3 Gluren bij de buren en BN'ers ^mWfl'iïrrrr een uur. Tot ik het aanbod uit mijn hoofd ken." B. zoekt overigens geen huis. Sinds ik weet dat ik uit mijn huur huis moet, ben ik echt dwangmatig aan het funda-en geslagen. Hoewel de aangetrokken woningmarkt goed nieuws is voor verkopers en make laars, is het voor starters geen feest. In de hoofdstad is de markt alweer over spannen: de doorsnee koper kan er niet terecht. Twintig bezichtigingen en drie biedingen verder ben ik nog steeds zonder huis. De dagen van scrollen voor de lol liggen achter mij. En dan die steek in mijn maagstreek bij de woorden verkocht onder voor behoud. Ik zet de prijsklasse weer even op 'geen maximum'. Eindelijk, leefbare huizen! Gewoon, voor het geval ik morgen een fortuin win, verdien of erf- ja, waarmee of van wie eigen lijk? Ik merk soms dat ik mezelf erger met dat doelloze gesurf door plaatjes van carrera-marmeren badkamers, inpandige zwembaden en de onder architectuur aangelegde siertuinen. Want ik schrijf dit soort moois voor lopig niet bijeen. Surfen is sneu, is de communis opinio, want internet is niet het echte leven. Kijken naar huizen riekt naar ontevredenheid over het dage lijkse bestaan. Als je zo veel tijd be steedt aan fantaseren over een ander leven, is het tijd om iets aan je eigen leven te doen. Maar is dromen per se beter dan doen, of hangen die twee samen? Misschien maken we de kloof tus sen de digitale en de offline wereld PROFIEL onnodig groot. Naar huizen kijken is niet alleen het passief vergapen aan pracht en praal, zoals je vroeger kon bij MTV Cribs. Ik gok dat veel Funda- junks zich vroeger net als ik verloren in games als The Sims, waarbij je ein deloos huizen en gezinnen bouwde en weer verwaarloosde of gewoon weggooide. BEZOEKERS Ik zet de prijsklasse weer even op 'geen maximum'. Gewoon voor het geval ik morgen een fortuin win Door op zo veel mogelijk vlakken scenario's te ontwikkelen vorm en motiveer ik mezelf. Het is misschien wel nuttig om je leven te schetsen voor je het in praktijk brengt. Funda speelt slim in op de behoefte om dingen te visualiseren. Momen teel bekijk je met de Oculus Rift vooralsnog een huis op kantoor bij de makelaar, maar als ik straks ook nog op 'oculus-rift-bezichtiging' kan klikken, moet het niet al te lastig zijn mijn holografische meubilair in het huis te zetten. Dan nodig ik mijn vrienden uit voor de housewarming. Dan is er echt geen noodzaak meer om het leven te leven. Dan kan ik het naspelen op Funda. vrijdag 17 juni 2016 GO §1 «flIM1 1 I ril' r tfa* *?i ft De typische Funda- bezoeker Is een vrouw Is tussen 20 en 34 jaar Leest regelmatig de Viva Is verantwoordelijk voor de dagelijkse aankopen Heeft een hypotheek afgesloten Heeft een bovenmo- daal inkomen Heeft één kind tot 17 jaar Woont in een middel grote stad Is hoogopgeleid Kijkt relatief weinig tv Koopt minimaal één keer per maand online Heeft een auto 44 Veel Fundabezoe- kers komen op de site om 'even te spieken', weet Gon- neke Daris, woord voerder van Funda. „Spieken naar het huis dat verderop in de straat te koop staat, het huis van die BN'er, voor woonin- spiratie of om te dro men over 'wie-weet- ooit"', aldus Daris (foto). „Nederlanders willen graag gluren bij de buren en dorpsge noten, dat doen wij zelf bij Funda ook alle maal." Deze groep be zoekers noemen ze bij Funda 'funzoekers'. „De funzoeker be kijkt vooral de foto's en is weer weg. De serieuze zoeker blijft langer bij een huis hangen, om de ken merken en de platte grond te bekijken." Hoeveel procent fun zoeker is, weet Daris niet. „Omdat de type bezoekers elkaar af wisselen." Wel weet Daris dat een bezoeker gemid deld per keer 6.49 minuten op Funda kijkt. „Maar er zijn grote uitschieters bij, sommige bezoekers blijven uren plakken. Neem mei, in die maand tellen we ruim 350 gebruikers die meer dan 50 uur op Funda hebben geze ten. Ben je dan ver slaafd? Tja." Het is vooral nieuwsgie righeid die de bezoe ker naar Funda trekt. In 2015 kwamen er gemiddeld zeven honderd nieuwe koophuizen per dag bij. Het wordt de Fun- daliefhebber ook steeds makkelijker gemaakt. „Via de Funda-app zoek je op basis van de plek waar je bent. Als je door een straat loopt en een tekoopbord ziet, dan heb je het huis op Funda in no time gevonden." En Funda werkt aan nog meer. „Nu krijgen twee mensen die exact dezelfde op dracht invoeren, ook dezelfde resultaten. In de toekomst willen we dat eerder beke ken huizen meebepa- len in de volgorde waarop we de zoek resultaten tonen", aldus Daris. „We zijn aan het onderzoeken hoe we dit gaan doen. Je kunt denken aan hoe Google dat doet, daar ziet geen enkele gebruiker de zelfde resultaten." Om de boot in inter- netland niet te mis sen, heeft Funda een 'User experience team' dat alle trends in de gaten houdt. Nieuwe ontwikkelin gen worden vooraf getest met gebrui kers van Funda.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 56