Dirk Kuyt voor bijna twee ton belazerd door stelende butler «al SCOORT MOLLEMA □UW PLOEG? 30 De Formule 1 strijkt voor het eerst neer in Azerbeidzjan, op een uniek stratencircuit in Bakoe. Max Verstappen rekent op surprises. „Het is voor iedereen nieuw, dus ik denk dat er sowieso verrassin gen zullen zijn", voorspelt Max Verstappen, verwijzend naar de ra ce in het land op de grens van Eu ropa en Azië. Azerbeidzjan staat voor het eerst als Europese Grand Prix op de kalender. Alle coureurs hebben zich uiteraard voorbereid, maar de mate waarop verschilt. Verstappen heeft in de simulator geoefend. „Ik heb mijn rondjes met plezier gereden. Het is een in teressante baan." Ferrari's Sebasti an Vettel trof dezelfde voorberei dingen, maar Renaults Jolyon Pal mer moest het tijdens het oefenen bij een computergame houden. Ni co Hülkenberg (Force India) en Fernando Alonso (McLaren) heb ben zelfs nog geen virtuele ronde op de baan afgelegd. Het circuit is iets meer dan zes kilometer lang met een meer dan twee kilometer lang 'recht' stuk. Wie de plattegrond bekijkt, ont waart op dit stuk de nodige knik jes, maar in een Formule i-auto is het 'makkelijk vol gas', voorspelt Mercedes-coureur Nico Rosberg. Verstappen deelt die mening. „Vol gens mij is het 2.1 kilometer lang", zegt hij over het haandeel vanaf bocht zestien tot en met start/finish. Officieel telt dat 2,2 kilometer lange stuk vier bochten, maar Ver stappen noemt het gewoon 'recht'. „Ik denk dat ik een krantje meeneem in de cockpit", grapt Rosberg in een filmpje op zijn Twitteraccount. Rosberg kan er om lachen, want de Mercedes-motor is de sterkste van het veld. Bij Verstappen ligt een tot 'TAG Heuer' omgedoopte Renault-motor in zijn Red Buil. De Franse krachtbron is de laatste tijd flink verbeterd, maar volgens eigen berekeningen verliest Red Bull in Bakoe op het stuk vol gas zo'n 1,2 seconde per ronde. „Bijna onmogelijk om dat goed te ma ken", vertelt topman Helmut Mar- ko aan Autosport. De Red Buil RBi2-bolide is daarentegen juist goed in bochtige haandelen. Afstelling Het circuit in Bakoe kent ook de nodige smalle bochten. Het stuk langs de oude stad heeft een hoog 'kruip-door-sluip-door-gehalte'. Daarnaast bestaan de eerste twee van de drie haandelen uit de nodi ge bochten in de tweede of derde versnelling, waar downforce abso luut telt. Simpelweg wat minder vleugel zetten, zit er dus niet in, weet Verstappen: „Het wordt las tig een goede afstelling te vinden. Op een stratencircuit wil je door gaans zoveel mogelijk downforce, maar met zo'n lang recht stuk moet je een balans vinden." Ver stappen haalt verder aan dat het voor iedereen zoeken wordt naar een geschikte set-up. Een joker daarbij is dat de vrijdagtrainingen, die daar voor worden gebruikt, weieens apart kunnen uitpakken. Dit omdat stratencircuits op de openingsdag doorgaans weinig grip hebben. Daarnaast moeten veel coureurs de baan nog echt le ren kennen, want de simulator is anders dan het echte werk. Alonso zegt een nieuwe baan binnen twee ronden te kennen, maar als Vettel stelt dat hij binnen anderhalf rondje weet hoe het zit, countert Alonso gelijk: „Ik in één!" Wat in dit geval voor Verstap pen spreekt, is dat hij gewend is op een nieuw circuit te racen. Vo rig jaar, als debutant, waren der tien van de negentien circuits nieuw voor hem. Bakoe is dat voor iedereen. Aan het uitspreken van verwachtingen, waagt dus geen team zich. „Je begint er echt vanaf nul", besluit Verstappen. 20 juni start het grootste Tourspel van Nederland SCHRIJF JE ALVAST IN OP pzc.nl/wielerspel Dirk Kuyt zou voor 200.000 euro de boot in zijn gegaan nadat hij een voorstel van Marcel J. om een exclusieve diamant te kopen had geaccepteerd. De butler had Kuyt zo ver gekregen om de steen te kopen omdat hij hem wel voor winst zou kunnen doorverkopen. De opbrengst zouden ze delen. Kuyt ging op het voorstel van J. in omdat hij een goede vriend was van de familie Noorlander, de eigenaar van het hotel. Hij werkte daar al 10 jaar. Dirk Kuyt kocht een exclusieve diamant. De butler zei de steen met veel winst wel weer te kunnen doorverkopen Kort nadat Kuyt het bedrag had overgemaakt kreeg hij twijfels. „Dirk eiste daarop zijn geld terug bij Marcel, maar toen was het al te laat", liet een anonieme mana ger in De Telegraaf optekenen. „J. had het geld inmiddels aan enke le andere uitgaven besteed." Kuyt wist na lang aandringen een deel van zijn geld terug te krijgen, maar kan tot op de dag van van daag fluiten naar de rest. „En dat is een zeer fors bedrag", aldus de manager. Kuyt zou een schadeclaim heb ben ingediend, maar dat zou wei nig hebben uitgehaald. Op dit moment is de 35-jarige aanvoer der nog op vakantie en wil hij niet reageren. Ook juwelier Wou ter van der H. zou bij het smerige zaakje zijn betrokken. Hij wordt eveneens door Justitie verhoord. vrijdag 17 juni 2016 Max verwacht Max Verstappen kijkt uit naar de trainingen en de race op het nieuwe circuit in Bakoe, foto getty images Daan de Geus Rotterdam/Bakoe Op het lange rechte stuk in Ba koe, ruim twee kilometer lang, verliest de Red Bull van Max Ver stappen naar verwachtting zo'n 1,2 seconde op de Mercedessen. ■punten Jrijzen aangeboden doo Mogelijk gemaakt doo Dirk Kuyt is voor bijna twee ton opgelicht door Marcel J., de zo genaamde Noordwijkse roofbut- ler. De man heeft in hotel Huis ter Duin voor een fortuin aan ju welen uit de kluis gestolen. Nu blijkt ook Kuyt slachtoffer te zijn van de man.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 30