Drukte op ae schoolroute m Provincie schrapt twee goedkoopste varianten Na de zomer is duidelijk voor welke variant de provincie gaat kiezen. De voorkeur gaat uit naar de allerduurste van 19,1 miljoen euro. T De twee goedkoopste van de zes varianten zijn inmiddels afgevallen. Alleen de duurste variant stemt alle partijen tevreden ri w Deze vriendinnen fietsen dagelijks op en neer naar aandacht weer gevestigd op de schoolroutes. school in Middelburg. Het dodelijke ongeval met de 's Ochtends en 's middags is het zo druk op de 10-jarige fietsster, woensdag op Walcheren, heeft de fietspaden dat er vaak gevaarlijke situaties ontstaan. P5 pi vrijdag 17 juni 2016 pzc.nl email: walcheren@pzc.nl Ernst Jan Rozendaal 's Heerenhoek De ontbrekende schakel in de Sloe weg gaat tussen de 12 en 19,1 mil joen euro kosten. Daarvoor heeft de provincie al 10,6 miljoen euro klaarliggen. Dat schrijft het dagelijks provin ciebestuur aan Provinciale Staten. Het gaat om de kruising van de Sloeweg, Bernhardweg en Wester- scheldetunnelweg bij 's-Heeren- hoek. De oplossing daarvoor werd vorig jaar opgeschort, toen bleek dat het project om de Sloeweg te verbreden uitliep op een finan cieel debacle. Er moest toen al 18,5 miljoen euro worden bijgepast. Twee maanden geleden presen teerde gedeputeerde Harry van der Maas zes varianten voor de kruising. Daarvan zijn de twee goedkoop ste inmiddels afgevallen. De keu ze gaat nu tussen de Haarlemmer meervariant, met een doorgaande weg tussen Goes en de Wester- scheldetunnel en twee rotondes naar de andere richtingen. Die kost t2 miljoen euro. Feite lijk is dat hetzelfde knooppunt als aan de andere kant van de tunnel ligt. De Haarlemmermeervariant kan ook met één rotonde worden uitgevoerd. Deze 'halve' variant is toch duurder (14 miljoen euro) omdat een groot stuk weg moet worden opgehoogd. Dan is er nog de trompetvariant, die t3,3 mil joen euro kost. De duurste oplos sing is de stervariant, met drie via ducten, waardoor het verkeer on belemmerd in alle richtingen door kan rijden. Die kost 19,1 mil joen euro. Dat is goedkoper dan aanvanke lijk gedacht, omdat Rijkswater staat het geen bezwaar vindt als voor de ophoging daarvan bode- mas wordt gebruikt. Dat scheelt 3,5 miljoen euro. Als de aannemer bodemas gebruikt, krijgt hij geld toe, als hij zand gebruikt moet hij betalen. Alle betrokken partijen (stake holders) hebben een voorkeur voor de stervariant, maar daarvoor komt de provincie nog 8,5 miljoen euro tekort. De trompetvariant biedt de bes te verhouding in prijs en kwali teit, maar Zeeland Seaports is een fel tegenstander van die oplossing. Het havenbedrijf wil een Facility Park Sloepoort ontwikkelen. De trompetvariant knabbelt een stuk van de daarvoor benodigde grond af. Zeeland Seaports wil de hoogst mogelijke prijs hebben voor die grond. De Brabants-Zeeuwse Werkge versvereniging ziet beide Haarlem mermeervarianten niet zitten. Het dagelijks provinciebestuur stelt voor te onderzoeken of de vier overgebleven varianten nog goedkoper kunnen en hoe het res terende budget dat nodig is op ra fel kan komen. Na de zomer moet dat duidelijk zijn. FOTO RUBEN OREEL K Duurste variant Sloeweg is miljoenen goedkoper

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 34