi in anderhalf jaar Chuxing tijd gegroeid van zevenhonderd Moeder naar vijfduizend van drie medewerkers, kinderen Haar vader is Lui Chuanzhi, de op richter van 's we relds grootste computerfabri kant Lenovo. In zijn voetsporen studeerde Liu computerwetenschappen, in Peking en op Harvard. De financiële wereld bleek haar beter te liggen. Nu is de moeder van drie kinderen een van de populairste zakenvrouwen van Chi na. Het halve land sprak vorig jaar over haar operatie, waarbij een tumor uit haar borst werd verwijderd. De gezondheidsproblemen opende Liu de ogen. Ze brak met haar werk- verslaving. De Chinese schreef in een e-mail aan haar personeel: eet gezond, sport vol doende en zorg voor een betere balans tus sen werken en ontspanning. Flitsen Arcelor- Mittal Delta Lloy d! ASML Value8 NÉÉ? Sm Je moet het maar durven: een nieuwe groentezaak openen pal tussen een Jumbo en een Albert Heijn. De Goudreinet zit sinds februari in winkelcentrum Rok- keveen in Zoetermeer. Het loopt uitstekend, zegt Bas van Ravens- waaij, die samen met zijn vader eigenaar is van vijftig groente en fruitwinkels. Na een lastige periode lopen die weer goed. Afgelopen jaar steeg hun omzet met 8 procent. Ze verwachten dit jaar nog twee of drie vestigingen te openen. Voedselspeciaalzaken hebben hun omzet sinds 2007 met 15 procent zien kelderen. De ver koop van groentemannen, bak kers, slagers en slijters liep in die periode zelfs met bijna 30 procent terug. Afgelopen jaar was voor het eerst weer sprake van een kleine omzetstijging (+1,5 procent), blijkt uit cijfers van ABN AMRO. Vanwege de verbeterde economische omstan digheden verwacht de bank lich te groei. Winkeliers moeten daar echter hard voor werken. Het wordt steeds lastiger om op te boksen tegen de supermark ten. Die kunnen vanwege de macht van het getal niet alleen Vaste klant gaat meer uitgeven lage prijzen rekenen, ze zetten ook vaker in op een vers-assorti ment en ambachtelijke produc ten, zegt sectorbankier Rob Mor ren. „Met luxe producten en per soonlijk advies tillen formules als Marqt en Jumbo de kwaliteit naar een hoger niveau. En aan bieders als HelloFresh en Wil- Omzet groeit door gemaksvoedsel lem Drees brengen de spe ciaalzaak bij mensen thuis." Supermarkten zijn de grootste vriend én vijand van de Goudrei net. AH stunt deze week met bloemkolen voor nog geen euro, bij Jumbo kost een kilo bananen maar 99 cent. Tegen de stuntprij zen van de grootgrutters kan de Goudreinet niet altijd op. „Zij kunnen groente of fruit onder de kostprijs verkopen; dat ver lies compenseren ze wel met an dere producten. Daar staat tegen over dat ze veel klanten trekken. Die komen ook langs onze win kels. Daarom kun je toch het best zo dicht mogelijk bij een su permarkt zitten." Want blijk baar is er genoeg dat de groente boer van de supermarkten on derscheidt. Het feit dat er groen ten als pastinaak en raapstelen te vinden. En grote, donkerrode kersen. Of de keus in zuidvruch ten en ongebrande noten - vol gens de ondernemer niet aan te slepen sinds ze in de Schijf van Vijf staan. In de winkel is een sa ladebar, waar klanten zelf hun portie groenvoer scheppen. „Rond lunchtijd verkopen we veel salades en versgeperste sap- jes, tussen drie en zes 's mid dags komen klanten voor onze maaltijden. Die bereiden we ter plekke, zonder conserverings middelen, en zijn al te koop van af 3,50 euro." Die producten zor gen voor een 'aanzienlijk' deel van de omzet, zegt Van Ravens waaij. „Dat blijft groeien." Gerben van 't Hof Siemens en zijn Spaanse branchegenoot Gamesa voegen hun divisies op het gebied van windenergie samen. Daardoor ontstaat 's werelds grootste bouwer van windturbi nes. Het Duitse technologieconcern krijgt een belang van 59 procent in de geza menlijke onderneming. Het Europese steunfonds ESM maakt 7,5 miljard euro over aan Griekenland. De mi nisters van Financiën van de eurolanden (de eurogroep) besloten in mei na lang beraad het geld vrij te maken voor Griekenland. Het land kan nu onder meer leningen aflossen. O De staalgigant wil twee Franse dochterbedrij ven van de hand doen. zaterdag 18 juni 2016 De verzekeraar is geen aandeel houder meer van Van Lanschot. De beleggers zijn blijkbaar nog niet bekomen van de overna me van HMI. m De peptalk van De Vries eerder deze week lijkt uitgewerkt. O o In groentespeciaalzaak De Goudreinet kunnen de klanten in de saladebar zelf hun portie groen voer samenstellen, foto frank jansen Groenteboer ziet klandizie groeien Het tij lijkt te keren voor de bakker en de groenteboer. Na jaren van teruglopende omzet ten, winnen speciaalzaken weer een beetje terrein op de supermarkt. Annemieke van Dongen Zoetermeer Regelmatige klanten van de speciaalzaken willen daar dit jaar nog méér inkopen. Dat gaat ten koste van de supermarkt. +9% +9% Alleen de slijter profiteert niet. Groente- Vis- Kaas man winkel winkel Slager Bakker Slijter Bas van Ravenswaaij

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 22