Drukte op ae schoolroute
m
Provincie schrapt twee goedkoopste varianten
Na de zomer is duidelijk voor welke
variant de provincie gaat kiezen. De
voorkeur gaat uit naar de
allerduurste van 19,1 miljoen euro.
T
De twee
goedkoopste van
de zes varianten
zijn inmiddels
afgevallen.
Alleen de duurste
variant stemt alle
partijen tevreden
ri
w
Deze vriendinnen fietsen dagelijks op en neer naar aandacht weer gevestigd op de schoolroutes.
school in Middelburg. Het dodelijke ongeval met de 's Ochtends en 's middags is het zo druk op de
10-jarige fietsster, woensdag op Walcheren, heeft de fietspaden dat er vaak gevaarlijke situaties ontstaan. P5
pi
vrijdag 17 juni 2016 pzc.nl email: walcheren@pzc.nl
Ernst Jan Rozendaal
's Heerenhoek
De ontbrekende schakel in de Sloe
weg gaat tussen de 12 en 19,1 mil
joen euro kosten. Daarvoor heeft
de provincie al 10,6 miljoen euro
klaarliggen.
Dat schrijft het dagelijks provin
ciebestuur aan Provinciale Staten.
Het gaat om de kruising van de
Sloeweg, Bernhardweg en Wester-
scheldetunnelweg bij 's-Heeren-
hoek. De oplossing daarvoor werd
vorig jaar opgeschort, toen bleek
dat het project om de Sloeweg te
verbreden uitliep op een finan
cieel debacle. Er moest toen al 18,5
miljoen euro worden bijgepast.
Twee maanden geleden presen
teerde gedeputeerde Harry van
der Maas zes varianten voor de
kruising.
Daarvan zijn de twee goedkoop
ste inmiddels afgevallen. De keu
ze gaat nu tussen de Haarlemmer
meervariant, met een doorgaande
weg tussen Goes en de Wester-
scheldetunnel en twee rotondes
naar de andere richtingen.
Die kost t2 miljoen euro. Feite
lijk is dat hetzelfde knooppunt als
aan de andere kant van de tunnel
ligt.
De Haarlemmermeervariant
kan ook met één rotonde worden
uitgevoerd. Deze 'halve' variant is
toch duurder (14 miljoen euro)
omdat een groot stuk weg moet
worden opgehoogd. Dan is er nog
de trompetvariant, die t3,3 mil
joen euro kost. De duurste oplos
sing is de stervariant, met drie via
ducten, waardoor het verkeer on
belemmerd in alle richtingen
door kan rijden. Die kost 19,1 mil
joen euro.
Dat is goedkoper dan aanvanke
lijk gedacht, omdat Rijkswater
staat het geen bezwaar vindt als
voor de ophoging daarvan bode-
mas wordt gebruikt. Dat scheelt
3,5 miljoen euro. Als de aannemer
bodemas gebruikt, krijgt hij geld
toe, als hij zand gebruikt moet hij
betalen.
Alle betrokken partijen (stake
holders) hebben een voorkeur
voor de stervariant, maar daarvoor
komt de provincie nog 8,5 miljoen
euro tekort.
De trompetvariant biedt de bes
te verhouding in prijs en kwali
teit, maar Zeeland Seaports is een
fel tegenstander van die oplossing.
Het havenbedrijf wil een Facility
Park Sloepoort ontwikkelen. De
trompetvariant knabbelt een stuk
van de daarvoor benodigde grond
af. Zeeland Seaports wil de hoogst
mogelijke prijs hebben voor die
grond.
De Brabants-Zeeuwse Werkge
versvereniging ziet beide Haarlem
mermeervarianten niet zitten.
Het dagelijks provinciebestuur
stelt voor te onderzoeken of de
vier overgebleven varianten nog
goedkoper kunnen en hoe het res
terende budget dat nodig is op ra
fel kan komen.
Na de zomer moet dat duidelijk
zijn.
FOTO RUBEN OREEL
K
Duurste variant Sloeweg
is miljoenen goedkoper