Dirk Kuyt voor bijna twee ton
belazerd door stelende butler
«al
SCOORT MOLLEMA
□UW PLOEG?
30
De Formule 1 strijkt voor het
eerst neer in Azerbeidzjan, op een
uniek stratencircuit in Bakoe. Max
Verstappen rekent op surprises.
„Het is voor iedereen nieuw, dus
ik denk dat er sowieso verrassin
gen zullen zijn", voorspelt Max
Verstappen, verwijzend naar de ra
ce in het land op de grens van Eu
ropa en Azië. Azerbeidzjan staat
voor het eerst als Europese Grand
Prix op de kalender. Alle coureurs
hebben zich uiteraard voorbereid,
maar de mate waarop verschilt.
Verstappen heeft in de simulator
geoefend. „Ik heb mijn rondjes
met plezier gereden. Het is een in
teressante baan." Ferrari's Sebasti
an Vettel trof dezelfde voorberei
dingen, maar Renaults Jolyon Pal
mer moest het tijdens het oefenen
bij een computergame houden. Ni
co Hülkenberg (Force India) en
Fernando Alonso (McLaren) heb
ben zelfs nog geen virtuele ronde
op de baan afgelegd.
Het circuit is iets meer dan zes
kilometer lang met een meer dan
twee kilometer lang 'recht' stuk.
Wie de plattegrond bekijkt, ont
waart op dit stuk de nodige knik
jes, maar in een Formule i-auto is
het 'makkelijk vol gas', voorspelt
Mercedes-coureur Nico Rosberg.
Verstappen deelt die mening. „Vol
gens mij is het 2.1 kilometer lang",
zegt hij over het haandeel vanaf
bocht zestien tot en met
start/finish.
Officieel telt dat 2,2 kilometer
lange stuk vier bochten, maar Ver
stappen noemt het gewoon
'recht'. „Ik denk dat ik een krantje
meeneem in de cockpit", grapt
Rosberg in een filmpje op zijn
Twitteraccount.
Rosberg kan er om lachen, want
de Mercedes-motor is de sterkste
van het veld. Bij Verstappen ligt
een tot 'TAG Heuer' omgedoopte
Renault-motor in zijn Red Buil.
De Franse krachtbron is de laatste
tijd flink verbeterd, maar volgens
eigen berekeningen verliest Red
Bull in Bakoe op het stuk vol gas
zo'n 1,2 seconde per ronde. „Bijna
onmogelijk om dat goed te ma
ken", vertelt topman Helmut Mar-
ko aan Autosport. De Red Buil
RBi2-bolide is daarentegen juist
goed in bochtige haandelen.
Afstelling
Het circuit in Bakoe kent ook de
nodige smalle bochten. Het stuk
langs de oude stad heeft een hoog
'kruip-door-sluip-door-gehalte'.
Daarnaast bestaan de eerste twee
van de drie haandelen uit de nodi
ge bochten in de tweede of derde
versnelling, waar downforce abso
luut telt. Simpelweg wat minder
vleugel zetten, zit er dus niet in,
weet Verstappen: „Het wordt las
tig een goede afstelling te vinden.
Op een stratencircuit wil je door
gaans zoveel mogelijk downforce,
maar met zo'n lang recht stuk
moet je een balans vinden." Ver
stappen haalt verder aan dat het
voor iedereen zoeken wordt naar
een geschikte set-up. Een joker
daarbij is dat de vrijdagtrainingen,
die daar voor worden gebruikt,
weieens apart kunnen uitpakken.
Dit omdat stratencircuits op de
openingsdag doorgaans weinig
grip hebben. Daarnaast moeten
veel coureurs de baan nog echt le
ren kennen, want de simulator is
anders dan het echte werk.
Alonso zegt een nieuwe baan
binnen twee ronden te kennen,
maar als Vettel stelt dat hij binnen
anderhalf rondje weet hoe het zit,
countert Alonso gelijk: „Ik in
één!"
Wat in dit geval voor Verstap
pen spreekt, is dat hij gewend is
op een nieuw circuit te racen. Vo
rig jaar, als debutant, waren der
tien van de negentien circuits
nieuw voor hem. Bakoe is dat
voor iedereen. Aan het uitspreken
van verwachtingen, waagt dus
geen team zich. „Je begint er echt
vanaf nul", besluit Verstappen.
20 juni start het grootste Tourspel van Nederland
SCHRIJF JE ALVAST IN OP
pzc.nl/wielerspel
Dirk Kuyt zou voor 200.000 euro
de boot in zijn gegaan nadat hij
een voorstel van Marcel J. om een
exclusieve diamant te kopen had
geaccepteerd. De butler had Kuyt
zo ver gekregen om de steen te
kopen omdat hij hem wel voor
winst zou kunnen doorverkopen.
De opbrengst zouden ze delen.
Kuyt ging op het voorstel van J.
in omdat hij een goede vriend
was van de familie Noorlander,
de eigenaar van het hotel. Hij
werkte daar al 10 jaar.
Dirk Kuyt kocht
een exclusieve
diamant. De butler
zei de steen met
veel winst wel
weer te kunnen
doorverkopen
Kort nadat Kuyt het bedrag had
overgemaakt kreeg hij twijfels.
„Dirk eiste daarop zijn geld terug
bij Marcel, maar toen was het al
te laat", liet een anonieme mana
ger in De Telegraaf optekenen. „J.
had het geld inmiddels aan enke
le andere uitgaven besteed." Kuyt
wist na lang aandringen een deel
van zijn geld terug te krijgen,
maar kan tot op de dag van van
daag fluiten naar de rest. „En dat
is een zeer fors bedrag", aldus de
manager.
Kuyt zou een schadeclaim heb
ben ingediend, maar dat zou wei
nig hebben uitgehaald. Op dit
moment is de 35-jarige aanvoer
der nog op vakantie en wil hij
niet reageren. Ook juwelier Wou
ter van der H. zou bij het smerige
zaakje zijn betrokken. Hij wordt
eveneens door Justitie verhoord.
vrijdag 17 juni 2016
Max verwacht
Max Verstappen kijkt uit naar de trainingen en de race op het nieuwe circuit in Bakoe, foto getty images
Daan de Geus
Rotterdam/Bakoe
Op het lange rechte stuk in Ba
koe, ruim twee kilometer lang,
verliest de Red Bull van Max Ver
stappen naar verwachtting zo'n
1,2 seconde op de Mercedessen.
■punten
Jrijzen aangeboden doo
Mogelijk gemaakt doo
Dirk Kuyt is voor bijna twee ton
opgelicht door Marcel J., de zo
genaamde Noordwijkse roofbut-
ler. De man heeft in hotel Huis
ter Duin voor een fortuin aan ju
welen uit de kluis gestolen. Nu
blijkt ook Kuyt slachtoffer te
zijn van de man.